کلیرنس ویزای آمریکا چیست؟ چه مدت طول می‌کشد؟

آخرین بروزرسانی : جولای 2024

کلیرنس ویزای آمریکا (Security Clearance Process) را می‌توان یک تاییدیه امنیتی دانست. وزارت امور خارجه این کشور رویه‌های این تاییدیه را برای صدور ویزاهای غیر مهاجرتی اجرا می‌کند؛ که گاها می‌تواند در روند اخذ ویزا تاخیرهای قابل توجهی ایجاد کند.

این پروسه معمولا بر اساس ملیت، کشور شهروندی یا محل تولد، کشورهایی که متقاضیِ ویزا در گذشته از آن بازدید کرده‌ است و یا رشته تحصیلی یا تخصص او به جریان می‌افتد. در ادامه خواهیم دید که کلیرنس ویزای آمریکا چیست، و مشخص شدن آن چقدر زمان می‌برد.

«ویزافوری» ضمن همراهی قدم به قدم شما در پروسه آماده‌سازی مدارک، ثبت درخواست و پیشبرد پرونده ویزای توریستی و ویزای تحصیلی آمریکا، خدمات پیکاپ ویزا را نیز به موکلان ارائه می‌دهد. جهت دریافت مشاوره با کارشناسان ما در تماس باشید.

کلیرنس ویزای آمریکا چیست؟

کلیرنس ویزای آمریکا که در اصل نظر مشورتی امنیتی (Security Advisory Opinion) یا SAO است، و با نام‌های مجوز امنیتی (Security Clearance)، مجوز اداری (Administrative Clearance) یا پردازش اداری (administrative processing) هم شناخته می‌شود، فرآیندی است که وزارت امور خارجه ایالات متحده و کنسولگری‌های آن در تصمیم‌گیری برای اعطای ویزا یا رد خواست از آن استفاده می‌کنند.

این فرآیند شامل ارسال درخواستی از مرکز صدور ویزا به دفتر مرکزی وزارت امور خارجه در واشنگتن دی‌سی برای بررسی پرونده متقاضی ویزا برای خطر احتمالی برای امنیت ملی است. این روند سازمان‌های دولتی دیگری در ایالات متحده را هم درگیر می‌کند، از جمله:

  • وزارت امنیت داخلی
  • اداره مبارزه با مواد مخدر
  • وزارت بازرگانی
  • اداره تحقیقات فدرال (FBI)
  • آژانس اطلاعات مرکزی (CIA)
  • دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری
  • دفتر امنیت بین‌المللی و عدم اشاعه وزارت امور خارجه

در گذشته، کلیرنس ویزای آمریکا بیشتر برای اتباع ایرانی با محکومیت‌های سیاسی یا اتهامات جاسوسی به جریان می‌افتاد؛ اما اخیرا حتی ویزاهای دانشجویی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

البته در مواردی هم شرایط و اولویت این تایید امنیتی تغییر می‌کند و تا حدودی ساده‌تر می‌شود، مثلا برای ویزاهای همسر، فرزندان، والدین، خواهر و برادر سیتیزن‌ها و مقیم‌های قانونی (مشروط به اجرای مقرارت سنی و گواهی سلامت)، ویزاهای نامزدی (مشروط به تشخیص افسر کنسولی) ویزای سرمایه‌گذاری و ویزای کار.

پیشنهاد مطالعه :  وقت سفارت آمریکا در کشور ارمنستان

فاکتورهای موثر بر اعمال کلیرنس چیست؟

بین متقاضیانی که به دنبال اخذ ویزای ایالات متحده هستند (حتی دانشجویان و دانش‌پژوهان بین‌المللی)، ممکن است به دلایل مختلفی درخواست کلیرنس برای آنها داده شود، برای نمونه:

  • نام متقاضی (یا بخشی از نام آنها) شبیه نامی در فهرست نظارت یا تحت تعقیب دولت ایالات متحده باشد.
  • تابعیت یا اقامت در کشوری که به عنوان «دولت حامی تروریسم» محسوب می‌شود (کوبا، ایران، کره شمالی و سوریه).
  • تابعیت یا اقامت در کشوری که به عنوان کشور «کنترل صادرات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» تعیین شده است؛ بنابراین کشورهایی که توسط ایالات متحده دارای قابلیت هسته‌ای هستند (چین، هند، اسرائیل، پاکستان و روسیه).
  • دانشجو یا دانش‌پژوه در یک زمینه حساس/بحرانی مشغول فعالیت خواهد بود، که می‌تواند برای انتقال غیرقانونی فناوری و کاربرد نظامی ناخواسته احتمالی استفاده شود.
  • و یکسری دلایل محرمانه دیگر! که هیچکس دقیقا آنها را نمی‌داند.

اجازه دهید دقیق‌تر توضیح دهیم:

ملیت، تابعیت یا کشور محل تولد

اتباع خارجی برخی کشورها ممکن است بیشتر از سایرین تحت تاثیر فرآیند کلیرنس قرار بگیرند؛ هرچند که هیچ بیانیه رسمی‌ای درباره اینکه کدام کشورها تحت بررسی گواهینامه امنیتی قرار می‌گیرند وجود ندارد، و این لیست در طول زمان متفاوت بوده است.

اما تجربه نشان می‌دهد که اتباع کشورهای زیر به احتمال زیاد ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند: افغانستان، الجزایر، بحرین، کوبا، جیبوتی، مصر، اریتره، اندونزی، ایران، عراق، اردن، کویت، لبنان، لیبی، مالزی، مراکش، نیجریه، عمان، پاکستان، قطر، عربستان سعودی، سومالی، سودان، سوریه، تونس، امارات متحده عربی و یمن.

از بین این کشورها، وزارت امور خارجه ایالات متحده معمولا نسبت به پنج کشور کوبا، کره شمالی، ایران، سودان و سوریه حساسیت بیشتری به خرج می‌دهد، چون گفتیم که آنها را به عنوان کشورهای حامی تروریسم معرفی کرده است.

فاکتورهای موثر بر اعمال کلیرنس چیست؟

رشته تحصیلی یا زمینه پژوهشی

اگر متقاضیِ اخذ ویزا کارمند دانشگاه یا دانشجویی باشد که با فناوری‌های حساس سروکار دارد (به عنوان مثال، فناوری‌هایی با کاربرد احتمالی برای اهداف نظامی و غیرنظامی)، اگر اطلاعات دقیقی درباره ماهیت پیشینه یا پژوهش‌های خود ارائه دهد، ممکن است بتواند فرایند کلیرنس ویزای آمریکا را تسریع کنید.

از جمله‌ی این رشته‌های حساس می‌توانیم به مهندسی شیمی و بیوتکنولوژی، فناوری مواد، امنیت اطلاعات، رباتیک، فناوری سنجش از راه دور و تصویربرداری، فناوری پیشرفته کامپیوتری-میکرو الکترونیک، فناوری حسگرها و برنامه‎ریزی شهری اشاره کنیم.

به همان خاطر، گاها به این افراد توصیه می‌شود که پیش از تشکیل پرونده و به جریان انداختن درخواست ویزا، از استاد راهنمای دانشگاه خود بخواهد که نامه‌ای درباره موارد زیر برای او بنویسد:

  • شرح مفصلی از پروژه‌های تحقیقاتی-حرفه‌ای فعلی یا جدید متقاضی (در ایالات متحده یا خارج از کشور)، تحقیقات و پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده او در دانشگاه و شرح کاربردهای عملی جدیدترین و برنامه‌ریزی‌شده‌ترین تحقیقات و پروژه‌ها. بهتر است این موارد به گونه‌ای توضیح داده شوند که گویی نامه برای یک فرد فنی، دانشمند یا متخصصی در همان زمینه ارسال می‌شود؛ و اینکه آیا آن تحقیق در حوزه عمومی است یا خیر.
  • اهداف و مقاصد دانشگاه در ارتباط با تحقیقات و پروژه‌های متقاضی در ایالات متحده
  • هر موسسه حامی (به غیر از دانشگاه اصلی) که تحقیقات و پروژه‌های متقاضی را از نظر مالی تامین می‌کند.

هیچ بیانیه رسمی‌ای نیز در این زمینه وجود ندارد، اما طبق تجربه شهروندان چین و هند که در تحقیقات علمی مشغول به کار هستند، اغلب در معرض کلیرنس ویزای آمریکا هستند.

با این حال، مهم است توجه داشته باشید که هر دانشجو یا دانش‌پژوهی که برای ویزای ایالات متحده درخواست می‌دهد، صرف نظر از رشته یا کشور مبدا خود ممکن است مشمول فرآیند تایید امنیتی شود.

این پروسه چطور به جریان می‌افتد؟

معمولا بیشتر متقاضیان ایرانی باید این پروسه را از سر بگذرانند. اما به طور کلی، اگر آفیسر هنگام مصاحبه به هردلیلی نتواند تصمیم بگیرد که به فرد باید ویزا اعطا شود یا خیر، این پروسه به دو شکل می‌تواند به جریان بیفتد:

  • پرونده داخل خود سفارت بررسی شود،
  • یا اینکه پرونده برای بررسی دقیق‌تر به واشنگتن ارسال شود.

سپس اخطاری از کنسولگری آمریکا به متقاضی داده می‌شود که طبق آن، درخواست ویزا بر اساس بخش 221 (g) قانون مهاجرت و ملیت ۱۹۵۲ رد شده است. این اخطار به معنی ریجکت درخواست نیست؛ بلکه تاخیری در روند صدور ویزاست که تا فرآیند تایید امنیتی برای فرد به سرانجام برسد.

در این صورت، یعنی وقتی درخواست ویزای متقاضی برای کلیرنس ویزای آمریکا انتخاب شد، فرد باید مدارک زیر را آماده کند و با ارسال ایمیلی به دفتر آموزش بین‌المللی (Office of International Education) یا OIE اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد.
این مدارک و اطلاعات باید در ایمیل ارسالی درج شوند:

  • تاریخ و محل درخواست
  • شماره پاسپورت
  • شماره پرونده (در صورت شناخته شدن)
  • خلاصه صحبت شما با آفیسر
  • هرگونه مدارکی که کنسولگری ارائه می‌کند
  • فهرستی اطلاعات درخواستی از دانشگاه مدنظر

در واقع اگر درخواست یک دانشجو/دانش‌پژوه برای بررسی بیشتر به واشنگتن ارسال شود، تنها می‌توان به دفتر آموزش بین‌المللی اطلاع داد و منتظر ماند. همین مرکز به افراد توصیه می‌کند که تاخیرهای تاییدیه امنیتی را اطلاع‌رسانی کرده، و مشاوران یا سرپرستان مربوطه پیش از درخواست کمک از خارج با دفتر آموزش بین‌المللی مشورت کنند.

این دفتر می‌تواند در تعیین اینکه آیا تاخیر ایجادشده ناشی از کلیرنس ویزای آمریکا است یا موضوع دیگری، به متقاضی کمک کند. همچنین، می‌تواند نامه‌ها را بررسی کند و آخرین اطلاعات درباره این فرآیند را به افراد ارائه دهد.

نهایتا متقاضیان باید توجه داشته باشند که اگر مشخص شود دلیل تاخیر مجوز امنیتی است، دفتر آموزش بین‌المللی نمی‌تواند روند رسیدگی به درخواست را تسهیل کند.

تعامل با دانشگاه در زمان کلیرنس

دانشجویانی که پذیرش دارند باید طبق زمان مشخص‌شده در فرم I20 برای تحصیل خود را به دانشگاه معرفی کنند. این فرم از طرف دانشگاه یا موسسه آموزشی در ایالات متحده برای دانشجو ارسال می‌شود، و نشان می‌دهند که او شرایط لازم برای دریافت ویزای دانشجویی را دارد. این فرم مدرک اصلیِ پذیرش است، و حتما هنگام ورود به خاک آمریکا باید با متقاضی باشد.

دانشجویانی که از دانشگاه‌های این کشور پذیرش دارند، اما به دلیل طولانی شدن مراحل کلیرنس نتوانسته‌اند ویزا بگیرند و به موقع به ترم دانشگاهی برسند، باید پذیرش را به تاخیر بیندازند که به اینکار دیفر کردن می‌گویند.

دانشجو باید برای صدور پذیرش جدید با دانشگاه مکاتبه کند؛ برای اینکار احتیاجی به Application Fee نیست، اما هزینه ارسال مدارک را باید دوباره پرداخت. اگر ترم جدید شروع شود و فرد همچنان درگیر پروسه کلیرنس ویزای آمریکا باشد، باید پذیرش را حتما جابه‌جا کند و فرم I20 جدید را برای سفارت بفرستد.

پیشنهاد مطالعه : وقت سفارت آمریکا

کلیرنس چه مدت طول می کشد؟

کلیرنس شدن ویزای آمریکا پروسه‌ای است که در آن وزارت امور خارجه آمریکا تصمیم می‌گیرد که ویزای ایرانیان را تعلیق کند و در نهایت آن را رد یا اعطا کند. به این مراحل کلیرنس امنیتی، کلیرنس اداری یا فرآوری اداری هم می‌گویند. این مراحل بیشتر برای حضور در دانشگاه‌های خاص مانند رشته‌های شیمی یا امنیتی اجرا می‌شود تا تمام مراحل امنیتی پیش از اعطای ویزا کامل شود.
آیا می‌دانید کلیر شدن در سفارت آمریکا چقدر طول می‌کشد؟

این فرآیند می‌تواند به سادگیِ بررسی نام متقاضی در پایگاه‌های اطلاعاتی دولت ایالات متحده باشد و سریع به نتیجه برسد، یا اینکه جامع‌تر و زمان‌برتر باشد.

اگر نظر مشورتی امنیتی یا SAO پیش از صدور ویزا درخواست شود، درخواست ویزا به حالت تعلیق در می‌آید و به عنوان “در انتظار رسیدگی اداری” (Pending Administrative Processing) تعیین می‌شود.

چنین پردازشی مستلزم ارجاع اطلاعات درخواست ویزا به چند آژانس امنیتی و دولتی برای بررسی پیشینه متقاضی است، که می‌تواند از 4 هفته تا 4 ماه یا حتی بیشتر طول می‌کشد. در طول این مدت، متقاضی باید خارج از کشور منتظر بماند. هرچه لازم باشد برای پرونده لایه‌های امنیتی بیشتری بررسی شود، پروسه ویزای طولانی‌تر خواهد شد.

تعامل با دانشگاه در زمان کلیرنس

مدت زمان کلیرنس آمریکا

مدت زمان جواب سفارت آمریکا توسط وزارت خارجه این کشور همواره اعلام کرده است که در سرتاسر جهان و در 80 درصد کشورها، طی دو هفته کلیرنس ویزای آمریکا صادر خواهد شد، با این حال، حتی کنسولگری هم نمی‌تواند دقیقا بگوید کلیرنس چه مدت طول می‌کشد و زمان پردازش واقعی هردرخواست را پیش‌بینی کند.

پیشنهاد مطالعه : ویزای eb3 آمریکا

اف بی آی چک آمریکا

علاوه بر آنکه وزارت خارجه آمریکا کلیرنس شدن ویزای شما را انجام می‌دهند، برخی نهادهای تحت نظارت آمریکا هم اجازه ورود به این پروسه را دارند و می‌توانند در این زمینه اظهار نظر کنند و بررسی‌های لازم را انجام دهند. این نهادها شامل اف بی آی، سی آی ای و نهاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بازرگانی، اینترپل، گروه خزانه‌داری کنترل دارایی‌های خارجی، دفتر منع امور بین‌الملل و گسترش سلاح‌های هسته‌ای و برخی نهادهای دیگر هستند.

تجربه کلیرنس؛ مهمترین دلایل کلیر نشدن متقاضی

طبق تجارب اعلام‌شده و علاوه بر موارد کلی‌ای که گفتیم، رایج‌ترین دلایل رد درخواست متقاضیان ایرانی موارد زیر هستند:

  • تناقض در اظهارات هنگام مصاحبه با آفیسر، مثلا تعارض هنگام بیان تاریخ‌ها. چنین اشتباهاتی ممکن است به راحتی دروغگویی و فریبکاری تلقی شود و فرد را با مشکل مواجه کند.
  • گذراندن خدمت سربازی زیر نظر برخی یگان‌ها، با وجودی که خود فرد نقشی در تعیین آن ندارد. بعضا نوع معافیت هم مهم است؛ چون برخی معافیت‌ها باعث رد شدن درخواست می‌شود.
  • سوابق کاری در برخی مراکز و پیمانکاری پروژه‌های خاص، که در این مورد هم طیف سختگیری‌ها ممکن است متفاوت باشد. این موضوع همچنین می‌تواند کاملا جدا از رتبه سازمانی فرد باشد؛ مثلا ممکن است کارآموزِ کوتاه‌مدت یک مرکز خاص را هم تحت تاثیر قرار دهد.

نهایتا وابستگی افراد خانواده به نهادهای قدرت نظامی-سیاسی (مخصوصا موارد تحریم‌شده) و یا مشکوک بودن فعالیت‌ها در فضای مجازی هم می‌تواند پروسه دریافت گرفتن ویزا را طولانی‌تر و دشوارتر کند.

پیشنهاد مطالعه: ویزای توریستی آمریکا برای ایرانیان

ریجکت در کلیرنس

اولین و مهم‌ترین کسی که با متقاضیان مصاحبه می‌کند آفیسری است که پرونده را در دست دارد. در واقع تصمیم‌گیرنده اصلی برای رد یا اعطای ویزای آمریکا آفیسر پرونده است. آفیسر پرونده تمام ریزه‌کاری‌ها و موارد امنیتی پرونده شما را بررسی می‌کند و به شما می‌گوید که مرحله AP یا کلیرنس در پرونده شما الزامی است یا نه و این با لایه‌های امنیتی پرونده شما ارتباط مستقیم دارد. دلایل و مراحل این چک کردن‌های امنیتی بسیار پیچیده هستند و هیچ‌گاه دلایل آن به طور کامل بیان و توضیح داده نمی‌شوند.

مثلا یکی از مواردی که در این پروسه بررسی می‌شود گذراندن دوره سربازی و ارگان مربوط به آن است. با اینکه سرباز، خودش نقشی در تعیین آنکه در کدام ارگان خدمت کرده باشد ندارد، اما گذراندن این دوره در برخی ارگان‌ها حساسیت بیشتری ایجاد می‌کند و می‌تواند موجب رد درخواست متقاضی شود. حتی نوع برخی از معافیت‌ها هم در این زمینه دخیل است و می‌تواند درخواست متقاضی را با مشکل مواجه کند.

برخی دلایل دیگر هم شامل رشته تحصیلی و دانشگاهی است که در آن تحصیل کرده‌اید. برخی رشته‌ها و برخی دانشگاه‌ها هم از نظر آفیسر آمریکایی اهمیت زیادی دارد و موجب ریجکت در کلیرنس خواهد شد. برخی از محل‌های کاری هم می‌تواند این حساسیت را ایجاد کند، حتی اگر شما فقط 6 ماه در یک بیمارستان هم کار کرده باشید می‌تواند درخواست شما را با مشکل مواجه کند.

از دیگر مواردی که می‌تواند حساسیت ایجاد کند، فعالیت‌های خاص در شبکه‌های مجازی، حضور یکی از وابستگان به نیروهای مسلح، درگیری‌های خیابانی، تناقض در بین حرف‌های متقاضی و موارد دیگر که نشان دهد فرد چیزی را پنهان می‌کند یا سابقه‌ای داشته که موجب ایجاد مشکل در آمریکا خواهد شد.

تجربه شما از کلیرنس چیست؟

امیدواریم اکنون دقیق‌تر بدانید و کلیرنس ویزای آمریکا چیست، و زوایای مختلف آن را بهتر بشناسید. این پروسه نباید شما را نگران کند، متقاضیان ایرانی‌ای هم که به سرعت کلیر می‌شوند و بعضا حتی وارد این پروسه نمی‌شوند.

در آخر، پس از تمامِ این فرازها و فرودها و تکمیل فرایند کلیرنس ویزای آمریکا، اگر با درخواست متقاضی موافقت شود، می‌توان با خدمات پیکاپ ویزا (بدون سفر مجدد به کشور سفارت/کنسولگری واسط) ویزا را دریافت کرد.

 

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مهدی ۲۴ / ۰۸ / ۱۴۰۲

    سلام من برنده لاتاری ۲۰۲۴هستم در ابوظبی مصاحبه دادم ابتدا به من گفتند تک ضرب ویزا ولی روز سوم از من cvخواستند که ارایه دادم ولی چون خیلی طول کشید خواستم که پاسپورتم را بدهند که به همراه پاسپورتم یک برگه آبی بهمن دادند که نوشته پروسه اداری ممکن است چند ماه طول بکشد میگن چون ایمیل دادم تقاضای پاسپورتم را کردم ممکن است زدم کنندمیشه لطفاً مرا راهنمایی بفرمایید در ضمن من دانشجوی کارشناسی ارشد میکروبیولوژی هستم .

    پاسخ
    • ویزافوری ۰۱ / ۰۹ / ۱۴۰۲

      سلام روزتون بخیر
      مورد شما مهاجرتی هست که زمان بر می باشد ولی برای مثال ما کیس های تحصیلی و توریستی داشتیم که بازه کلیرنس آنها از دو ماه تا نزدیک دو سال هم طول کشیده شما می توانید از طریق وکیل های مهاجرتی هم پیگیری کنید

      پاسخ