راهنمای سفر به بانکوک

آخرین بروزرسانی : اسفند ۱۴۰۲

بانکوک پایتخت و مهم‌ترین شهر تایلند است که بیش‌از 10 میلیون نفر جمعیت دارد. به‌لطف توسعۀ اقتصادی فزاینده و محبوبیت گستردۀ آن به‌عنوان یک مقصد گردشگری بین‌المللی، امروزه این شهر به یکی از تأثیرگذارترین و مدرن‌ترین شهرهای آسیای جنوب شرقی تبدیل شده است.

بانکوک که در سواحل رودخانۀ اصلی کشور، چائو فرایا واقع شده است، بین قرن 16 و 19 میلادی به سیستم گسترده‌ای از کانال‌ها برای حمل‌ونقل متکی بود؛ درنتیجه اروپاییان لقب «ونیز شرق» را به این شهر داده بودند. در مورد نام این شهر نیز، نام کامل تایلندیِ بانکوک، رکورد جهانی گینس را برای «طولانی‌ترین نام برای یک مکان» دارد.

در واقع در زبان تایلندی، نام بانکوک حاوی 168 حرف از زبان باستانی این کشور است؛ ولی بیشتر مردم محلی آن را Krung Thep می‌نامند که تقریباً به‌معنای «شهر فرشتگان» ترجمه می‌شود. با این مقدمه، بیایید نگاهی به سفر به بانکوک داشته باشیم.

بانکوک کجاست؟

بانکوک، پایتخت تایلند و بزرگترین شهر آن است. این شهر یک مقصد گردشگری بزرگ بین‌المللی است که هر ساله در بین پربازدیدترین شهرهای جهان قرار دارد. در واقع بانکوک آنقدر محبوب و مشهور است که برای چهار سال متوالی توسط خوانندگان مجلۀ Travel + Leisure به‌عنوان بهترین شهر جهان انتخاب شده است.

جاذبه‌های بی‌شمار بانکوک آن را برای عدۀ گوناگونی از گردشگران، جذاب کرده است. آیا اهل خرید هستید؟ بازارها و مراکز خریدی مانند بازار چاتوچاک (Chatuchak) و میدان سیام وجود دارند که می‌توانند ساعت‌ها شما را مشغول می‌کنند.

اگر جاذبه‌های فرهنگی را دوست دارید، می‌توانید تمام روز را به کاوش در شهر قدیمی و منظره‌های دیدنی آن مانند کاخ سلطنتی بزرگ و وات فو (Wat Pho) بگذرانید. اگر به‌دنبال غذای خوشمزه هستید، پس خوشحال خواهید شد اگر بدانید که CNN بانکوک را به‌عنوان بهترین شهر جهان از نظر غذاهای خیابانی معرفی کرده است.

اجازه ندهید نگرانی‌های مربوط به بودجه شما را بترساند. شما می‌توانید در خیابان Khaosan، پایتخت کوله‌گردی جهان، با حداقل 15 تا 20 دلار در روز گردش کنید و لذت ببرید. به‌طور خلاصه، بانکوک برای همه نوع آدم چیزهایی برای لذت‌بردن دارد. این شهر، بسیار هیجان انگیز و نسبتاً ارزان است و تعداد فراوانی از گردشگران، فقط برای دیدن آن به جنوب شرق آسیا سفر می‌کنند.

بانکوک کجاست؟

آب و هوای بانکوک

راهنمای سفر به بانکوک بدون بررسی بهترین زمان برای سفر به این شهر کامل نمی‌شود. این شهر مانند مانیل از آب‌و‌هوای گرمسیری برخوردار است؛ بنابراین در تمام سال گرم است و تنها دو فصل دارد: بارانی و خشک! فصل خشک این شهر از نوامبر تا آوریل است، در حالی که فصل بارانی آن از می‌ تا اکتبر طول می‌کشد.

مارس و می ‌معمولاً گرم‌ترین ماه‌های سال هستند. در حالی که آگوست و سپتامبر بارانی‌ترین روزها را تجربه می‌کنند. به‌دلیل آب‌وهوای خشک و خنک‌تر، نوامبر تا فوریه، بهترین زمان برای سفر به بانکوک است. بااین‌حال، در طی این چند ماه سفر توریست‌ها به بانکوک به اوج خود می‌رسد؛ بنابراین انتظار قیمت‌های بالاتر در آن زمان را داشته باشید.

نوامبر-فوریه:

از نظر آب‌وهوا، این زمان برای بازدید از بانکوک ایدئال است. هوا خنک‌تر است، باران کمتری می‌بارد و هوا شرجی نیست. همچنین اوج فصل توریستی است پس انتظار جمعیت بیشتر و قیمت‌های بالاتری را داشته باشید.

مارس-می:

این دو ماه، گرم‌ترین ماه‌های بانکوک هستند. دما اغلب از 40 درجۀ سانتی‌گراد فراتر می‌رود و گردش در شهر را کمی دشوار می‌کند. بااین‌حال، Songkran یا سال نوی تایلندی در ماه آوریل اتفاق می‌افتد. این فستیوال سه‌روزه، شهر را وارد یک جنگ آب‌بازی بزرگ می‌کند و بدین ترتیب سرگرمی فراوانی را برای توریست‌ها به همراه خواهد داشت.

ژوئن-اکتبر:

فصل بارانی در بانکوک معمولاً از ژوئن آغاز می‌شود و تا اوایل نوامبر ادامه دارد. در این فاصله تعداد توریست‌های بانکوک معمولاً از سایر ماه‌های سال کمتر است.

برای کمک به درک بهتر آب‌وهوا در بانکوک، نمودار میانگین دما و بارش سالانه، در تصویر زیر نمایش داده شده است. ماه‌های پیشنهادی برای بازدید، با رنگ نارنجی مشخص است.

آب و هوای بانکوک

نمودار آب و هوای بانکوک

بهترین مکان‌های بازدید در بانکوک

مکان‌هایی که هنگام سفر به بانکوک نباید آن‌ها را از دست بدهید، در ادامه معرفی شده است.

کاخ بزرگ (Grand Palace) و Wat Phra Kaew

کاخ بزرگ توسط بسیاری از مردم به‌عنوان مهم‌ترین جاذبۀ بانکوک در نظر گرفته می‌شود. این کاخ در سال 1782 ساخته شد و تا سال 1925 به‌عنوان اقامتگاه رسمی خانوادۀ سلطنتی تایلند مورد استفاده قرار می‌گرفت. البته پادشاه اکنون در کاخ دوسیت (Dusit) اقامت دارد؛ اما کاخ بزرگ هنوز هم برای رویدادهای رسمی مانند مراسم سلطنتی و فعالیت‌های دولتی استفاده می‌شود.

در Grand Palace چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد؛ بنابراین برنامه‌ریزی کنید که چند ساعتی را در آنجا بگذرانید. این کاخ، مجموعه بزرگی است که از چندین ساختمان مجلل، آلاچیق‌ها، حیاط‌ها و باغ‌های آراسته، تشکیل شده است.

یکی از مهمترین سازه‌های کاخ بزرگ Wat Phra Kaew یا معبد بودای زمردی است. این معبد، بودای زمرد معروف را در خود جای داده است و مقدس‌ترین معبد بودایی در تایلند محسوب می‌شود.

وات فو (Wat Pho)

وات فو یا معبد بودای درازکشیده، درست در جنوب کاخ بزرگ واقع شده است. این معبد نزدیک به 400 تصویر بودای تذهیب‌شده را در خود جای داده است که هیچ‌کدام از بودای غول‌پیکر درازکشیده‌اش با قد 15 متر و طول 46 متر چشمگیرتر نیستند.

بهترین مکان‌های بازدید در بانکوک

وات فو به همراه وات آرون (Wat Arun) یکی از شش معبدی هستند که به‌عنوان بالاترین درجه از معابد سلطنتی درجۀ یک در تایلند در نظر گرفته می‌شوند. اینجا علاوه‌بر اینکه اولین دانشگاه دولتی کشور بوده است، زادگاه ماساژ سنتی تایلندی هم محسوب می‌شود. امروزه، این نوع ماساژ، در این معبد تدریس و تمرین می‌شود.

Wat Arun دقیقاً در آن سوی رودخانه‌ای که در آنجا Wat Pho قرار دارد، جای گرفته است. این معبد علاوه‌بر اینکه یکی از مهم‌ترین معابد بانکوک است، یکی از زیباترین معابد کشور هم وحسوب می‌شود که به‌دلیل موقعیت چشمگیر در کنار رودخانه و طراحی جالب آن، مشهور است.

رسیدن به Wat Arun از Wat Pho آسان است. کافی است از اسکلۀ Tha Thien کمی پیاده‌روی کنید و با قایق از رودخانۀ Chao Phraya عبور کنید. همچنین می‌توانید از Wat Pho و Wat Arun همراه با راهنما دیدن کنید.

وات ساکت (Wat Saket)

وات ساکت یک معبد بودایی مربوط به دوران آیوتایا است که به‌خاطر چِدی طلایی خیره‌کننده‌اش معروف است. این کوه که به‌عنوان کوه طلایی نیز شناخته می‌شود، بر بالای تپه‌ای ۸۰ متری و دست‌ساز در حدود ۲.۵ کیلومتری شرق کاخ بزرگ قرار دارد.

از 300 پله بالا بروید تا به استوپای بالای آن برسید و مناظر عالی بانکوک را در تماشا کنید. هیچ ایستگاه BTS یا MRT در نزدیکی Wat Saket وجود ندارد؛ بنابراین رسیدن به آنجا با Grab از Grand Palace یا پیاده از Wat Suthat راحت‌تر است.

جیم تامپسون هاوس، زیارتگاه و موزه Erawan ، مرکز فرهنگ و هنر بانکوک و باغ وحش بانکوک از دیگر مکان‌هایی هستند که از دیدن آن‌ها ضرر نخواهید کرد!

بهترین مناطق برای اقامت در بانکوک

تعیین محل اقامت در بانکوک می‌تواند چالش‌انگیز باشد. این شهر، بزرگ است و سیستم مترو اگرچه راحت است؛ اما هنوز به بسیاری از مناطق خدماتی ارائه نمی‌دهد. به‌همین‌دلیل، بهتر است در یک منطقۀ تجاری اقامت کنید که تا حد امکان به ایستگاه BTS یا MRT نزدیک باشد.

به ‎این‌ترتیب دسترسی آسانی به مترو خواهید داشت و مجبور نیستید برای رفت‌وآمد به تاکسی یا Grab وابسته باشید.هشت منطقۀ اقامتی توریستی محبوب در مرکز شهر بانکوک وجود دارد: سوخومویت، سیام، سیلوم، پراتونام، ریورساید، محلۀ چینی‌ها، شهر قدیمی (راتاناکوسین) و چاتوچاک.

به‌دلیل ترافیک بدنام در ساعت شلوغی بانکوک، گردشگرانی که در ساعات خاص وارد شهر و از آن خارج می‌شوند، اغلب در نزدیکی فرودگاه سووارنابومی می‌مانند؛ بنابراین شما آن را نهمین منطقۀ اقامتی توریستی بانکوک حساب کنید.

اگر اولین بار است که به بانکوک می‌روید، احتمالا مناطق سیام یا سوخومویت برای اقامت شما ایدئال هستند. آن‌ها بهترین ترکیب خرید، غذا و سهولت حمل‌ونقل را به توریست‌ها ارائه می‌دهند. نقشۀ رنگی زیر به شما کمک کند تا جایی که همه این مناطق توصیه‌شده قرار دارند را تجسم کنید.

بهترین مناطق برای اقامت در بانکوک

● قرمز: سوخومویت؛
● بنفش: سیام؛
● سبز: سیلوم؛
● صورتی: پراتونام؛
● آبی: ریورساید؛
● زرد: محله چینی‌ها؛
● خاکستری: شهر قدیمی؛
● نارنجی: چاتوچاک؛
● قهوه‌ای: فرودگاه سووارنابومی.

سایر کارهایی که باید در بانکوک انجام داد

راهنمای سفر به بانکوک هیچگاه کامل نمی‌شود مگر اینکه راجع به غذاهای خیابانی این شهر حرف بزنیم. بانکوک مترادف با غذاهای خیابانی است و مهم نیست در چه ساعتی از روز در کجای شهر باشید.

به نظر می‌رسد در هر گوشه‌ای، یک چیز خوشمزه در انتظار شما است. یکی از بهترین محله‌ها برای شکار غذاهای خیابانی، منطقۀ اطراف جاده یاووارات در محله چینی‌ها است. اینجا، خانۀ برخی از بهترین و نمادین‌ترین غرفه‌های غذای خیابانی در بانکوک است.

بانکوک مانند غذاهای خیابانی به‌خاطر بازارهایش هم مشهور است. از بازارهای مواد غذایی گرفته تا بازارهای آخر هفته. بازارهای شناور تا بازارهای شبانه. به نظر می‌رسد بازاری برای همه نوع انسان در این شهر وجود دارد.

بازارها بخش مهمی از تجربۀ بانکوک هستند که هیچ بازدیدکننده‌ای نباید بدون بازدید از حداقل یکی از آن‌ها، شهر را ترک کند. بازار آخر هفته Chatuchak، بازار Or Tor Kor و بازار شناور Khlong Lat Mayom پیشنهاد ما هستند.

و در پایان، رودخانۀ چائو فرایا یکی از ویژگی‌های مهم بانکوک است. این رودخانه از مرکز شهر می‌گذرد و هر روز به‌عنوان یک مسیر حمل‌ونقل مناسب برای هزاران مسافر عمل می‌کند. برای گردشگران، رودخانۀ چائو فرایا راهی عالی برای تجربه برخی از محبوب‌ترین جاذبه‌های بانکوک مانند وات آرون، وات فو و کاخ بزرگ است.

سخن پایانی
بانکوک یکی از تأثیرگذارترین و مدرن‌ترین شهرهای آسیای جنوب شرقی است. این شهر که در سواحل رودخانۀ اصلی کشور؛ یعنی چائو فرایا واقع شده است، آنچنان شهر بزرگ و جالبی است که تجربۀ یک سفر به بانکوک می‌تواند هزاران صفحه از خاطرات شیرین شما را پر کند.

منابع:

https://www.willflyforfood.net/the-first-timers-travel-guide-to-bangkok/#when-to-go

https://www.travelandleisure.com/travel-guide/bangkok

https://www.introducingbangkok.com/

https://nerdnomads.com/bangkok-travel-guide

 

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *