۱۰ کشور برتر جهان در جهانگردی

آخرین بروزرسانی : جولای 2024

صنعت گردشگری به اندازه کافی پر زرق و برق بود؛ و حالا بلاگرها و اینفلوئنسرها هم به جذابیت آن افزوده‌اند. اما بازدید از توریستی ترین کشورهای دنیا صرفا افتادن در دام تبلیغات نیست؛ گشتن جهان و دیدن عجایب‌اش از آرزوهای دور و دراز بسیاری از ماست.

از دیرباز تاکنون در باب سفر و تجربه‌های ارزشمند آن بسیار گفته‌اند و بسیار شنیده‌ایم. و اگر همه‌چیز ایده‌آل باشد، هر کسی مایل است ماجراجویی‌اش را با کشورهای توریستی‌ای آغاز کند که سالانه بیشترین گردشگران را از سراسر دنیا به خود جلب می‌کنند.

توریستی ترین کشورهای دنیا در 2023

سازمان جهانی گردشگری (World Tourism Organization یا به اختصار UNWTO) سالانه گزارشی از تعداد گردشگران بین‌المللی برای هر کشور تهیه می‌کند. در فهرست پیشِ رو قصد داریم توریستی ترین کشورهای دنیا را بر اساس جدیدترین گزارش آن‌ها در سال 2023 معرفی کنیم.

توریستی ترین کشورهای دنیا

10- بریتانیا (39 میلیون)

بریتانیا در سال جاری از نظر تعداد توریست‌هایش دو پله سقوط کرد؛ شاید دلیل آن همچنان نتایج برگزیت باشد. بیشتر افرادی که به این کشور سفر می‌کنند، معمولا به بازدید از لندن و جاذبه‌هایش اکتفا می‌کنند. اما این کشور، ورای شهرهای زیبایی که دارد، در سواحل خود هم جاذبه‌های بسیاری جای داده است.

جذابیت دنیای قدیم انگلستان، مناظر چشمگیر اسکاتلند و خط ساحلی کمتر شناخته‌شده‌ی ولز تنها برخی از مواردی هستند که بریتانیا را بین بهترین کشورهای گردشگری قرار می‌دهد. آنها که سفرهای جاده‌ای دوست دارند مجذوب ارتفاعات اسکاتلند خواهند شد، و مشتاقان آرامش هرگز پیاده‌روی در لیک دیستریکت را فراموش نخواهند کرد.

بریتانیا از نظر فرهنگی هم جذابیت‌های زیادی دارد، به خصوص لندن با حال و هوای بین‌المللی بسیار جالب‌اش که حتی در کوتاه‌ترین بازدیدها (مثلا یک آخر هفته) هم چیزهای زیادی ارائه دارد. برخی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها بین توریست‌ها در بریتانیا (و لندن) عبارت‌اند از:

  • چشم لندن (بلندترین چرخ و فلک اروپا)؛ دیدن پایتخت انگلیس از ارتفاع بالا و مبهوت شدن!
  • کروز رودخانه تیمز؛ تجربه زدن به آب برای دیدن بهترین و مهمترین مناظر لندن
  • پارک ملی لیک دیستریکت؛ برای غوطه‌ور شدن در ییلاق‌های مناطق روستایی
  • دریاچه لاک نس؛ غرق شدن در مناظر ارتفاعات اسکاتلند و بزرگ‌ترین دریاچه‌ی جزایر بریتانیا
  • استون هنج؛ بازدید از معروف‌ترین مکان تاریخی کشور

پیشنهاد مطالعه : ویزای توریستی انگلیس

9- تایلند (40 میلیون)

تایلند از توریستی ترین کشورهای دنیاست که ما ایرانی‌ها هم به راحتی می‌توانیم ویزای توریستی‌اش را بگیریم. این کشور همیشه نفوذ بالایی در صنعت توریسم داشته و همچنان به عنوان کشوری با میلیون‌ها گردشگر در سال، در رتبه‌بندی سازمان جهانی گردشگری حی و حاضر است.

تایلند

تایلند که برخی از بهترین سواحل جنوب شرقی آسیا را دارد، جمعیت عظیمی از کوله‌گردها (بک‌پکرها) و مسافران از سراسر جهان را در جست‌وجوی غذای ارزان، سواحل زیبا و فضاهای سرزنده جذب می‌کند. اما تایلند بسیار فراتر از سواحل معروف‌اش است. معبدها و کاخ‌های این کشور گنجینه‌های بی‌نظیری از تاریخ و فرهنگ هستند. غذای تایلند و خوراک‌های لذیذ آن هم فوق‌العاده و در سراسر جهان شناخته شده‌اند.

بیشتر افراد به محض رسیدن به تایلند ماشینی کرایه می‌کنند و به سمت شمال می‌روند تا به شهر چیانگ مای (Chiang Mai) برسند. آنجا کارهای زیادی برای انجام دادن هست، از جنگل‌پیمایی گرفته تا رفتینگ در آب‌های سفید و پیاده‌روی اطراف معابد خلوت.

بسیاری افراد تایلند را بهترین کشور برای گردشگری می‌دانند، به دلیل کارهای کم‌نظیری که می‌توان در آن انجام داد، مثلا:

  • بازار شناور بانکوک؛ تجربه شیوه زندگی محلی در دامنئون سادواک (Damnoen Saduak)
  • سافاری جزیره‌ای 4×4 در کوه سامویی (Koh Samui)؛ ماجراجویی در جزیره‌ای مطبوع
  • غواصی در کو تائو (Koh Tao)؛ بهترین جزیره برای غواصی در تایلند
  • پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در چیانگ مای؛ غرق شدن در تپه‌های شمال تایلند
  • یاد گرفتن بوکس موی تای (Muay Thai)، شاگردیِ مربی‌های محلی اما حرفه‌ای
  • بازدید از قبایل همونگ (Hmong)؛ کنکاش در عمق روستاها و دیدن زنان گردن دراز

8- آلمان (40 میلیون)

آلمان شاید بهترین کشور برای گردشگری و ابتدای لیست نباشد، اما بسیاری از شهرهای بزرگ آن، به ویژه در فصل تعطیلات، جاذبه‌های توریستی متعددی برای گردشگرها دارند؛ از جمله بازارهای مسحورکننده کریسمس، جشنواره‌های آبجو و رویدادهای تابستانی.

جشن اکتبر مونیخ (Oktoberfest) درصد زیادی از بازدیدکنندگان سالانه را به خود اختصاص می دهد، در حالی که برلین و فرانکفورت عمدتا شیفتگان شهرهای اروپایی را جذب می‎کنند. با کرایه کردن یک ماشین می‌توان در رودخانه راین، جنگل سیاه و مناطق دیگر هم به ماجراجویی پرداخت. سایر فعالیت‌های جذاب برای توریست‌ها در آلمان را در ادامه می‌بینید:

  • تور دوچرخه‌سواری دیوار برلین؛ آشنایی با تاریخ تاثیرگذار آلمان در پایتخت
  • بازدید از شهر قدیم مونیخ؛ شهری جذاب، پر از بناهای تاریخی
  • سفر یک‌روزه به قلعه نویشوانشتاین (Neuschwanstein)؛ نقطه عطفی نمادین و الهام‌بخش والت دیزنی
  • دره راین؛ جاذبه‌ی ثبت‌شده در یونسکو با تاکستان‌های فراوان و دهکده‌های زیبا
  • جشن اکتبر؛ هبجان‌انگیزترین زمان سال برای سفر به یکی از توریستی ترین کشورهای دنیا!

پیشنهاد مطالعه : وقت سفارت آلمان | وقت فوری + هزینه ها

7- مکزیک (45 میلیون)

مکزیک در رتبه هفتم فهرست برترین کشورهای توریستی 2023 قرار دارد. با توجه به جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و حتی غذایی، به راحتی می‌توان فهمید چرا این کشور در این لیست قرار دارد.

تعداد بازدیدکنندگان مکزیک به تنهایی از تعداد گردشگران در کل کارائیب (25.2 میلیون) بیشتر است. بخش مهمی از این آمار مربوط به شبه جزیره یوکاتان است، مقصدی بسیار محبوب با سواحل زیبا، خرابه‌های باستانی مایاها و جنگل‌های سرسبز استوایی.

مکزیکو سیتی با 12 میلیون نفر جمعیت هم مکانی عالی برای محظوظ شدن از تاریخ و فرهنگ غنی این سرزمین است. شهرهای بزرگی مانند گواناخواتو (Guanajuato) و سن میگل دی آیِنده (San Miguel de Allende) هم بین عاشقان فرهنگ، که به تاریخ استعماری و رسوم مکزیکی علاقه‌مندند، بسیار محبوب هستند.

برای بیشتر آنها که بیشتر گردشگر غذا هستند، مکزیک توریستی ترین کشور دنیاست. این افراد معمولا به اوآخاکا (Oaxaca) می‌روند که به داشتن بهترین غذاهای مکزیک معروف است. چنین تجربه‌هایی مکزیک را به یکی از بهترین کشور ها برای سفر تبدیل می‌کند:

  • تور غذای خیابانی مکزیکوسیتی؛ گشت و گذار در دنیای آشپزی مکزیک
  • اهرام تئوتیئواکان (Teotihuacan)؛ رویارویی با بنایی که قدمت آن به 100 سال قبل از میلاد می‌رسد
  • تور یک‌روزه به سن میگل دی آیِنده؛ جذاب‌ترین شهر استعماری مکزیک
  • سینوت‌های زیرزمینی تولوم؛ شنا در فروچاله‌های طبیعی
  • گشت‌وگذار در گوادالاخارا (Guadalajara)؛ از شهرهای بزرگ و دیدنیِ استعماری مکزیک
  • چیچن ایتزا (Chichén Itzá)، یکی دیگر از ویرانه‌های ارزشمند مایاها در شبه جزیره یوکاتان

6- ترکیه (51 میلیون)

ترکیه با دو رتبه صعود نسبت به سال گذشته، امسال در رتبه ششم فهرست محبوب‌ترین کشورهای توریستی قرار گرفته است؛ کشوری که بدون شک مقصدی برجسته برای هر مسافر و علایق خاص‌اش محسوب می‌شود.

ترکیه

ترکیه به دلیل فرهنگ و رسوم متمایز، سنت‎های قدیمی و جاذبه‌های متنوع خود شهرت دارد. این کشور در طول قرن‌های گذشته خانه تمدن‌های گوناگون بوده، و ویرانه‌های رومی چشمگیر و معماری عثمانی بی‌نظیرش شاهد آن است.

گذشته از مکان‌های تاریخی برجسته، جاذبه‌های طبیعی خود را هم دارد: از تراورتن‌های پنبه‌ای منحصربه‌فرد پاموکاله (Pamukkale) معروف به قلعه پنبه‌ای تا دره‌های شگفت‌انگیز کاپادوکیه (Cappadocia). بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین شهر آن، استانبول، تلاقی شرق و غرب، مدرنیته و تاریخ است که مسافران سر زدن به آن را از دست نمی‌دهند.

ما ایرانی‌ها معمولا به خوبی می‌دانیم چطور در این کشور خوش بگذرانیم؛ اما اگر به ایده‌های بیشتری احتیاج داشتید، می‌توانید این کارها را هم مدنظر داشته باشید:

  • کروز تنگه بسفر؛ عبور از رودخانه‌ای که اروپا و آسیا را در بر می‌گیرد
  • تور یک‌روزه به پاموکاله؛ حوضچه‌های پلکانیِ زیبا با آب‌های کریستالی در تراورتن سفید
  • پرواز با بالن هوای گرم در کاپادوکیه؛ شناور روی شهری صخره‌ای و حیرت‌انگیز
  • خرابه‌های باستانی اسفسوس (Esphesus)؛ برای علاقه‌مندان به تاریخ
  • درویش‌های چرخان؛ دیدن رقص معنوی سماع

5- ایتالیا (65 میلیون)

شاید منتظر بودید ایتالیا را به عنوان توریستی ترین کشور دنیا معرفی کنیم، اما این کشور در رتبه پنجم قرار دارد. با این وجود، تعداد گردشگران این کشور زیبا در حال افزایش، و تقریبا محال است کسی شیفته جذابیت‌های آن نباشد.

جاذبه های ایتالیا شهرت جهانی دارند: از کانال‌های رمانتیک ونیز گرفته تا دهکده‌های ماهیگیری جذاب چینکوئه تره (Cinque Terre) و شهر غارها، ماترا (Matera). این کشور مهد زیباترین مکان‌های اروپاست، و تجربه بسیار متنوعی را برای افراد فراهم می‌کند؛ طوری که در یک‌روز می‌توان از ساحل به باغ‌های زیتون روستایی تا کوه‌های تماشایی رانندگی کرد.

علاوه بر امتحان انواع خوراک‌ها و نوشیدنی‌های لذیذ، چیزهایی که نباید در ایتالیا از دست داد عبارت‌اند از:

  • رم باستان و کولوسئوم (Colosseum)؛ بازدید از یکی از چشمگیرترین مکان‌های باستانی جهان
  • تور شهر واتیکان؛ شناخت مکان مقدس و منحصر به فردِ مسیحیان
  • سفر جاده‌ای ساحل آمالفی؛ گشتن در ساحل خوش‌منظره آمالفی و روستاهای خیره‌کننده آن
  • بازدید از چینکوئه تره؛ پیاده‌روی در پنج روستای معروف با چشم‌انداز طبیعی و معماری خاص‌شان

پیشنهاد مطالعه : ویزای توریستی ایتالیا 

پیشنهاد مطالعه : وقت سفارت ایتالیا | مدارک و هزینه‌ها + سریع ترین وقت

4- چین (66 میلیون)

بله، چین هم از توریستی ترین کشورهای دنیاست. در واقع از وقتی که این کشور روی خوش به صنعت توریسم نشان داد، تعداد افرادی که به آن سفر می‌کنند به شدت بالا رفت. البته نباید فراموش کرد که این موضوع عمدتا به خاطر افزایش معاملات تجاری جهانی و تبادل فرهنگی است؛ هرچند به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها متوقف شود.

اینکه چین چرا بین کشورهای توریستی قرار دارد واضح و مبرهن است. صدها شهر باستانی، مکان‌های تاریخی و غذاهای رنگارنگ تنها برخی از دلایل این اتفاق است؛ و صد البته بناهای نمادین آن از دیوار بزرگ چین تا ارتش سفالی شیان (Xi’An) که به لطف رسانه‌های اجتماعی محبوب‌تر هم شده‌اند.

حتی در پایتخت شلوغ آن، پکن، هم گوشه‌های مخفی و جذاب فرهنگی-محلی زیادی می‌توان پیدا کرد. برخی از فعالیت‌های بی‌نظیری که این کشور به گردشگران خود پیشنهاد می‌کند اینها هستند:

  • شهر ممنوعه پکن؛ دیدن کردن از یکی از نمادین‌ترین جاذبه‌های چین
  • نمایش اپرای پکن؛ تجربه فرهنگی اصیل چینی در بهترین تئاتر پکن
  • پیاده‌روی در دیوار بزرگ؛ تجربه کم‌نظیر قدم زدن در بهترین بخش حفظ‌شده دیوار چین یعنی جین‌شانلینگ (Jinshanling)
  • ارتش سفالی شیان؛ ملاقات با جنگجویان سفالی که 2000 سال پیش دفن شده‌اند
  • سفر یک‌روزه به کوه هوانگشان (Huangshan)، برای دیدن مناظر پانوراما بر فراز قله با تله‌کابین
  • گشت‌زنی در رودخانه لی در یانگشو (Yangshuo)؛ آشنایی با ماهیگیران سنتی گویلین (Guilin)

پیشنهاد مطالعه: ویزای توریستی چین

3- ایالات متحده (79 میلیون)

ایالات متحده آمریکا، کشوری که شاید از نظر جاذبه‌های تاریخی حرف زیادی برای گفتن نداشته باشد، سال‌ها در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که بیشترین مسافرت را داشته‌اند، و اکنون فاصله‌ای با تبدیل شدن به بهترین کشور توریستی ندارد!

ایالات متحده

این کشور که از کالیفرنیا در غرب تا نیویورک در شرق امتداد دارد و مساحتی حدود 10 میلیون کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد. این یعنی فرصتی خارق‌العاده برای کاوش در یکی از نقاط شگفت‌انگیز کره خاکی.

ایالات متحده به اندازه وسعت‌اش، متنوع هم است: با پارک‌های ملی بزرگ مانند یوسیمیتی (Yosemite) و گرند کنیِن (Grand Canyon) و شهرهای پر جنب‌وجوش که گردشگران خارجی، بازدیدکنندگان محلی و مسافران تجاری به طور یکسان از آنها بازدید می‌کنند.

مهمترین کاری که به گردشگران در این کشور توصیه می‌شوند، کرایه کردن یک ماشین و زدن به دل جاده است. چون بخش اعظمی از زیبایی ایالات متحده در حومه شهرهای آن نهفته است. و البته چند فعالیت دیگر که آن را بین بهترین کشورهای گردشگری قرار می‌دهد:

  • گشت و گذار اطراف مجسمه آزادی؛ بازدید از معروف‎ترین بنای تاریخی آمریکا
  • ساختمان امپایر استیت؛ مرتفع‌ترین رصدخانه فضای باز در نیویورک
  • خلیج سانفرانسیسکو؛ گذشتن از زیر پل گلدن گیت و دیدن آلکاتراز
  • بازدید از یوسمیتی و سکویا؛ وقت‌گذرانی در دو پارک ملی برتر کالیفرنیا
  • تور استودیوی هالیوود لس آنجلس؛ نگاهی به پشت صحنه هالیوود
  • لوآو (Luau) در هاوایی؛ موسیقی زنده، غذای خوشمزه و نمایش مهیجی از فرهنگ پولینزی
  • پرواز بر فراز آلاسکا؛ ساعاتی بی‌نظیر با پرواز به دنالی (Denali)
  • شنا با گاو دریایی؛ آب‌تنی با مشایعت گاوهای دریایی در چشمه‌های فلوریدا

پیشنهاد مطالعه: ویزای توریستی آمریکا 

2- اسپانیا (84 میلیون)

اسپانیا با تابلوهای فلامنکو سنتی و کلیساهای چندصد ساله، و به لطف گنجینه‌های تاریخی و میراث فرهنگی غنی‌اش به راحتی یکی از پربازدیدترین و بهترین کشور ها برای سفرهای توریستی است. در سال 2018، این کشور بیشترین افزایش در ورودی‌های بین المللی (در میان 10 کشور پربازدید) را نسبت به سال قبل تجربه کرد.

در اسپانیا چیزهای بسیار بیشتری از سواحل زیبا وجود دارد: بازدید از موزه‌های دیدنی در پایتخت مادرید، تحسین معماری و هنر متنوع در بارسلونای پویا، لذت بردن از غذاهای عالی و غیره. صدها تجربه جذاب انتظار مسافران را در این کشور می‌کشد، و برخی از بهترین‌های آن عبارت‌اند از:

  • ساگرادا فامیلیا (Sagrada Familia)؛ پربازدیدترین بنای نمادین کشور در بارسلونا
  • تور تاپاس مادرید؛ تجربه سنت تاپاس (tapas) اسپانیا و فرهنگ آشپزی
  • سفر یک‌روزه به کنسوگرا (Consuegra) و تولِدو (Toledo)؛ دنبال کردن رد پای دون کیشوت در دوتا از جذاب‌ترین روستاهای کشور
  • نمایش فلامنکو در سِویا (Seville)؛ نسخه اصیل نمایش در خانه فلامنکو
  • کروز کاتاماران در ایبیزا (Ibiza)؛ وجود آمدن از زیبایی‌های ایبیزا هنگام غروب آفتاب

پیشنهاد مطالعه: ویزای توریستی اسپانیا

پیشنهاد مطالعه : وقت سفارت اسپانیا | مدارک و هزینه‌ها + سریع ترین وقت

1- فرانسه (89 میلیون)

جای تعجب نیست که فرانسه بارها به عنوان توریستی ترین کشور دنیا در صدر قرار گرفته و اولین مقصد گردشگری در جهان است. پاریس مشهورترین شهر جهان، و سواحل جنوبی فرانسه تابستان کانون گردشگران اروپایی است.

بهترین کشور برای گردشگری (به گواه مسافران) برای علاقمندان به فرهنگ هم کارت‌های زیادی برای رو کردن دارد، از برج معروف ایفل در پاریس گرفته تا قلعه‌های دره لوار (Loire Valley) و شراب‌سازی‌های بوردو (Bordeaux).

منطقه آلزاس (Alsace) فرانسه و روستاهایی با خانه‌های نیمه‌چوبی با سقف شیب‌دار با رنگ‎های درخشان هم بین توریست‌های زیادی محبوب است. پایتخت این منطقه یعنی استراسبورگ نیز

کلبه‌های فانتزی، کوچه‌های سنگفرش‌شده و چندین ویژگی دیگر دارد که گویی همه‌شان از داستان‌های پریان آمده‌اند. در این منطقه می‌توان از غذاهای معروف فرانسوی هم لذت برد. برخی از جالب‌ترین کارهایی که در بهترین کشور توریستی می‌توان انجام داد را در ادامه می‌بینید:

  • نشست برج ایفل پاریس؛ دیدن شهر نورها را از طبقه بالای نماد پاریس
  • کاوش در آلزاس؛ غرق شدن در فضایی افسانه‌ای با دهکده‌ها و قلعه‌های زیبا
  • بازدید از دره لوار؛ غرق شدن در برخی از زیباترین باغ‌های اروپا
  • سفر جاده‌ای ریویرا (Riviera)؛ رانندگی در جاده‌های ساحلیِ خوش‌منظره‌ی ریویرا

پیشنهاد مطالعه : وقت سفارت فرانسه | فوری و تضمینی

توریستی ترین کشور دنیا برای شما کجاست؟

شما درباره این لیست و شهرهای آن چه فکر می‌کنید؟ آیا از تمرکز توریستی ترین کشورهای دنیا و همچنین بهترین کشور توریستی در اروپا تعجب کردید؟ حتما نظرتان را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

همچنین، فراموش نکنید که برای دریافت ویزای توریستی بسیاری از کشورهای موجود در این لیست، از ایتالیا و اسپانیا گرفته تا ایالات متحده و چین و …، می‌توانید روی تیم کارشناسان «ویزا فوری» حساب کنید.

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *