۷ اشتباه خطرناک در سفرهای خارجی که شما را به دردسر می‌اندازد!

آخرین بروزرسانی : بهمن ۱۴۰۲

چمدان‌های پُر از لوازم شخصی، گذرنامه مُهرخورده، بلیط‌های آماده هواپیما، لباس‌های اتوکشیده و خوشبو و لبخندی به پهنای صورت، همه و همه خبر خوش یک سفر خارجی هیجان‌انگیز را می‌دهند؛ ولی صبر کنید! قبل‌از اینکه در این رویای شیرین غرق شوید، بهتر است با احتیاط بیشتری قدم بردارید.

سفرهای خارجی، مسیری جذاب به دنیایی جدید هستند؛ دنیایی که در آن هیجان، زیبایی، لذت و خطر در کنار هم معنی پیدا می‌کنند. پیشنهاد می‌شود این مقاله را کامل مطالعه کنید تا با ۷ اشتباه خطرناک در سفرهای خارجی آشنا شوید و سفری امن و بی‌دردسر را رقم بزنید!

۷ اشتباه خطرناک در سفرهای خارجی که شما را به دردسر می‌اندازد!

۷ اشتباه خطرناک در سفرهای خارجی

درست است که نمی‌شود هیجان یک مسافرت خارجی را انکار کرد؛ اما این سرزمین‌های متفاوت و ناشناخته، در کنار جذابیت‌های خودشان، چالش‌ها و خطراتی را نیز برای مسافرین دارند:

عدم بررسی وضعیت آب‌وهوا

قبل‌از هر اقدامی برای چیدن برنامه سفر خارجی، آب‌وهوای مقصد را چک کنید. این اشتباه خطرناک می‌تواند همه برنامه‌ها و هزینه‌های شما را به باد بدهد! قبل‌از رزرو پرواز و هتل، باران‌های موسمی، برف‌های ناگهانی، گرمای هجومی و آزاردهنده و … را در کشور مقصد درنظر بگیرید. چند روز قبل‌از حرکت نیز این موضوع را بررسی کنید تا در ضورت لزوم با تی‌شرت و شلوارک و لوازم شنا به یک شهر برفی و یخ‌بندان سفر نکنید!

عدم بررسی وضعیت آب‌وهوا

چک نکردن ویزا

این نکته را هرگز فراموش نکنید که شرایط ویزا برای سفر،‌ مرتباً تغییر می‌کند؛ پس ضروری است که حداقل یک هفته قبل‌از حرکت به‌سوی مقصد یا وقتی برای اولین‌بار یک پرواز را رزرو می‌کنید، اعتبار گذرنامه و شرایط آن را بررسی کنید.

بعضی از کشورها روی مدت‌زمان باقی‌مانده از اعتبار ویزای مسافران، حساسیت بالایی دارند. علاوه‌بر این خودتان هم خوب می‌دانید که کنسلی سفر در فرودگاه به‌خاطر وضعیت گذرنامه، یکی از تلخ‌ترین تجربه‌هایی است که می‌تواند برای یک مسافر خوشحال و مشتاق به سفر، اتفاق بیفتد!

عدم آگاهی از قوانین کشور مقصد

قبل‌از اینکه پایتان به کشور مقصد برسد، با یک سرچ ساده از قوانین اصلی آن سرزمین جدید، آگاه شوید. این کار باعث می‌شود که از بروز مشکلات جدی در مسافرت خارجی شما جلوگیری شود. قوانین مربوط به پوشش، قوانین مربوط به عکس‌برداری، ریختن زباله، مواد مخدر، رانندگی و … می‌تواند مواردی باشد که بهتر است پیش‌از سفرتان، با آن روبه‌رو شوید. راهنمای سفر به کشور مقصدتان را مطالعه کنید و با خیال راحت، به سفر بروید.

بررسی‌نکردن تایید هتل

ممکن است هتل خود را رزرو کرده باشید؛ اما رزرو شما هنوز قطعی نشده باشد. این مورد را با دقت و حساسیت بررسی کنید تا در یک شهر ناشناخته با کوهی از چمدان و آرزو، آواره نمانید! حتی ممکن است شب اول اقامت خود را اشتباه درج کرده باشید یا حتی هتل این اشتباه را مرتکب شده باشد؛ بنابراین جداً پیشنهاد می‌شود که چند روز قبل‌از سفر، برای تایید رزرو اتاق خودتان، با هتل تماس بگیرید و همه‌چیز را مجدد بررسی کنید.

عدم بررسی جزئیات پرواز

همان‌قدر که باید جزئیات هتل را چک کنید تا جای شک‌وشبهه‌ای باقی نماند، حتماً باید زمان، تاریخ و ترمینال پرواز خود را دقیق بررسی کنید. وقتی به فرودگاه اشتباه برسید، ممکن است دیگر زمان کافی برای رفتن به فرودگاه درست را نداشته باشید و همسفران‌تان بدون شما پرواز کنند! یا اگر ساعت را با یک بی‌دقتی کوچک، اشتباه در نظر بگیرید، احتمال جاماندن از هواپیما برایتان بسیار بالا می‌رود؛ پس به‌محض اینکه پرواز خود را رزرو کردید، آن را در جای مشخصی که جلوی چشم باشد یادداشت کنید و از این اشتباه خطرناک در سفرهای خارجی در امان بمانید!

۷ اشتباه خطرناک در سفرهای خارجی

برنداشتن کپی مدارک هویتی

ممکن است هرگز نیازی به استفاده از کپی مدارک‌تان در فرایند سفر خارجی نداشته باشید؛ اما همیشه عاقلانه‌ترین کار این است که یک کپی واضح از صفحه پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی و … خود در کیف دستی‌تان داشته باشید. می‌توانید تصویر اسکن‌شده آن را در گوشی یا لپ‌تاپ خود ذخیره کنید تا موقع نیاز آن را پرینت کنید.

نداشتن کپی از اسناد و مدارک می‌تواند باعث شود که وقت‌تان به‌جای گشت‌وگذار در جغرافیای جدید و لذت‌بردن از یک سفر رویایی، به حل‌کردن مشکل مدارم هویتی بگذرد. برای همین است که دقت‌نکردن به این موضوع، یک اشتباه خطرناک در سفرهای خارجی به‌حساب می‌آید.

بی‌توجهی به بیمه مسافرتی

درست است که این موضوع می‌تواند به‌نظرتان یک هزینه اضافی و اعصاب‌خردکن باشد؛ اما فراموش نکنید که درصورت وقوع یک فاجعه مانند مشکل پزشکی یا بلای طبیعی، با هزینه‌های وحشتناک و سنگین مواجه خواهید شد! به‌طوری‌که کل برنامه سفرتان به‌هم می‌خورد و هزینه تفریح‌ها و خوردوخوراک‌تان هم از جیب‌تان می‌رود.بهتر است برای اینکه در یک کشور ناشناخته خارجی سرگردان نشوید و آسوده وقت بگذرانید، از یک بیمه مسافرتی خوب و به‌دردبخور استفاده کنید.

چه اشتباهاتی در سفرهای خارجی خطرناک هستند؟

اگر بخواهید علاوه‌بر این مسائل اساسی، موارد احتمالی دیگر را رعایت کنید، می‌توانید توجه شما را به این چند نکته تکمیلی جلب می‌کنیم.

دقیقه نودی نباشید

اگر تا به امروز، کارهای شخصی‌تان را در دقایق آخر قبل‌از سفر انجام میدادی، پیش‌از سفرهای خارجی، این عادت خطرناک را کنار بگذارید! سفرهای خارجی پر از اتفاقات پیش‌بینی نشده هستند؛ بنابراین اگر شما نیز بخواهید با بی‌دقتی، کارهایتان را برای لحظات قبل‌از سفر تنظیم کنید، اوضاع حسابی به‌هم‌ریخته می‌شود.

پک‌کردن چمدان، خداحافظی با خانواده و دوستان، تماس‌ها و دیدارهای ضروری، تحویل پروژه‌های کاری، خریدهای مهم و … را چند روز قبل‌از پرواز، تکمیل کنید و روزِ سفر، آن‌تایم و دقیق باشید.

چه اشتباهاتی در سفرهای خارجی خطرناک هستند

پول زیاد حمل نکنید

به کلاهبرداران، دزدها و مشکلات عبور از مرز توجه کنید و بیش‌ازاندازه پول نقد برندارید! شما می‌توانید از راه‌های امن‌تری مانند چک‌های مسافرتی یا کارت‌های اعتباری بین‌المللی استفاده کنید و یا پول نقد خودتان را در چند مکان مختلف داخل چمدان، جیب‌ها، کیف دستی و … جاسازی کنید.

آداب فرهنگی مقصد را مطالعه کنید

اگر قصد سفر به کشوری خاص را دارید، پیش‌از آماده‌شدن با افرادی که تجربه مسافرت به آن سرزمین داشته‌اند مشورت کنید و یا در اینترنت به‌دنبال اطلاع از آداب‌ورسوم آن منطقه بگردید. طبیعی است که در کشورهای مختلف، رفتارهایی مانند تُف‌کردن، نوشیدن الکل در خیابان، انعام‌دادن، رفتار با حیوانات و … می‌تواند تبعاتی برای مسافران بی‌اطلاع داشته باشد؛ بنابراین اگر می‌خواهید به کشورهایی مانند یوانان، هند، عربستان سعودی، تایلند و … سفر کنید، درباره آداب محلی و اجتماعی آن‌ها خوب مطالعه کنید.

در خوردن غذا ولخرجی نکنید

قابل درک است که بعضی از مسافران، عاشق امتحان‌کردن طعم‌های جدید در کشورهای جدید هستند؛ اما بهتر است این طعم‌های جدید را هوشمندانه امتحان کنید. یعنی قبل‌از سفر، درباره رستوران‌ها و قیمت‌هایشان تحقیق کنید و در مناطق توریستی مراقب باشید که بابت یک غذای معمولی، کلاه سرتان نرود! اگر اهل ماجراجویی باشید، می‌توانید غذاهای خیابانی را نیز امتحان کنید که معمولاً طعم اصیل‌تری دارند.

علاوه‌بر‌این، به قیمت نوشیدنی‌های گران‌قیمت در رستوران‌های لوکس نیز توجه کنید. رعایت این چند مورد باعث می‌شود که هم بتوانید غذاهای جدید را بچشید و هم بخش قابل‌توجهی از بودجه سفرتان به‌خاطر بی‌توجهی به این نکته ظریف، از دست نرود!

با چمدان اشتباه از فرودگاه خارج نشوید

به‌نظرتان این اشتباه باورنکردنی و خنده‌دار است؟ جالب است بدانید که این اشتباه بارها و بارها در فرودگاه‌ها رخ می‌دهد و افراد با چمدان یا ساک دستی مشابه خودشان از فرودگاه خارج می‌شوند. بهتر است با بستن یک نوار رنگی روی دسته چمدان خود، از این اشتباه خطرناک جلوگیری کنید تا همان آغاز سفر در یک کشور خارجی برای پس‌دادن چمدان غریبه‌ها و پس‌گرفتن چمدان خودتان، سردرگم نشوید.

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *