امن ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۴

آخرین بروزرسانی : دی ۱۴۰۲

چه برای یک مسافرت چند روزه به خارج از کشور و چه برای شروع یک زندگی جدید در یک شهر خارجی، پیداکردن یک مقصد امن و مطمئن، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها است. البته سطح ایمنی و امنیت از کشوری به کشور دیگر و شهری به شهر دیگر متفاوت است. برای اندازه‌گیری امنیت یک کشور، از شاخص صلح جهانی و برای اندازه‌گیری امنیت یک شهر، از شاخص شهرهای ایمن (SCI) استفاده می‌شود.

SCI درحال‌حاضر 60 مقصد را در سراسر جهان در 57 شاخص رتبه‌بندی کرده است که امنیت دیجیتال، امنیت سلامت، زیرساخت و ایمنی آن‌ها را پوشش می‌دهد. بر این اساس، به شهرها امتیازی بین 0 تا 100 داده می‌شود.

این گزارش از آن جهت حائز اهمیت است که 56 درصد انسان‌ها در شهرها زندگی می‌کنند. رشد شهرها در طول سال‌ها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و مدیریت شهری در تعریف کیفیت زندگی برای جمعیت فزاینده بشریت ساکن در شهرها ضروری خواهد بود. اکنون ببینیم که امن ترین شهرهای جهان در سال 2024 چه شهرها و چه کشورهایی هستند.

بررسی ۱۲ مورد از امن‌ترین شهرهای جهان در سال 2024

در ادامه، امن ترین کشورهای جهان در سال 2024 را براساس نمره‌دهی SCI بررسی خواهیم کرد:

توکیو با نمره 92

یکی از امن‌ترین کشورهای جهان، ژاپن است و تعجبی هم نیست که پایتخت این کشور به‌عنوان امن‌ترین شهر جهان شناخته شود! اگرچه توکیو جمعیت زیادی دارد؛ اما یکی از شهرهای برتر با کمترین میزان جنایت در جهان است.

مناطق پرخشونت و خطرناک در این شهر اندک هستند و دیدن افرادی که با حمل‌ونقل عمومی تردد می‌کنند و زنان و بچه‌هایی که در اواخر شب به‌تنهایی به خانه می‌روند، بسیار معمول است. یکی از عوامل مهم در امتیاز بالای توکیو، احترام همه‌ مردم این شهر به فضا و دارایی دیگران است که این موضوع یک رکن کلیدی در کل جامعه ژاپن به حساب می‌آید.

توکیو با نمره 92

سنگاپور با نمره 91.5

همسایه آسیایی توکیو یعنی سنگاپور که به‌دلیل حکمرانی کارآمد و قوانین سخت‌گیرانه‌اش معروف است، دومین شهر امن جهان را دارد. پایتخت کشور سنگاپور، شهر سنگاپور است و این شهر دارای یک سیستم حمل‌ونقل در سطح جهانی و بسیار پیچیده، امنیت دیجیتال پیشرفته و نرخ پایین جرم و جنایت است.

یکی دیگر از عناصر کلیدی که سنگاپور را به شهری مطلوب برای سفر و زندگی تبدیل می‌کند، شهرت آن به نظافت است. سنگاپور طی سال‌های متمادی برای ریشه‌کن کردن بسیاری از رفتارهای نامطلوب، از جمله زباله‌ریزی، سخت کار کرده است. ریختن زباله در فضاهای عمومی می‌تواند جریمه‌ای 300 دلاری یا بیشتر داشته باشد.

اوساکا به نمره 90.9 در لیست امن ترین شهرهای جهان در سال 2024

ژاپن به‌عنوان یکی از امن ترین کشورهای جهان در سال 2024 دارای دو شهر در TOP10 امن‌ترین شهرها نیز هست! در واقع اوساکا یا اوزاکا دومین شهر امن ژاپن و سومین شهر امن در جهان است. این مرکز تجاری بزرگ دارای نرخ جرایم خشن به‌شدت پایینی است که آن را برای گردشگران ایده‌آل می‌کند. اگرچه اوزاکا یک شهر باتراکم بالا است؛ اما به‌دلیل اجرای قانون و نظارت مؤثر دولت، خیابان‌ها و جوامع منظمی دارد.

آمستردام با نمره 88

سیاست‌های اجتماعی مترقی آمستردام، محیطی امن را برای ساکنان و گردشگران ایجاد می‌کند. آمستردام شهرت خود را به‌عنوان یکی از امن ترین شهرهای جهان در سال 2024 مدیون پلیس قوی خود است. درحالی‌که پایتخت هلند مانند بسیاری از کلان‌شهرهای بزرگ، مشکلاتی مانند مواد مخدر، جیب‌بُری و سایر مشکلات معمول در شهرهای بزرگ را دارد؛ اما جرم‌های خشونت‌آمیز در اینجا نادر هستند.

سیدنی با نمره 87.9

سیدنی با آب‌وهوای آفتابی و فرهنگ پُرجنب‌وجوش، یکی از امن‌ترین شهرهای کره زمین برای بازدید است و سرگرمی‌های بی‌حدوحصر و ایمنی استثنایی را با هم ارائه می‌دهد. بزرگ‌ترین منطقه شهری استرالیا، تا حدی به‌لطف پلیس موثر و حمایت جامعه، نرخ جرایم خشن بسیار پایینی دارد. سیستم پاسخ اضطراری قوی سیدنی نیز به امنیت بالای آن کمک می‌کند.

سیدنی

تورنتو با نمره 87.8

تورنتو به‌خاطر چندفرهنگی‌بودن و استاندارد بالای زندگی‌اش ستایش می‌شود و میزان جرایم خشن و جزئی در این شهر در سال‌های گذشته به‌سرعت در حال کاهش بوده است. درحالی‌که جرایم کوچک گاه‌به‌گاه در این شهر رخ می‌دهند، ساکنان و گردشگران می‌توانند به‌لطف پلیس قوی و جامعه ایمن احساس امنیت کنند. قوانین سختگیرانه اسلحه نیز به آرام بودن خیابان‌های شهر کمک می‌کند.

واشنگتن دی‌سی با نمره 87.6 در لیست امن ترین شهرهای جهان در سال 2024

اگرچه آمریکا یکی از امن ترین کشورهای جهان در سال 2024 نیست؛ اما پایتخت بسیار امنی دارد. البته منطقی است که واشنگتن دی‌سی یکی از امن‌ترین شهرهای جهان و یکی از امن‌ترین شهرهای ایالات متحده باشد، به‌هرحال، اینجا خانه رئیس‌جمهور ایالات متحده است. تنها با توجه به امنیت دیجیتال، واشنگتن رتبه 4 را در بین تمام شهرهای جهان دارد، که کاملاً منطقی است؛ زیرا کاخ سفید می‌خواهد از تمام اسرار خود محافظت کند؛ اما این تنها نخبگان آمریکا نیستند که از این ایمنی سود می‌برند؛ زیرا شهروندان و بازدیدکنندگان عادی نیز از امنیت سایبری و دیجیتالی دولت سود می‌برند.

کپنهاگ با نمره 87.4

وقتی صحبت از امن ترین کشورهای جهان در سال 2024 می‌شود، سخت است که نام دانمارک به میان نیاید! کپنهاگ یکی از زیباترین شهرهای اروپا با آبراهه‌های رویایی و خانه‌های رنگارنگش است. این شهر به‌دلیل اینکه خانه قدیمی‌ترین پارک تم‌دار اروپا (باغ تیوولی) است، در جهان شناخته شده است. این شهر همچنین به‌لطف نیروی پلیس آموزش‌دیده و همیشه حاضر، یکی از شهرهای کم‌جرم و جنایت در جهان و از امن ترین شهرهای جهان در سال 2024 است. شهروندان کپنهاگ همچنین از کیفیت زندگی بالا و دسترسی عالی به سیستم مراقبت‌های بهداشتی عالی برخوردار هستند. زیرساخت‌های به‌خوبی نگهداری‌شده، اهمیت حفاظت از منابع طبیعی، و سیستم حمل‌ونقل کارآمد، همگی به امتیاز بالای SCI کپنهاگ کمک می‌کنند.

سئول با نمره 87.4

سئول که یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین شهرهای جهان است، امنیت عمومی و امکانات مدرنی را به شهروندانش ارائه می‌دهد. سئول یکی دیگر از امن‌ترین شهرهای جهان برای بازدید است و نرخ جرایم خشونت‌آمیز پایین به‌همراه امکانات رفاهی و فضای شهری پویا دارد.

پایتخت کره جنوبی از سیستم اجرای قانون موثری برخوردار است که به سرکوب حوادث خشونت‌آمیز کمک می‌کند. قوانین سختگیرانه حمل و استفاده از سلاح نیز به امنیت عمومی مردم کمک می‌کنند؛ بنابراین بازدیدکنندگان می‌توانند با کاوش در زندگی شبانه پررونق سئول، مکان‌های فرهنگی و تاریخ غنی کره جنوبی احساس امنیت کنند.

سئول

ملبورن با نمره 87.3

ملبورن که به‌عنوان «پایتخت فرهنگی استرالیا» شناخته می‌شود، دومین شهر بزرگ این کشور و از امن ترین شهرهای جهان در سال 2024 است. طبق نظرسنجی Time Out در سال 2019، ملبورن به‌عنوان شادترین شهر جهان انتخاب شد که بخش بزرگی از آن به این دلیل است که مردم این شهر به‌شدت احساس امنیت می‌کنند. ملبورن یکی از پربازدیدترین مکان‌های استرالیا و گزینه‌ای محبوب برای افرادی است که به‌دنبال مهاجرت هستند. نرخ جرم و جنایت نسبتاً پایین، زیرساخت‌های خوب و تأکید زیاد بر ایمنی شخصی، مهاجران بسیاری از سرتاسر دنیا را به این شهر جذب می‌کند.

شیکاگو با نمره 86.7

شیکاگو یکی دیگر از شهرهای شلوغ ایالات متحده و بسیار مورد علاقه مسافران خارجی است. درحالی‌که سیستم مراقبت‌های بهداشتی این شهر خیلی گران است؛ اما در سایر دسته‌ها عملکرد خوبی دارد. اولین مورد، امنیت دیجیتال و سایبری این شهر است. در سال 2018 شیکاگو ابتکار سیاست سایبری را راه‌اندازی کرد که راهنمایی‌هایی درباره جرایم سایبری و دیجیتالی به دولت‌ها در سراسر جهان ارائه می‌کند.

استکهلم با نمره 86.5

استکهلم مقصد دیگری است که در فهرست جذب مسافران در رتبه بالایی قرار دارد. مانند کپنهاگ، استکهلم نیز دارای یک نیروی پلیس بسیار آموزش‌دیده است که در سرتاسر شهر حضور پُررنگی دارند و به نرخ پایین جرم و جنایت کمک می‌کنند. به‌طورکلی، سوئد به‌شدت بر امنیت دیجیتال، برابری جنسیتی، پایداری محیطی و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی تاکید دارد. عامل مهم دیگر در ایمن‌بودن استکهلم، اعتماد و توجه مردم محلی به یکدیگر است.

سخن پایانی
متاسفانه در لیست 60 تایی امن ترین شهرهای جهان در سال 2024 نام هیچ شهری از کشورمان دیده نمی‌شود. بااین‌حال به‌جز لیستی که در بالا گفتیم، شهرهای ابوظبی، دبی، استانبول، مسکو و مومبای به‌ترتیب با رتبه‌های 27 و 28 و 36 و 37 و 45 می‌توانند مقصد خوبی برای شهروندان ایرانی باشند.

منابع:

https://worldpopulationreview.com/world-city-rankings/safest-cities-in-the-world

https://www.thetravel.com/safest-cities-in-the-world-right-now/#tokyo-japan

https://theboutiqueadventurer.com/safest-cities-in-the-world/

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *