اجاره خانه در انگلیس؛ راهنمای کامل + لیست اجاره‌بها

آخرین بروزرسانی : ژوئن 2023

اجاره خانه در انگلیس مانند هر بازار مشابه دیگری در کشورها، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. دانشجوهای بین‌المللی، نیروهای متخصص خارجی و … که قصد دارند اقامت کوتاه یا بلند مدتی در این کشور داشته باشند، به دانستن چیزی بیش از قیمت اجاره خانه در انگلیس احتیاج دارند.

این راهنما به همین منظور، برای اجاره کوتاه‌مدت تضمین‌شده (Assured Shorthold Tenancy) و با توجه به اظهارات دولت بریتانیا تدوین شده است. اما پیش از آن اجازه دهید به مهمترین سوال پاسخ دهیم: قیمت اجاره خانه در لندن و سایر مناطق انگلیس چقدر است؟

قیمت اجاره خانه در انگلیس

طبق آخرین آمارهای ارائه‌شده در نیمه دوم آپریل 2023، متوسط قیمت اجاره خانه در انگلیس در منطقه‌های مهم آن به شرح زیر است:

نام منطقهمیانگین اجاره ماهانه (پوند انگلیس)
منطقه لندن بزرگ2003
جنوب شرقی (آکسفورد، پورتسموث، برایتون اند هوو، کانتربری، چیچستر، ساوث‌همپتون، وینچستر)1277
بریتانیا1199
شرق انگلستان (نوریچ، پیتربورو، لوتون)1150
جنوب غربی (اکستر، بریستول و پلیموث)1113
بریتانیا (به جز منطقه لندن بزرگ)1006
شمال غربی (لیورپول، منچستر، بولتون، بلکپول، پرستون، لنکشایر، استاکپورت، بلکبرن و ...)958
میدلندز غربی (بیرمنگام، کاونتری، استوک-آن-ترنت، ولورهمپتون)886
اسکاتلند868
میدلندز شرقی (لینکلن، نورتمپتون، ناتینگهام، داربی، لستر)824
ولز811
ایرلند شمالی799
شمال شرقی (نورث‌آمبرلند، دورام، تاین، ویر، تیس، الی)645

همان‌طور که از جدول مشخص است، قیمت اجاره خانه در لندن از هر شهر دیگری بالاتر است. در خود انگلستان هم لندنی‌ها بیشترین درصد درآمد خود را صرف اجاره‌خانه می‌کنند، یعنی بیش از یک‌سوم درآمد یک خانوار.

قیمت اجاره خانه در لندن حتی ممکن است باعث جابه‌جایی ساکنان از پایتخت به مناطق دیگر در بریتانیا، مانند جنوب شرقی (برایتون و ساوتهمپتون)، میدلندز غربی (بیرمنگام) و شمال غربی (لیورپول، منچستر، بلکپول و پرستون) شده باشد که قیمت اجاره خانه در انگلیس برای آنها به مراتب اقتصادی‌تر است.

قیمت اجاره خانه در انگلیس

اجاره خانه در انگلیس؛ چند سوال مهم

قیمت اجاره خانه در لندن و سایر مناطق انگلیس را دیدید. اما همان‌طور که گفتیم، به عنوان یک مستاجر باید به موارد دیگری نیز توجه کنید. مثلا، در ابتدا باید پاسخ چند سوال مهم را بدانید:

آیا مالک یا نماینده اجاره قصد دارد برای نگهداری ملک در بایگانی‌اش، مشاهده ملک یا تنظیم قرارداد هزینه‌ای دریافت کند؟

از 1 ژوئن 2019 بیشتر هزینه‌هایی که سابقا دریافت می‌شد ممنوع است. هزینه رزرو ملک مجاز است، اما باید قابل استرداد باشد و نمی‌تواند از قیمت اجاره خانه در انگلیس به مدت 1 هفته بیشتر باشد. دریافت هزینه برای مشاهده ملک و تنظیم اجاره هم مجاز نیست.

مبلغ سپرده (ودیعه) چقدر است؟

از 1 ژوئن 2019، سقفی برای سپرده وجود دارد که مستاجر ملزم به پرداخت آن در شروع اجاره است. اگر مجموع اجاره سالانه کمتر از 50000 پوند باشد، حداکثر مبلغ ودیعه 5 هفته اجاره است. اگر اجاره سالانه 50000 پوند یا بیشتر باشد، حداکثر مبلغ ودیعه 6 هفته اجاره است.

ودیعه باید در پایان اجاره قابل استرداد باشد، که البته معمولا مشروط به پرداخت اجاره‌بها و سالم ماندن ملک است، و باید با یکی از طرح‌ها Deposit Protection در طول مدت اجاره بیمه شود.

برای چند وقت می‌خواهید خانه را اجاره کنید؟

مورد دیگری که باید درباره اجاره خانه در لندن و به طور کلی انگلیس بدانید، این است که صاحبخانه باید به شما اجازه دهد که حداقل 6 ماه در ملک بمانید.

اکثر صاحبخانه‌ها برای مدت معینِ 6 یا 12 ماهه ملک خود را اجاره می‌دهند. با این حال امکان مذاکره برای اجاره طولانی‌تر وجود دارد، یا می‌توانید با اجاره هفتگی یا ماهانه موافقت کنید. این اجاره‌ها پس از حداقل 6 ماه تاریخ پایان ثابتی ندارند.

توانایی پرداخت چه مبلغی را دارید؟

قطعا خود شما هم به این موضوع فکر کرده‌اید که برای اجاره خانه در انگلیس چقدر می‌توانید بپردازید. آنطور که راهنماهای موجود در اینترنت در این‌بار می‌گویند، 35 درصد از دستمزد ماهانه بیشترین میزانی است که بسیاری از مردم می‌توانند بپردازند، اما این بستگی به سایر هزینه‌های شما هم دارد (مثلا بچه دارید یا خیر).

آیا می‌توانید از کمک هزینه مسکن یا اعتبار جهانی استفاده کنید؟

Housing Benefit و Universal Credit از جمله برنامه‌هایی هستند که ممکن است بتوانید برای پرداخت بخشی از اجاره از آنها کمک بگیرید. هرکدام از این طرح‌ها شرایط خاص خود را دارند، از جمله اثبات پایین بودن درآمد تا حد مشخص‌شده، شرایط سنی و پایین بودن مبلغ پس‌انداز.

اگر از یک مالک خصوصی خانه‌ای را اجاره می‌کنید، ممکن است تا نرخ کمک‌هزینه مسکن محلی (Local Housing Allowance) برای پرداخت اجاره خانه در لندن یا شهری دیگر کمک دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتری در این‌باره ابتدا باید ابتدا ببینید آیا می‌توانید اجاره‌بهای خانه در شهر و محله مد نظرتان را بپردازید یا خیر.

دوست دارید در کدام منطقه زندگی کنید و از چه راهی دنبال خانه اجاره‌ای می‌گردید؟

هرچه منطقه‌ای که آماده باشید در آن جست‌وجو کنید وسیع‌تر باشد، شانس بیشتری برای یافتن خانه مناسب دارید. هرچه باشد، تعداد افرادی که در انگلیس خانه اجاره می‌کنند همواره رو به افزایش است.

آیا مدارک‌تان آماده است؟

برای اجاره خانه در انگلیس، صاحبخانه‌ها و آژانس‌ها باید بتوانند هویت، وضعیت مهاجرت، سابقه کردیت و احتمالا وضعیت شغلی شما را بررسی و تایید کنند. پس مطمئن شوید که مدارک‌تان آماده است.

آیا حق اجاره در انگلستان را دارید؟

مالکان در انگلستان باید بررسی کنند که همه افراد بالای 18 سال قبل از تاریخ شروع قرارداد اجاره، حق اجاره را دارند. این موضوع به 3 روش بررسی می‌شود:

  • بررسی با اسناد دستی
  • بررسی با استفاده از فناوری تأیید هویت از طریق یک ارائه‌دهنده خدمات هویتی
  • بررسی از طریق سرویس بررسی آنلاین دفترخانه

صاحبخانه نمی‌تواند اصرار داشته باشد که کدام گزینه را انتخاب کنید، به ویژه آنکه همه نمی‌توانند از خدمات آنلاین استفاده کنند.

آیا به ضمانت اجاره نیاز دارید؟

برخی از صاحبخانه‌ها ممکن است از کسی بخواهند که اجاره شما را تضمین کند. اگر ضامن ندارید، می‌توانید از طریق سایت‌هایی مانندengland.shelter.org.uk  راهنمایی بگیریید.

آیا باید تغییراتی در ملک ایجاد کنید؟

اگر ازکارافتاده هستید یا بیماری خاصی دارید و فکر می‌کنید ممکن است نیاز به تغییراتی در ملک داشته باشید تا به شما اجازه زندگی مستقل را بدهد، این موارد را با صاحبخانه یا نماینده آژانس در میان بگذارید.

روش‌های اجاره خانه در انگلیس

دوروش برای اجاره خانه در لندن و سایر شهرهای این کشور وجود دارد: مستقیم از صاحبخانه یا از طریق بنگاه‌های اجاره ملک.

اجاره مستقیم از صاحبخانه

برای اجاره به این روش می‌توان در وب‌سایت‌های معتبری مانند Right Move، Zoopla، On The Market، Open Rent، Spare Room و … جست‌وجو کرد. اگر هم مدت اقامت‌تان بسیار کوتاه است، می‌توان از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی مانند Homeaway ، VRBO ، TripAdvisor ، Homestay یا Booking استفاده کنید.

اگر روش انتخابی‌تان این است، ترجیحا به دنبال مالکانی باشید که به یک طرح اعتبارسنجی (Accreditation Scheme) تعلق دارند. این طرح‌ها آموزش و پشتیبانی لازم را به مالکان برای انجام مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی‌شان ارائه می‌دهند.

شورای محلی می‌تواند درباره طرح‌های فعال در منطقه مستاجران را راهنمایی کنند. انجمن ملی مالکان مسکونی (National Residential Landlords Association) و انجمن صنفی مالکان مسکونی (Guild of Residential Landlords) طرح‌های ملی را اجرا می‌کنند.

ضمنا اگر صاحبخانه ساکن خارج بریتانیا باشد، ممکن است شما به عنوان مستاجر مسئول پرداخت مالیات بر اجاره به سازمان درآمدها و گمرکات سلطنتی (HM Revenue and Customs) باشید.

روش‌های اجاره خانه در انگلیس

اجاره از طریق بنگاه اجاره ملک

نمایندگان مجاز باید عضو یک طرح جبران خسارت (Redress Scheme) باشند. همچنین اگر پولی از شما دریافت می‌کنند، باید ببینید که آیا عضو یک طرح حمایت از پول مشتری هستند یا خیر. طبق قانون، این اطلاعات همچنین باید در محل استقرار نماینده‌ی اجاره خانه در انگلیس و وب‌سایت آنها به وضوح مشخص باشد.

نمایندگان معتبر اغلب از طریق یک نهاد حرفه‌ای مانند انجمن حرفه‌ای املاک (Guild of Property Professionals)، Propertymark، Safeagent، Royal Institution of Chartered Surveyors یا انجمن نمایندگان اجاره انگلستان (UK Association of Letting Agents) معتبر هستند.

اگر صاحبخانه خارج از بریتانیا زندگی کند، بنگاه مسئول پرداخت هرگونه مالیات بر اجاره به سازمان درآمدها و گمرکات سلطنتی خواهد بود. نهایتا اگر خواستید از این راه برای اجاره خانه در لندن یا شهرهای دیگر اقدام کنید، مراقب کلاهبرداری‌ها باشید. شما باید دقیقا بدانید که پول را به چه کسی و به چه دلیلی می‌دهید.

چک‌لیست اجاره خانه در انگلیس

وقتی دنبال خانه جدیدتان می‌گردید، چند چیز را حتما باید چک کنید. مواردی که در ادامه می‌بنید بسیار مهم‌اند و باید تکلیف آنها در قرارداد مشخص شود.

پیش از نقل مکان

سقف ودیعه یا رهن

بررسی کنید که ودیعه درخواست‌شده بیشتر از 5 هفته اجاره وقتی اجاره سالانه کمتر از 50000 پوند است یا اجاره 6 هفته وقتی اجاره سالانه بیش از 50000 پوند است، نباشد.

حفاظت از ودیعه

اگر صاحبخانه درخواست ودیعه داشته باشد، مطمئن شوید که در یک طرح تایید شده توسط دولت محافظت شود. برخی از طرح‌ها پول را نگه می‌دارند و برخی آن را بیمه می‌کنند.

مدت اجاره

معمولا یک دوره ثابت 6 یا 12 ماهه برای اجاره خانه در انگلیس وجود دارد. اگر مستاجر امنیت بیشتری بخواهد، می‌تواند بپرسد آیا صاحبخانه مایل است با یک دوره ثابت طولانی‌تر موافقت کند یا خیر.

از طرف دیگر، ممکن است اجاره کوتاه هفتگی یا ماهانه تضمین‌شده پیشنهاد شود که برای یک دوره ثابت دوام ندارد. حتی با این اجاره‌ها، صاحبخانه باید به شما اجازه دهد حداقل 6 ماه بمانید.

سیگار کشیدن و حیوانات خانگی

بررسی کنید که آیا قوانینی درباره اینها وجود دارد یا خیر. همچنین موارد دیگری مانند نگهداری از دوچرخه، و چگونگی مدیریت انواع زباله و بازیافت.

صورتحساب‌ها

پیش از اجاره خانه در لندن باید بررسی کرد که چه کسی مسئول قبوض مانند برق، گاز، آب و مالیات است. معمولا مستاجر این قبوض را پرداخت می‌کند.

تجهیزات و اتصالات

بهتر است مستاجر پیش از نقل مکان بررسی کند که از آنها راضی است یا خیر، زیرا بعید است که بتوان پس از ساکن شدن در خانه آنها را تغییر داد.

سنسور دود و آشکارسازهای مونواکسید کربن

صاحبخانه‌ها باید مطمئن شوند که حداقل یک سیستم هشدار دود در هر طبقه، و آلارم مونوکسید کربن در تمام اتاق‌هایی که دستگاه احتراق ثابت دارند، وجود دارد.

ایمنی

مشخصا ملک باید برای زندگی امن، سالم و عاری از چیزهایی باشد که می‌تواند آسیب جدی ایجاد کند. در غیر این صورت حتی می‌توان صاحبخانه را به دادگاه برد.

همچنین، اگر ساختمان به دلیل آتش‌سوزی یا سیل دیگر قابل سکونت نباشد، باید بررسی کنید که آیا قرارداد شما را از پرداخت اجاره معاف می‌کند یا خیر. این مسئله برای اجاره خانه در انگلیس بسیار مهم است، چون مناطقِ در معرض خطر سیل کم نیستند.

مجوزهای لازم

خانه‌هایی که چند مستاجر دارند (واحدهایی که در آنها چند نفر در فضاهای جداگانه ساکن‌اند و از امکاناتی مانند آشپزخانه یا حمام به طور مشترک استفاده می‌کنند). باید مجوز داشته باشند.

برخی خانه‌ها با تنها یک خانواده هم ممکن است به مجوز احتیاج داشته باشند. برای بررسی اینکه آیا خانه در محدوده طرح مجوزی قرار دارد یا خیر، باید با شورای محلی ارتباط گرفت.

هویت صاحبخانه

مستاجر باید مطمئن شود که نام صاحبخانه و آدرسی در انگلستان یا ولز دارد، تا بتواند اخطارهای کتبی را برای آنها ارسال کند. مالکان موظفند این اطلاعات را در اختیار مستاجر قرار دهند و تا زمانی که این‌کار را انجام ندهند، اجاره بها از نظر قانونی ملزم به پرداخت نیست.

اگر ملک از نوع Flat است (واحد مسکونی با یک یا چند اتاق خواب، یک آشپزخانه و حمام)، بپرسید که آیا صاحبخانه مالک یا اجاره‌دهنده آن است یا خیر، و بپرسید که آیا مالک آزاد – مثلا مالک بلوک – با اجاره آپارتمان موافقت کرده یا خیر.

اگر صاحبخانه وام مسکن دارد، بپرسید که آیا شرکت وام مسکن با اجاره موافقت کرده است یا خیر. شاید صاحبخانه به رضایت مالک آزاد نیاز نداشته باشد، اما اگر وام مسکن وجود داشته باشد، رضایت وام‌دهنده همیشه ضروری است. اگر صاحبخانه به پرداخت وام مسکن ادامه ندهد، ممکن است مستاجر مجبور به ترک ملک شود.

اگر ملک از نوع House است (یک خانه بزرگ با چند اتاق خواب، یک آشپزخانه و حمام)، بپرسید که آیا مالک صاحب است یا خیر (چه اجاره خانه در لندن مستقیم باشد یا از طریق بنگاه‌ها). در این حالت هم اگر صاحبخانه وام مسکن را پرداخت نکند، ممکن است مستاجر مجبور به ترک ملک شود.

اگر صاحبخانه مالک ملک نیست و ادعا می‌کند که مستاجر، عضو خانواده یا دوست هستند، باید بسیار محتاط بود؛ این می‌تواند یک سناریوی بالقوه برای اجاره فرعی غیرقانونی باشد.

هزینه های مجاز

طبق دستورالعمل دولت، هزینه‌های مجازی که در این فرآیند و قرارداد می‌توان از مستاجر دریافت کرد، به شرح زیر است:

  • مبلغ قیمت اجاره خانه در انگلیس
  • ودیعه مستاجر قابل استرداد با سقف اجاره بیش از 5 هفته، در صورتی که مجموع اجاره سالانه کمتر از 50000 پوند باشد یا اجاره 6 هفته که مجموع اجاره سالانه 50000 پوند یا بیشتر باشد.
  • یک سپرده قابل استرداد (برای رزرو ملک) با سقف اجاره بیش از 1 هفته
  • هزینه‌های مربوط به خاتمه زودهنگام اجاره در صورت درخواست مستاجر
  • هزینه‌های با سقف 50 پوند (یا هزینه‌های متحمل‌شده منطقی، اگر بیشتر باشد) برای تغییر، واگذاری یا تبدیل تعهد اجاره
  • پرداخت صورتحساب‌های آب و برق، خدمات ارتباطی، مجوز تلویزیون و مالیات شورا
  • هزینه پیش‌فرض برای تاخیر در پرداخت اجاره‌بها و جایگزینی کلید گم‌شده برای دسترسی به خانه، در صورت نیاز طبق قرارداد اجاره

هرهزینه دیگری ممنوع است، برای نمونه:

  • هر هزینه‌ای برای مشاهده و بازدید از ملک
  • هرگونه هزینه برای تنظیم اجاره یا قراردادها
  • هر هزینه‌ای برای خالی کردن و ترک ملک
  • هزینه‌های شخص ثالث؛ هرگونه هزینه برای اقداماتی که توسط شخصی غیر از صاحبخانه یا مستاجر انجام شده است اما مالک باید آن را بپردازد

چک‌لیست اجاره خانه در انگلیس

اجاره خانه در انگلیس؛ پس از پیدا کردن محل مناسب

وقتی خانه یا آپارتمان مناسب را پیدا کردید هم باید به یک سری موارد درباره توافق، بستن قرارداد و … توجه کنید.

بررسی دقیق مدارک

قرارداد اجاره

مطمئن شوید که یک قرارداد اجاره‌نامه کتبی دارید و پیش از امضا، آن را به دقت بخوانید تا حقوق و مسئولیت‌های خود را درک کنید. صاحبخانه یا کارمند بنگاه قرارداد را ارائه می‌دهند، اما می‌توانید از آنها بخواهید که به جای آن از نسخه دیگری استفاده کنند. در هر حالت، قرارداد باید شامل چنین اطلاعاتی باشد:

  • نام و آدرس دقیق مستاجر و مالک
  • آدرس دقیق ملک
  • مدت اجاره
  • مبلغ ودیعه و چگونگی پرداخت آن
  • مبلغ قیمت اجاره خانه در انگلیس، تاریخ و روش پرداخت آن
  • شرایط تجدید قرارداد
  • شرایط افزایش اجاره
  • شرایط و مقررات اجاره مانند مربوط به حیوانات خانگی، مسئولیت پرداخت قبوض موجود، تعمیرات و …
  • شرایط ارجاع خانه در صورت امکان
  • شرایط و مقررات انتقالی، مانند اجازه به subletting و قوانین تبدیل قرارداد اجاره به خرید
  • امضای طرفین و تاریخ امضای قرارداد

دولت انگلیسی یک نمونه قرارداد اجاره را منتشر کرده که به صورت رایگان قابل دانلود است. اگر از قرارداد اجاره ناراضی باشید، قانون هزینه‌های مستاجر (Tenant Fees Act) به مستاجران اجازه می‌دهد تا از شرایط ناعادلانه خودداری کنند بدون اینکه ودیعه را از دست بدهند.

فهرست لوازم

قبل از نقل مکان، یک موجودی از لوازم و امکانات موجود در خانه بگیرید؛ آن را ثبت کنید و با صاحبخانه درباره مفاد آن توافق کنید. برای محکم‌کاری، حتی توصیه می‌شود از این امکانات عکس هم بگیرید. چون در صورت بروز اختلاف در مورد ودیعه در پایان مدت اجاره، کار ساده‌تر خواهد شد.

اگر از امکانات موجود راضی هستید، آن را امضا کنید و یک کپی نگه دارید. از 1 ژوئن 2019، صاحبخانه‌ها یا نمایندگان اجاره نمی‌توانند هزینه‌های خاصی را در این رابطه دریافت کنند.

خواندن کنتور

پس از اجاره خانه در لندن و هنگام نقل مکان کنتورها را بخوانید. در صورت امکان عکسی بگیرید که اعداد و تاریخ و زمان را نشان می‌دهد. با این کار مطمئن می‌شوید که قبض‌های مستاجر قبلی را نمی‌پردازید.

جزئیات تماس

اطلاعات تماس صاحبخانه یا نماینده اجاره را، از جمله شماره تلفنی که می‌توانید در مواقع اضطراری از آن استفاده کنید، داشته باشید. شما از نظر قانونی حق دارید نام و آدرس صاحبخانه خود را بدانید.

آیین‌نامه عمل

بپرسید که آیا صاحبخانه یا نماینده شما آیین‌نامه‌ای را امضا کرده یا خیر، که ممکن است به شما اطمینان بیشتری نسبت به رفتار و عملکرد آنها بدهد.

جمع‌بندی

امیدواریم با مطالعه این راهنما پاسخ سوالات خود درباره اجاره خانه در لندن و سایر مناطق انگلیس، متوسط هزینه‌ها، رویه‌های قانونی، حقوق و مسئولیت‌هایتان را تا حد خوبی گرفته باشید.

اگر برای اولین‌بار قصد اجاره ملک در این کشور را دارید، توصیه مکرر این است که از کارشناسان این حوزه مشاوره بگیرید تا در آینده دور یا نزدیک دچار مشکل نشوید؛ درست مانند پروسه اخذ ویزای انگلیس و موارد مربوط به آن.

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *