قوانین سفر به دبی: بایدها و نبایدهایی که باید در دبی رعایت کنید

آخرین بروزرسانی : دی ۱۴۰۲

دبی یکی از بهترین و محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در خاورمیانه است که سالانه افرادی زیادی از سراسر جهان به این شهر سفر می‌کنند. البته شیرین‌بودن تجربۀ این سفر وابسته به رعایت شرایط و قوانینی است که دبی برای مسافران خود وضع کرده است.

گرچه شرایط این شهر چندان سخت‌گیرانه به نظر نمی‌رسد؛ اما ازآنجاکه شهری اسلامی است و شرایط مخصوص به خود را دارد، افراد حاضر در آن باید از برخی قوانین پیروی کنند تا در طول سفر برایشان مشکلی به وجود نیاید. در ادامه به قوانین دبی و بایدها و نبایدها هنگام حضور در این شهر خواهیم پرداخت.

شرایط سفر به دبی و قوانینی که باید در این کشور رعایت شود، چیست؟

دبی به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای پیشرفته در سواحل جنوب شرقی خلیج فارس، از جمله مناطقی است که صنعت توریست و گردشگری در آن رونق فراوانی دارد. به‌همین‌علت قوانینی وضع کرده است تا نظم روتین آن حفظ شود و حضور مسافران، خللی در اموراتش ایجاد نکند.

مهم‌ترین شرط سفر به دبی، داشتن ویزای دبی است که تهیۀ آن کار دشواری نیست و کافی است که فرد ابتدا درخواست ویزا بدهد و پس‌از ارسال مدارک و پرداخت هزینه‌های لازم و در نهایت تایید آن‌ها، می‌تواند این ویزا را دریافت کند. پس‌از ورود به دبی افراد لازم است که قوانین زیر را رعایت کنند:

قوانین پوشش در دبی

دبی در کشور امارات واقع شده و این کشور پیرو قوانین اسلام است. به‌همین‌دلیل با وجود آزادی‌هایی که دارد، پوشیدن هر لباسی در آن ممکن نیست. البته انتظار نمی‌رود که مسافران مانند مردم محلی لباس و برقع بپوشند و مثل آن‌ها ظاهر شوند، بلکه باید در مکان‌های عمومی و سطح شهر از لباس‌های پوشیده‌تر (برای مثال پوشاندن شانه‌ها و برهنه‌بودن پا تا زانو) استفاده کنند.

قوانین پوشش در دبی

در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و سواحل این محدودیت وجود ندارد و می‌توان مطابق میل لباس پوشید. دو مورد از نکات مهم در رابطه با پوشش در دبی این است که پوشیدن لباس شنا فقط در سواحل خصوصی و استخرهای شنا مجاز است و آفتاب‌گرفتن برهنه یا همان حمام آفتاب در این شهر غیرقانونی و توهین‌آمیز به شمار می‌رود؛ بنابراین توصیه می‌شود گردشگران در ماه‌های خنک‌تر به این شهر سفر کنند تا در پوشیدن لباس مشکلی پیدا نکنند؛ زیرا نقض این موارد از قوانین دبی که مربوط به پوشش است، می‌تواند باعث دستگیری و دردسر شود.

قوانین رانندگی در دبی

به‌علت بالابودن تصادفات جاده‌ای در دبی، قوانین رانندگی در این شهر با جدیت و محدودیت بیشتری همراه است و سرپیچی از قوانین در خصوص رانندگی، جریمه‌های سنگینی به بار می‌آورد و برای راننده امتیاز منفی نیز در نظر می‌گیرند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین قوانین رانندگی در این شهر اشاره خواهیم کرد:

  • فقط افراد بالای 18 سال که گواهینامۀ بین‌المللی و بیمه‌نامۀ خودرو داشته باشند، می‌توانند در دبی رانندگی کنند.
  • بستن کمربند الزامی است و درصورت رعایت‌نکردن هم جریمه دارد هم نمرۀ منفی.
  • نشستن کودکان زیر 13 سال روی صندلی جلو ممنوع است و برای کودکان 4 تا 8 سال حتماً باید صندلی کودک استفاده شود.
  • سالم‌بودن خودرو نیز جزو قوانین دبی است و درصورت ایجاد آلودگی صوتی، زیست‌محیطی و سروصدای زیاد، راننده جریمه خواهد شد.
  • بیرون‌انداختن زباله از ماشین جرم است و توصیه می‌شود رانندگان کیسه زباله داشته باشند و زباله‌ها را در سطل‌های مخصوص بریزند.
  • رانندگی با موتور بدون کلاه ایمنی غیرقانونی است.
  • مصرف الکل هنگام رانندگی ممنوع است و اگر راننده مست باشد، احتمال دستگیری و زندانی‌شدنش زیاد است.
  • عدم توجه به فرمان پلیس جریمۀ زیادی دارد.

به‌علت وجود این قوانین و جریمه‌هایی که برایشان وضع شده است، پیشنهاد می‌شود مسافران برای رفت‌وآمد از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی به‌ویژه مترو استفاده کنند. شاید اتوبان‌های بزرگ و ماشین‌های لوکس دبی، وسوسه‌کننده باشد؛ اما جریمه و دستگیری می‌تواند طعم شیرین سفر را تلخ و گس کند.

قوانین مرتبط با تفریح در دبی

تفریح‌کردن در دبی نیز با برخی از محدودیت‌ها روبه‌روست؛ برای مثال بلندکردن صدای موسیقی در مکان‌های عمومی کاملاً ممنوع است. مصرف مشروبات الکلی فقط در برخی از رستوران‌ها و میخانه‌ها مجاز است و نوشیدن آن در ملاءعام جرم تلقی می‌شود.

خرید الکل نیز تنها با مجوز امکان‌پذیر است. علاوه‌بر این موارد، در دبی عکاسی از مردم و ساختمان‌های خاص مثل فرودگاه، ایستگاه‌های پلیس، بنادر، کاخ‌های سلطنتی و ساختمان‌های نظامی، ممنوع و توهین‌آمیز به حساب می‌آید.

در نهایت، یکی از عجیب‌ترین قوانین دبی این است که اظهار محبت و نزدیک‌شدن زیاد زوج‌ها در حد بوسه و آغوش، در مکان‌های عمومی مجاز نیست و معمولاً در حد گرفتن دست یکدیگر امکان‌پذیر است.

قوانین مرتبط با تفریح در دبی

قوانین مربوط به نوع برخورد با سایر افراد

یکی دیگر از قوانین این شهر توریستی، به نوع حضور افراد در سطح شهر برمی‌گردد. برای مثال مشاجره و دعوا در با مردم، دشنام‌دادن، انجام حرکات بی‌ادبانه با دست یا با انگشت و تهدید به‌سمت کسی رفتن، پوشیدن لباس نامتعارف در بازدید از مکان‌های مذهبی، خوردن و نوشیدن و سیگارکشیدن آشکارا در ماه رمضان، توهین صریح به اسلام و عقاید مردم شهر، سیگارکشیدن در مراکز خرید و ادارات و اماکن دولتی، قسم‌خوردن در ملاءعام مخصوصاً با صدای بلند و ریختن زباله در خیابان‌ها و مکان‌های مختلف، همگی در این شهر غیرمجاز هستند و با افراد خاطی برخورد قاطعانه می‌شود.

قوانین مربوط به واردکردن و حمل دارو در دبی

یکی از مواردی که قوانین دبی در رابطه با آن با کسی شوخی ندارد، واردکردن و حمل مخدرهاست که جرم مطلق تلقی می‌شود و بدون شک دستگیری و زندان را در پی خواهد داشت. به‌همین‌دلیل افراد پیش‌از ورود به دبی باید از آوردن هرگونه داروی مشکوک مثل متادون و … خودداری کنند و درصورت داشتن نسخه و دستورالعمل پزشک حتماً همۀ آن‌ها را با خود به‌همراه داشته باشند. درصورت تایید داروها توسط مقامات و ماموران این داروها باید همراه با نسخه حمل شوند و درغیراین‌صورت باید از واردکردن و حمل آن‌ها در شهر، اکیداً خودداری کنند.

سخن پایانی
شهر دبی یکی از توریستی‌ترین شهرهای دنیاست که سالانه افراد زیادی به‌صورت شخصی یا با تورهای مختلف به آن سفر می‌کنند. این شهر نیز مثل سایر مناطق جهان دارای شرایط و قوانینی است که همۀ افراد پس از حضور در دبی باید آن‌ها را رعایت کنند تا نظم شهر حفظ شود. برخی از قوانین دبی مربوط به پوشش و نوع حضور و رفتار در سطح شهر است، برخی مربوط به رانندگی و تفریح و … که در این مقاله به شرح آن‌ها پرداختیم.
منابع

https://www.bayut.com/mybayut/dos-donts-tourists-visiting-dubai/

https://mxdubai.com/10-important-rules-first-time-visitors-dubai/

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *