مزایا و معایب زندگی در ایتالیا

آخرین بروزرسانی : جولای 2023

مزایا و معایب زندگی در ایتالیا را نباید از آنهایی بپرسید که صرفا سفری کوتاه به این کشور داشته‌اند. خیلی از گردشگران باور دارند ایتالیا بسیار گران است، و از همان ابتدا چشم‌انداز زندگی در آن را غیر واقعی می‌کنند. شاید اگر خودتان هم یک فنجان کاپوچینو در میدان سنت مارکِ ونیز بنوشید، همه نگرانی‌هایتان تایید شود!

اما واقعیت این است که معایب و مزایای زندگی در ایتالیا مسیری پرفراز و فرود است و نمی‌توان انقدر راحت درباره آن حکمی صادر کرد. اگر هم هزینه‌ها نگران‌تان می‌کند، اجازه دهید همین ابتدا بگوییم که برای لذت بردن از یک زندگی خوب در این کشور به هزینه‌های گزاف احتیاجی نیست.

اگر به مهاجرت و زندگی در کشور چکمه‌ای فکر می‌کنید، ما لیستی از مهمترین مزایا و معایب را برایتان آماده کرده‌ایم تا به شما در تصمیم‌گیری واقع‌بینانه‌تر کمک کنیم.

مزایا و معایب زندگی در ایتالیا برای خارجی‌ها

سبک زندگی در ایتالیا برای مهاجرها معجونی کم‌نظیر از فرهنگ متنوع و تاریخ غنی است. ایتالیای مدرن که زمانی محل زندگی رومیان باستان و هنرمندان انقلابی بود، دارای تاکستان‌های خارق‌العاده، رستوران‌های بین‌المللی، اقتصاد رو به رشد و البته شهر واتیکان است.

این کشور حس و حالی رمانتیک دارد که وقتی با فرهنگ پرجنب‌وجوش‌اش ترکیب می‌شود، آن را به مقصدی محبوب بین مهاجرها و البته گردشگرها تبدیل می‌کند. از امپراتوری روم در رم تا رنسانس هنری در فلورانس و ونیز، هرشهرِ این کشور اروپایی داستانی منحصربه‌فرد برای گفتن دارد.

ایتالیایی‌ها به دلیل پیوندهای خانوادگی قوی‌شان، که اساس نظام اجتماعی را تشکیل می‌دهند، شناخته می‌شوند. آنها همچنین به دلیل علاقه خود به غذا (cibo) معروف هستند؛ شما هیچ کشوری را در دنیا پیدا نمی‌کنید که غذاهای ایتالیایی را نشناسد و عاشق آن نباشد.

پیتزا و پاستا را می‌توان تقریبا در همه منوها، مهم نیست کجا، پیدا کنید. قهوه (Caffe) هم از جنبه‌ها جدایی‌ناپذیر فرهنگ ایتالیایی است. کافی‌شاپ‌هایی که در هر نقطه از دنیا می‌بینید، نتیجه مستقیم کافه‌های ایتالیایی هستند. پنیر (Formaggio)، شراب (vino) و سالامی (salumi) هم از جمله صادرات محبوب این کشور است.

بیش از این مقدمه‌چینی نمی‌کنیم و به نکات مثبت و منفیِ تجربه زندگی در ایتالیا می‌پردازیم.

مزایا و معایب زندگی در ایتالیا برای خارجی‌ها

معایب و مشکلات زندگی در ایتالیا

از جنبه‌های نه‌چندان دوست‌داشتنی آغاز می‌کنیم:

باید بتوانید تا حدودی به زبان ایتالیایی صحبت کنید

این موضوع به خودیِ خود یک عیب نیست؛ هرچه باشد، هر کشوری زبان رسمیِ خود را دارد که بسیار هم به آن اهمیت می‌دهد. اما در مراحل اولیه مهاجرت، می‌تواند کمی کار مسافران را چالش‌برانگیز کند.

اگر مقصدتان یکی از روستاهای ایتالیا باشد، خواهید دید که تنها تعداد کمی از مردم می‌توانند به زبان‌های دیگر (به ویژه انگلیسی) صحبت کنند؛ در حدی که شاید لازم باشد کیلومترها راه بروید تا کسی را پیدا کنید که حرف‌تان را بفهمد! با این حال، انگلیسی در مناطق شهری بیشتر صحبت می‌شود و از این نظر مشکل جدی‌ای وجود ندارد.

مخصوصا وقتی به این فکر کنید که ایتالیا از توریستی‌ترین شهرهای دنیاست، و سالانه میلیون‌ها مسافر با دانشی حداقلی از زبان ایتالیایی امورات‌شان در این کشور می‌گذرد.

زندگی در ایتالیا می‌تواند گران باشد

شاید شنیده باشید که جامعک‌های روستایی و برون‌شهری خانه‌های ارزان‌قیمت را به خانواده‌هایی می‌فروشند که مایل به بازسازی آنها هستند. به این ترتیب، افراد می‌توانند با کمترین هزینه به ایتالیا نقل مکان کنند، ملکی بخرند و یک عمارت چند صد‌ساله را به زیبایی گذشته‌اش برگردانید.

بیشتر این خانه‌ها نزدیک مناطق شهری و مهم و شلوغ نیستند، اما برای افرادی که مایل‌اند ایام بازنشستگی‌شان را آنجا بگذرانند یا زندگی در جاهای دنج با حریم خصوصی قوی‌تر را ترجیح می‌دهند، بسیار ایده‌آل است.

اما دقیقا همینجاست که یکی از مهمترین معایب زندگی در ایتالیا خود را نشان می‌دهد. برای آنها که جنبه اجتماعی سبک زندگی ایتالیایی را ترجیح می‌دهند و می‌خواهند در مرکز شهر باشند، آپارتمان‌های کوچک (appartamenti) با حداقل مبلمان مدرن می‌تواند هزینه‌های آپارتمان‌های نیویورک را برایشان تداعی کند!

ایتالیا منابع محدودی دارد

وقتی به ایتالیا نقل مکان کنید، به زودی متوجه می‌شوید که غذاهای فوق‌العاده آن بسیار مقرون به صرفه است، اما عملا همه‌چیزهای دیگر گران‌تر هستند! واردات گاز، انواع دیگر سوخت و حتی برق باعث افزایش هزینه‌های اولیه زندگی می‌شود، که برای هیچکس خوشایند نیست.

پس اگر قصد دارید در محله‌ای محبوب زندگی کنید، علاوه بر اجاره بالا باید خودتان را برای هزینه‌های اضافی هم آماده کنید.

پیدا کردن کار می‌تواند دشوار باشد

این یکی از مهمترین معایب و مشکلات زندگی در ایتالیاست. به خاطر آن، بهترین پیشنهاد برای ساکنان خوداشتغالی است که جایگزینی عالی برای کار محسوب می‌شود.

اگر به دنبال یک شغل رسمی هستید، خواهید دید که پیدا کردن شغل در این کشور اصلا به آسانی یک‌دهه پیش نیست. این نکته منفی تنها شامل حال مهاجران نمی‌شود، و شهروندان اتحادیه اروپا را هم درگیر می‌کند.

در ایتالیا، هرسال هزاران دانشجوی در اقتصادی فارغ‌التحصیل می‌شوند که برای همه‌شان موقعیت شغلی رسمی ندارد. به دلیل نرخ بالای بیکاری، گاهی حتی ممکن است 12 تا 24 ماه پیش از پیدا کردن کاری که با آن بتوانید صورت‌حساب‌ها را پرداخت کنید، بیکار باشید.

معایب و مشکلات زندگی در ایتالیا

بوروکراسی ایتالیا می‌تواند آزاردهنده باشد

یکی دیگر از جنبه‌های نه‌چندان مثبت تجربه زندگی در ایتالیا این است که دولت و سازمان‌های نظارتیِ این کشور به کندی عمل می‌کنند. مواقعی که با کارهای اداری درگیر می‌شوید و باید سریعا آنها را اصطلاحا ببندید، کاغذبازی‌های مربوطه می‌تواند اذیت‌کننده باشد.

بسیاری معتقدند که تلاش برای انجام هرکار رسمی در این کشور می‌تواند به شدت زمان‌بر، ناامیدکننده و مبهم باشد. افرادی که از پسِ هزینه‌های آن برمی‌آیند، معمولا کار را به وکیلی خبره می‌سپارند و خیال خود را راحت می‌کنند.

سایر معایب زندگی در ایتالیا

  • اخذ ویزای کاری برای کارآفرینان در ایتالیا فرآِیندی پیچیده است.
  • شلوغیِ شهرهای مهم ایتالیا (به لطف توریست‌های بی‌شمار آن) منجر به آلودگیِ جدی خیابان‌های آن می‌شود.
  • رانندگی در ایتالیا می‌تواند خطرناک باشد؛ چون فرهنگ رانندگی در این کشور به بیانی تهاجمی است.
  • برنامه آموزشی دبیرستان‌ها (High Schools) جامعیت به نسبت کمی دارد.

 

مزایای زندگی در ایتالیا

از معایب و مشکلات زندگی در ایتالیا گفتیم، حالا بیایید ببینیم چه‌چیزهایی زندگی در این کشور را به تجربه‌ای شگفت‌انگیز تبدیل می‌کند:

بیشتر مناطق مسکونی به خوبی نگهداری می‌شوند

هنگام بازدید از شهرهای ایتالیا، متوجه خواهید شد که تقریبا تمام ساختمان‌های آپارتمانی در دهه 1960 یا 1970 ساخته شده‌اند. شاید ظاهر این بلوک‌های خاکستری و بتنی تفاوتی با شکل گذشته‌تان نداشته باشد، اما به خوبی از این املاک مراقبت می‌شود و می‌توان گفت که کاملا جدید به نظر می‌رسند!

اماکن و مناظر خیره‌کننده شما را احاطه می‌کنند

وقتی در ایتالیا زندگی می‌کنید، بیشتر از هر کشور دیگری روی زمین به آثار تاریخی نزدیک هستید و به آنها دسترسی دارید، از جمله کولوسئوم، فواره تروی و برج کج پیزا. مناظر طبیعیِ شهرها هم اصلا کم نیستند و به زیبایی تجربه زندگی در ایتالیا می‌افزایند.

غذاهای ایتالیایی هم مقرون به صرفه و هم خوشمزه هستند

غذاهای این کشور از همه‌نظر آنقدر فوق‌العاده هستند که حتما باید آنها را به عنوان یکی از مزایای زندگی در ایتالیا به شمار آورد. اول اینکه سوپرمارکت‌ها (supermercato) یا فروشگاه مواد غذایی در ایتالیا فوق‌العاده هستند.

سوپرمارکاتو (سوپرمارکت) یا فروشگاه مواد غذایی بهتر از ایتالیا وجود ندارد. حتی کوچک‌ترین فروشگاه‌ها در  نقاط دورافتاده هم بهترین گوشت و سبزیجات از تولیدکنندگان محلی را به مشتریان ارائه می‌دهند.

حتی غذاهای آماده هم قیمت بسیار خوبی دارند، هرچند برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها بهتر است هر شب را بیرون غذا نخورید!

گزینه‌های آموزشی گسترده و در دسترس هستند

آموزش کودکان یک دغدغه کلیدی در جامعه ایتالیاست. حتی اگر هیچکس در خانواده شما به این زبان صحبت نمی‌کند، می‌توانید مطمئن باشید که همه به فرصت‌های یادگیری عالی دسترسی خواهند داشت. در سن سه سالگی، بیشتر کودکان در این کشور شروع به یادگیری خواندن و نوشتن می‌کنند.

تحصیل در مدارس دولتی ایتالیا رایگان است و تاریخ، هنر و علوم از جمله سرفصل‌هایی است که به کودکان آموزش داده می‌شود. در بیشتر شهرهای ایتالیا مدارس معتبر بین‌المللی هم در دسترس افراد هستند.

مزایای زندگی در ایتالیا

از سیستم مراقبت‌های بهداشتی عالی بهره‌مند می‌شوید

یکی از مهمترین مزایای زندگی در ایتالیا، همین مورد است. حتی سازمان بهداشت جهانی سیستم مراقبت‌های بهداشتی ایتالیا را بین ده کشور برتر جهان قرار داده است. وقتی ساکن ایتالیا باشید، تقریبا تمام صورت‌حساب‌های پزشکی شما پوشش داده می‌شود، بنابراین پرداخت هزینه‌ها از جیب شما (به عنوان بیمار) کاملا غیر معمول خواهد بود.

این بدان معناست که شاید مجبور باشید در یک بیمارستان دولتی منتظر بمانید، اما با وجود تعداد زیادی از افرادی که مانند شما می‌خواهند از خدمات آنها استفاده کنند، این سیستم معمولا کارایی خیلی خوبی دارد.

امنیت کشور ایتالیا سطح مطلوبی دارد

امنیت کشور ایتالیا بین تمام کشورهای دنیا رتبه 31 را دارد، و شاخص امنیت جهانی (Global Peace Index) در آن 1.64 است. هرچند که معمولا توصیه می‌شود مراقب جیب‌برها و کیف‌قاپ‌ها در نقاط توریستی و حمل‎و نقل، به ویژه در ایستگاه‌های مرکزی قطار باشید. در یک کلام، دارایی‌های مختلف‌تان را به امان خدا نسپارید

سایر مزایای زندگی در ایتالیا

  • به طور کلی، هزینه زندگی در این کشور بالا نیست، اما در شهرهای مهم هم چندان پایین نیست.
  • اخذ تابعیت ایتالیا در مقایسه با کشورهای دیگر ساده‌تر است.
  • زندگیِ شبانه در ایتالیا بسیار جذاب و پرجنب‌وجوش است.
  • خرید ملک و املاک در این کشور نیز نسبتا آسان‌تر است.
  • علاوه بر مدارس آموزش ابتدایی، دانشگاه‌های ایتالیایی نیز از نظر کیفیت آموزش حرف‌های مهمی برای گفتن دارند.
  • افتتاح حساب بانکی در ایتالیا برای مهاجران (وقتی مدارک لازم را داشته باشند) اصلا سخت نیست.
  • بلندمدت بودن اجاره‌نامه‌‌ها یکی از مواردی است که برخی آن را یک نکته کاملا منفی تلقی می‌کنند، هرچند معمولا قوت قلب خوبی برای مستاجر است. اجاره‌نامه‌‌های موقت در ایتالیا 18 ماه است.
  • این کشور آب و هوای خوبی دارد، هرچند که از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد.
  • وقتی ساکن این کشور باشید، به راحتی می‌توانید از سایر کشورهای اروپایی نیز دیدن کنید.

نظر شما درباره مزایا و معایب زندگی در ایتالیا چیست؟

تجربه زندگی در ایتالیا به موقعیت خود شما و البته انتظارات‌تان بستگیِ زیادی دارد، مانند زندگی در هر نقطه دیگری از دنیا. افرادی که هدف نهایی‌شان بازنشستگی در این کشور و لذت بردن از شگفتی‌های بی‌پایان آن است، احتمالا هرگز از انتخاب‌شان پشیمان نمی‌شوند (و با کمترین بودجه‌ها هم می‌توانند اینکار را بکنند).

اما وقتی نوبت به یافتن شغل و زندگی در ایتالیا به سبک مدرن آن می‌رسد، چالش‌های موجود در مسیر را نباید نادیده گرفت. با این حال، اگر مصمم باشید، تقریبا همیشه نکات مثبت بر ویژگی‌های نه‌چندان خوشایند سایه می‌اندازد.

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *