قوانین کشور سوئیس؛ مهمترین مقررات + چندمورد عجیب!

آخرین بروزرسانی : جولای 2024

درباره قوانین کشور سوئیس کنجکاو هستید؟ جای درستی آمده‌اید. اگر قرار است به زودی به این کشور سفر کنید، در آن اقامت داشته باشید یا صرفا می‎خواهید ببینید در یکی از امن‌ترین و گران‌ترین شهرهای اروپا چه قانون‌هایی وجود دارد، با ما همراه باشید.

پیش از شروع اما باید یک نکته را یادآوری کنیم. این کشور 26 کانتون، در واقع 20 کانتون و 6 نیم‌کانتون، دارد (که تفاوت‌شان به تعداد کرسی‌ها در شورای کانتون‌ها مربوط می‌شود) و قوانین و مقررات کشور سوئیس که در ادامه می‌بینید، ممکن است در هر کانتون تفاوت‌های جزئی با یکدیگر داشته باشند.

قوانین و مقررات کشور سوئیس

اجازه دهید ابتدا با قانون‌های مهمِ این کشور آشنا شویم. در بخش‌های بعد موارد جالب و عجیب‌تر را هم بررسی خواهیم کرد تا قبل از اخذ ویزای توریستی سوئیس بتوانید این کشور رو بهتر بشناسید

ممنوعیت کار در یکشنبه‌ها

سوئیس یک قانون رسمی دارد که کار در روزهای یکشنبه و شب را ممنوع می‌کند. طبیعتا بخش‌های خاصی از این ممنوعیت مستثنی هستند، اما اگر کارفرمایی بخواهد روز یکشنبه کارگری را استخدام کند، باید مجوز بگیرد. کارگر هم باید با این کار موافقت کند. بنابراین از نظر فنی نمی‌توان کسی را برخلاف میل‌اش به کار در روزهای یکشنبه مجبور کرد.

علاوه بر این، کسانی که یکشنبه‌ها کار می‌کنند، می‌توانند هر روز دیگری از هفته مرخصی بگیرند تا زمانی را که صرف کار کردند جبران شود. اگر کمتر از پنج ساعت باشد، کارگرها حق دارند همان مدتی را که کار کرده‌اند، مرخصی بگیرند. اگر بیش از پنج ساعت باشد، آنها حق دارند هفته بعد یک روز کامل از کار خود مرخصی بگیرند.

ضمنا، ارائه غرامت نقدی به جای مرخصی، خلاف قوانین کشور سوئیس است. بنابراین کارگرها وکارمندها عملا مجبور به استراحت هستند. همچنین افرادی که تا شش روز یکشنبه در سال کار می‌کنند، حق دریافت 50% اضافه دستمزد کار خود را دارند.

بخش‌هایی که از این ممنوعیت مستثنی هستند شامل بخش بهداشت، هتل‌داری، رسانه‌ها و برخی فروشگاه‌ها می‌شود.

قوانین و مقررات کشور سوئیس

آموزش و تحصیلات

قانون این کشور در بحث آموزش کمی متنوع است، چون توسط کانتون‌ها تنظیم می‌شود. قانون اساسی سوئیس تنها موارد مربوط به مدارس ابتدایی را تنظیم می‌کند، که برای همه کودکان اجباری است. مدرسه ابتدایی رایگان بوده، و برای کودکان معمولا در سن شش سالگی الزامی است.

دوره ابتدایی هشت سال طول می‌کشد، اما تنها شش سال اول آن اجباری است. آموزش متوسطه هم اجباری است که در برخی کانتون‌ها سه سال، و در برخی دیگر چهار سال است. سایر انواع آموزش در کشور اجباری نیست.

نکته جالبی این است که حدود 95% از ساکنان سوئیس فرزندان خود را به مدارس دولتی می‌فرستند. مدارس خصوصی در این کشور هستند، اما مدارس دولتی به اندازه آنها باکیفیت‌اند. به همین دلیل است که اکثر والدین آنها را انتخاب می کنند.

پیشنهاد مطالعه : ویزای تحصیلی آمریکا

وقت‌شناسی

همه می‌دانند که این کشور به دلیل وقت‌شناسی قطارهایش در اروپا شماره یک است؛ و دقت کل صنعت ساعت‌سازی آن هم حرف ندارد. وقت‌شناسی و اهمیت آن در این کشور فوق‌العاده معروف است؛ هرچند که در قانون اساسی سوئیس چیزی درباره آن وجود ندارد.

با این وجود، وقت‌شناسی بخشی از هویت ملی سوئیس است. دیر رسیدن در این کشور بی‌ادب تلقی می‌شود، پس فرضا اگر قرار است با شخصی ساعت 3 بعدازظهر ملاقات کنید، شک نکنید که او راس ساعت آنجا خواهد بود.

این می‌تواند در ابتدا (حداقل برای بعضی‌ها) کمی آزاردهنده باشد، به خصوص برای افرادی که اصولا همه‌جا دیر حاضر می‌شوند. اما نهایتا این موضوع نشانه احترام است. وقت‌شناس بودن نشان می‌دهد که برای وقت طرف مقابل و در نتیجه برای خودش احترام و ارزش قائل هستیم. شاید به همین دلیل سوئیس چنین کشور امنی هم است.

زباله ریختن

در طول دو دهه گذشته، تلاش‌های زیادی برای ایجاد مقرراتی در قوانین کشور سوئیس درباره زباله‌ها در کشور صورت گرفته است، اما هیچ‌یک از این تلاش‌ها به نتیجه نرسید. در حال حاضر، با وجود اینکه پاکسازی زباله‌های عمومی سالانه بیش از 200 میلیون فرانک هزینه دارد، هیچ قانونی در سوئیس وجود ندارد که زباله‌ها را مدیریت کند.

قوانین پیشنهادی اخیر 300 فرانک جریمه برای زباله ریختن در نظر می‌گیرد، اما احزاب سیاسی نتوانستند به توافقی برسند که به آنها اجازه دهد این قانون را تصویب کنند. ریختن زباله در سوئیس غیرقانونی نیست و برای ریختن زباله در مکان‌های عمومی جریمه‌ای وجود ندارد. بنابراین از نظر فنی می‌توان اینکار را انجام داد؛ اما این کار را نکنید چون شدیدا ناخوشایند است و هر کسی اطراف شما را ناامید می‌کند!

یکی از دلایلی که چرا بندی درباره زباله در قوانین و مقررات کشور سوئیس وجود ندارد، احتمالا این است که مردم سوئیس به طور کلی بسیار مرتب و تمیز هستند. بازیافت هم موضوعی مهم در کشور تلقی می‌شود، و از همه انتظار می‌رود که در آن سهیم باشند؛ بنابراین چنین موضوعاتی به نوعی ملکه ذهن افراد شده است.

همچنین، اگر تا به حال به سوئیس سفر کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که این کشور اکثرا بسیار تمیز است. به خصوص در کوهستان‌ها (شهرها و ایستگاه‌های قطار شاید بی‌نقص نباشند)، که طبیعت سوئیس کاملا بکر است.

قوانین رانندگی

قوانین کشور سوئیس برای رانندگی مشابه سایر کشورهاست, مثلا باید در سمت راست جاده رانندگی کنید، با سرعتِ بیش از حد مجاز رانندگی نکنید، و برای رانندگی در بزرگراه‌ها باید برچسب مخصوصی داشته باشید (که با پرداخت مالیات می‌توان آن را داشت).

شاید جالب ترین نکته درباره قوانین ترافیکی در سوئیس این باشد که تایرهای زمستانی از تجهیزات اجباری وسایل نقلیه نیستند. شاید فکر می‌کردید رانندگی با لاستیک‌های تابستانی در کشوری که به خاطر کوهستان‌ها و برف‌اش مشهور است، حداقل از نظر قانونی مجاز نباشد، اما اینطور نیست!

البته قوانین راهنمایی و رانندگیِ این کشور شما را از رانندگی با وسیله‌ای که برای جاده ناایمن تلقی می‌شود، منع می‌کند. اینکه آیا وسیله نقلیه شما ایمن است یا خیر هم با صلاحدید افسران پلیس مشخص می‌شود. استفاده از تایرهای زمستانی اجباری نیست، اما حداقل عمق آج لاستیک وسایل نقلیه در جاده در شرایط زمستانی باید 4 میلی‌متر باشد.

طبق قانون کشور سوئیس، بستن کمربند ایمنی برای همه سرنشین‌های وسیله نقلیه الزامی است؛ چراغ‌های جلو حتی در طول روز باید روشن باشند، و هر خودرو باید مثلث خطر شب‌رنگ، جعبه کمک‌های اولیه و جلیقه ایمنی داشته باشد.

قوانین دوچرخه‌سواری در سوئیس

دوچرخه‌سواری در سوئیس بسیار محبوب است؛ به همین خاطر مقررات متعددی وجود دارد که به آن مربوط می‌شود.

  • دوچرخه‌سوارها در سوئیس موظف‌اند از مسیر دوچرخه (در صورت وجود) استفاده کنند، و در غیر این صورت باید در جاده حرکت کنند. دوچرخه‌سواری در پیاده‌رو ممنوع است، و افراد خاطی (به استثنای کودکان زیر 12 سال) با پرداختن 40 فرانک جریمه می‌شوند.
  • بر اساس قوانین و مقررات کشور سوئیس، دوچرخه‌سواری بدون در دست گرفتن فرمان و بدون چراغ هم جریمه دارد. دوچرخه‌سوارها همچنین باید در تابلوی ایست توقف کامل داشته باشند و از چراغ راهنمایی اطاعت کنند.
  • یک نکته دیگر این است که دوچرخه‌سوارها مجاز به گردش به راست در چراغ قرمز هستند، اما تنها در صورتی که انجام این کار ایمن باشد و فرد آن را (مثلا با چراغ راهنمای دوچرخه‌اش) نشان دهد.

قوانین دوچرخه‌سواری در سوئیس

به سرپرستی گرفتن سگ

بسیاری از شهروندان سوئیسی حیوان خانگی دارند، اما تنها حدود 12% از آنها صاحب سگ هستند. داشتن سگ در این کشور بسیار کنترل شده است، و شرایط برای آنها که به تازگی سگی را به خانه‌شان آورده‌اند یا با آن به سوئیس نقل مکان می‎کنند، چندان ساده نیست.

مهمترین قانون این است که همه سگ‌ها در سوئیس باید میکروچیپ شوندو سوئیس در واقع تنها کشور اروپایی است که این قانون را دارد. همچنین، تمام سگ‎ها باید به یک پایگاه داده مرکزی اضافه شوند و صاحب‌های آنها باید مانند آلمان برای سگ‌شان مالیات سالانه بپردازند.

اتباع خارجی می‌توانند با سگ های خود به سوئیس نقل مکان کنند، اما باید تمام مدارک لازم را ارائه دهند که شامل گواهی سلامت برای سگ‌های غیر اتحادیه اروپا، پاسپورت حیوان خانگی و تمام واکسیناسیون‌های ضروری می‌شود.

همچنین، توله‌های کوچک‌تر از 56 روز تنها در صورتی می‌توانند وارد سوئیس شوند که مادرشان به آنها باشد، که احتمالا یکی از دوست‌داشتنی‌ترین قوانین کشور سوئیس برای سگ‌هاست. تنظیم مالکیت حیوانات خانگی به این شکل تعداد حیوانات رها شده و ولگرد را به حداقل می‌رساند و کارآمدی آن کاملا ثابت شده است.

استفاده از پله برقی

سوئیس یکی از کشورهایی است که قانون «در سمت چپ راه بروید، در سمت راست بایستید» برای پله‌های برقی را پذیرفته. اما این قانون فقط برای مکان‌هایی مناسب است که گردشگران زیادی ندارد، چون بسیاری از خارجی ها با این قانون کشور سوئیس آشنا نیستند.

زوریخ به دلیل تعداد بالای گردشگران، مشکل زیادی در این مورد دارد. اما در بیشتر شهرهای دیگر در سراسر کشور، خواهید دید که افراد در یک صف منظم در سمت راست پله برقی ایستاده‌اند.

بهداشت و درمان

شهروندان سوئیس به مراقبت‌های بهداشتی همگانی دسترسی دارند. در این کشور خدمات درمانی رایگان ارائه نمی‌شود، اما شهروندان موظف‌اند ظرف سه ماه اول مهاجرت به کشور یا تولد در آن بیمه درمانی خصوصی خریداری کنند.

سیستم بیمه درمانی در سوئیس با سیستم مثلا ایالات متحده چندان متفاوت نیست، اما بسیار بهتر تنظیم شده. طبق قوانین و مقررات کشور سوئیس بیمه اجباری است، بنابراین شرکت‌های بیمه نمی‌توانند هیچ شرطی را در رابطه با سن، جنس یا شرایط بهداشتی برای پوشش تعیین کنند.

بیمه‌شده برای طرح بیمه باید پایه حق بیمه پرداخت کند. اگر حق بیمه نسبت به درآمد آنها خیلی زیاد باشد، بخشی از حق بیمه توسط دولت یارانه پرداخت می‌شود. همچنین، کاستنی (دیداکتبل) باید توسط بیمه‌شده پرداخت شود که از 300 تا 2500 فرانک متغیر است.

قوانین سامری نیکو

قوانین سامری نیکو (Good Samaritan Law) به قانون‌هایی اطلاق می‌شود که مسئولیت و افرادی که به افراد آسیب‌دیده در حوادث کمک می‌کنند، کاهش می‌دهد؛ و از آنها در برابر آسیب‌هایی که به آسیب‌دیدگان وارد می‌آورند، حمایت قانونی می‌کند. قوانین سامری نیکو در هم سوئیس وجود دارند.

اگر شاهد جنایتی باشید، موظف هستید حداقل آن را به مقامات گزارش دهید؛ و اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است با مشکل قانونی مواجه شوید. این مورد از قوانین کشور سوئیس همچنین بیان میکند که مردم موظف به کمک به افرادی هستند که مجروح شده‌اند یا در معرض خطر زندگی هستند؛ و اگر دیگران قبلا به آنها کمک کرده‌اند، نباید دخالت کنند.

قوانین سامری نیکو

قوانین عجیب کشور سوئیس

در بخش قبل مهمترین مقررات این کشور را مرور کردیم. حالا می‌خواهیم به موارد جالب‌تر و عجیب‌تر بپردازیم.

  • در سوئیس برخی نام‌ها (برای گذاشتن روی نوزاد) ممنوع است، و والدین نمی‌توانند روی فرزند(های) خود بگذارند که شاید در آینده به هر نحوی باعث آسیب و اذیت آنها شود.
  • سوئیسی‌ها به استراحت‌شان اهمیت می‌دهند و درباره آن اصلا با کسی شوخی ندارند! تقریبا هر فعالیت پرسروصدایی که فکرش را بکنید در روزهای یکشنبه ممنوع است، از جمله شستن لباس‌ها با ماشین لباسشویی و روشن کردن ماشین چمن‌زنی. انجام بازیافت در روزهای یکشنبه هم ممنوع است، و تخطی از آن می‌تواند به جریمه‌های سنگین یا چندروز زندان منتهی شود!
  • خالی کردن وان و استفاده از فلاش تانک هم بعد از ساعت 10 شب ممنوع است، و می‌تواند همسایه‌های شما را به شدت عصبانی کند. البته این مورد توسط یک قانون رسمی اعمال نمی‌شود، اما همه به آن پایبند هستند.

سایر قوانین عجیب کشور سوئیس عبارت‌اند از:

  • دانلود موسیقی، فیلم و برنامه‌های تلویزیونی قانونی است، اما آپلود آنها خیر.
  • بسیاری از حیوانات خانگی از جمله خوکچه هندی، ماهی قرمز و مرغ عشق باید به صورت جفت خریداری شوند.
  • با دمپایی یا صندل لاانگشتی نمی‌توانید رانندگی کنید.
  • ایجاد سروصدای زیاد در روزهای یکشنبه مجاز نیست.
  • مردان سوئیسی در ارتش باید سلاح گرم خود را به خانه ببرند.
  • اتانازی قانونی، اما عجیب و غیرعادی است.
  • شستن خودرو با شلنگ آب غیر قانونی است.
  • آواز خواندن هنگام اسکی کردن غیر مجاز است.
  • کوهپیمایی و طبیعت‌گری بدون داشتن لباس و به صورت برهنه هم برخلاف قوانین کشور سوئیس است.
افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *