راه های برطرف کردن ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

آخرین بروزرسانی : فروردین ۱۴۰۳

کانادا به عنوان یکی از مقاصد محبوب برای تحصیل در میان دانشجویان بین‌المللی، سالانه پذیرای تعداد زیادی از متقاضیان ویزای تحصیلی است. با این وجود، دریافت ویزای تحصیلی کانادا تضمین شده نیست و ممکن است درخواست شما به دلایل مختلفی رد شود.

ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا به معنای رد شدن درخواست شما برای تحصیل در این کشور توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) است. به عبارت دیگر، زمانی که مدارک و شرایط شما با معیارها و الزامات دریافت ویزای تحصیلی کانادا مطابقت نداشته باشد، با ریجکتی ویزا مواجه خواهید شد.

دلایل ریجکت ویزای تحصیلی کانادا می‌تواند بسیار متنوع باشد. در نامه‌ای که از طرف اداره مهاجرت کانادا دریافت می‌کنید، دلیل ریجکتی به‌طور کلی شرح داده می‌شود. با بررسی این نامه، می‌توانید متوجه نقص‌ها و ایرادات پرونده خود شده و برای رفع آن‌ها در صورت تمایل اقدام کنید. ریجکتی ویزا به معنای پایان آرزوی تحصیل در کانادا نیست.

با رفع نقص‌ها و ارائه مدارک و اطلاعات تکمیلی، می‌توانید شانس خود را برای دریافت ویزا در آینده افزایش دهید. در این فرصت قصد داریم به بررسی دلایل رایج ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا و اقداماتی که می‌توانید پس از دریافت ریجکتی انجام دهید، بپردازیم.

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

دریافت ویزای تحصیلی کانادا برای بسیاری از افراد آرزویی است که در برخی مواقع به‌دلیل نقص در پرونده یا عدم ارائه مدارک کافی به سرانجام نمی‌رسد.

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

عدم اثبات تمکن مالی:

یکی از مهم‌ترین ارکان بررسی پرونده، اثبات تمکن مالی کافی برای تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا است. ارائه مدارک بانکی معتبر، گردش حساب شش ماهه و سایر اسناد مالی که نشان‌دهنده تمکن مالی شما باشند، در این زمینه ضروری است.

عدم اثبات قصد ترک کانادا:

افسر مهاجرت باید قانع شود که شما پس از پایان تحصیلات خود به کشور مبدا باز خواهید گشت. ارائه مدارک شغلی، تحصیلی و خانوادگی که نشان‌دهنده وابستگی شما به کشور مبدا هستند، در این زمینه حائز اهمیت است.

نقص در مدارک و اطلاعات:

عدم ارائه مدارک کامل و صحیح، اطلاعات ناقص یا گمراه‌کننده، ترجمه‌های غیررسمی و عدم تطابق اطلاعات درج شده در مدارک مختلف می‌تواند منجر به ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا شود.

عدم تناسب برنامه تحصیلی با شرایط:

انتخاب رشته تحصیلی نامرتبط با سابقه تحصیلی و شغلی، عدم ارائه انگیزه‌نامه قوی و عدم تناسب برنامه تحصیلی با اهداف شغلی آینده می‌تواند در نظر افسر مهاجرت غیر منطقی به نظر برسد.

مشکلات مربوط به پذیرش تحصیلی:

دریافت نامه پذیرش از یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) در کانادا، مهمترین قدم برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور است. DLI به دانشگاه‌ها و کالج‌هایی اشاره دارد که مجاز به پذیرش دانشجویان بین‌المللی هستند.

عدم دریافت پذیرش از موسسه آموزشی معتبر، ارائه نامه پذیرش جعلی یا عدم تناسب رشته تحصیلی با شرایط و سابقه شما می‌تواند منجر به ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا گردد.

درصد ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

سابقه سفر ضعیف:

نداشتن سابقه سفرهای خارجی می‌تواند به‌عنوان عدم تمایل به سفر و احتمال مهاجرت غیرقانونی تلقی شود.

مشکلات پزشکی:

در صورت وجود بیماری‌های خاص، عدم ارائه مدارک پزشکی معتبر و گواهی عدم خطر برای سلامت عمومی کانادا، می‌تواند منجر به ریجکتی ویزا گردد.

عدم ارائه معاینات پزشکی:

انجام معاینات پزشکی در مراکز مورد تایید سفارت کانادا و ارائه گواهی سلامت الزامی است.

عدم صداقت در ارائه اطلاعات:

ارائه اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده در هر بخش از پرونده می‌تواند منجر به رد درخواست ویزا شود.

کسب نمره پایین در آزمون زبان:

متقاضیان دریافت ویزای دانشجویی کانادا، باید در آزمون‌های زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنند. نمره مورد نیاز به مقطع تحصیلی و رشته انتخابی شما بستگی دارد.

برای مثال، اگر خواهان تحصیل در رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی در دانشگاه تورنتو هستید، باید حداقل نمره 6.5 در آزمون آیلتس را کسب کنید. در غیر این صورت، به احتمال بسیار زیاد درخواست ویزای شما رد خواهد شد.

درصد ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

ارائه آمار دقیق از احتمال ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا دشوار است. با این وجود، می‌توان به‌طور تقریبی گفت که میانگین احتمال ریجکت شدن ویزای تحصیلی کانادا برای ایرانیان بین 30 تا 40 درصد است. در ادامه عوامل تاثیرگذار در افزایش احتمال ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا شرح داده شده‌اند.

  • مقطع تحصیلی: به‌طور کلی، احتمال ریجکتی ویزا برای مقاطع بالاتر مانند دکترا و فوق دکترا بیشتر از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است.
  • رشته تحصیلی: برخی رشته‌ها مانند پزشکی، دندانپزشکی و مهندسی به‌دلیل رقابت بالا و ظرفیت محدود پذیرش، احتمال ریجکتی بالاتری دارند.
  • کشور متقاضی: به‌طور کلی، احتمال ریجکتی ویزا برای متقاضیان کشورهای با ریسک مهاجرتی بالا مانند ایران بیشتر از کشورهای دیگر است.
  • کیفیت پرونده: نقص در مدارک، عدم تمکن مالی کافی، انگیزه نامه ضعیف و عدم تناسب رشته تحصیلی با سابقه تحصیلی و شغل متقاضی از جمله عواملی هستند که احتمال ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا را افزایش می‌دهند.

رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

دریافت ویزای تحصیلی کانادا فرآیندی دقیق و گاه چالش‌برانگیز است. متاسفانه، ممکن است با وجود تلاش‌های فراوان، درخواستتان رد شود، اما ناامید نشوید، راه‌های مختلفی برای رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا و افزایش شانس موفقیت در درخواست مجدد وجود دارد.

رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

1- بررسی دلیل رد شدن:

اولین قدم برای رفع ریجکتی، فهم دلیل آن است. نامه‌ای که از اداره مهاجرت کانادا دریافت می‌کنید، شامل جزئیات و کد مربوط به دلیل رد شدن درخواستتان خواهد بود. با بررسی دقیق این اطلاعات و جستجوی کد مربوطه، می‌توانید از دلیل دقیق ریجکتی آگاه شوید.

2-رفع نقص پرونده:

پس از فهم دلیل رد شدن، باید برای رفع نقص پرونده خود اقدام کنید.

  • جمع‌آوری مدارک و اطلاعات تکمیلی: در صورت نقص مدارک، باید مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری و ارائه نمایید.
  • نوشتن نامه اعتراض: می‌توانید با نگارش نامه‌ای به اداره مهاجرت، به دلایل رد شدن اعتراض کرده و توضیحات تکمیلی را ارائه دهید.
  • تقویت انگیزه تحصیلی: با ارائه برنامه تحصیلی دقیق و شفاف، انگیزه واقعی خود برای تحصیل در کانادا را به اثبات برسانید.
  • ارتقا وضعیت تمکن مالی: در صورت نقص در اثبات تمکن مالی، باید مدارک و شواهد قوی‌تر ارائه دهید.
  • رفع مشکلات مربوط به پذیرش تحصیلی: در صورت وجود مشکل در پذیرش تحصیلی، باید با دانشگاه یا موسسه آموزشی مربوطه تماس گرفته و برای رفع مشکل اقدام کنید.

3-درخواست تجدید نظر:

پس از رفع نقص پرونده، می‌توانید برای تجدید نظر اقدام کنید. به یاد داشته باشید که شانس موفقیت در تجدید نظر، به وضوح و قاطعیت توضیحات و مدارک ارائه شده بستگی دارد.

همچنین در صورت عدم تمایل به اعتراض یا رفع نقص پرونده، می‌توانید روش‌های جایگزین مانند انتخاب دانشگاه یا رشته تحصیلی دیگر را بررسی کنید.

مدت زمان رفع ریجکتی

بیشترین فرصتی که برای رفع ریجکتی ویزای کانادا در نظر گرفته می‌شود 60 روز یا به‌طور دقیق ددلاینی که افسر کنسولگری تعیین می‌کند، است. با این وجود پیگیری ریجکت شدن ویزای تحصیلی کانادا از طریق وب‌فرم اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) انجام می‌گیرد.

از این رو به‌طور رسمی تنها در مدت 30 روز می‌بایست نسبت به ریجکتی ویزای خود اعتراض کنید. اگرچه در برخی موارد خاص، ممکن است زمان بیشتری برای اعتراض داشته باشید. برای مثال، اگر نقص جزئی در مدارک شما وجود داشته باشد، ممکن است IRCC به شما فرصت بیشتری دهد تا نقص را برطرف کنید.

نمونه نام ریجکتی ویزای کانادا

در نامه ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا، به طور خاص عنوانی برای نوع ریجکتی وجود ندارد، اما سفارت کانادا در نامه خود به دلیل یا دلایل رد شدن درخواست ویزای شما اشاره می‌کند. پس از رد شدن هر پرونده ویزا، افسر موظف است نامه‌ای کتبی با ذکر دلایل کلی رد شدن ویزا به متقاضی ارائه دهد.

در این نامه، افسر گزینه یا گزینه‌هایی که به نظر او متقاضی نتوانسته او را قانع کند، علامت می‌زند و نامه را در حساب کاربری آنلاین ویزای متقاضی قرار می‌دهد. به‌طور معمول نامه ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا تا یک هفته پس از انگشت‌نگاری صادر می‌شود، اما در برخی موارد، صدور نامه ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.

1. نمونه اول 

موضوع: رد درخواست ویزای تحصیلی کانادا
تاریخ: 2024-04-11
نام و نام خانوادگی: [نام خود را اینجا بنویسید]
شماره پرونده: [شماره پرونده خود را اینجا بنویسید]

با سلام و احترام،
به اطلاع می‌رساند که درخواست ویزای تحصیلی شما برای کانادا با توجه به بند [شماره بند] قانون مهاجرت و پناهندگی کانادا، رد شده است.
دلایل رد درخواست:
• عدم تمکن مالی: شما نتوانستید به‌طور کامل اثبات کنید که تمکن مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا را دارید.
• عدم ارائه مدارک کافی: شما مدارک تحصیلی و یا سایر مدارک مورد نیاز برای اثبات واجد شرایط بودن خود برای تحصیل در کانادا را ارائه نداده‌اید.
• عدم شفافیت در برنامه تحصیلی: شما نتوانستید به‌طور واضح و شفاف برنامه تحصیلی خود در کانادا را شرح دهید.
شما می‌توانید در صورت تمایل، ظرف 30 روز آینده نسبت به این تصمیم اعتراض کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اعتراض، به وب‌سایت اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا مراجعه کنید.
با آرزوی موفقیت
اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا

همانطور که مشاهده می‌کنید، نامه رد شدن ویزای تحصیلی کانادا مبهم و ناواضح است. در حالی که برنامه تحصیلی شما ظاهرا خوب بوده، افسر آن را مبهم می‌داند. نامه‌های مالی شما نیز به نظر خوب و بدون مشکل هستند، اما افسر نظر دیگری دارد. با این حال، در این نامه هیچ توضیحی ارائه نمی‌شود و همین موضوع شما را گیج می‌کند.

2. نمونه دوم

موضوع: رد درخواست ویزای تحصیلی کانادا
تاریخ: 2024-04-11
نام و نام خانوادگی: [نام خود را اینجا بنویسید]
شماره پرونده: [شماره پرونده خود را اینجا بنویسید]

با سلام و احترام،
به اطلاع می‌رساند که درخواست ویزای تحصیلی شما برای کانادا با توجه به بند [شماره بند] قانون مهاجرت و پناهندگی کانادا، رد شده است.
دلایل رد درخواست:
• عدم تمایل به بازگشت به کشور مبدا: شما نتوانستید به‌طور کامل اثبات کنید که پس از پایان تحصیلات خود در کانادا، به کشور مبدا خود باز خواهید گشت.
• سابقه اقامت غیرقانونی: شما سابقه اقامت غیرقانونی در کانادا یا سایر کشورها را دارید.
• مشکلات امنیتی: شما به دلیل مسائل امنیتی، واجد شرایط دریافت ویزای کانادا نیستید.
متاسفانه، شما نمی‌توانید نسبت به این تصمیم اعتراض کنید.
با آرزوی موفقیت
اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا

سوالات متداول

چگونه می‌توانم از دلیل ریجکت شدن ویزای تحصیلی کانادا خود مطلع شوم؟

معمولا در نامه‌ای که از سفارت کانادا دریافت می‌کنید، دلیل یا دلایل ریجکتی ویزای شما به اختصار ذکر شده است. برای شفاف‌سازی این دلایل می‌توانید یک کارشناس ویزافوری مشورت کنید.

چقدر طول می‌کشد تا دوباره برای ویزا اقدام کنم؟

هیچ محدودیتی برای زمان ارسال مجدد درخواست ویزا وجود ندارد، اما بهتر است قبل از ارسال مجدد درخواست، نقص‌ها و مشکلاتی که منجر به ریجکتی شده‌اند را رفع کنید.

آیا رد شدن ویزای تحصیلی کانادا شانس دریافت ویزا در آینده را کاهش می‌دهد؟

ریجکتی ویزا به‌طور قطع شانس دریافت ویزا در آینده را کاهش نمی‌دهد، اما اگر در پرونده شما نقص‌های اساسی وجود داشته باشد، ممکن است شانس دریافت ویزا را کم کند.

برای اعتراض به رد شدن ویزای تحصیلی کانادا چه باید کرد؟

برای اعتراض به ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا، باید نامه‌ای به سفارت کانادا بنویسید و در آن دلایل اعتراض خود را شرح دهید. در این نامه می بایست مدارک و شواهدی که از ادعای شما پشتیبانی می‌کنند را نیز ارائه دهید.

چه کسی می‌تواند به من در زمینه ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا کمک کند؟

شما می‌توانید از وکیل مهاجرت یا مشاوران متخصص در امور ویزا کمک بگیرید.

آیا می‌توانم بدون مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنم؟

در برخی موارد خاص، امکان دریافت ویزای تحصیلی کانادا بدون مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی وجود دارد، اما به‌طور کلی، ارائه مدرک زبان یکی از الزامات دریافت ویزای تحصیلی کانادا است.

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *