خطرناک ترین کشور جهان، به این کشور سفر نکنید!

آخرین بروزرسانی : جولای 2024

همه‌ نقاط جهان به یک اندازه امن نیستند و دولت‌ها با عملکردهایشان کشورها را برای زندگی و سفر امن یا ناامن می‌کنند. ممکن است در کشوری جنگ طولانی رخ داده باشد، ممکن است کشوری با فقر و قحطی مواجه شود و ممکن است مسئولین نالایقی اداره امور یک کشور را در دست گرفته باشند؛ اما خطرناک ترین کشورهای دنیا کدام هستند و کدام یک از آن‌ها به‌هیچ‌وجه محیط مناسبی برای سفر یا زندگی محسوب نمی‌شوند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها با ما در ادامه همراه باشید.

خطرناک ترین کشورهای جهان در سال 2024

سازمان‌های جهانی هرساله براساس شاخص Global peace Index، تمامی کشورهای جهان را از لحاظ امنیت، تاثیرشان بر صلح جهانی و میزان خشونت موجود بررسی می‌کنند و رتبه‌بندی‌شان را ارائه می‌دهند.

برخی از کشورها هر سال یا چندین سال متوالی در لیست قرار دارند و برخی دیگر به‌دلیل شرایط ویژه‌ای مانند جنگ، قحطی و … به‌طور موقت در این لیست قرار می‌گیرند. این شاخص توسط یک موسسه کاملاً مستقل و حرفه‌ای در زمینه صلح و اقتصاد منتشر می‌شود و هیچ نوع سود یا منفعتی از سوی کشوری عایدش نمی‌شود.

خطرناک ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ 

در سال ۲۰۲۳ نیز براساس فاکتورهای مختلفی کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفتند و نتیجه نهایی بسیار جالب بود. ۱۰ کشور اول این لیست که شامل خطرناک ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ است، به ترتیب عبارت‌اند از:

افغانستان در لیست خطرناک ترین کشورهای دنیا

افغانستان از آن دسته از کشورهایی است که سال‌ها در این لیست به‌دلیل جنگ حضور داشته است و متاسفانه اوضاع آن، هر روز رو به وخامت بیشتری می‌رود. ساکنان این کشور همواره در معرض خطر مرگ و نابودی قرار دارند و سطح بالایی از خشونت را تجربه می‌کنند.

دلیل این مسئله هم دولتی است که افغانستان را اداره می‌کند و به‌شدت متحجر و فاسد است. این دولت نمی‌تواند به‌شکل مطلوب شرایط زندگی در افغانستان را فراهم کند و مردم این کشور از نظر دسترسی به حقوق اولیه خود نیز در سطح بسیار پایینی قرار دارند. همچنین از لحاظ شاخص‌های پیشرفت و توسعه نیز کشور افغانستان زیر خطر فقر است.

یمن

در لیست خطرناک ترین کشورهای دنیا رتبه دوم به کشور یمن اختصاص داده شده است. متاسفانه یمن از سال ۲۰۱۵ به بعد، به‌‌شکل مستمر مورد تجاوز و حمله ائتلاف سعودی قراره گرفته که نتیجه آن کشته‌شدن و آواره‌شدن هزاران انسان بوده است.

درحال‌حاضر کشور یمن به‌عنوان یک کشور قحطی‌زده و جنگ‌زده آمار مرگ‌ومیر بسیار بالایی دارد و تعداد کودکانی که در این کشور به هر دلیلی فوت می‌شوند، بالاتر از تمام کشورهای جهان است. علاوه‌براین، گروه‌ها و گروهک‌های تروریستی مانند داعش و القاعده پایگاه رسمی و مردمی مستحکمی در این کشور دارند و یمن را تبدیل به یکی از خطرناک‌ترین کشورها کرده‌اند. از لحاظ آموزش و بهداشت نیز کشور یمن در رتبه بسیار پایینی قرار دارد.

سوریه

سومین کشور این لیست سوریه است که مانند یمن و افغانستان سال‌ها درگیر جنگ داخلی بوده است و علاوه‌بر هزاران نفری که در طی این سال‌ها در این کشور کشته شده‌اند، میلیون‌ها نفر نیز مجبور به ترک وطن و مهاجرت شده‌اند و به‌اجبار رنج پناهنده‌شدن به سایر کشورها را از ترس مرگ، به جان خریده‌اند.

جنگ سوریه که بیش‌از ۱۰ سال به طول انجامیده، موجب شده است تمامی زیرساخت‌های کشور از جمله ساختار بهداشتی، آموزشی و رفاهی سوریه کاملاً نابود شود و عملاً این کشور تبدیل به یک ویرانه شده است.

روسیه در لیست خطرناک ترین کشورهای دنیا!

شاید جالب باشد بدانید که روسیه به‌عنوان یکی از وسیع‌ترین کشورهای جهان نیز در لیست کشورهای خطرناک برای زندگی و سفر وجود دارد و دلیل این امر را می‌توان افزایش چشم‌گیر میزان قتل و خشونت در این کشور و بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی دانست. شاید برایتان عجیب باشد بدانید که هم‌اکنون میانگین آمار قتل و جنایت شدید در روسیه حدود ۹.۵ مورد برای هر ۱۰۰ هزار نفر ساکن این کشور است.

روسیه در لیست خطرناک ترین کشورهای دنیا!

جنوب سودان

پنجمین کشور و منطقه خطرناک این لیست جنوب سودان است. از سال ۲۰۱۱ به بعد که جنوب سودان از کشور سودان استقلال پیدا کرد، جنگ داخلی در این منطقه افزایش پیدا کرده و آمار جرم، جنایت و قتل به‌شکل قابل‌توجهی بیشتر شده است. آمارها نشان می‌دهد بیش‌از ۴۰۰ هزار نفر در طی این سال‌ها کشته و حداقل دو میلیون نفر نیز آواره شده‌اند.

جمهوری کنگو در لیست خطرناک ترین کشورهای دنیا

جمهوری دموکراتیک کنگو یکی دیگر از کشورهایی است که به‌دلیل جنگ و شدت‌گرفتن درگیری‌های مسلحانه تقریباً هر سال در لیست کشورهای خطرناک دنیا قرار گرفته است. گروه‌های تروریستی زیادی در نقاط مختلف این کشور پراکنده هستند و همین امر بر دامنه ناامنی‌های این منطقه می‌افزاید.

عراق

عراق یکی دیگر از کشورهای منطقه خاورمیانه است که در سال‌های اخیر درگیر جنگی طولانی بوده و تبعات آن دامن‌گیر ساکنان این منطقه شده است، به‌شکلی که در ۲۰ سال اخیر هزاران هزار غیرنظامی کشته شده‌اند و میلیون‌ها نفر خاک وطن را ترک گفته‌اند. وضعیت اقتصادی، بهداشتی و آموزشی نابسامان این کشور نیز آن را تبدیل به محیطی ناامن‌ و نامناسب برای زندگی کرده است.

سومالی

گسترش فقر، بی‌ثباتی سیاسی و افزایش سطح خشونت سومالی را نیز در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از خطرناک‌ترین کشورهای دنیا کرده است و بر همین اساس این کشور در رتبه هشتم خطرناک ترین کشورهای دنیا قرار گرفته است.

سودان

در ارتباط با جنگ داخلی سودان و جداشدن منطقه جنوبی این کشور صحبت کردیم. قدمت این جنگ بیش‌از ۳۰ سال است و جان چندین هزار غیر نظامی را در این کشور گرفته است. علاوه‌براین دولت سودان نیز انواع جرم‌ها و جنایت‌ها را مرتکب می‌شود و این به ناامنی بیشتر کشور منجر شده است. براساس گزارش رسمی سازمان ملل، طولانی‌شدن جنگ داخلی سودان منجر به کمبود شدید مواد غذایی، افزایش فقر و افزایش پنجاه درصدی تعرض و تجاوز در این کشور شده است.

اوکراین

اوکراین کشوری است که در چند سال اخیر با آغاز حمله روسیه به این کشور در لیست مناطق خطرناک دنیا قرار گرفته است. این در حالی است که اوکراین تا سال پیش در لیست آرام‌ترین مناطق دنیا قرار گرفته بود و به‌دلیل سطح پایین جرم، جنایت و خشونت این کشور یک منطقه مناسب برای زندگی و سفر محسوب می‌شد.

هر کدام از کشورهایی که در این بخش معرفی کردیم به دلایل مختلفی از جمله جنگ، فقر، قحطی، سطح خشونت و … در لیست کشورهای ناامن و خطرناک قرار گرفته‌اند و یقیناً هیچ کدامشان از لحاظ امنیت، ساختار بهداشتی، آموزشی، فرهنگی و رفاهی محیط مناسبی برای زندگی نیستند. علاوه‌براین ۱۰ کشور، کشورهایی مانند پاکستان، جمهوری آفریقای مرکزی، لیبی و کره شمالی را نیز می‌توان خطرناک ترین کشورهای جهان برای زندگی دانست.

پیشنهاد مطالعه : معتبرترین پاسپورت‌های جهان

خطرناک ترین کشورهای دنیا برای زنان 

در سال‌های اخیر مطالعه و بررسی بر روی ۵۰ کشور توریستی جهان براساس فاکتورهای مهمی مانند میزان قتد عمد، امنیت زنان در خیابان، خشونت‌های جنسی، تبعیض قانونی، نابرابری‌های جنسیتی و …انجام گرفت و نتایج آن تحت عنوان خطرناک ترین کشورهای دنیا برای زنان منتشر شد. این کشورها که محیطی ناامن برای زنان دارند، عبارت‌اند از:

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی خطرناک‌ترین کشور دنیا برای زنان است. در یک رفراندوم رسمی و معتبر تنها ۲۵ درصد زنان این منطقه ادعا کرده‌اند که هنگام رفت‌وآمد شبانه و … نگرانی ندارند و احساس امنیت می‌کنند.

علاوه‌براین آفریقای جنوبی از نظر شاخص‌های مختلفی مانند خشونت، تعرض و مزاحمت جنسی برای زنان در صدر لیست کشورهای دنیا قرار دارد و تقریباً نیمی از زنان این منطقه در طول زندگی خود حداقل یک بار مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند. همچنین در جهان بالاترین رتبه قتل عمد زنان نیز در دست آفریقای جنوبی است و تمام این موارد نشان می‌دهد این کشور اصلاً برای زنان محیط مناسبی، برای زندگی نیست اما می توانید با دریافت ویزای آفریقای جنوبی و سفر کردن با تورهای آفریقا از طبیعت بسیار زیبای این کشور لذت ببرید.

برزیل در لیست خطرناک ترین کشورهای دنیا برای زنان

برزیل کشور دوم این لیست است که تنها ۲۸ درصد از زنانش احساس امنیت از تردد شبانه را به‌عنوان یک فاکتور مهم دارند. همچنین حدود ۳۷ درصد زنان برزیلی تحت خشونت فیزیکی یا جنسی از سوی پارتنر خود قرار می‌گیرند. کشور برزیل رتبه سوم قتل عمد زنان را نیز دارد و مشخصاً کشور مناسبی برای زنان محسوب نمی‌شود.

روسیه

روسیه نیز مانند برزیل آمار بالایی در قتل عمد زنان دارد و از لحاظ وضع قوانین درست نیز اوضاع خوبی ندارد. از این حیث کشور روسیه جز کشورهایی است که نه برای زندگی و نه برای فعالیت اجتماعی زنان، محیط مناسبی به شمار نمی‌آید.

مکزیک

کشور مکزیک براساس فاکتورهایی مانند احساس امنیت در تردد شبانه، قتل عمد زنان و جرم و جنایت علیه آن‌ها در رتبه چهارم قرار می‌گیرد و آمار نشان می‌دهد حدود ۱۵ درصد زنان این کشور مورد خشونت جنسی قرار می‌گیرند.

سخن پایانی
واضح است که سفرکردن به ناامن‌ترین و خطرناک ترین کشورهای دنیا تصمیم عاقلانه‌ای نیست. بنابراین بهتر است این کشورها و دلایل عمده ناامن‌شدنشان را بشناسید تا بتوانید مقاصد بهتری را برای سفر و مهاجرت انتخاب کنید.

منابع

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/most-dangerous-countries

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/most-dangerous-countries

https://wisevoter.com/country-rankings/most-dangerous-countries-in-the-world/

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *