تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟

آخرین بروزرسانی : جولای 2024

دانستن اینکه کالج چیست، دانشگاه چیست و این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند، برای هر دانشجوی بین‌المللی و آینده‌نگری ضروری‌ست. بیشتر افراد این دو اصطلاح را به جای یکدیگر و صرفا برای موسسات آموزش عالی استفاده می‌کنند؛ اما فرق کالج و دانشگاه قابل چشم‌پوشی نیست، و حتی “کالج” در کشورهای گوناگون معانی متفاوتی دارد.

اینجا قصد داریم هریک از این موسسات و انواع‌شان را به‌طور دقیق معرفی کنیم تا تفاوت کالج و دانشگاه را بهتر بشناسیم؛ تا در آینده به سادگی از موسساتی که برچسب “کالج” دارند نگذرید و صرفا دانشگاه‌ها را در نظر نگیرید.

فرق کالج و دانشگاه چیست؟

در درجه اول، کالج‌ها و دانشگاه‌ها در دوره‌ها و مدارک‌شان از یکدیگر متمایز می‌شوند. “دانشگاه” به موسسه‌های بزرگی‌ اطلاق می‌شود که دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و … را ارائه می‌دهند.

اما “کالج” وسعت دانشگاه‌ها را ندارد و به شکل مدارس فنی، کالج‎های هنرهای آزاد و … فعالیت می‌کند. اجازه دهید دقیق‌تر توضیح دهیم.

فرق کالج و دانشگاه چیست؟

کالج چیست؟

ابتدا بیایید ببینیم کالج چیست. بیشتر افراد تصورشان از کالج مدارس چهارساله‌ای با کلاس‌های کوچک، نسبت دانشجو به هیات علمی پایین و دوره‌های متمرکز بر مقطع کارشناسی است. اما دقیق‌تر هم می‌توان گفت که کالج چیست.

کالج‌ها اغلب دارای جمعیت دانشجویی کمتر، پردیس‌های کوچک‌تر و صمیمانه‌تر و رشته‌های پیشنهادی کمتری نسبت به دانشگاه‌ها هستند. اکثر این موسسه‌ها خصوصی هستند و بودجه دولتی کمی دریافت می‌کنند. در نتیجه، بسیاری از کالج‌ها تاکید کمتری روی تلاش‌های تحقیقاتی دارند.

اصطلاح کالج همچنین می‌تواند به کالج‌های دولتی، هنرهای آزاد یا … اشاره کند (که در ادامه معرفی‌شان کرده‌ایم). گفتیم که فرق کالج و دانشگاه در مدارکی که اعطا می‌کنند هم دیده می‌شود؛ البته منظور درجه مدرک است نه ارزش ذاتی آن. برخلاف دانشگاه‌ها، تعداد کمی از کالج‌ها مدرک لیسانس می‌دهند؛ بیشتر آنها مدارکی مانند گواهینامه‌های کاردانی اعطا می‌کنند.

مثلا کالج‌های هنرهای آزاد با تاکید روی اهمیت مطالعه موضوعات آکادمیک، رویکردی گسترده به آموزش دارند. در مقابل، کالج‌های دیگر ممکن است شامل برنامه‌هایی برای یک رشته خاص، مانند مهندسی، طراحی گرافیک یا هنرهای تجسمی باشند.

کالج‌هایی که تخصص‌های متمرکز و حرفه‌ای ارائه می دهند، مدارس تجارت نامیده می‌شوند. این موسسه‌ها به گونه‌ای فعالیت می‌کنند که برای گروهی به نسبت کوچک و منتخب از دانش‌آموزان که به رشته‌ای خاص علاقه دارند، جذاب باشند.

برخی از کالج‌ها از نظر فنی دانشگاه هستند اما از اصطلاح “کالج” استفاده می‌کنند، چون این عبارت در نام رسمی آنها وجود دارد. مثلا کالج چارلستون که در واقع یک دانشگاه علوم و هنرهای آزاد عمومی است.

کالج هنرهای آزاد

کالج‌های هنرهای آزاد (Liberal Arts College) به جای تخصص در یک حوزه دانشگاهی، آموزش‌های متنوعی را به دانشجوها ارائه می‌دهند. موضوعات ارائه‌شده معمولا شامل علوم انسانی، ریاضی و هنر است.

این کالج‌ها دانشجو را برای شغل خاصی آماده نمی‌کنند. در عوض، آنها مهارت‌های قابل انتقال لازم برای موقعیت‌های ثابت و مطمئن در برخی صنایع را به او ارائه می‌دهند.

برخلاف تصور عمومی، آموزش هنرهای آزاد منحصرا روی علوم انسانی متمرکز نیست. این رشته قلب برنامه درسی کالج‌ها می‌ماند، اما بیشترِ آنها در چند رشته دیگر مانند شیمی و موسیقی هم مدرک می‌دهند.

کالج دولتی

کالج‌های دولتی (Community College) که به عنوان کالج‌های جونیور هم شناخته میشوند، مدارس دو ساله‌ای هستند که در درجه اول مدارک و گواهی‌های کاردانی را اعطا می‌کنند. کامیونیتی کالج‌ها معمولا سیستم پذیرش باز دارند، یعنی هر کسی با مدرک دیپلم دبیرستان یا گواهی GED می‌تواند در آنها ثبت نام کند و با اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

این موسسه‌ها اغلب با شهریه مقرون به صرفه، کلاس‌های کوچک و شخصی‌تر خود شناخته می‌شوند. اصولا هزینه بهترِ این موسسه‌ها بحثی مهم در فرق کالج و دانشگاه است.

بسیاری از دانشجوها پس از اخذ ویزای تحصیلی آمریکا ترجیح می‌دهند پیش از تحصیل در دانشگاه در مقطع لیسانس، الزامات آموزشی عمومی خود را در یک کالج دولتی تکمیل کنند. جای نگرانی‌ای هم وجود ندارد، چون بسیاری از این کالج‌ها مجوزهای معتبر و مسیرهای مناسب برای تسهیل انتقال از کالج به دانشگاه را فراهم می‌کنند.

کالج فنی/حرفه‌ای

کالج‌های فنی/حرفه‌ای (Technical/Vocational) که به عنوان مدارس تجارت (Trade Schools) هم شناخته می‌شوند، کالج‌های دوساله‌ای هستند که آموزش‌های تخصصی را برای رشته‌های شغلی خاص ارائه می‌دهند. برنامه‌های فشرده، پردیس‌های کوچکتر و نرخ شهریه کمتر از مهمترین ویژگی‌های این موسسه‌هاست.

مدارس تجارت معمولا به دوره‌های آموزش عمومی نیاز ندارند، و در عوض به طور کامل روی توسعه مهارت‌ها و دانش لازم برای یک تجارت خاص تمرکز می‌کنند. اکثر مدارس تجارت موسسات خصوصی انتفاعی هستند اما برخی مدارس وابستگی خود را به کالج‌های دولتی حفظ می‌کنند، موضوعی که آنها را به مدارس دولتی تبدیل می‌کند.

برنامه‌های درسی کالج‌های فنی و حرفه‌ای (Technical Colleges) و کالج‌های حرفه و پیشه (Vocational Colleges) روی مهارت‌های مشابه تمرکز می‌کند، اما فارغ‌التحصیلان کالج فنی و حرفه‌ای اغلب مدرک کاردانی دریافت می‌کنند و فارغ‌التحصیلان کالج حرفه و پیشه در درجه اول گواهینامه یا همان Certificate می‌گیرند.

مزایای کالج چیست؟

  • کالج‌ها معمولا بیشتر به تدریس در مقطع کاردانی و بعضا کارشناسی اختصاص دارند، و کمتر روی تلاش‌های تحقیقاتی تمرکز می‌کنند.
  • هزینه شهریه کالج‌های دولتی در مقایسه با دانشگاه برای مقطع لیسانس اصلا قابل مقایسه نیست (البته برای شهروندان مقیم). همان‌طور که گفتیم، هزینه پایین این موسسه‌ها هنگام بررسی فرق کالج با دانشگاه به چشم می‌آید.مثلا کالج‌های اروپا سالانه 50 تا 100 یورو هزینه دارند؛ اما کالج‌های انگلستان، ایالات متحده یا کانادا می‌توانند از 1000 تا 10،000 دلار متفاوت باشند.
  • در حین تکمیل الزامات آموزشی عمومی، دانشجوها در کالج‌های دو ساله زمان بیشتری برای در نظر گرفتن گزینه‌های درجه تحصیلی‌شان دارند.
  • اندازه کوچک‌تر کلاس‌ها اجازه می‌دهد تا آموزش و کمک‌های شخصی بیشتری از اساتید ارائه شود.

معایب کالج چیست؟

  • کالج‌های دوساله معمولاً برنامه‌های درسی محدودی دارند، و رشته‌ها و برنامه‌های متنوعی مانند دانشگاه‌ها ارائه نمی‌دهند.
  • کالج های دولتی کوچک اغلب با کمبود تنوع و مسائل مربوط به مشارکت دانشجو در کلاس درس دست و پنجه نرم می‌کنند.
  • کالج‌های کوچک هنرهای آزاد تمایل کمتری به ارائه کمک‌های مالی دارند، و ممکن است گران‌تر از یک دانشگاه بزرگ باشند.
  • یک فرق بین کالج و دانشگاه هم این است که در کالج‌های کوچک، منابع یا تنوع افراد و رشته‌ها در حد یک دانشگاه دولتی یا خصوصی نیست.

دانشگاه چیست؟

دانشگاه‌ها موسسه‌های دولتی یا خصوصی هستند که در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرند. دانشگاه‌ها به خاطر محیط‌های پرجنب‌وجوش و متنوع‌شان شناخته‌شده و بسیار محبوب هستند. پردیس‌های بزرگ و رشته‌های گوناگون هم از مشخصه اصلی این موسسه‌ها و موردی مهم در تفاوت کالج و دانشگاه است.

دانشگاه‌های دولتی معمولا چند ده هزار دانشجو ثبت‌نام می‌کنند، اما دانشگاه‌های خصوصی معمولا کوچک‌تر هستند و انتخابی‌تر عمل می‌کنند. مثلا دانشگاه A&M تگزاس یک موسسه دولتی بزرگ است که بیشتر از 70000 دانشجو می‌گیرد. اما دانشگاه معتبر پرینستون تنها به 8000 دانشجو خدمات ارائه می‌دهد.

فرق کالج با دانشگاه را در اهداف‌شان هم می‌توان دید. دانشگاه‌ها عموما بیشتر به تحقیق و پژوهش اختصاص داده شده‌اند، و دارای مجموعه‌ای چشمگیر از امکانات و آزمایشگاه‌ها برای حمایت از چنین تلاش‌هایی هستند؛ مانند دانشگاه‌های جان هاپکینز یا استنفورد که همواره تحقیقات رسمی انجام می‌دهند، نتایج را منتشر می‌کنند و اساسا سالانه میلیاردها دلار صرف تحقیق و توسعه می‌کنند.

در دانشگاه‌ها اساتید زیادی را می‌بینیم که روی تحقیق و انتشار مقاله تمرکز دارند، و دانشجویان هم از کلاس‌هایی بهره می‌برند که توسط برخی از ماهرترین افراد در رشته‌های خود آموزش داده و راهنمایی می‌شوند.

مزایای دانشگاه چیست؟

مزایای دانشگاه چیست؟

  • می‌توانید از میان مجموعه‌ای از دوره‌ها و پیشنهادها گزینه‌ای را انتخاب کنید که به بهترین وجه با مهارت‌ها، علایق و مسیر شغلی شما همخوانی دارد.
  • دانشگاه‌ها اغلب دارای پردیس‌های بسیار متنوعی هستند که به شما امکان می‌دهد با دانشجویان، اساتید و کارکنان با پیشینه‌های مختلف ملاقات و کار کنید.
  • کلاس‌ها معمولا توسط اساتید بسیار معتبر رهبری می‌شوند، و تجربه یادگیری غنی و پویا را برای شما رقم
  • فارغ‌التحصیلی و کسب مدرک لیسانس یا بالاتر می‌تواند فرصت‌های کاری و تحصیلی پرسودتر و جاه‌طلبانه‌تری را در اختیار شما قرار دهد.

معایب دانشگاه چیست؟

  • به دلیل مسئولیت‌های جایگاه هیئت علمی و جمعیت بالای کلاس‌ها، اساتید ممکن است بیشتر بر روی فعالیت‌ها و پروژه‌های پژوهشی تمرکز کنند تا تدریس. موضوعی که در دانشگاه‌های آموزشی و تحقیقاتی شدیدتر هم می‌شود.
  • در صورت نبود فاند، کل هزینه‌های چهار سال حضور در دانشگاه (یا کمتر) از جمله شهریه، خوابگاه و … می‌تواند به رقم قابل توجهی تبدیل شود.
  • گفتیم وسعت و بزرگی یک فرق بین کالج و دانشگاه است که برخی از دانشجوها از آن لذت می‌برند. اما برخی دیگر ممکن است در این از اجتماعات بزرگ و شلوغ احساس سردرگمی یا انزوا کنند، به خصوص در کلاس‌هایی که ده‌ها دانشجو حضور دارند.
  • بسیاری از دانشگاه‌های دولتی بزرگ با محدودیت‌هایی در زمینه در دسترس بودن اساتید و کلاس‌های درس مواجه هستند. این مورد می‌تواند کار دانشجو را برای ثبت‌نام در برخی واحدها و درس‌ها دشوار کند.

پیشنهاد مطالعه : ویزای تحصیلی کانادا

کالج‌های درون دانشگاه چه هستند؟

فرق دانشگاه و کالج را بررسی کردیم. اما حتما شما هم می‌دانید که برخی درون برخی دانشگاه‌ها نیز کالج‌هایی مستقر هستند. دانشگاه‌های بزرگ اغلب برنامه‌های تحصیلی مختلف را به زیربخش‌های کالج‌ها تقسیم می‌کنند. مثلا هریک از نزدیک به 20 کالجِ دانشگاه ایالتی میشیگان، امکانات، مراکز تحقیقاتی و انجمن‌های مخصوص به خود را دارند که مختص دانشجویان آن بخش است.

به طور مشابه، برخی از کالج‌های مقطع کارشناسی مانند کالج هاروارد در موسسه‌های بزرگ‌تر (در این مثال، دانشگاه هاروارد) مستقر هستند، اما در واقع به پیش از تاریخ تاسیس دانشگاه برمی‌گردند.

بنابراین گاهی اوقات دانشجویان باید برای دنبال کردن رشته و برنامه‌ای که می‌خواهند، به جای دانشگاه در کالج‌ها به تحصیل بپردازند. این تا حد زیادی به دلیل برنامه‌های درسی تخصصی و دسترسی محدود به برنامه‌های رقابتی‌تر است.

کالج‌های درون دانشگاه‌ها هم تمایل دارند تا حس قوی‌تری از جامعه آکادمیک را بین دانشجویانی که در حال مطالعه موضوعات مشابه هستند و علایق مشابهی دارند، تقویت کنند.

کالج‌های درون دانشگاه چه هستند

پیشنهاد مطالعه : بهترین شغل ها برای مهاجرت کدامند؟

کالج برای شما مناسب‌تر است یا دانشگاه؟

ضمن تسلط بر فرق دانشگاه و کالج، دانشجوها هنگام تصمیم‌گیری برای حضور در هریک از این موسسه‌ها باید چند فاکتور را در نظر بگیرند. دانشگاه‌های بزرگ بالایی از مسیرهای تحصیلی، افراد و منابع را ارائه می‌دهند، در حالی که کالج‌های کوچک نویدبخش یک جامعه نزدیک و محیط‌های کلاسی صمیمی‌تر هستند.

کسانی که به دنبال اجتناب از صرف وقت اضافی در دوره‌های آموزش عمومی هستند و می‌خواهند در سریع‌ترین زمان ممکن وارد باز کار شوند، احتمالا کالج‌های فنی یا حرفه‌ای را مناسب می‌بینند. هزینه پایین مدارس تجارت هم مزیت بسیار مهمی است؛ و دانشجویان تمام‌وقت معمولا می‌توانند گواهینامه‌های شغلی خاص را در کمتر از دوسال کسب کنند.

آن دسته از افرادی پردیس‌های غنی و همکاری با دانشجویان بین‌المللی را می‌پسندند، احتمالا در یک دانشگاه بزرگ یا کالج کوچک هنرهای آزاد احساس راحتی بیشتری می‌کنند. پس اگر در یک محیط دانشگاهیِ پویا احساس بهره‌وری بیشتری می‌کنید، تحصیل در یک کالج دولتی احتمالا بهترین انتخاب نیست.

افرادی که با صرف هزینه کمتر می‌خواهند مدرک لیسانس بگیرند، می‌توانند تحصیل‌شان را در یک کالج دوساله آغاز کنند. تکمیل الزامات آموزشی عمومی پیش از انتقال به دانشگاه (برای چهارسال) یک گزینه بسیار مقرون به صرفه است که می‌تواند به شدت در صرفه‌جویی در هزینه کمک‌کننده باشد.

پیشنهاد مطالعه : ویزای تحصیلی انگلیس

اخذ ویزای تحصیلی با ویزا فوری

امیدواریم حالا تفاوت کالج و دانشگاه را بهتر بدانید. هرکدام از این موسسه‌های آموزش عالی مزایا و معایب خود را دارد. این به شما بستگی دارد که تعیین کنید کدام یک با شخصیت، علایق، اهداف مالی و حرفه ای شما مطابقت دارد. کارشناسان «ویزا فوری» در زمینه اخذ ویزای تحصیلی در کشور ایده‌آل‌تان آماده ارائه مشاوره به شما هستند؛ با ما در ارتباط باشید.

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *