شرایط تحصیل دکتری در آمریکا ۲۰۲۴

آخرین بروزرسانی : جولای 2024

برای تحصیل دکتری در آمریکا نیاز به مدرک زبان، رزومه تحصیلی قوی و همینطور تاییدیه از استاد راهنما دارید. تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا به صورت مستقیم هم فراهم شده است به طوری که نیاز به پشت سر گذاشتن دوره کارشناسی ارشد ندارید.

برای تحصیل دکتری در آمریکا نیاز است یک سری شرایط را بررسی کنید مثلاً تنظیم مدارک لازم، بررسی پروپوزال و همینطور داشتن رزومه تحصیلی قوی توسط تیم حرفه ای ویزافوری در سریعترین زمان ممکن صورت می گیرد و نتایج عالی به همراه خواهد داشت.

برای تحصیل دکترا باید همه جوانب را بسنجید و بهترین انتخاب را داشته باشید. دانشجویان دکترا در این کشور حقوق دریافت می کنند و وارد شغل های نیمه وقت می شوند.

تحصیل دکتری در آمریکا

مدت زمان تحصیل دکتری در آمریکا بین 4 الی 6 سال در نظر گرفته شده است به طوری که افراد باید در آزمون های تخصصی شرکت نمایند. داوطلب می بایست تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد را به پایان رسانده باشد.

همینطور نیاز به کسب نمره حداقل 7 در آزمون آیلتس و حداقل 90 در آزمون تافل است. در صورتی که قصد شما ورود به رشته های مهندسی است می بایست آزمون gre را پشت سر بگذارید و برای رشته های پزشکی و حقوق نیز باید در آزمون های mcat و lsat شرکت کنید.

سال تحصیلی در آمریکا شامل دو ترم است است. نکته ای که باید بدانید این است که مقطع دکترا در این کشور تنها یک دوره تحقیقاتی نیست دانشجویان می بایست برای فارغ التحصیلی پایان نامه و دفاعیه را پشت سر بگذارند. ظرفیت پذیرش دانشجوی در این مقطع بین 3 الی 15 نفر اعلام شده است. افراد برای ورود به دانشگاه های آمریکا به منظور دکترا باید حداقل معدل 15 داشته باشند.

 مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی دکتری در آمریکا

برای تحصیل دکتری در آمریکا نیاز به داشتن یک سری مدارک دارید. دانشجویان باید مدارک مورد نیاز برای دانشگاه را ارائه دهند و همینطور منتظر جواب بمانند. پس از ارسال مدارک مورد نظر و اخذ موفقیت تحصیلی می بایست مدارک خود را به همراه نامه اخذ پذیرش تحصیلی به سفارت کشور آمریکا تحویل دهید. مدارک لازم برای تحصیل دکترا در این کشور شامل موارد زیر است:

  1. شخص می بایست مدرک کارشناسی با معدل بالای 15 داشته باشد. افرادی که معدل کمتری دارند شانس پذیرشان کمتر است.
  2. از سوی دیگر نیاز است تا شخص مدرک کارشناسی ارشد با معدل بالای 16 ارائه دهد دقت کنید که معدل دوره کارشناسی ارشد در سال های اخیر دستخوش یک سری تغییرات بوده است.
  3. توصیه نامه از اساتید دانشگاه نیاز است. در صورتی که در مرکز پژوهشی مشغول به کار هستید می بایست از رئیس خود دو توصیه نامه دریافت کنید که صلاحیت و علاقه و توانایی شما تایید شود.
  4. افراد نیاز به اظهارنامه شخصی دارند که باید مرتبط به رشته ای باشد که در آن می خواهند تحصیل نمایند.
  5. مدرک زبان آیلتس و تافل نیز اهمیت زیادی دارد. مدرک آیلتس با نمره 6.5 الی 7 و مدرک تافل نیز باید نمره 80 الی 100 را پوشش دهد.
  6. افراد باید رزومه تحصیلی مناسبی داشته باشند.
  7. همینطور باید آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات ارائه شود.
  8. انگیزه نامه و توصیه نامه نیز بسیار مهم است.
  9. شخص می بایست قبولی در آزمون ورودی را موضوع مهمی در نظر بگیر
  10. مدرک زبان معتبر بسیار حائز اهمیت است.
  11. تمکن مالی نیز موضوع مهمی محسوب می شود و شرایط خوبی دارد.

 مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی دکتری در آمریکا

شرایط تحصیل دکتری در آمریکا

برای تحصیل دکتری در آمریکا نیاز به رعایت یک سری شرایط مهم است. در این کشور یک سری برنامه های ساختاری برای دوره دکترا در نظر گرفته شده است. یک سری آموزش های جامع در کنار تحقیقات مستقل در نظر گرفته شده است. همینطور شخص باید در آزمون های تخصصی GRE و GMAT شرکت نماید. نیاز است تا شخص نمره قبولی را نیز کسب کند.

در صورتی که قصد شما پذیرش در دانشگاه های برتر است می بایست نمره قبولی بالاتری کسب کنید. طول دوره تحصیل دکترا در آمریکا بین 3 الی 4 ترم به صورت تمام وقت است. در این دوره تحصیلی نیز کلاس های پیشرفته ای در نظر گرفته می شود.

این کلاس ها شامل یک سری سمینار های کوچک هم می شوند. پیش از اینکه پایان نامه را نگارش کنید باید امتحانات کتبی و شفاهی را پشت سر بگذارید. پایان نامه در دوره دکترا یک سال یا بیشتر خواهد بود.

اخذ پذیرش مقطع دکترا در آمریکا بدون داشتن مدرک زبان امکان پذیر نیست. نیاز است تا افراد به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند. در صورتی که قصد شما ورود به بخش دستیار تحقیقاتی یا دستیار تدریس است می بایست زبان خود را تقویت کنید. تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا به صورت تحقیقاتی با درآمدزایی بهتری همراه است.

معرفی دانشگاه های آمریکا در مقطع دکتری

دانشگاه های تراز اول زیادی در آمریکا وجود دارد. بهترین دانشگاه های آمریکا یک سری ویژگی های مهم دارند. در ادامه به معرفی برترین آن ها می پردازیم:

دانشگاه پرینستون:

یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های آمریکا ، دانشگاه پرینستون محسوب می شود. این دانشگاه در سال 1746 تاسیس شد. درصد قابل توجهی از دانشجویان بین المللی در این دانشگاه تحصیل می کنند. این دانشگاه شامل برنامه های دکترا در رشته های علوم انسانی و اجتماعی و همینطور علوم طبیعی و مهندسی هستند. رتبه دانشگاه در سال 2022 در دنیا 20 اعلام شده است.

دانشگاه کلمبیا:

دانشگاه کلمبیا در سال 1754 تاسیس شد و یک دانشگاه خصوصی تحقیقاتی در شهر نیویورک محسوب می شود و از قدیمی ترین دانشگاه های نیویورک است. افتخارات این دانشگاه این است که 82 جایزه نوبل کسب کرده است. هزینه تحصیل در این دانشگاه نیز متغیر خواهد بود. این دانشگاه رتبه 19 در دنیا را کسب کرده است.

دانشگاه هاروارد:

دانشگاه هاروارد در سال 1636 تاسیس شده است. این دانشگاه یکی از قدیمی ترین موسسه های آموزش عالی در آمریکا بوده و رتبه 5 در دنیا را کسب کرده است. در این دانشگاه 21000 دانشجو تحصیل می کنند و به طور کلی یکی از بهترین دانشگاه هایی است که شرایط تحصیل مناسبی را فراهم کرده است. تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا در این دانشگاه بسیار ارزشمند است.

موسس تکنولوژی ماساچوست:

این موسس در سال 1861 تاسیس شده است و از مراکز مهم علمی و تحقیقاتی در زمینه علوم پایه و مهندسی محسوب می شود. این موسسه در دنیا رتبه یک را کسب کرده است.

دانشگاه ییل:

این دانشگاه نیز یک دانشگاه تحقیقاتی بوده به صورتی که فرصت تحصیل در مقطع دکترا را فراهم ساخته است و رتبه 14 در دنیا را به خود اختصاص داده است.

معرفی دانشگاه های آمریکا در مقطع دکتری

لیست رشته های پرطرفدار تحصیل دکتری در آمریکا

یک سری برنامه های آموزشی در رشته های فنی و علوم اجتماعی و علوم انسانی فراهم شده است. مثلاً شما می توانید در رشته های مدیریت بازرگانی، اقتصاد و پزشکی و همینطور ریاضیات بهترین پروسه تحصیلی را طی کنید.

تحصیل دکترا در رشته های بیولوژی و علوم سیاسی و … نیز مدنظر قرار گرفته است. همینطور افراد می توانند در رشته های جامعه شناسی و روانشناسی و … نیز تحصیل کنند. تحصیل دکترا در کشور آمریکا در رشته های مهندسی با درآمدزایی بالایی همراه است.

هزینه تحصیل دکتری در آمریکا

دقت کنید که شرایط مکاتبه با استاد های دانشگاه های آمریکا وجود دارد و همینطور می توان درخواست فاند و بورسیه نیز برای مقاطع تحصیلات تکمیلی داشت. به این ترتیب بخشی از هزینه های تحصیل دکترا در آمریکا به واسطه بورسیه یا فاند مورد پوشش قرار می گیرد. شما برای درخواست کمک مالی تحصیل دکترا در آمریکا باید تا ماه دسامبر اقدام کنید و شروع تحصیل در فصل پاییز است.

همینطور شرایطی فراهم است تا برخی از دانشجویان مقطع دکترا به واسطه شغل دستیاری در دانشگاه محل تحصیل خود کمک هزینه دریافت نمایند. هزینه تحصیل دکترا در ایالات متحده آمریکا بین 28000 الی 40000 دلار در سال متغیر خواهد بود.

در صورتی که موسسه فناوری ماساچوست را انتخاب کنید هزینه تحصیل در حدود 49580 دلار اعلام شده است. برای تحصیل در دانشگاه استنفورد باید 49617 دلار در نظر بگیرید و تحصیل در دانشگاه هاروارد نیز 47562 دلار هزینه در بر دارد.

در موسسه فناوری کالیفرنیا نیز هزینه تحصیل دکترا در حدود 62433 دلار اعلام شده است. تحصیل در دانشگاه شیکاگو نیز 58968 دلار سنجیده شده است. هزینه تحصیل در دانشگاه پرینستون نیز 51250 دلار سنجیده شده است.

بورسیه تحصیل دکتری در آمریکا

هزینه تحصیل در آمریکا به نسبت کشورهایی مانند هلند و مجارستان بالاتر است. یک سری کمک هزینه های تحصیلی در قالب بورسیه وجود دارد که سبب می شود تا بخشی از هزینه های تحصیل پوشش داده شود. دانشجویان می توانند به عنوان دستیار پژوهشی و آموزشی نیز مشغول به فعالیت شوند.

کمک هزینه دکترا در آمریکا 28000 دلار در سال اعلام شده است. بر اساس بورسیه تحصیلی نیز هزینه بین 10000 الی 45000 دلار در سال متغیر خواهد بود. تامین مالی در این کشور به روش های مختلف فراهم شده است.

مهمترین شرایط برای دریافت بورسیه تحصیلی و فاند داشتن 3 مقاله isi و همینطور مدارک تحصیلی مرتبط است. افراد باید مدرک آیلتس نمره 7 به بالا داشته باشند و رزومه علمی قوی ارائه دهند. همینطور نیاز به توصیه نامه از اساتید و انگیزه نامه های تحصیلی خواهد بود. تحصیل دکترا در کشور آمریکا به واسطه بورسیه به بهترین شکل دنبال می شود.

بورسیه تحصیل دکتری در آمریکا

پیشنهاد مطالعه : بورسیه تحصیلی آمریکا 

مزایای تحصیل دکتری در آمریکا

افرادی که قصد ورود به بازارهای کار جهانی دارند می توانند با تحصیل دکترا به راحتی به نتیجه خوبی دست یابند. در ایالات متحده متقاضیان می توانند مستقیماً پس از دوره کارشناسی وارد دوره دکترا شوند و نیازی به مدرک کارشناسی ارشد نیست.

در واقع با پشت سر گذاشتن یک سری واحدها و امتحانات مشخص شرایط تحصیل دکترا فراهم می شود. سیستم آموزشی در این کشور منعطف است. در این کشور دانشگاه ها و کالج های مختلفی فعالیت می کنند و دوره ها و برنامه های تحصیلی متنوعی نیز وجود دارد.

از دانشجویان بین المللی پشتیبانی می شود به طوری که آموزش های منظمی نیز برای تحصیل وجود دارد. تنوع فرهنگی سبب شده تا تحصیل دکتری در آمریکا یک تصمیم درست محسوب شود. این کشور ترکیب کاملی از نژادها و قومیت ها و فرهنگ های مختلف است.

پیشنهاد مطالعه : سیستم آموزشی آمریکا در مدارس و دانشگاه ها

اپلای دکتری در آمریکا

برای اپلای دکتری در آمریکا باید معدل کارشناسی بالای 15 داشته باشید. همینطور افراد باید نمره تافل 80 و بالاتر ارائه دهند. نمره آزمون جی آر ای بین 300 الی 310 در نظر گرفته شده است. در برخی از دانشگاه ها شرایط پیش نیاز در نظر گرفته شده است.

برای پذیرفته شدن در دانشگاه می بایست استاد راهنما داشته باشید و همینطور تز دکترای رشته مورد نظر مشخص باشد. نیاز به مکاتبه با اساتیدی است که در حوزه های تحقیقاتی فعالیت می کنند. در نهایت یکی از اساتید، شما را به عنوان دانشجوی دکترا می پذیرد.

نیاز به اعلام سوابق تحصیلی و شغلی و همینطور سوابق تحقیقاتی خواهید داشت. برخی از اساتید از شما مصاحبه می خواهند و یا باید پروپوزال تنظیم کنید. پس از مشخص شدن استاد راهنما باید مدارک مورد نیاز ارائه شود.

مصاحبه با تیم ویزای تحصیلی آمریکا یکی از موارد مهمی است که می بایست برای اپلای مدنظر قرار بگیرد. به منظور تحصیل دکترا در کشور آمریکا باید مشاوره های مهاجرتی را پشت سر بگذارید.

فول فاند دکترا آمریکا

اگر بخواهید در مقاطع بالای تحصیلی مانند فوق لیسانس و دکترا در آمریکا ادامه تحصیل دهید، حتی اگر وقت کافی هم داشته باشید باز هم فرصت‌های شغلی در دوران تحصیل بسیار محدود است و درآمد خیلی زیادی برای شما ندارد.

بنابراین عده زیادی‌ می‌خواهند بدانند که چگونه‌ می‌توانند فول فاند دکترا آمریکا را بگیرند تا به این ترتیب بتوانند تمام هزینه‌های تحصیل و اقامت خود را پوشش دهند و تمام تمرکز خود را روی پیشرفت تحصیلی‌شان بگذارند.

لغت فاند Fund در زبان انگلیسی یعنی یافتن سرمایه مالی برای یک کار خاص؛ اما این کلمه درباره مقاطع تحصیلی، به معنای تامین هزینه‌های تحصیل از طرف یک نهاد دولتی یا خصوصی است. نهادهای دولتی یا خصوصی زیادی در کشورهای مختلف هستند که برای حمایت از دانشجویان نخبه و با استعداد یا حمایت از پروژه‌های آنان از این افراد حمایت مالی می‌کنند و به وسیله دادن انواع گوناگونی از فاند به طور مستقیم یا غیرمستقیم هزینه تحصیل یا حتی هزینه زندگی این دانشجویان را پرداخت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه : وقت سفارت آمریکا 

پذیرش فول فاند چیست؟

فاندهای تحصیلی از نظر پوشش‌دهی هزینه‌های زندگی و تحصیلی به دو دسته زیر تقسیم‌ می‌کنند:

فاندهای جزئی تحصیل Partial Fund

این فاند فقط یک قسمتی از هزینه‌‌های زندگی و تحصیل شما را تأمین‌ می‌کند و شما برای بقیه هزینه‌های زندگی خود مانند خورد و خوراک، پوشاک و مسکن باید خودتان از هزینه شخصی آن را پرداخت کنید.

فول فاند یا فاندهای کامل تحصیلی Full Fund

این نوع از فاند، تمام هزینه‌هایی که برای زندگی و تحصیل لازم دارید را پوشش‌ می‌دهد. پذیرش فول فاند می‌تواند یک فاند تحصیلی با مبلغ مناسب را شامل شود (مانند اسکالرشیپ وانیر کانادا که مبلغی در حدود 50000 دلار کانادا را برای تحصیل شما پرداخت‌ می‌کند) یا شامل مجموعه‌ای از فاندهای تحصیلی گوناگون مانند (دستیار آموزشی، دستیار پژوهشی، اسکالرشیپ و غیره بودن) باشد.

به هر حال پذیرش فول فاند یعنی شما‌ می‌توانید تمام هزینه‌‌های تحصیلی و زندگی یک نفره خود و تا حدی زندگی دو نفره را از این طریق تأمین کنید و با خیال راحت به تحصیل بپردازید.

پیشنهاد مطالعه : ویزای توریستی آمریکا 

حقوق دانشجوی دکترا در آمریکا

دانشجویان دکترا سالانه بین 15 الی 45 هزار دلار درآمد کسب می کنند. میانگین درآمد دانشجوی دکترا در این کشور در حدود 44 هزار دلار سنجیده می شود. درآمد پسادکتر در حدود 49684 دلار در سال اعلام شده است اما این مبلغ بیشتر هم می شود.

افرادی که مهارت های اضافی دارند از درآمد بیشتری برخوردار هستند. درآمد یک استادیار نیز بین 46000 الی 147000 دلار در سال اعلام شده است. البته این میزان حقوق بر اساس رزومه تحصیلی افراد سنجیده شده و شرایط مخصوص به خود دارد.

اپلای دکتری آمریکا

برای اپلای دکتری آمریکا و گرفتن پذیرش تحصیلی در آمریکا در مقطع دکتری باید در چندین مرحله کارهایی را انجام دهید. امکان دارد که در یک سری مسائل جزئی برخی دانشگاه‌‌ها با یکدیگر متفاوت باشند، اما موارد کلی و عمومی وجود دارد که برای تمام دانشگاه‌‌ها یکسان است که با هم برخی از آن‌‌ها را مرور‌ می‌کنیم:

  • اگر در مراحل ابتدایی‌ می‌دانید که برای ارائه پایان نامه و رساله دکترای خود نیاز دارید سوپروایزر یا استاد راهنما داشته باشید، با برخی از اساتیدی که‌ می‌شناسید مکاتبه کنید تا بتوانید بر اساس حوزه تحقیقاتی و فیلد مطالعاتی خود فرد مورد نظر را بیابید و البته که او هم بپذیرد تا استاد راهنمای شما باشد.
  • برای آنکه این مراحل را راحت‌تر انجام دهید ابتدا یک نامه بنویسید که درباره سوابق تحصیلی و شغلی خود و البته که مهم‌تر از همه در مورد مواردی که از قبل تحقیق کرده‌اید توضیح دهید.
  • همچنین شما باید استاد را قانع کنید که به چه دلیل شما یک دانشجوی مناسب برای این استاد هستید. مثلا بد نیست تا درباره نقاط اشتراکی که از طریق ارائه مقالات مشترک داشته‌اید یا مدارکی که در آن توانسته‌اید رتبه بالایی بیاورید برایش صحبت کنید. این نامه را برای استاد ایمیل کنید.
  • برخی اساتید ممکن است ایده‌‌های دیگری برای پذیرش دانشجو داشته باشند مثلا اینکه بخواهند با شما مصاحبه اسکایپی داشته باشند یا یک پروپوزال به او ارائه دهید. پروپوزال در واقع چکیده‌ای از کارها و تحقیقاتی است که قصد دارید در دوران گذراندن دکترا و ارائه رساله دکتری خود روی آن تحقیق کنید.
  • بعد از آنکه با استاد راهنما به توافق رسیدید مدارکی که برای اپلای دکترا لازم است آماده کنید.
  • پس از مشخص شدن استاد راهنما، مدارک مورد نیازی را که قبلا توضیح داده شد برای اپلای آماده کنید. فرم درخواست را به صورت آنلاین پر کنید، هزینه آن را بپردازید و نمره‌‌های مورد نیاز مانند تافل و جی آر ای را قبل از پایان زمان نهایی اپلای برای دانشگاه بفرستید.
  • بر اساس رشته تحصیلی که قصد دارید در آن ادامه تحصیل دهید ممکن است تیم پذیرش دانشگاه یا دپارتمان رشته تحصیلی‌تان از شما مصاحبه حضوری بخواهد.
  • پس از آنکه فرم درخواست را پر کردید و مدارک مورد نیاز را برای دانشگاه فرستادید، منتظر دریافت نامه پذیرش و فرم I-20 خود باشید.

نکته در مورد اپلای دکتری آمریکا

چون در سال‌‌های اولیه تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا بیشتر واحدهای درسی و عمومی ارائه‌ می‌شود، لازم نیست که همان سال اول استاد راهنمای تز دکترای خود را انتخاب کنید. این کار را بعد از سال اول و گذراندن واحدهای درسی‌ می‌توانید انجام دهید. البته که این موضوع از آن جزئیاتی است که برای هر دانشگاهی‌ می‌تواند متفاوت باشد و لازم است شرایط هر دانشگاه را از قبل بررسی کنید.

مثلا برای اپلای در رشته دکترای روانشناسی بالینی در دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو لازم نیست که موقع اپلای استاد راهنمای خود را مشخص کنید. پس از اپلای، فرم درخواست شما در کمیته پذیرش دانشگاه و مرحله بعد در دپارتمان روانشناسی بررسی می‌شود و اگر شرایط شما مناسب باشد به شما پذیرش دکترا اعطا‌ می‌شود.

دکتری مستقیم در آمریکا

تحصیل دکتری در آمریکا به صورت مستقیم در بعضی از دانشگاه ها فراهم شده است. در واقع شخص پس از پایان دوره کارشناسی می توانند وارد دکترا شوند. یعنی نیازی به تحصیل برای دوره کارشناسی ارشد نیست.

دقت کنید آنچه به عنوان مقطع دکترا می گذرانید ترکیبی از فوق لیسانس و دکترا است. برای اپلای دکترای مستقیم نیاز به مدرک لیسانس و داشتن معدل بالا به همراه نمرات تافل و یا آیلتس بالا است. همینطور شخص باید پروژه های تحقیقاتی را پشت سر بگذارد.

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *