معتبرترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۴

آخرین بروزرسانی : جولای 2024

بر اساس شاخص پاسپورت هنلی (Henley Passport Index) در سال 2024، سه پاسپورت قدرتمند جهان همگی آسیایی هستند. این شاخص همه پاسپورت‌های جهان را بر اساس تعداد مقصدهایی که دارندگان آن‌ها می‌توانند بدون دریافت ویزا به آنها وارد شوند، رتبه‌بندی می‌کند.

ژاپن برای پنجمین سال متوالی معتبر ترین پاسپورت دنیا را دارد؛ دارندگان آن می‌توانند بدون ویزا به 193 مقصد از 227 مقصد جهانی سفر کنند. کره جنوبی و سنگاپور با امتیاز 192 بدون ویزا در بدو ورود در جایگاه دوم این شاخص قرار دارند. آلمان و اسپانیا مشترکاً در رده سوم قرار دارند و بدون ویزا به 190 مقصد دسترسی دارند.

در ادامه 30 تا از معتبرترین پاسپورت‌های جهان و روش‌های ممکن برای اخذ آنها را مرور می‌کنیم. در انتها نیز نگاهی به بی‌ارزش‌ترین پاسپورت‌ها و وضعیت ایران در رده بندی پاسپورت های جهان خواهیم داشت. 

رتبه بندی پاسپورت های جهان 2024؛ 30 گذرنامه قدرتمند

شناخته‌شده‌ترین شاخص اعتبار گذرنامه، شاخص پاسپورت هنلی (HPI) است, هرچند که فقط روی آزادی سفر تمرکز می‌کند. اگر پاسپورت به دارنده اجازه ورود به کشوری با هریک از موارد زیر را بدهد، رتبه بالایی در HPI خواهد داشت:

  • فقط پاسپورت
  • مجوز سفر الکترونیکی (ETA) / برنامه معافیت ویزای آنلاین (OVW)
  • ویزا در بدو ورود

از آنجا که HPI در صنعت توریسم بسیار شناخته‌شده است، ما از آن به عنوان مبنایی برای مشخص کردن با ارزش ترین پاسپورت دنیا یاد می‌کنیم. البته بد نیست مزایای اضافه شهروندی اتحادیه اروپا را در نظر داشته باشید که بسیار فراتر از آزادی سفر است. لیست کامل 30 پاسپورت قدرتمند جهان به شرح زیر است:

رتبه بندی پاسپورت های جهان

1. ژاپن (193 کشور)

ژاپن کشوری با گزینه‌های متعدد و آزادی عالی برای سفر است. پاسپورت این کشور به عنوان قوی ترین پاسپورت جهان رتبه‌بندی شده است، و اجازه ورود بدون ویزا به 193 کشور را می‌دهد. اما برای ایرانیان نیاز به اخذ ویزای ژاپن می باشد

اخذ تابعیت ژاپن چقدر آسان است؟

طبق قانون ملیت ژاپن، یک فرد خارجی باید حداقل 5 سال متوالی در ژاپن اقامت داشته باشد تا برای شهروندی اقدام کند. شما همچنین باید سابقه کیفری نداشته باشید و بتوانید در ژاپن امرار معاش کنید. اگر «سازمانی را تشكيل داده يا به سازمانی تعلق داشته باشيد كه در حال توطئه يا حمايت از سرنگونی دولت ژاپن باشد، تابعيت ممنوع است».

ژاپن تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد، اما حداقل الزامات مربوط به زبانِ آن آسان است. برای دریافت بهترین پاسپورت دنیا، شما فقط باید به زبان ژاپنی پایه که برای اداره زندگی روزمره مناسب است، تسلط داشته باشید.

2. سنگاپور و کره جنوبی (192 کشور)

سنگاپور و کره جنوبی مشترکاً در رتبه دوم لیست پاسپورت های جهان طبق شاخص پاسپورت هنلی قرار دارند. هردوی آنها اجازه سفر به 192 کشور را بدون نیاز به ویزا از قبل را فراهم می‌کنند. توجه کنید ایرانی ها برای سفر به سنگاپور نیاز به اخذ ویزای سنگاپور را دارند.

اخذ تابعیت سنگاپور یا کره جنوبی چقدر آسان است؟

شما باید اقامت دائم سنگاپور را به مدت حداقل 2 سال حفظ کنید، تا واجد شرایط شهروندی از طریق تابعیت شوید. شما می‌توانید اقامت دائم و دومین معتبر ترین پاسپورت دنیا را به روش‌های مختلف دریافت کنید:

  • با داشتن کارت استخدام با درآمد ماهانه حداقل 2500 دلار سنگاپور (SGD)
  • با سرمایه‌گذاری حداقل 2.5 میلیون دلار سنگاپور در اقتصاد کشور. همچنین باید با مدرک اثبات کنید که شرکت شما سالانه حداقل 50 میلیون دلار سنگاپور گردش مالی دارد.

اما پیدا کردن شغل مناسب در سنگاپور ساده نیست، و دولت نیز برای اعطای شهروندی سختگیر است. علاوه بر این، سنگاپور تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد، و برای همه شهروندان مرد خدمت سربازی اجباری دارد.

برای اخذ تابعیت و گرفتن دومین معتبرترین پاسپورت جهان از کره جنوبی اما سه راه اصلی وجود دارد: از طریق اقامت، خانواده یا داشتن یک بیزنس. اقامت رایج‌ترین راهی است که دنبال می‌شود و شامل معیارهای زیر است:

  • داشتن حداقل 20 سال سن
  • داشتن کارت ثبت نام خارجی‌ها (Alien Registration Card)
  • داشتن یک آدرس کره‌ای در پرونده
  • داشتن شرایط کار در کره جنوبی
  • نداشتن سابقه کیفری
  • توانایی امرار معاش به تنهایی
  • دانش اولیه درباره کره جنوبی از جمله درک زبان، آداب، رسوم و فرهنگ این کشور

مشابه سنگاپور، کره جنوبی نیز خدمت سربازی اجباری دارد و تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد.

3. آلمان و اسپانیا (190 کشور)

آلمان و اسپانیا در رتبه سوم شاخص HPI برای با ارزش ترین پاسپورت دنیا قرار دارند. گذرنامه‌های هردو کشور امکان سفر به 190 کشور را بدون دریافت ویزا از قبل فراهم می‌کند. علاوه بر این، داشتن شهروندی اسپانیایی یا آلمانی شما را به یک شهروند اتحادیه اروپا تبدیل می‌کند، با تمام مزایای آن برای سفر آزاد در سراسر اروپا. البته که برای ورود به کشور اسپانیا نیاز به اخذ ویزای توریستی اسپانیا را دارید

اخذ تابعیت آلمان یا اسپانیا چقدر آسان است؟

شهروندی آلمان مستلزم اقامت حداقل 8 ساله به علاوه قبولی در آزمون زبان آلمانی در سطح حداقل B1 است. برای تبدیل شدن به شهروند اسپانیا نیز باید حداقل 10 سال در این کشور زندگی کنید، و در یک آزمون زبان اسپانیایی در سطح A2 قبول شوید.

نه آلمان و نه اسپانیا معمولا تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسند، هرچند ممکن است استثنائات خاصی وجود داشته باشد.

4. فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ (189 کشور)

این سه کشور اروپایی چهارمین بهترین پاسپورت دنیا را دارند؛ و گذرنامه آنها امکان سفر به 189 کشور را بدون ویزا از قبل فراهم می‌کند. هریک از این پاسپورت‌ها شما را به شهروند اتحادیه اروپا هم تبدیل می‌کند. برای ورود به ایتالیا به عنوان توریست با اخذ ویزای توریستی ایتالیا و گرفتن وقت سفارت ایتالیا می توانید از این کشور زیبا دیدن کنید که مشاوران ما در تمامی مراحل همراه شما هستند.

اخذ تابعیت فنلاند، ایتالیایی یا لوکزامبورگ چقدر آسان است؟

شرایط شهروندی بین این سه کشور متفاوت است. شهروندی لوکزامبورگ ساده‌ترین است و فقط به 5 سال اقامت نیاز دارد، به علاوه دانش زبان لوکزامبورگ تا سطح B1. و برخلاف کشورهایی که تا اینجا دیدیم، لوکزامبورگ تابعیت دوگانه را به رسمیت می‌شناسد.

ایتالیا هم تابعیت دوگانه را به رسمیت می‌شناسد، اما پیش از اینکه بتوانید درخواست دهید باید 10 سال در آن اقامت داشته باشید. همچنین باید در آزمون زبان ایتالیایی سطح B1 یا بالاتر قبول شوید.
فنلاند هم به حداقل به 5 سال اقامت نیاز دارد و تابعیت دوگانه را هم به رسمیت می‌شناسد. برای شهروندی این کشور تسلط روی زبان فنلاندی در سطح متوسط ​​ضروری است، که از سخت‌ترین زبان‌های دنیا محسوب می‌شود.

5. اتریش، دانمارک، هلند و سوئد (188 کشور)

این چهار کشور اروپایی هم در رتبه پنجم HPI برای قوی ترین پاسپورت جهان به صورت مشترک قرار دارند. گذرنامه آنها به دارندگان این امکان را می‌دهد که آزادانه به 188 کشور جهان سفر کنند. علاوه بر آن، همه آنها تابعیت اتحادیه اروپا را هم به افراد ارائه می‌دهند. توجه داشته باشید که برای ورود به خاک هلند به عنوان توریست باید ویزای هلند را دریافت کنید و گرفتن وقت سفارت هلند فوری دارای مراحلی می باشد که در این مسیر به مشاوره نیاز دارید تا با کمترین زمان ممکن بتوانید به این کشور سفر کنید.

اخذ تابعیت اتریش، دانمارک، هلند یا سوئد چقدر آسان است؟

هردو کشور هلند و سوئد به شما اجازه می‌دهند پس از 5 سال اقامت برای شهروندی اقدام کنید. سوئد تابعیت مضاعف را به رسمیت می‌شناسد، اما هلند این‌طور نیست (به جز موارد خاص).
زمان‌بندی اقامت در دانمارک و اتریش طولانی تر است. برای شهروندی دانمارک باید حداقل 9 سال اقامت داشته باشید. این بازه در اتریش معمولا 10 سال است که 5 سال از آن باید اقامت دائم باشد. هردو کشور هم شما را ملزم به قبولی در آزمون زبان می‌کنند.

6. فرانسه، ایرلند، پرتغال، بریتانیا (187 کشور)

در جایگاه ششم سه کشور اتحادیه اروپا به اضافه تنها کشور سابق اتحادیه اروپا، یعنی بریتانیا، قرار دارند. طبق رتبه‌بندی HPI برای معتبر ترین پاسپورت دنیا، در نگاه اول، این چهارپاسپورت برابر به نظر می‌رسند. اما دقیقا اینطور نیست. هرچند بریتانیا همچنان یکی از قدرتمندترین گذرنامه‌های جهان را داشته باشد، اما نسبت به سه پاسپورت دیگر قدرت کمتری دارد.

پاسپورت بریتانیا همچنان امکان سفر آسان در سراسر جهان را به دارنده خود می‌دهد، اما قادر نیست حق زندگی، کار، تحصیل، بازنشستگی و تجارت آزاد در 30 کشور اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس را برای فرد فراهم کند.

پیشنهاد رایج به افراد طالبِ پاسپورت دوم این است که به جای بریتانیا، روی یکی از کشورهای اتحادیه اروپا در رده بندی پاسپورت های جهان (به ویژه ایرلند یا پرتغال) تمرکز کنند. گذرنامه قدرتمند

اخذ تابعیت فرانسوی، ایرلندی، پرتغالی یا بریتانیایی چقدر آسان است؟

تمام این چهارکشور دارای مهلت زمانی نسبتا کوتاه 5 ساله قبل از درخواست شهروندی هستند. همه آنها نیز تابعیت دوگانه را به رسمیت می‌شناسند، بنابراین می‌توانید گذرنامه اصلی خود را نگه دارید.
شهروندی فرانسه دارای الزامات زبان فرانسوی سطح B1 است، اما پرتغال سطح A2 را هم می‌پذیرد (پرتغال در بحث مهاجرت هم سختگیری کمتری دارد).سفر به کشور زیبای فرانسه می تواند به صورت تور و با گرفتن وقت توریستی سفارت فرانسه و اخذ ویزای توریستی فرانسه در کمترین بازه زمانی اتفاق بیوفتد.

برای تابعیت بریتانیایی یا ایرلندی تنها باید بر انگلیسی مسلط بود. برای شهروندی بریتانیا همچنین باید امتحان Life in the UK را گذراند، که دانش فرد درباره تاریخ و فرهنگ این کشور را محک می‌زند.

شهروندی ایرلند اکنون بهترین شهروندی در اتحادیه اروپاست، و حقوق کامل این اتحادیه به اضافه حقوق زندگی و کار آزادانه در بریتانیا را ارائه می‌دهد. هیچ شهروند اروپایی دیگری نمی‌تواند اینکار را انجام دهد.

7. بلژیک، نیوزیلند، سوئیس، نروژ، ایالات متحده (186 کشور)

این پنج کشور در رتبه هفتم مشترک قوی ترین پاسپورت های جهان قرار دارند، که با داشتن هریک از آنها می‌توان به 186 کشور بدون ویزا از قبل سفر کرد. داشتن پاسپورت بلژیکی، سوئیسی یا نروژی همچنین حق سفر آزاد در سراسر اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا را به فرد می‌دهد، برخلاف گذرنامه‌های نیوزلند و ایالات متحده که عضو این اتحادیه اروپا نیستند. برای اخذ ویزای سوئیس و سفر به این کشور رویایی می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

تابعیت ایالات متحده به این معنی است که فرد (صرف نظر از اینکه کجا زندگی می‎کند)، مشمول مالیات بر اساس شهروندی خواهد بود. ایالات متحده یکی از تنها کشورهایی است که هنوز از این سیستم استفاده می‌کند.

در رتبه بندی پاسپورت های جهان 2024، نیوزلند هم گزینه‌ای محبوب برای اخد گذرنامه دوم است چراکه از امن‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود.

اخذ تابعیت بلژیک، نیوزلند، سوئیس، نروژ یا آمریکا چقدر آسان است؟

اخذ تابعیت این پنج کشور شرایط متفاوتی دارد. شهروندی ایالات متحده احتمالا محبوب‌ترین است، اما الزامات سختگیرانه‌ای دارد. شهروندی سوئیس هم تا حدودی با چالش‌هایش شناخته می‌شود.
بین این کشورها، شاید شهروندی بلژیک ساده‌ترین باشد؛ چراکه می‌توان با حفظ اقامت بلژیک به مدت حداقل 5 سال و یادگیری یکی از زبان‌های ملی (یعنی فرانسوی، آلمانی یا فلاندری) تا سطح B1 برای اخذ پاسپورت آن اقدام کرد.

8. استرالیا، کانادا، جمهوری چک، یونان و مالت (185 کشور)

این ترکیب متنوع از کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای مشترک المنافع، به طور مشترک در جایگاه هشتمِ HPI قرار دارند. هریک از این معتبر ترین پاسپورت های دنیا امکان سفر به 185 کشور بدون ویزا از قبل را فراهم می‌کند، اما جمهوری چک، یونان و مالت حقوق اتحادیه اروپا را هم برای شهروندان خود فراهم می‎کنند. شما می توانید با اخذ ویزای توریستی کانادا به راحتی به این کشور زیبا سفر کنید.

اخذ تابعیت استرالیا، کانادا، چک، یونان یا مالتی چقدر آسان است؟

استرالیا و کانادا هردو سیستم‌های مبتنی بر امتیاز برای اخذ اقامت دارند. پس از اقامت به مدت لازم، می‌توان برای شهروندی اقدام کرد. مالت احتمالا جالب‌ترین گزینه در این گروه است. مالت تنها کشور اتحادیه اروپاست که هنوز برنامه‌ای واقعی شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد، و در آن می‌توان پاسپورت را طی 12 تا 18 ماه پس از سرمایه‌گذاری قابل توجه در کشور دریافت کرد.

سایر کشورهای اتحادیه اروپا با برنامه‌های مشابه، مانند پرتغال و ویزای طلایی‌اش، از سرمایه‌گذاران می‌خواهند که پیش از درخواست، برای مدت طولانی‌تری در این کشورها اقامت داشته باشند (مثلا 5 سال).

9. مجارستان (183 کشور)

مجارستان در اروپای مرکزی نهمین معتبرترین پاسپورت جهان را در اختیار دارد، که با آن می‌توان بدون ویزا از قبل به 183 کشور سفر کرد. شهروندی مجارستان نیز تابعیت اتحادیه اروپا و دسترسی کامل به تمام کشورهای منطقه را به دارنده گذرنامه می‌دهد.

اخذ تابعیت مجارستان چقدر آسان است؟

اخذ شهروندی مجارستان در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا نسبتا دشوار است. ابتدا باید زبانی را یاد گرفت که (بدون کوچک‌ترین اغراق) یکی از سخت‌ترین زبان‌های دنیا محسوب می‌شود.
اگر فرد بستگان مجارستانی نداشته باشد، پیش از واجد شرایط شدن برای درخواست شهروندیريال باید حداقل 8 سال در این کشور اقامت دائم داشته باشد.

10. لیتوانی، لهستان و اسلواکی (182 کشور)

آخرین گروهِ این فهرست از کشورهایی با معتبر ترین پاسپورت دنیا همگی عضو اتحادیه اروپا هستند. دارندگان پاسپورت لیتوانیایی، لهستانی یا اسلواکی می‌توانند به 182 کشور بدون افدلم قبلی برای ویزا سفر کنند. شهروندان این سه کشور همچنین از حقوق کامل اتحادیه اروپا که فراتر از سفر آزادانه است، بهره‌مند می‌شوند.

اخذ تابعیت لیتوانیایی، لهستانی یا اسلواکی چقدر آسان است؟

این سه‌کشور برای اعطای شهروندی چندان شرایط ساده‌ای ندارند.برای لیتوانی، باید اقامت را به مدت 10 سال حفظ کرد و در آزمون زبان قبول شد (تابعیت دوگانه نیز تنها تحت شرایط خاصی مجاز است).

برای لهستان، می‌توان پس از حداقل 8 سال اقامت (5 سال اقامت موقت و سپس 3 سال اقامت دائم) برای اخذ شهروندی درخواست داد. در صورت داشتن خویشاوند لهستانی دارید یا ازدواج با شهروند این کشور، جدول زمانی یادشده می‎تواند کوتاه‌تر باشد.

برای اسلواکی باید حداقل 8 سال اقامت دائم داشت و امتحان زبان اسلواکی را نیز با موفقیت گذراند. این کشور به افراد اجازه می‌دهد گذرنامه اصلی خود را نگه دارند؛ اما وقتی فرد در خاک اسلواکی حضور داشته باشد، تنها اسلواکیایی محسوب می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : بهترین روش دریافت ویزا کارت و مستر کارت فیزیکی

بی ارزش ترین پاسپورت های دنیا

رده بندی پاسپورت های جهان برای 30 تا از قوی‌ترین گذرنامه‌ها را دیدیم. با استناد به شاخص پاسپورت هنلی، ضعیف‌ترین گذرنامه‌ها متعلق به این کشورها هستند:

رتبه HPIنام کشورتعداد مقصدهای بدون ویزا
102کره شمالی40
103نپال، منطقه فلسطین38
104سومالی35
105یمن34
106پاکستان32
107سوریه30
108عراق29
109افغانستان27

وضعیت ایران در لیست پاسپورت های جهان

از آوریل 2024، شهروندان ایرانی می‌توانند به 45 کشور و منطقه بدون ویزا، ویزای بدو ورود و یا دسترسی به ویزای الکترونیکی وارد شوند. به این ترتیب، بر اساس شاخص پاسپورت هنلی، پاسپورت ایرانی از نظر آزادی سفر (همراه با گذرنامه‌های اریتره و سودان جنوبی) در رتبه 95 قرار می‌گیرد.

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *