غذاهای محلی تایلند از خوشمزه‌ترین تا ترسناک‌ترین

آخرین بروزرسانی : نوامبر 2023

هر زمان صحبت از فرهنگ غذایی آسیای شرقی مثلاً غذاهای تایلندی به میان می‌آید، ترسناک‌ترین غذاها با مواد اولیه عجیب به ذهن افراد خطور می‌کند. اما باید بگوییم که این تصور درست نیست! این خطّه جغرافیایی غذاهای خوشمزه‌ای دارند که با ترکیب مواد اولیه تازه درست می‌شوند. یک وعده غذای تایلندی ارزش غذایی بالایی دارد و از ترکیب مواد خام تازه و ادویه‌های معطر تشکیل شده‌ است.

این غذاها با روغن‌های سالم طبخ می‌شوند و معمولاً شامل سبزیجات، گوشت، ماهی، میگو و صدف هستند. به‌طورکلی غذاهای سنتی این کشور غنی از مواد مغذی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ هستند. اگر کنجکاو هستید با این غذاها آشنا شوید، تا انتها با ما همراه باشید.

آشنایی با غذای تایلندی

غذاها در این کشور سرسبز و عجیب معمولاً از گروه‌های مختلفی از جمله پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌های سالم و انواع سبزیجات و گیاهان تشکیل شده‌اند. توزیع متعادل گروه‌های غذایی، مواد مغذی ضروری را در وعده‌های مختلف تضمین می‌کند.

آشنایی با غذای تایلندی

بخش مهمی از برنامه غذایی مردم تایلند به‌دلیل جغرافیای ساحلی این کشور، شامل غذاهای دریایی است. ماهی، میگو و سایر آبزیان، منابع عالی پروتئین بدون چربی، اسیدهای چرب امگا3 و مواد معدنی ضروری مانند ید و سلنیوم هستند. گوشت‌های بدون چربی مانند مرغ و گوشت خوک نیز معمولاً در غذاهای این کشور آسیایی استفاده می‌شوند.

روش‌ آشپزی تایلندی اغلب شامل سرخ‌کردن، بخارپزکردن و کباب‌کردن است که به حداقل روغن نیاز دارد و به حفظ ارزش غذایی مواد کمک می‌کند. برنج یکی از مواد اصلی رژیم غذایی تایلندی‌ها است که معمولاً در کنار غذاهای مختلف سرو می‌شود. نودل‌ها مانند نودل برنجی در پد تای، نیز می‌توانند به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی باشند.

بهترین غذای تایلندی

انتخاب یک غذا به‌عنوان بهترین غذای تایلندی کار بسیار مشکلی است. در ادامه 10 غذای برتر تایلندی را معرفی می‌کنیم:

پد تای (Pad Thai):

پد تای با نودل برنج، تخم‌مرغ، توفو، میگو یا مرغ، جوانه لوبیا و سس تند درست می‌شود. پد تای به‌خاطر تعادل طعم‌های شیرین و ترش خود شناخته شده است.

بهترین غذای تایلندی

تام یام (Tom Yum):

تام یام یک سوپ تایلندی است که به‌خاطر طعم‌های تند و ترشش معروف شده است. این سوپ با مواد معطری مانند علف لیمو، گلنگال، برگ لیموترش، فلفل چیلی و آب‌لیمو طعم‌دار شده است.

کاری سبز (Gaeng Keow Wan):

یک کاری محبوب تایلندی است که با ترکیب موادی متشکل از فلفل‌سبز، سیر، علف لیمو، گالنگال، موسیر، گشنیز و زیره سبز درست می‌شود. این غذا بر پایه فلفل‌سبز است، به‌همین‌دلیل طعمی آتشین و رنگی سبز دارد.

کاری Massaman:

این کاری معطر از غذاهای هندی برگرفته شده است. این غذا معمولاً با تکه‌های لطیف گوشت گاو یا مرغ، سیب‌زمینی، پیاز، بادام‌زمینی و شیر نارگیل پخته می‌شود. با توجه به اینکه، کاری با حرارت ملایم می‌پزد، درنتیجه بافت خامه‌ای و طعم پیچیده‌ای دارد.

سام توم (سالاد سبز پاپایا):

سام توم یک سالاد باطراوت و تند است که با پاپایای سبز خردشده، گوجه‌فرنگی، لوبیاسبز، بادام‌زمینی و فلفل چیلی درست می‌شود. ترکیب بافت‌ ترد سبزیجات با طعم‌ تند فلفل خوشمزگی را به این سالاد به بالاترین حد ممکن می‌رساند.

Pad Krapow Moo Saap (گوشت خوک و ریحان):

این غذای سرخ شده حاوی گوشت خوک چرخ‌شده با ریحان تایلندی، سیر، فلفل چیلی و سس سویا است و اغلب با یک تخم‌مرغ سرخ‌شده روی آن و همراه با برنج بخارپز، سرو می‌شود. این غذا به‌خاطر طعم‌های معطر، تند و عطر ریحان تایلندی معروف است.

Pad Krapow Moo Saap (گوشت خوک و ریحان)

Gaeng Daeng (کاری قرمز):

Gaeng Daeng یک کاری طعم‌دار و تند است که با ترکیبی از فلفل قرمز خشک، سیر، موسیر، علف لیمو و ادویه‌های مختلف درست می‌شود.

 Pad See Ew:

این غذای تایلندی نودل سرخ شده است که با رشته‌فرنگی بزرگ، سس سویا، تخم‌مرغ، کلم‌بروکلی یا سبزی‌های دیگر و گوشت‌هایی مانند مرغ، گاو یا میگو سرو و اغلب در ووک داغ پخته می‌شود و در نتیجه طعمی دودی دارد، همچنین طعم آن کمی شیرین است.

Gaeng Phed کاری قرمز:

این یکی دیگر از انواع کاری قرمز تایلندی است. خمیر این کاری با فلفل قرمز، سیر، علف لیمو، گالنگال و برگ های تازه کافیر درست می‌شود. این کاری در مقایسه با Gaeng Daeng، طعم تندتری دارد و کِرِمی‌تر است.

خائو پد (برنج سرخ‌شده):

خائو پد یک غذای اصیل تایلندی است که معمولاً با برنج‌های باقی‌مانده که کمی بافت جویدنی دارند، طبخ می‌شود. خائو پد یک غذای انعطاف‌پذیر است که می‌توان آن را با مواد و طعم‌های مختلف سفارشی کرد. این غذا اغلب با سبزی‌های تازه تزئین و با تکه‌های لیموترش سرو می‌شود.

خائو پد (برنج سرخ‌شده)

ترسناک‌ترین غذاهای تایلندی

غذاهای عجیب‌وغریب در کشورهای آسیای شرقی بسیار زیاد است. اگر در بازارچه‌های محلی تایلند قدم بزنید، حتماً موجودات ترسناکی می‌بینید که برای تهیه غذا به فروش می‌رسند. در ادامه چند غذای ترسناک و عجیب تایلندی را معرفی می‌کنیم تا بیشتر با دنیای عجایب آشنا شوید:

Larb Dib:

لارب دیب یکی از غذاهای سنتی و محبوب تایلندی است. لارب دیب به‌صورت سرد و بدون پخت سرو می‌شود، بنابراین از گوشت خرد‌شده خام تهیه می‌شود. به‌همین‌دلیل این غذا با ذائقه خیلی از افراد جور درنمی‌آید. از طرفی استفاده از گوشت خام فرد را در معرض میکروب‌ها و باکتری‌های خطرناک قرار می‌دهد. بنابراین این غذا هم عجیب است و هم ترسناک.

ترسناک‌ترین غذاهای تایلندی

خفاش:

حتی تصور خوردن خفاش، ترسناک و چندش‌آور است. این غذا به‌صورت کبابی و آب‌پز سرو می‌شود. خفاش کبابی یا «بت سوات»، یک غذای محلی در برخی مناطق آسیایی مانند تایلند و اندونزی است. در این غذا خفاش‌های کوچک درست مثل کباب پخته می‌شوند. خفاش‌ها معمولاً حامل بیماری‌های خطرناک قابل‌انتقال به انسان هستند، بنابراین مصرف آن‌ها از لحاظ بهداشتی نیز خطرناک است.

Raw Red Ant Eggs:

این غذا از تخم‌های زیرزمینی مورچه‌ها ساخته می‌شوند. در برخی از فرهنگ‌ها تخم مورچه به‌عنوان یک منبع غذایی باارزش مورداستفاده قرار می‌گیرد. آن‌ها به‌صورت خام مصرف می‌شوند و معمولاً در سالاد، سوپ‌ یا غذاهای دیگر به‌عنوان یک  طعم‌دهنده استفاده می‌شوند.

Maeng Da:

یکی از حشرات معروف که معمولاً در تایلند به‌صورت آب‌پز یا سرخ‌شده با نمک زیاد مصرف می‌شود، حشره آب است. این حشرات غول‌پیکر که در زبان تایلندی به‌عنوان Maeng Da شناخته می‌شوند، حدود 2/3 اینچ طول دارند و شبیه سوسک‌های قهوه‌ای هستند. طعم آن اغلب با گوش ماهی یا میگو مقایسه می‌شود.

Maeng Da

معروف‌ترین غذاهای تایلند 

تایلند غذاهای خوشمزه و عجیب زیادی دارد که معروف‌ترین آن‌ها در لیست زیر آورده شده است:

  • تام یام گونگ (سوپ میگو تند)
  • سوم توم (سالاد پاپایای سبز تند)
  • تام خا کای (مرغ در سوپ نارگیل)
  • Gaeng Daeng (کاری قرمز)
  • پد تای (نودل سرخ‌شده به سبک تایلندی)
  • خائو پد (برنج سرخ‌شده)
  • Pad Krapow Moo Saap (ریحان و گوشت خوک سرخ‌شده)

معرفی غذاهای خیابانی تایلند

غذاهای خیابانی تایلند بسیار معروف و محبوب هستند و در تمامی شهرهای این کشور یافت می‌شوند. در جدول زیر برخی از غذاهای خیابانی پرطرف‌دار تایلندی معرفی شده است:

اسم غذای تایلندی خیابانیمواد اولیه
پاد سی ایو (Pad See Ew)نودل‌های پهن، تخم‌مرغ، گوشت، سویا، سیر، کرفس، سس سویا
روتی (Roti)نان سبوس‌دار، تخم‌مرغ، شکر، شیر، موز، نارگیل
کلوآی تاد (Khao Kai Tod)برنج، تخم‌مرغ، سیر، فلفل قرمز، سس چیلی، سس سویا
پادکرا پائو (Pad Kra Pao)گوشت چرخ‌کرده، سیر، فلفل قرمز، فلفل‌دلمه‌ای، ریحان تایلندی، سس سویا، سس چیلی
سوپ تام یام (Tom Yum)ماهی، مرغ یا گوشت، قارچ، لیمون گراس، فلفل‌دلمه‌ای، سیر، زنجبیل، نعناع، سس چیلی
کاو نیاو ماموان (Khao Niao Mamuang)برنج کهنه، شیر نارگیل، انبه، شکر
کاو سوی (Khao Soi)نودل، گوشت، سیر، فلفل‌دلمه‌ای، سس کره بادام، شیر نارگیل، سس سویا
کاو پود جی (Khao Pad Gai)برنج، تخم‌مرغ، گوشت مرغ، ریحان شیرین، فلفل‌دلمه‌ای، سیر، سس سویا، سس چیلی

معرفی غذاهای محلی در تایلند 

غذاهای محلی تایلندی به ۴ دسته تام (غذاهای آب‌پز)، یام (سالادهای تند)، تام (غذاهای کوبیده) و کائنگ (کاری) تقسیم می‌شوند. در ادامه بهترین غذاهای محلی این کشور معرفی شده است:

  • پد تای (Pad Thai)
  • تام یام (Tom Yum)
  • کاری سبز (Gaeng Keow Wan)
  • ماسامان کاری (Massaman Curry)
  • سام توم (سالاد پاپایای سبز)
  • گوشت خوک ریحان (Pad Krapow Moo Saap)
  • Pad See Ew
  • لارب (Larb)
  • برنج انبه‌ای (Mango Sticky Rice)

سخن پایانی

غذاهای تایلندی با عطر منحصربه‌فرد و ترکیبات تازه و متنوع به تعادل طعم‌و مزه، شهرت جهانی دارند. با استفاده از ادویه‌های معطر و سبزیجات تازه، این غذاها طعم و عطری خاص و متنوع پیدا کرده‌اند.

غذای تایلندی شامل پروتئین‌ها، سبزیجات، فیبر و روغن‌های سالم است. همچنین غذاهای دریایی نقش مهمی در آشپزی تایلندی دارند. استفاده از رنگ‌ طبیعی سبزیجات و ادویه‌ها جذابیت غذاهای تایلندی را دوچندان کرده است. کشور تایلند به‌خاطر تنوع مواد اولیه، ترکیبات تازه، طعم‌های متنوع و جذابیت بصری در غذاهایش یکی از بهترین نماینده‌های آشپزی‌ در دنیا است.

منابع:

https://fr.hotels.com/go/thailand/best-thai-food

https://siamais.co.uk/the-top-10-most-popular-thai-dishes-to-try/

https://www.rainforestcruises.com/guides/best-thai-food

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *