حقایق جالب برج ایفل

آخرین بروزرسانی : جولای 2024

برج ایفل یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های جهان است که هر کسی آرزو دارد برای یکبار هم که شده آن را از نزدیک ببیند. این برج مظهر شناخت کشور فرانسه به شمار می‌رود و تا به امروز جمعیتی در حدود 300 میلیون نفر از آن بازدید کرده‌اند و سالانه چیزی در حدود 7 میلیون نفر برای بازدید آن به فرانسه می‌روند. این سازه بی‌نظیر در سال 1889 و به مناسبت 100 سالگی انقلاب فرانسه و نمایشگاه بین‌المللی پاریس ساخته شد.

نام آن هم از گوستاو ایفل، نام خانوادگی صاحب شرکتی برگرفته شده است که آن را طراحی کرده و ساخته است. با ما همراه باشید تا حقایق جالب درباره برج ایفل را با هم بخوانیم؛ حقایقی که شاید تا به حال چیزی درباره آن نشنیده باشید.

ارتفاع برج ایفل

برج ایفل 300 متر ارتفاع دارد، وزن برج بین 7300 تا 10000 تن است، عرض این برج نیز 128 متر است و آن را به عنوان بلندترین سازه پاریس و چهارمین سازه بلند فرانسه می‌شناسند. 18038 قطعه و 5/2 میلیون پیچ و مهره در برج ایفل استفاده شده است.

ساخت این سازه چیزی در حدود دو سال و دو ماه طول کشیده است و 850 نفر در ساخت آن همکاری و مشارکت کرده‌اند. اندازه این برج به طور تقریبی به اندازه یک آپارتمان 81 طبقه است و در سال 1991 نام آن در یونسکو به ثبت جهانی رسید. ارتفاع این برج به حدی زیاد است که در زمان جنگ جهانی دوم از آن به عنوان آنتن بی‌سیم تلگراف و آنتن‌های جاسوسی آلمان بهره برده‌اند.

معماری داخل برج ایفل

در سال 1887 میلادی ساخت این برج را از قسمت‌های ابتدایی آن شروع کردند، این برج نزدیک به رود سن قرار دارد و از این جهت معماران باید از ساخت و پی آن اطمینان حاصل می‌کردند و بالاخره توانستند پایه‌های محکمی را برای آن طراحی کنند.

پیچ و مهره‌هایی که برای ساخت این برج استفاده شد از کارخانه‌ای نزدیک پاریس به آنجا انتقال یافت، طراحی برج به حدی دقیق بود که جای تمام پیچ‌ها در آن از قبل تعبیه شده بود و اگر هنگام ساخت مغایرتی در اندازه و حجم پیچ‌ها پیش می‌آمد آن‌ها را به کارخانه برمی‌گرداندند تا اصلاح شود و در برج مورد استفاده قرار بگیرد.

پیچ‌های 1 میلی‌متری تا 10 میلی‌متری در ساخت برج ایفل استفاده شد و حدود 18038 تیرک بتنی، آهنی و فولادی و حدود 2.5 میلیون پیچ و مهره در ساخت این سازه عظیم مورد استفاده قرار گرفت تا یکی از غول‌پیکرترین سازه‌های جهان در کشور فرانسه ساخته شود.

ابتدا از ساخت این برج استقبال نشد، اما بعد از مدتی که درباره سازه شیشه‌ای درون آن و همچنین چهار پایه عظیم و متفاوت آن با قطر 7/5 متر که با نام کفش‌های برج ایفل شناخته می‌شود، اطلاعاتی ارائه شد، این برج طرفداران زیادی پیدا کرد و سیل مخالفت‌ها با ساخت آن از روی برج برداشته شد. بعد از مدتی به خاطر ارتفاع بلند آن به این نتیجه رسیدند که برای قرار گرفتن آنتن‌های مخابراتی کاملا مناسب است و به همین دلیل یک آنتن قوی در بالاترین نقطه آن قرار گرفت.

معماری داخل برج ایفل

پیشنهاد مطالعه : بهترین مراکز خرید پاریس

برج ایفل کجاست؟

قطعا همه می‌دانیم که برج ایفل در پاریس قرار داد و یکی از متفاوت‌ترین سازه‌های فلزی بتنی در جهان است که در کنار رود سن ساخته شده است. روی بدنه این سازه هم مانند خیابان‌های فرانسه اسامی افراد مشهور حک شده است.

اگر دقت کنید نام 72 نفر از افراد سرشناس را می‌توانید روی بدنه این برج ببینید. در ادامه شما را با عجیب ترین موضوعات مربوط به برج ایفل آشنا می کنیم که ممکن است بسیار برایتان عجیب بوده باشد.

تعداد بازدیدکنندگان برج ایفل

برج ایفل بازدیدکنندگان زیادی در طول روز دارد، اما تعداد کسانی که می‌توانند از برج بازدید کنند محدود است. ظرفیت بازدیدکننده‌های برج، در مجموع حدود 5 هزار نفر است. در طبقه اول حدود 3 هزار نفر می‌توانند به بازدید بپردازند، طبقه دوم 1600 نفر و طبقه آخر، 400 نفر ظرفیت دارد.

آپارتمان مخفی که در برج ایفل قرار دارد

زمانی که گوستاو ایفل این برج را طراحی کرد، یک واحد آپارتمان در بالاترین طبقه و نوک آن ساخت تا از آن برای پذیرایی مهمانان خاص استفاده کند؛ افراد سرشناسی مانند ادیسون و دیگر افراد مشهوری که برای بازدید از برج به فرانسه می‌آمدند. اما بعد از مدتی این کارکرد را از دست داد و در حال حاضر به یکی از مکان‌های اصلی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است.

دستور تخریب برج ایفل از جانب هیتلر

وقتی در دوران جنگ جهانی دوم فرانسه به تسخیر کشور آلمان درآمد، هیتلر دستور داد که برج ایفل را به آتش بکشند، اما نیروهای مقاومت فرانسه اجازه چنین کاری را ندادند. همچنین انتقام سختی هم از سربازان آلمانی گرفتند؛ ماجرا از این قرار بود که نیروهای مقاومت فرانسه کابل‌های برق برج ایفل را پاره کردند تا سربازان آلمانی برای نصب پرچم آلمان در بالای برج مجبور شوند طبقه‌های سازه را با پای پیاده بالا بروند!

ازدواج یک خانم با برج ایفل

یک خانم آمریکایی به نام اریکا در سال 2007 ازدواج خود با برج ایفل را به طور رسمی اعلام کرد! او همچنین اعلام کرده است که دوست دارد او را با نام اریکا ایفل خطاب کنند.

تصویربرداری در شب از برج ایفل ممنوع است

شاید خواندن چنین چیزی برای شما هم تعجب برانگیز باشد، اما بد نیست بدانید که شهردار پاریس عکس گرفتن در شب را ممنوع کرده است چون اعتقاد دارد که نورپردازی‌های آن یک اثر هنری است و به همین دلیل معتقد است که بر اساس قانون کپی رایت نباید از آن‌ها عکس گرفت و در فیسبوک یا پلتفرم‌های دیگر به اشتراک گذاشت. البته که تا به امروز چنین چیزی قابلیت پیگیری نداشته است و اغلب مردم عکس برج ایفل در شب را دارند.

بدنه برج ایفل را با رنگ و قلم‌مو رنگ می‌کنند

قطعا شما هم از شنیدن این موضوع تعجب کردید، اما شاید باورتان نشود که مانند روش‌های سنتی دیواره برج را رنگ می‌کنند و از زمان ساخت این برج تا به امروز 18 بار رنگ شده است. روش سخت‌تر آنکه از هیچ ابزار صنعتی و پیشرفته‌ای برای این کار استفاده نمی‌شود و کل مراحل به روش سنتی انجام می‌پذیرد. برای این منظور هر 7 سال یکبار به مقدار 60 تن رنگ برای این کار لازم است.

مردم پاریس از برج ایفل متنفر بودند

زمانی که این برج ساخته شد افراد مشهوری مانند گی دوموپاسان و برخی دیگر از روشنفکران فرانسوی از ساخت چنین سازه آهنی بیزار بودند و عقیده داشتند که این سازه که از پیچ و مهره‌های آهنی ساخته شده است، ظاهر شهر را زشت کرده است.

برج ایفل راه می‌رود!

شاید نوشتن این جمله کمی اغراق‌آمیز باشد، اما برج ایفل زمان شروع طوفان‌های شدید تکان می‌خورد و کمی جابه‌جا می‌شود؛ البته که این جابه‌جایی فقط مختص هوای طوفانی نیست و هر زمان میزان تابش نور خورشید زیاد باشد، تغییراتی در حدود 7 اینچ در این سازه به وجود می‌آید که در اثر گرما و انبساط سازه است و آن را حرکت می‌دهد.

داخل برج ایفل یک دفتر پستی وجود دارد

شاید تصور کنید که چنین ایده‌ای خیلی جذاب نیست یا مثلا بپرسید که وجود یک اداره پست کوچک داخل برج ایفل به چه کار می‌آید؛ اما تصور کنید که همان لحظه یک عکس فوری از خودتان و خانواده‌تان گرفته باشید و از داخل برج ایفل به دست عزیزانتان برسانید؛ ایده جالبی نیست؟!

زیر برج ایفل یک سنگر نظامی قرار دارد

در این بخش می‌توانید قسمتی از تاریخ این کشور را به وضوح ببینید. یک سنگر نظامی در زیر برج ایفل قرار دارد که احتمالا با یک تونل تا یک پادگان نظامی کشیده شده است. این سازه مربوط به دوران جنگ جهانی دوم می‌شود که امروزه گردشگران بسیاری می‌توانند از آن بازدید کنند.

برج ایفل قرار بود بعد از 20 سال تخریب شود

همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم برج ایفل قرار بود فقط برای نمایشگاه پاریس و سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شود، اما گوستاو ایفل با هوش و ذکاوت ذاتی خود آن را تبدیل به یک برج مخابراتی با دکل‌های آنتن‌دهی کرد و توانست با تغییر کاربری آن، از تخریب این برج جلوگیری کند.

حقایق جالبی را درباره برج ایفل برایتان بازگو کردیم؛ مطمئناً هر سازه‌ای در جهان یک داستان جالب درباره ساخت و ماجراهای بعد از آن دارد که می‌تواند از آن داستانی درست کند. در ادامه مطلب قصد داریم شما را با جاذبه‌های گردشگری فرانسه بیشتر آشنا کنیم تا اگر قصد سفر تفریحی به این کشور را داشتید بتوانید یک راهنمای کامل و جامع در اختیار داشته باشید.

برج ایفل کجاست

پیشنهاد مطالعه : ویزای توریستی شینگن | روند درخواست + مدارک

جاذبه های گردشگری فرانسه

فرنسه جاهای دیدنی زیادی دارد که قطعا ذکر کردن تمام آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد، اما قصد داریم چند مورد از مشهورترین موارد آن را برای شما ذکر کنیم که می تواند به شما در انتخاب مسیر مورد نظر قبل از اقدام به گرفتن وقت سفارت فرانسه و دریافت ویزای توریستی فرانسه کمک کند

موزه لوور

بعد از صحبت درباره برج ایفل بد نیست که یکی دیگر از مشهورترین جاذبه‌های دیدنی پاریس را به شما معرفی کنیم. این موزه پربازدیدترین موزه جهان است که آثار تاریخی مهمی تا قرن 19 در آن نگهداری می‌شود. موزه لوور در کنار رود سن قرار دارد و نه تنها یکی از جاذبه‌های دیدنی پاریس است بلکه یکی از بزرگ‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های توریستی اروپا به شمار می‌رود.

قدمت این مجموعه از قرن شش قبل از مسیحیت تا قرن ۱۹ میلادی است و چیزی در حدود بیش از ۳۵ هزار قطعه از قطعات دیدنی و گران‌قیمت جهان در این موزه قرار گرفته است. بهترین زمان برای بازدید از موزه لوور، چهارشنبه‌ها و جمعه‌ها است.

کلیسای نوتردام

این کلیسا به خاطر فضای زیبا و بی‌نظیرش مشهور شده است. تا قرن‌ها این سازه 70 متری به عنوان بلندترین سازه کشور فرانسه شناخته می‌شد و بازدیدکنندگانی که علاقه‌مند به سبک معماری گوتیک هستند از این بنا بازدید می‌کردند. ساخت این کلیسا چیزی در حدود 200 سال طول کشیده است و معماری خاص و بی‌نظیرش حکایت از وجود اثری دیدنی و منحصر به فرد دارد که بدون شک در سفر به فرانسه باید از آن بازدید کنید.

کاخ ورسای

یکی از جاهای دیدنی فرانسه که خارج از شهر پاریس قرار دارد کاخ ورسای است که محل سابق اقامت پادشاه فرانسه بوده است. این کاخ در 10 کیلومتری پاریس قرار دارد و با انقلاب فرانسه و ظهور عصر تمدن، مد و همچنین آزادگی در این شهر رابطه تنگاتنگی داشته است.

دیزنی لند

دیزنی لند نمونه‌ای از ترکیب جادو و واقعیت در کنار شگفتی و افسونگری است که دیدن آن برای کودکان و همچنین بزرگسالان بسیار جذاب و لذت‌بخش است. خرید، بازی، تفریح، سرگرمی و تجربه غذاها و شیرینی‌های خوشمزه این مکان را به یک مکان خاص تبدیل کرده است.

طاق پیروزی

«طاق پیروزی ستارگان» یکی از جاهای دیدنی فرانسه است که از دیرباز مورد توجه بسیاری از گردشگران و طرفداران آثار تاریخی قرار می‌گرفته است. این بنا به خاطر تمام کسانی که در انقلاب فرانسه کشته شدند ساخته شده است و یادبودی برای آنان به شمار می‌رود. در این بنا نام همه ژنرال‌هایی که در این جنگ کشته شدند و نقل قول‌هایی از آن‌ها و همچنین سرگذشت و اتفاق‌هایی که برایشان افتاده حک شده است.

مون مارتر

مون مارتر یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی پاریس و یکی از مکان‌های دیدنی فرانسه است که به خاطر زیبایی بی‌نظیر خود طرفداران زیادی دارد. این خیابان به خاطر وجود سنگفرش‌های زیبا و همچنین کلیساها و بناهای تاریخی که در آن وجود دارد یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های پاریس به شمار می‌رود و سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از آن به اینجا می‌آیند.

میدان کنکورد

اگر به پاریس بروید و دیدن این میدان را از دست بدهید حتما سفرتان نیمه‌کاره مانده است. خیابان شانزه‌لیزه که یکی از مشهورترین خیابان‌های فرانسه است در غرب آن و طاق پیروزی در جنوب آن قرار گرفته است. در انقلاب فرانسه و بعد از سرنگونی لویی پانزدهم این میدان به نام میدان انقلاب تغییر نام پیدا کرد.

استان پروانس

بر خلاف شهر پاریس که اکثر مواقع هوای ابری دارد، این استان آب و هوایی مدیترانه‌ای دارد و در بیشتر مواقع سال از تابش آفتاب بهره‌مند است. تپه‌های این منطقه با گل‌های آفتابگردان و درختان زیتون و دیگر گل‌های زیبا پوشیده شده‌اند که مکانی بی‌نظیر و دیدنی را در بین جاهای دیدنی فرانسه به نام خود کرده‌اند و هر کدام از این جاذبه‌ها برای عکاسی از دیگری پیشی می‌گیرند.

کوت دازور

کوت دازور با نام ریوریای فرانسه هم شناخته می‌شود، منطقه‌ای لوکس که در خط ساحلی مدیترانه قرار دارد و از روی آب‌های عمیق و نیلی‌اش آن را با این نام می‌شناسند. آب و هوای کوت دازور در بهار و پاییز بی‌نظیر و لذت‌بخش است و فضایی لبریز آرامش را برای هر گردشگری فراهم می‌کند. بازدید از موزه‌ها و پیاده‌روی در کنار نخل‌های زیبا و بزرگ و سفرهای یک روزه در ویلاهای ساحلی آن دل هر گردشگری را لبریز از ذوق می‌کند.

آلزاس

شهرهای تاریخی استراسبورگ و کلمارStrasbourg – Colmar در کنار روستای آلزاسی جذابیت منحصر به فردی از دنیای گذشتگان دارند که در بین جاذبه‌های دیدنی فرانسه کاملا خاص هستند. معماری ساختمان‌های این روستا تحت تأثیر معماری کشور همسایه یعنی آلمان قرار گرفته و طرح‌های گوتیک با ساختمان‌های رنگی رنگی در آن به میزان زیادی دیده می‌شود. مسیر پیاده‌روی آلزاس یکی از مناطق بی‌نظیر برای دیدن جاذبه‌های دیدنی فرانسه است که کمتر جایی می‌توانید شبیه آن را ببینید.

رشته کوه‌های آلپ جاذبه دیدنی فرانسه

اهالی نزدیک کوه آلپ دو فصل را در این منطقه تجربه می‌کنند؛ زمستان و تابستان. اگر اهل سفرهای زمستانی و تفریحات مخصوص آن باشید قطعا اسکی و ورزش‌های زمستانی در کوه‌های آلپ یکی از دلایل سفر شما به این منطقه خواهد بود. البته که امتحان کردن تفریحات گران‌قیمت این منطقه شاید برای همه مقدور نباشد، اما اگر اهل سفرهای اینچنینی باشید حتما آن را مد نظر خود قرار خواهید داد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم که درباره جاهای دیدنی فرانسه که مشهورتر هستند بیشتر برای شما سخن بگوییم. البته که اگر اهل سفرهای خارجی باشید می‌دانید که جاهای دیدنی فرانسه به همین چند مورد خلاصه نخواهد شد و قطعا جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری فراوانی در خود دارد که دل هر مسافر و توریستی را می‌برد. در کنار دیدن تمام این جاذبه‌ها، از امتحان کردن غذاهای فرانسوی هم غافل نشوید که قطعا طعم خاص و متفاوتی دارند و تزیین غذاها و دسرهای فرانسوی در کنار چاشنی خلاقیت آن را به منحصر به فردترین سفر شما تبدیل خواهد کرد.

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *