زوریخ کجاست؟ راهنمای سفر به زوریخ

آخرین بروزرسانی : جولای 2024

اگر با اخذ ویزای شینگن آماده یک اروپاگردی حسابی هستید، بدانید و آگاه باشید که سفرتان بدون سر زدن به سوئیس و علی‌الخصوص شهر زوریخ تکمیل نخواهد شد. زوریخ از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در دنیاست، و کمتر شهری موقعیت مکانی جذاب، تاریخ غنی و زندگی شبانه پرجنب‌وجوش آن را دارد.

زوریخ از شهرهای گران اروپاست و اکثر مسافران پیشین آن پیشنهاد می‌کنند که حواس‌تان به بودجه‌تان باشد. اما گذشته از جاذبه‌های متعدد و رایگان، با حداقل هزینه هم می‌توان از زیبایی‌های کم‌نظیر این شهر لذت برد. مخصوصا وقتی بدانیم در حال صحبت از یکی از امن‌ترین شهرهای دنیا با یک سیستم حمل‌ونقل فوق‌العاده هستیم.

زوریخ کجاست؟

زوریخ (به انگلیسی Zurich) بزرگترین شهر سوئیس و مرکز کانتون زوریخ است. کانتون زوریخ (به آلمانی Kanton Zürich) یکی از 26 کانتون سوئیس است. کانتون را می‌توانید چیزی مانند ایالت در نظر بگیرید؛ چون هرکانتون دولت، قوانین و قانون اساسی خاص خود را دارد.

جمعیت شهر زوریخ کمی بیش از 400000 نفر است، اما یکی از بزرگترین مراکز مالی جهان است. زبان رسمی این شهر آلمانی و واحد پول رسمی آن فرانک سوئیس است. آب‌وهوای زوریخ ترکیبی از آب‌وهوای قاره‌ای و اقیانوسی با تابستان‌های گرم (از نظر اروپایی‌ها) و زمستان‌های سرد است.

گرم‌ترین ماه جولای با میانگین حداکثر 24 درجه سانتی‌گراد است؛ در زمستان هم دما اکثرا به زیر صفر می‌رسد. آب و هوای این شهر به هرفصل‌اش اصطلاحا می‌خورد، از زمستان سرد و برفی آن گرفته تا روزهای آفتابی تابستان. و دقیقا به همین دلیل است که می‌توانید در هر زمان از سال به زوریخ سفر کنید، چون این یک شهر چهار فصل است.

زوریخ کجاست؟

زوریخ پایتخت کجاست؟

همان‌طور که گفتیم، این شهر صرفا و مرکز کانتون زوریخ است و پایتخت جایی نیست. اکثرا وقتی می‌شنوند که برن پایتخت سوئیس است شگفت‌زده می‌شوند. از نظر بسیاری زوریخ صنعتی یا ژنو بین‌المللی گزینه‌ای واضح‌تر و منطقی‌تر است. اما دقیقا 170 سال پیش برن به عنوان “شهر فدرال” انتخاب شد تا از تمرکز قدرت جلوگیری شود.

شرایط ویزای سوئیس

سوئیس یکی از اعضای منطقه شینگن است، به این معنی که همه بازدیدکنندگان اتحادیه اروپا می‌توانند بدون درخواست ویزا وارد این کشور شوند. ایرانی‌ها، به عنوان شهروندان کشوری که عضو این منطقه نیستند، باید با توجه به هدف سفر خود برای ویزای  توریستی سوئیس درخواست دهند.

برای سفر به عنوان یک توریست، می‌توان برای ویزای کوتاه مدت (ویزای شینگن) تا 90 روز اقدام کرد. تمام شرایط و مدارک مربوط به این ویزا را پیش‌تر در صفحه راهنمای «ویزای توریستی سوئیس» توضیح داده‌ایم.

سفر به شهر زوریخ

حالا که می‌دانیم زوریخ کجاست و مختصر اطلاعاتی درباره آن به دست آوردیم، اجازه دهید راهنمای سفرمان را استارت بزنیم. زوریخ یک شهر بسیار توسعه‌یافته است، بنابراین تقریبا همه انواع وسایل حمل‌ونقل را دارد. ارتباط آن با شهرهای دیگر سوئیس و سایر نقاط اروپا نیز بسیار مناسب است.

بسته به کشوری که ویزای شینگن را از آن می‌گیرید، ممکن است لازم شود به روش‌های مختلفی خود را به این شهر برسانید. در ادامه نحوه رسیدن به زوریخ با وسایل حمل‌ونقل مختلف را می‌بینید:

هواپیما

فرودگاه زوریخ (Zurich Airport) بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین فرودگاه این کشور است. این فرودگاه که با نام Kloten نیز شناخته می‌شود، در 10 کیلومتری شمال مرکز شهر زوریخ قرار دارد. این شرکت به عنوان مرکزی برای خطوط هوایی بین‌المللی سوئیس عمل می‌کند، و خطوط هوایی دیگری مانند British Airways، EasyJet، Vueling و ترکیش ایرلاینز، پروازهای خود را به و از آن ارائه می‌کنند.

با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی (قطار، اتوبوس) یا اتوبوس شاتل فرودگاه می‌توانید به راحتی از فرودگاه به مرکز شهر بروید.

سفر به شهر زوریخ

قطار

به لطف سیستم راه‌آهن پیشرفته‌اش، دسترسی به این شهر با قطار بسیار ساده است. ایستگاه قطار زوریخ (Zurich HB) نیز بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین ایستگاه در این کشور است، که شهر را به یک مرکز راه‌آهن تبدیل می‌کند.

این ایستگاه در مرکز شهر زوریخ در انتهای شمالی مرکز شهر واقع شده است. از ایستگاه اصلی قطار، خطوطی به شهرهای دیگر در سراسر سوئیس و همچنین به سایر کشورهای اروپایی مانند آلمان، اتریش، فرانسه و ایتالیا وجود دارد.

اتوبوس

با توجه به اینکه قطار کارآمدترین راه حمل‌ونقل بین شهری و بین‌المللی است، رفت‌وآمد با اتوبوس در این شهر محبوبیت کمتری دارد. با این حال، زوریخ به شهرهای متعددی در سراسر سوئیس (بازل، لوزان، ژنو) و تقریبا به تمام کشورهای اروپا (میلان، وین، مونیخ، لیوبلیانا و …) با اتوبوس متصل می‌شود. ایستگاه اتوبوس زوریخ (Shilquai) در 1.5 کیلومتری مرکز شهر، شمال ایستگاه قطار اصلی قرار دارد.

پیشنهاد مطالعه : قوانین کشور سوئیس

حمل‌و‌نقل عمومی در زوریخ

گشت‌وگذار در زوریخ با پای پیاده انتخاب اکثر گردشگران است، چون این شهر آنقدرها هم بزرگ نیست و البته جای‌جایِ آن ارزش دیدن را دارد. اما وقتی آب‌وهوا چندان مناسب نباشد (یا هر شرایط دیگری که حمل‌ونقل سریع و ایمن را می‌طلبد)، پیاده‌روی بهترین گزینه نخواهد بود.

حمل‎ ونقل عمومی زوریخ متشکل از اتوبوس، تراموا، قطار و قایق است. همه شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی متعلق به شبکه حمل‌ونقل زوریخ (ZVV) هستند، این سیستم شهری به قدری خوب توسعه یافته است که جابه‌جایی با ماشین شخصی در این شهر را به دردسری بیهوده تبدیل می‌کند.

اتوبوس

شبکه‌ای از خطوط اتوبوس در کانتون زوریخ وجود دارد، اما آنها عمدتا در مناطقی استفاده می‎شوند که قطارها در آن کار نمی‌کنند. اتوبوس‌ها در مرکز شهر کار نمی‌کنند. کار آنها از مناطق اطراف شهر شروع می‌شوند و شما را به مکان‌های خارج از کانتون می‌برند. برای دید بهتر می‌توانید نقشه مسیرهای آنها را بررسی کنید.

تراموا

تراموا راه اصلی حمل‌ونقل در مرکز این شهر است که با S-Bahn زوریخ (سیستم قطارهای محلی)، اتوبوس و واگن برقی تکمیل می‌شود. ترامواها عمدتا توسط Verkehrsbetriebe Zürich (VBZ) اداره می‌شوند.

قطار

لازم به یادآوری است که در این شهر مترو وجود ندارد، البته بخشی از راه آهن هست که از تونل عبور می‌کند. S-Bahn زوریخ کل کانتون زوریخ را با یکسری خطوط به مناطق اطراف متصل می‌کند. خدمات قطار به کلاس 1 و 2 تقسیم می‌شود. مهم است بدانید که بلیط چه کلاسی را خریداری می‌کنید؛ زیرا اگر در کلاس اشتباه سفر کنید، جریمه می‌شوید.

حمل‌و‌نقل عمومی در زوریخ

قایق

از آنجا که این شهر کنار دریاچه زوریخ واقع شده است، قایق‌ها نیز بخشی از شبکه حمل‌ونقل عمومی آن هستند. قایق‌ها چشم‌اندازی کاملا متفاوت از شهر را به شما نشان می‌دهند، و سفر با آنها می‌تواند تجربه سفرتان را چند پله ارتقا دهد.

سیستم بلیط‌ها

کل سیستم حمل‌ونقل زوریخ به چند منطقه تقسیم شده است. به همین خاطر، توصیه می‌شود که به جای بلیط یک مسیر و صرفا یک سواری، بلیط مناطق را خریداری کنید. شهر زوریخ متعلق به منطقه 110 است.

بلیط‌ها در ایستگاه‌ها از دستگاه‌های بلیط خریداری می‌شوند. شما می‌توانید هم یک بلیط یک‌ساعته تهیه کنید، هم یک کارت روزانه که به شما امکان می‌دهد در یک بازه زمانی بدون محدودیت در یک منطقه سفر کنید.

اگر برای مدت طولانی‌تری در این شهر می‌مانید، یک کارت زوریخ (Zurich Card) بخرید که به شما امکان می‌دهد آزادانه در مناطق 110، 111، 121، 140، 150، 154 و 155 سفر کنید. علاوه بر این، بلیط شامل ترانسفر بین شهر و فرودگاه و همچنین سفر به کوه اوتیلبرگ (Uetilberg) می‌شود.

بلیط‌های دیگری نیز برای نیازهای مختلف سفر مانند ارتقای منطقه، مکمل شب و … وجود دارد که می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها تهیه‌شان کنید.

توجه

به خاطر داشته باشید که مناطق یادشده دایره‌ای نیستند، بنابراین برخی از مکان‌ها مانند فرودگاه به منطقه 110 تعلق ندارند. بهتر است همیشه بررسی کنید که مقصد مدنظر شما در کدام منطقه است. همیشه بلیط‌های خود را نیز همراه داشته باشید چون حتما به دقت بررسی و کنترل می‌شوند.

همچنین باید در نظر داشته باشید که تمامی وسایل حمل‌ونقل عمومی در سوئیس در صورت داشتن کارت مسافرتی سوئیس (Swiss Travel Pass) رایگان و نامحدود است. این کارت به شما امکان می‌دهد از سوار شدن بدون پرداخت اضافی لذت ببرید، برای بازدید از مکان‌های خاص تخفیف بگیرید و رایگان از موزه‌ها دیدن کنید. علاوه بر این، کودکان مجاز به سفر رایگان هستند.

اجاره ماشین و پارکینگ

همانطور که پیش‌تر گفتیم، رفت‌وآمد در زوریخ با ماشین بهترین گزینه نیست؛ چون شبکه حمل‌ونقل عمومی آن واقعا کارا و قوی است. البته اگر ترجیح‌تان این است که با اتومبیلی تحت کنترل خودتان در شهر بگردید و جابه‌جا شوید، بهترین گزینه اجاره ماشین در بازه اقامت‌تان است. چون نرخ تاکسی هم در این شهر بالاست.

و اما درباره جای پارک، باید توجه کنید که مقررات پارکینگ بسیار سختگیرانه است و اگر آنها را رعایت نکنید، می‌توانید انتظار جریمه‌های زیادی را داشته باشید. پیدا کردن جای پارک ممکن است چالش‌برانگیز باشد، اما غیرممکن نیست.

جاهای پارک به چند دسته تقسیم می‌شوند و شما می‌توانید آنها را از روی رنگ‌شان تشخیص دهید: مناطق سفید معمولا به شما اجازه می‌دهند تا 4 ساعت از دوشنبه تا شنبه، بین ساعت 8 صبح تا 7 بعد از ظهر بمانید، اما کل شهر قوانین یکسانی ندارد.

در مناطق آبی هم می‌توان از دوشنبه تا شنبه، بین ساعت 9 صبح تا 8 بعد از ظهر، 1 ساعت به صورت رایگان پارک کرد. پارک کردن در مناطق آبی مستلزم داشتن یک “دیسک پارکینگ” (parking disk) در ماشین شماست. همچنین می‌توانید در یکی از 10 پارکینگ زوریخ پارک کنید. پارک کردن بین ساعت 9:00 شب تا 8:00 صبح در هر مکانی هم رایگان است.

پیشنهاد مطالعه : معایب و مزایای زندگی در سوئیس

زیباترین جاذبه‌های گردشگری زوریخ کجاست؟

زوریخ یک هاب مالی مهم در دنیاست، اما جنبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی آن است که توریست‌های سراسر دنیا را جذب می‌کند. جاذبه‌هایی که پس از بازدید از آنها، می‌توان متوجه شد که این شهر کوچک چطور به بزرگ‌ترین مرکز اقتصادی و شهری منظم و کارآمد با استاندارد‌های بالایِ زندگی تبدیل شد. اینها مهمترین جاذبه‌های این شهر هستند که در مدت اقامت‌تان نباید آنها را از دست دهید:

شهر قدیمی زوریخ

شهر قدیمی زوریخ (Zurich Old Town) در اطراف رودخانه لیمات (Limmat) واقع شده، و به لطف مناظر بی‌نظیرش نقطه شروع ایده‌آلی برای شروع گشت‌وگذار در این شهر است. این بخش از شهر یادگار سوئیس از قرون وسطی است و پیاده‌روی در آن حال‌وهوای بی‌نظیری دارد.

خیابان اصلی Banhofstrasse نام دارد، مرکز مد و هنر با مغازه‌ها و بوتیک‌های مجللِ بی‌شمار. در اینجا پارادپلاتز (Paradeplatz) مرکز بانکداری سوئیس را نیز خواهید دید. دو خیابان مهم دیگر برای قدم زدن آگوستین‌گراس (Augustinergrasse) و رنوگ (Rennweg) هستند.

یکی از خاص ترین مکان‌های زوریخ لیندنهوف (Lindenhof) است، مکانی در قلب شهر که از آنجا می‌توانید کل شهر قدیمی و دیدنی‌های آن را ببینید. زمانی این قلعه یک قلعه رومی بود، اما امروز محل تجمع محبوب مردم محلی و گردشگران است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری زوریخ کجاست؟

کلیسای سنت پیتر

کلیسای سنت پیتر (Church of St. Peter) قدیمی‌ترین کلیسای زوریخ، و یکی از چهار کلیسای اصلی شهر است که برجی بسیار متمایز و بزرگترین ساعت کلیسایی در اروپا را دارد. این کلیسا در درجه اول یک برج مراقبت آتش بود و اولین شهردار شهر، رودولف برون (Rudolf Brun)، در آن به خاک سپرده شده است.

کلیسای فرومونستر

کلیسای فرومونستر (Fraumunster) یکی دیگر از مکان‌های دیدنی این شهر و از چهار کلیسای اصلی است که به خاطر برج‌سنگ سبزرنگ خود شهرت زیادی دارد. این صومعه سابق که در گذشته خانه زنان نجیب بسیاری بود، امروز یک شاهکار معماری با پنجره‌های شیشه‌ای خیره‌کننده است که به دست مارک شاگال (Marc Chagall) و آگوستو جاکومتی (Augusto Giacometti) ساخته شده.

کلیسای گروس مونستر

کلیسای گروس مونستر (Grossmunster) یکی دیگر از چهار کلیسای مهم شهر زوریخ است که نمی‌توان بازدید از آن را از دست داد. افسانه‌ها می‌گویند که این کلیسا روی قبر قدیس‌های حامی شهر، فلیکس (Felix) و رگولا (Regula) ساخته شده است.

کلیسای Predigerkirche

این آخرین مورد از چهار کلیسای مهم شهر زوریخ است که زمانی کلیسایی به سبک رومی و بعدها یک بازیلیکا بود. این کلیسا هم یک برج معروف دارد که مرتفع‌ترین سازه گوتیک در شهر محسوب می‌شود.

موزه ملی سوئیس

موزه‌های زوریخ بهترین راه برای آشنایی با میراث غنیِ شهر هستند. می‌توانید با موزه ملی سوئیس (Swiss National Museum) واقع در مرکز شهر با مجموعه‌ای از آثار هنری شروع کنید، که شما را از دوران پیش از تاریخ و تمدن‌های باستانی، تا قرون وسطی و سپس دوران مدرن می‌برد.

موزه کونستهاوس

موزه کونستهاوس (Kunsthaus) یکی دیگر از موزه‌های هنریِ این شهر، و میزبان یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های هنری در جهان، از قرون وسطی تا دوران مدرن است که عمدتا بر هنرهای زیبای سوئیس تمرکز دارد.

موزه فوتبال جهانی فیفا

دوستداران فوتبال در زوریخ می‌توانند وارد بهشتی به نام موزه فوتبال جهانی فیفا (FIFA World Football Museum) با بیش از 1000 نمایشگاه شوند که آثار آن تا اولین جام جهانی که در سال 1930 در اروگوئه برگزار شد، در تاریخ عقب می‌رود.

موزه ریتبرگ

برای تجربه‌ای متفاوت می‌توانید به موزه ریتبرگ (Rietberg) بروید، که آثاری از مناطق غیر اروپایی مانند آفریقا، آسیا و آمریکا را به نمایش می‌گذارد. این سومین موزه بزرگ زوریخ است و در نزدیکی پارک زیبای ریتر (Rieterpark)، بزرگ‌ترین پارک عمومی شهر قرار دارد.

خانه اپرای زوریخ

خانه اپرای زوریخ (Opernhaus Zurich) یکی از کوچک‌ترین خانه‌های اپرای جهان است، اما برنامه‌های غنی و متنوعی دارد. پیش از ورود به شهر برنامه‌های آن را بررسی، و در صورت امکان چهره فرهنگی شهر را نیز تجربه کنید.

کوه اوتیلبرگ

برای گرفتن عکس‌های خیره‌کننده از کل شهر و دریاچه از کوه اوتیلبرگ (Uetliberg) دیدن کنید. اگر تصمیم دارید تا تمام مسیر را پیاده‌روی کنید، مطمئنا فعالیتی لذت‌بخش در انتظارتان خواهد بود. اما همچنین می‌توانید از زوریخ HB با قطار به آنجا بروید. در طول زمستان، مسیرهای پیاده‌روی به مسیرهای سورتمه‌سواری تبدیل می‌شوند.

باغ‌های گیاه‌شناسی زوریخ

شلوغی شهر می‌تواند گاهی خسته‌کننده باشد، پس مطمئن شوید که حداقل به یکی از چندین باغ گیاه‌شناسی که در بخش‌های مرکزی شهر قرار دارند سر بزنید، و از فضای آرام پر از رنگ و بوی آنها لذت ببرید.

دریاچه زوریخ

این دریاچه از مهمترین و زیباترین بخش‌های شهر، و دیدن آن واجب است. برای تجربه چشم‌اندازی کاملا جدید و منظره‌ای عالی از شهر، یک تور قایق بگیرید. ساحل دریاچه هم مکان‌های زیادی برای شنای امن دارد و آب آن بسیار تمیز است.

باغ وحش زوریخ

باغ وحش زوریخ از بهترین باغ وحش‌های اروپایی است که طرفدارن خاص خود را دارد. عناصر تعاملی و زمین‌های بازی زیادی در این باغ وحش وجود دارد، اما این مکان چیزی فراتر از سرگرم شدن را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

اینجا می‌توانید با بیش از 380 گونه جانوری که در زیستگاه‌های تقریبا طبیعی نگهداری می‌شوند، آشنا شوید.

بازار کریسمس

اگر در تعطیلات زمستانی از زوریخ بازدید می‌کنید، بازار کریسمس در زوریخ که بزرگترین بازار سرپوشیده کریسمس در اروپاست را به هیچ وجه از دست ندهید. خودتان از سرما پنهان کنید و از شگفت‌انگیزترین زمان سال لذت ببرید.

پیشنهاد مطالعه : ویزای توریستی شینگن

فعالیت‌های محبوب در شهر زوریخ

زوریخ شهری با گزینه‌های متعدد برای فعالیت‌ها و رویدادهای فضای باز است، و بدون شک هرفردی می‌تواند تفریح ​​ایده‌آل خود را پیدا کند. اگر چنین فعالیت‌هایی برایتان جذاب است، در ادامه تعدادی از جذاب‌ترینِ این فعالیت‌ها را معرفی کرده‌ایم.

برای کسانی که دوست دارند در تعطیلات فعال بمانند، زوریخ پیشنهادات مختلفی از فعالیت‌های آبی تا کوهستانی دارد. مثلا دریاچه زوریخ چیزی بیش از یک تور قایق در سراسر دریاچه در چنته دارد. خط ساحلی پر از مکا‌ های شنا، مناطق سرسبز و مسیرهای پیاده‌روی است.

علاوه بر دریاچه، استخرهای رودخانه طبیعی روباز هم در طول تابستان در دسترس هستند. همچنین می‌توان به نزدیک‌ترین کوه‌ها مانند اوتیلبرگ و کوه پیلاتوس (Pilatus) رفت. برای علاقه‌مندان به فعالیت‌های شدیدتر هم تور دوچرخه‌سواری پیشنهاد می‌شود.

هیجان فعالیت‌های زمستانی قطعا بیشتر، و محبوب‌ترین آنها احتمالا اسکی است. پیست‌های اسکی سوئیس از بهترین و محبوب‌ترین پیست‌ها در اروپا هستند. در فاصله سه‌ساعته از زوریخ می‌توانید بیشتر از 200 پیست اسکی را پیدا کنید. Amden ،Flumserberg و Rigi یک ساعت با ماشین از شهر فاصله دارند.

پیشنهاد بعدی دقیقا یک فعالیت نیست، اما حتما باید زمانی را برای آن در نظر گرفت. فراموش نکنید که شما در سوئیس هستید، خانه یکی از بهترین شکلات‌های دنیا. رژیم غذایی‌تان را فراموش کنید و به کارخانه شکلات سازی Lindt & Sprungli در Kilchberg (20 دقیقه دورتر از زوریخ با ماشین) بروید.

علاوه بر امتحان کردن انواع و اقسام شکلات، می‌توانید در کارگاهی هم شرکت کنید و برای یک‌روز یک شکلات‌ساز تمام‌عیار شوید.

جشنواره‌های معروف زوریخ

زوریخ فستیوال‌های فرهنگی و هنری غنی‌ای دارد. مهم نیست در چه فصلی می‌خواهید به این شهر سفر کنید، چون در همیشه در آن رویدادی در حال برگزاری است. در ادامه تنها تعدادی از رویدادهای سالانه را می‌بینید که شرکت در آنها خالی از لطف نخواهد بود.

رژه خیابانی

پربازدیدترین رژه تکنو در دنیا بزرگترین رویداد سالانه در زوریخ است، و بازدید از آن در صورت حضور در شهر از اوجب واجبات است. این رژه نمایشی از عشق، آزادی و بردباری است که شنبه‌ی دوم ماه اوت برگزار می‌شود. با شرکت در این رژه می‌توانید به میلیون‌ها نفر در خیابان‌ها بپیوندید که صلح و مدارا را به اشتراک می‌گذارند.

ماراتن زوریخ

اگر می‌خواهید در یک رویداد ورزشی بزرگ شرکت کنید، در بهار که معروف‌ترین ماراتن سوئیس برگزار می‌شود به زوریخ سفر کنید. هم ورزشکاران باتجربه و هم آماتورها در این ماراتن شرکت می‌کنند.

فستیوال Open-Air

هرسال در ماه اوت، یک جشنواره موسیقی با چندین ژانر از جمله راک، ایندی، هیپ‌هاپ، پاپ، الکترونیک و … انتظار افراد محلی و گردشگران را می‌کشد. این جشنواره در سه مرحله برگزار می‌شود که مشهورترین هنرمندان جهان در آن اجرا دارند. علاوه بر اجرای موسیقی، می‌توانید سیرک‌های مختلفی را ببینید و غذاهای متنوعی را نیز امتحان کنید.

جشنواره فیلم زوریخ

هدف این جشنواره، که معمولا اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر برگزار می‌شود، معرفی فیلمسازان جوان از سراسر دنیا به طیف وسیع‌تری از مخاطبان است. بخش هم برای فیلم‌های مناسب برای کودکان وجود دارد.

جشنواره Jazznojazz

این جشنواره موسیقی سعی می‌کند موسیقی جاز را با ژانرهای مختلف ترکیب کند، و آن را به گونه‌ای متفاوت ارائه دهد. این جشنواره معمولا اواخر اکتبر برگزار می‌شود و میزبان بسیاری از هنرمندان مشهور بین‌المللی جاز است.

شب‌گردی در زوریخ

زوریخ در شب بسیار خوش آب‌ورنگ و زنده است، به خصوص در تعطیلات آخر هفته. بارها، کلوب‌ها و اجراهای زنده موسیقی در شب جان می‌گیرند و فضایی فراموش‌ناشدنی خلق می‌کنند.

نگران گردش در ساعات تاریک روز هم نباشید. سوئیس کشور بسیار امنی است. طبق گزارش SafeAround، با شاخص بالای 88.4 از 100، این کشور در جایگاه هشتم اروپا قرار دارد. بنابراین حضور در خیابان‎های زوریخ در اواخر شب امن است و هیچ منطقه ممنوعه‌ای در شهر وجود ندارد.

تورها و سفرهای یک‌روزه در زوریخ

حالا که دیدید زیباترین جاذبه‌های گردشگری زوریخ کجاست و با محبوب‌ترین فعالیت‌ها و جشنواره‌های آن آشنا شدید، مطمئنا شما هم با ما موافق‌اید که برای وقت‌گذرانی در خود شهر وقت اضافه‌ای نمی‌ماند.

با این وجود، شاید بخواهید از منطقه شهری فراتر بروید و مکان‌های جالب و خیره‌کننده سوئیس را کشف کنید. اینجا چند پیشنهاد برای تورها و سفرهای یک‌روزه به مناطق جذابِ خارج از شهر زوریخ در سوئیس را می‌بینید.

آبشار راین

آبشار راین بزرگ‌ترین آبشار اروپاست که در نوهاوزن (Neuhausen)، نزدیک به شهر شافهاوزن (Schaffhausen) واقع شده. در ماه‌های می و ژوئن میزان آب در بالاترین سطح است، بنابراین بهترین زمان برای بازدید از آن محسوب می‌شود. شما می‌توانید آبشار را از دور یا مستقیما از روی قایق ببینید که به شدت توصیه می‌شود.

چطور از زوریخ به آبشار راین برویم؟

ساده‌ترین راه برای رسیدن به آبشار از داخل شهر این است که مستقیما با قطار به آن بروید، که یک‌ساعت طول می‌کشد. دو ایستگاه “Neuhausen Rheinfall” و “Schloss Laufen” وجود دارد که هردو دقیقا کنار آبشار هستند.

لوسرن

از زوریخ تا شهر مرکزی سوئیس نیز سفری کوتاه و برای گذراندن روز عالی است. می‌توانید زیبایی‌های این شهر را به تنهایی کشف کنید یا توری با راهنما رزرو کنید. در هر حال، مطمئن شوید شهر قدیمی زیبا، دیوارهای قدیمی شهر، قدیمی‌ترین پل سرپوشیده چپل، کلیسای یسوعی و … را از دست ندهید. اگر زمان داشتید، حتما دریاچه لوسرن (Lucerne) را هم ببینید.

چطور از زوريخ به لوسرن برویم؟

ساده‌ترین راه برای رفتن به این شهر، استفاده از اتوبوسی است که زوریخ و لوسرن را با چند حرکت در روز به یکدیگر متصل می‌کند. گزینه دیگر قطار است که حرکت‌های زیادی در طول روز دارد. سفر به لوسرن با هریک از این وسیله‌ها حدود یک‌ساعت طول می‌کشد.

هایدی‌لند

هایدی‌لند (Heidiland) از جذاب‌ترین مقصدها برای سفرهای یک‌روزه در سوئیس، به ویژه برای متولدان دهه 60 و 70 در ایران است. هایدی‌لند جایی است که داستان مشهور هایدی (از کتاب‌های کودکان) در آن شکل می‌گیرد. این جاذبه دو ساعت دورتر، در بخش شرقی کشور واقع شده است و با لیختن اشتاین مرز دارد.

در هایدی‌لند می‌توانید هرچیزی که سوئیس را خاص می‌کند ببینید: هوای صاف آلپِ خیره‌کننده ، دریاچه های عمیق و آبی و … به علاوه داستان محبوب‌ترین دختر کوه‌های آلپ.

چطور از زوریخ به هایدی‌لند برویم؟

برای سفر به ماینفلد (Maienfeld) از زوریخ HB با قطار به آنجا بروید، که حدود دو ساعت طول می‌کشد. وقتی به ماینفلد رسیدید، به پیشخوان بروید و از آنها بخواهید شما را برای رفتن به هایدی‌لند راهنمایی کنند.

راپرزویل

راپرزویل (Rapperswil) شهری کوچک و جذاب است در ساحل دریاچه زوریخ واقع شده. این شهر اگر چه کوچک است، اما می‌توانید ساعت‌ها در مرکز شهر تاریخی، معماری زیبا، خیابان‌های دوست‌داشتنی، مغازه‌ها و کافه‌های جالب آن غرق شوید. کودکان هم حتما باغ وحش آن را دوست خواهند داشت.

چطور از زوریخ به راپرزویل برویم؟

با قطار یا قایق می‎توان به این شهر رسید. سفر با قطار سریع‌تر است (حدود 40 دقیقه)؛ اما قایق به شما این فرصت را می‌دهد که در عرض دوساعت سواری کل ساحل دریاچه را ببینید.

دریاچه والنسی

برای غرق شدن در طبیعت سوئیس و آرامش مثال‌زدنی آن می‌توانید سفری یک‌روزه به دریاچه والنسی (Walensee) هم داشته باشید. را انتخاب کنید. می‌توانید اطراف دریاچه پیاده‌روی کنید یا رکاب بزنید، در آن شنا کنید، یا در سفر با قایق در سراسر دریاچه استراحت کنید و از طبیعت این کشور کم‌نظیر لذت ببرید.

چطور از زوریخ به دریاچه والنسی برویم؟

ویسن (Weesen) نزدیک‌ترین شهر به دریاچه است، اما باید ابتدا با قطار به Zieglbrucke بروید و سپس با اتوبوس مسیر را ادامه دهید تا به Weesen برسید. برای رفتن به سایر مکان‌های کنار دریاچه مانند Muhlehorn، Quarten و Walenstadt می‌توانید یک فری (ferry) بگیرید.

پیشنهاد مطالعه : امن ترین شهرهای جهان

خرید در زوریخ

اینجا می‌خواهیم ببینیم مهمترین قطب‌های خرید در زوریخ کجاست. خرید در این شهر می‌تواند فعالیتی کاملا جدی باشد. چون همان‌طور که گفتیم، درباره یکی از گران‌ترین شهرهای اروپا صحبت می‌کنیم. از مغازه‌‌های تصادفی در گوشه و کنار خیابان گرفته تا مراکز خرید مجهز، خرید در این شهر یک تجربه واقعا ویژه است.

معروف‌ترین خیابان برای خرید، بدون شک خیابان بانهوف (Bahnhofstrasse) است که به آن خیابان پنجم زوریخ هم می‌گویند. این خیابان یکی از گران‌ترین خیابان‌های جهان با منحصر به فردترین فروشگاه‌ها و برندهای معروف است. آنجا می‌توانید مرکز خرید جلمولید(Jelmoli) را هم ببینید که به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه پریمیوم شهرتی جهانی دارد.

از دیگر خیابان‌های محبوبی که فروشگاه‌های مختلفی (در کنار چیزهای دیگر) در آنها واقع شده، می‌توانیم به Europaallee همراه با Langstrasse است. شهر قدیم زوریخ هم مکانی عالی برای خرید است، چون زیرا مغازه‌های جالب و سنتی زیادی در آن وجود دارد.

برای خرید مواد غذایی تازه (به ویژه شکلات یا پنیر سوئیسی)، به بازارهای زوریخ با سنت دیرینه‌شان سر بزنید. سرآشپزها از سرتاسر زوریخ به این بازارها می‌آیند تا بهترین محصولاتی را در رستوران‌های آنها سرو می‌شود، تهیه کنند.

اگر ترجیح می‌دهید همه خریدهایتان را یک‌جا انجام دهید، یکی از چندین مرکز خرید در این شهر را انتخاب کنید. نزدیکترین آنها به مرکز شهر قطعا Bahnhof Stadelhofen با 22 مغازه در زیرزمین ایستگاه راه‎آهن زوریخ است. Glatt معروف‌ترین و وسیع‌ترین مرکز خرید با حدود 100 فروشگاه است. مرکز خرید Sihlcity هم بیش از 80 فروشگاه مختلف و امکانات دیگر را ارائه می‌دهد.

غذاگردی در زوریخ

امتحان کردن غذاهای مختلف بخشی جدا نشدنی از سفر به سوئیس است. این کشور از این نظر فوق‌العاده غنی بوده، و حضور در زوریخ فرصتی عالی برای امتحان بهترین غذاهای آن است.

سوئیسی‌ها عاشق پنیر هستند و یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذاهای آنها فوندوی پنیر است. غوطه‌ور کردن تکه‌های نان در پنیرهای ذوب‌شده سوئیسی حتی برای کسانی که عاشق پنیر نیستند هم به شدن وسوسه‌کننده است. Raclette نسخه دیگری از این غذای لذیذ است که در آن قطعه‌های نان با سیب زمینی جایگزین می‌شود.

دیگر غذاهای سنتی که باید در رستوران‌ها دنبال‌شان بگردید عبارت‌اند از Zurcher Geschenzeltes (گوشت و قارچ به سبک زوریخ)، Birchermuesli (نوعی صبحانه سوئیسی از غلات و آجیل)، Zurcher Eintopf و … . برای تجربه این غذاهای می‌توانید به برترین رستوران‌های زوریخ بروید که طیف گسترده‌ای از غذاهای سوئیسی تهیه‌شده با محصولات تازه را ارائه می‌کنند.

  • برای تجربه‌ای اعلا در رستورانی با ستاره میشلن، به Ecco بروید و تحت تاثیر خدمات آنها قرار بگیرید.
  • اگر فکر می‌کنید غذاهای سوئیسی فقط پنیر دارند، به Alpenrose بروید و بهترین غذاهای محلی را بدون پنیر امتحان کنید.
  • برای دیدن بهترین مناظر شهر، به یک Waid محبوب بروید.
  • برای تجربه‌ای واقعاً منحصر به فرد هم به Blindekuh بروید؛ جایی که باید تمام حواس خود را به کار بگیرید، به جز بینایی.
  • اگر گیاهخوار هستید، Haus Hiltl گزینه‌ای عالی با سابقه طولانی در سرو غذاهای گیاهی و بیش از 100 غذای خاص است.
  • وقتی از غذاهای محلی خسته شدید، Hato بهترین غذاهای آسیایی را با گزینه‌های گیاهی نیز سرو می‌کند.
  • در پایان، حتما از کافه Sprungli دیدن کنید تا لذیذترین دسرهایی عمرتان را مزه‌مزه کنید.

در کنار غذاهای معروف، امتحان کردن هر یک از پنیرهای سوئیسی مانند Emmentaler، Appenzeller یا Gruyere را هم اصلا از دست ندهید.

تا به حال به زوریخ سفر کرده‌اید؟

امیدواریم با مطالعه این راهنما درباره این شهر جذاب و اینکه نقاط دیدنی زوریخ کجاست، اطلاعات خوبی کسب کرده باشید. چنانچه هنوز موفق نشده‌اید به سوئیس و شهرهای مهم آن سفر کنید، با کارشناسان «ویزا فوری» در ارتباط باشید تا شرایط اخذ ویزای توریستی سوئیس (ویزای شینگن) را با شما به بحث بگذارند.

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *