لیست کشورهای بدون ویزا با پاسپورت کانادا ۲۰۲۴

آخرین بروزرسانی : جولای 2024

دارندگان پاسپورت کانادایی از سفر بدون ویزا، یا از آپشن دریافت ویزا هنگام ورود به بسیاری از کشورهای جهان لذت می‌برند. از سال 2021 تاکنون، دارندگان پاسپورت کانادایی می‌توانند بدون ویزا به 184 کشور و منطقه در سرتاسر دنیا سفر کنند که این موضوع، گذرنامه کانادایی را به یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان تبدیل می‌کند.

انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، ایرلند، اتریش، بلژیک، دانمارک، فنلاند، یونان، هلند، نروژ، سوئد، سوئیس، ایسلند، استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند که دارندگان پاسپورت کانادایی می‌توانند بدون ویزا از آن‌ها دیدن کنند.

توجه به این نکته مهم است که سیاست‌های ویزا می‌توانند بدون اطلاع قبلی تغییر کنند؛ بنابراین همیشه بهتر است قبل‌از انجام هماهنگی‌های سفرتان، با سفارت یا کنسولگری کشوری که قصد بازدید از آن را دارید مشورت کنید. اکنون بیایید ببینیم کشورهای بدون ویزا با پاسپورت کانادا کدام‌ها هستند؟

لیست کشورهای بدون ویزا با پاسپورت کانادا 

همانطور که گفتیم، درحال‌حاضر پاسپورت کانادایی یکی از قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیاست و شهروندان کانادایی می‌توانند برای مدت محدودی بدون درخواست ویزا به بسیاری از کشورها سفر کنند. در واقع گذرنامه کانادایی براساس شاخص پاسپورت VisaGuide در دسامبر 2024 در رتبه 38 جهان قرار دارد.

لیست کشورهای بدون ویزا با پاسپورت کانادا 

البته کانادایی‌ها برای بازدید از برخی کشورها بدون ویزا، نیاز به ثبت‌نام آنلاین دارند. مجوزهای سفر الکترونیکی در سراسر جهان برای تسهیل سفر ایمن بدون ویزا استفاده می‌شوند. کامل‌ترین لیست کشورهای بدون ویزا با پاسپورت کانادا در ادامه آورده شده است.

پیشنهاد مطالعه : ویزای توریستی کانادا 

کشورهای اروپایی

کانادایی‌ها می‌توانند بدون ویزا به اکثر کشورهای اروپایی سفر کنند. کشورهای اروپایی معاف از ویزا برای کانادا به 2 لیست زیر تقسیم می‌شوند:

  1. کشورهای منطقه شینگن یا نامزدهای شینگن (که برای این کشورها از سال 2025 ثبت‌نام ETIAS هم مورد نیاز خواهد بود)؛
  2. سایر کشورهای اروپایی.

کشورهای منطقه شینگن

لیست کشورهای بدون ویزا در منطقه شینگن و اعضای کاندید شینگن با پاسپورت کانادا شامل موارد زیر است:
● اتریش؛
● بلژیک؛
● بلغارستان؛
● کرواسی؛
● قبرس؛
● جمهوری چک؛
● دانمارک؛
● استونی؛
● فنلاند؛
● فرانسه؛
● آلمان؛
● یونان؛
● مجارستان؛
● ایسلند؛
● ایتالیا؛
● لتونی؛
● لیختن اشتاین؛
● لیتوانی؛
● لوکزامبورگ؛
● مالت؛
● موناکو؛
● هلند؛
● نروژ؛
● لهستان؛
● کشور پرتغال؛
● سن مارینو؛
● اسلواکی؛
● اسلوونی؛
● اسپانیا؛
● سوئد؛
● سوئیس؛
● رومانی؛
● شهر واتیکان.

ازآنجاکه هیچ مرز داخلی در منطقه شینگن وجود ندارد، کانادایی‌ها می‌توانند تا 90 روز بدون ویزا در سراسر این منطقه سفر کنند. البته از سال 2025، برای عبور از مرز خارجی شنگن (یعنی واردشدن به ناحیه شنگن) با پاسپورت کانادایی، باید ETIAS داشته باشید.

بااین‌حال کانادایی‌ها همچنان خواهند توانست تا 3 ماه برای گردشگری و تجارت بدون ویزا در این منطقه بمانند و بلغارستان، قبرس و رومانی با اینکه هنوز اعضای کامل منطقه شینگن نیستند، در سال 2025 به مجوز ETIAS نیاز دارند.

اروپا به‌زودی مجوز سفر الکترونیکی ETIAS را راه‌اندازی خواهد کرد و کانادایی‌ها برای رفتن به منطقه شنگن بدون ویزا، باید برای ETIAS درخواست دهند. برای این کار، شهروندان کانادایی باید اطلاعات اولیه شخصی و جزئیات گذرنامه خود را به نهادهای زیرمجموعه اتحادیه اروپا به‌صورت اینترنتی ارائه دهند. سپس مجوز ETIAS زمانی که پاسپورت در مرز خارجی شنگن اسکن می‌شود، تأیید خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : ویزای توریستی شینگن

سایر کشورهای اروپایی

این کشورهای اروپایی که در منطقه شینگن نیستند، به کانادایی‌ها اجازه می‌دهند تا 90 روز در کشورشان اقامت داشته باشند، و ETIAS برای سفر به این سرزمین‌های اروپایی مورد نیاز نخواهد بود:
● آلبانی؛
● آندورا؛
● بوسنی و هرزگوین؛
● جبل الطارق؛
● ایرلند؛
● مونته نگرو،
● مقدونیه شمالی،
● صربستان،
● انگلستان (6 ماه)؛
● اوکراین.

کشورهای بدون ویزا با پاسپورت کانادا در خارج از اروپا

بسیاری از کشورهای غیراروپایی نیز به کانادایی‌ها اجازه ورود بدون ویزا را می‌دهند. حداکثر اقامت بدون ویزا برای کانادایی‌ها در این کشورها، از 14 روز تا 6 ماه متغیر است. البته برخی از این کشورها مجوز سفر الکترونیکی مشابه ETIAS دارند. در این موارد، کانادایی‌ها باید قبل‌از عزیمت به‌صورت آنلاین ثبت‌نام کنند.

کشورهای بدون ویزا با پاسپورت کانادا در خارج از اروپا

کشورها با اقامتی برای 6 ماه یا بیشتر بدون ویزا و با پاسپورت کانادا

این کشورها به شهروندان کانادایی اجازه می‌دهد طولانی‌ترین اقامت بدون ویزا را داشته باشند. دارندگان گذرنامه می‌توانند تا 6 ماه برای اهداف مشخص از این کشورها دیدن کنند:
● آنتیگوا و باربودا: 6 ماه؛
● باهاما: 8 ماه؛
● باربادوس: 6 ماه؛
● جزایر کیمن: 6ماه؛
● دومینیکا: 6 ماه؛
● گرجستان: 360 روز؛
● کره جنوبی: 6 ماه؛
● مکزیک: 6 ماه؛
● مونتسرات: 6 ماه؛
● پاناما: 6 ماه؛
● سنت کیتس و نویس: 6 ماه؛
● ایالات متحده: 6 ماه.

برای اقامت بیشتر از زمان مشخص‌شده در این کشورها، کانادایی‌ها باید برای دریافت ویزا اقدام کنند.

لیست کشورهای بدون ویزا برای اقامت 90 روزه

علاوه‌بر مقاصد اروپایی ذکرشده در بالا، این مناطق و کشورهای غیراروپایی هم به کانادایی‌ها اجازه می‌دهند تا حداکثر 90 روز بدون ویزا از کشورشان بازدید کنند. لیست کشورهای بدون ویزا با پاسپورت کانادا عبارت‌اند از:
● آنگویلا (Anguilla)؛
● آرژانتین؛
● برمودا؛
● بولیوی؛
● بونیر؛
● بوتسوانا؛
● شیلی؛
● کلمبیا؛
● کاستاریکا؛
● کوراسائو؛
● جمهوری دومینیکن؛
● اکوادور؛
● السالوادور؛
● اسواتینی؛
● فیجی؛
● گویان فرانسه؛
● گامبیا؛
● گرینلند؛
● گرانادا؛
● گواتمالا؛
● گویان؛
● هائیتی؛
● هنگ کنگ؛
● هندوراس؛
● اسرائيل؛
● جامائیکا؛
● ژاپن؛
● مالزی؛
● موریس؛
● مایوت؛
● مولداوی؛
● مراکش؛
● نامیبیا؛
● کالدونیای جدید؛
● نیوزلند؛
● نیکاراگوئه؛
● پرو؛
● Reunion؛
● سنگال؛
● سنگاپور؛
● آفریقای جنوبی؛
● تایوان؛
● ترینیداد و توباگو؛
● تونس؛
● تورکس و کایکوس (Turks and Caicos)؛
● اروگوئه؛
● ونزوئلا.

پیشنها مطالعه : ویزای توریستی ژاپن 

کشورهای بدون ویزا با پاسپورت کانادا برای اقامت 30 روزه

کشورهای زیر به دارندگان پاسپورت کانادا اجازه ورود بدون ویزا و اقامت حداکثر 30 روز را می‌دهند:
● آروبا؛
● بلاروس؛
● بلیز؛
● جزایر ویرجین بریتانیا؛
● جزایر کوک؛
● اندونزی؛
● قزاقستان؛
● میکرونزی؛
● مغولستان؛
● نیوئه؛
● فیلیپین؛
● قطر؛
● سنت لوسیا (6 هفته)؛
● سنت وینسنت و گرنادینز؛
● سنگاپور؛
● تایلند؛
● ازبکستان؛
● وانواتو.
کشورهایی که کمتر از 30 روز معافیت ویزا برای کانادایی‌ها دارند هم شامل لیست زیر هستند:
● برونئی: 14 روز؛
● لسوتو: 14 روز؛
● کیریباتی: 28 روز؛
● سائوتومه و پرینسیپ: 15 روز.

پیشنهاد مطالعه : ویزای توریستی سنگاپور 

بررسی مدارک سفر موردنیاز کانادایی‌ها برای بازدید از کشورهای بدون ویزا با پاسپورت کانادا

اگرچه کانادایی‌ها نیازی به درخواست ویزا برای کشورهای ذکرشده در بالا ندارند؛ اما برخی شرایط ورود برای آن‌ها وجود دارد. در همه موارد، کانادایی‌ها باید پاسپورت معتبر داشته باشند. مثلاً قبل‌از ورود به یک کشور اروپایی، گذرنامه فرد معمولاً باید حداقل 3 ماه اعتبار داشته باشد؛ اما مسافران باید شرایط اعتبار گذرنامه را برای مقصد شخصی خود بررسی کنند. در برخی موارد، کانادایی‌ها به مجوز الکترونیکی سفر نیاز دارند.

بررسی مدارک سفر موردنیاز کانادایی‌ها برای بازدید از کشورهای بدون ویزا با پاسپورت کانادا

استرالیا، نیوزلند و کره جنوبی برخی از کشورهایی هستند که قبلاً برای کانادایی‌ها شرایط ETA لحاظ کرده‌اند. همچنین همان‌طور که گفتیم، اتحادیه اروپا در سال 2025 مجوز ETIAS را راه‌اندازی خواهد کرد. همچنین پس‌از کووید-19، برخی از کشورها هنوز هم یک گواهی معتبر واکسن کرونا برای ورود خارجی‌ها درخواست می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه : ویزای تحصیلی کانادا 

چه کانادایی‌هایی واجد شرایط نیستند و باید با ویزا سفر کنند؟

کانادایی‌ها باید شرایط بدون ویزا را داشته باشند. این شرایط برای کشورهای مختلف ممکن است، متفاوت باشد و مثلاً، هدف از بازدید فرد کانادایی از یک کشور معمولاً باید فقط گردشگری یا تجارت باشد و نباید از حداکثر تعداد روزهای ذکرشده برای هر کشور تجاوز کند. کانادایی‌هایی که واجد شرایط معافیت‌های بالا نیستند ممکن است همچنان بتوانند به آن کشور خاص سفر کنند؛ اما باید برای ویزا به‌صورت آنلاین، در بدو ورود یا از طریق سفارت اقدام کنند

پیشنهاد مطالعه : سفارت های کانادا برای ایرانیان

آیا کشورهای بدون ویزا برای مقیمان دائم کانادا (و نه شهروندان رسمی این کشور) وجود دارند؟

شرایط اعطای ویزا برای بازدیدکنندگان خارجی از هر کشور، به ملیت آن‌ها بستگی دارد. بنابراین مقیمان دائم کانادا با پاسپورت صادرشده در کشور دیگری مثل ایران، احتمالاً نیاز به دریافت ویزا برای کشورهای ذکرشده در بالا خواهند داشت.

البته دارندگان گذرنامه از بیش‌از 50 کشور دنیا، از جمله کانادا و ایالات متحده، واجد شرایط ETIAS خواهند بود. درصورتی‌که یک مقیم دائم کانادا دارای پاسپورت صادرشده توسط یک کشور واجد شرایط باشد، می‌تواند بدون درخواست ویزا از کشورهای ETIAS بازدید کنند.

کشورهایی که نیاز به ثبت ETIAS دارند عبارتند از: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس. ایالت‌های کوچک سن مارینو، واتیکان سیتی و موناکو نیز نیاز به ثبت‌نام دارند. رومانی، بلغارستان، کرواسی و قبرس که درحال‌حاضر در حال تبدیل‌شدن به کشورهای شینگن هستند، پس‌از عضویت در شنگن به ثبت ETIAS نیاز دارند.

برای درخواست ETIAS، به پاسپورت و آدرس ایمیل معتبر نیاز دارید. مسافران بین 18 تا 70 سال برای پرداخت هزینه خدمات ثبت‌نام (غیرقابل استرداد) به کارت نقدی یا اعتباری نیاز دارند. این برنامه ساده و سریع است و زمان زیادی از نمی‌گیرد. هر شهروند یک کشور غیر اتحادیه اروپا که درحال‌حاضر برای بازدید از یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اقامت کوتاه‌مدت نیازی به ویزا ندارد، برای ورود به ETIAS نیاز خواهد داشت (بنابراین ایرانی‌ها شامل این موضوع نمی‌شوند).

سخن پایانی
کشورهای بدون ویزا با پاسپورت کانادا به 148 مورد و تمامی مناطق و ناحیه‌های دنیا که می‌توان با پاسپورت کانادایی بدون ویزا از آن‌ها دیدن کرد به 184 مورد می‌رسند. بنابراین شهروند کانادا شدن یک فرصت عالی برای بازدید از تقریبا تمامی دنیا است؛ زیرا این پاسپورت بیشتر نقاط کره زمین را پوشش می‌دهد.

منابع:

https://www.etias.ca/visa-free-countries-canadian-passport/

https://www.etias.ca/

https://cibtvisas.com/blog/travel-to-europe-etias-requirements#:~:text=ETIAS%20Travel%20Requirements,the%20non%2Drefundable%20service%20fee.

https://visaguide.world/visa-free-countries/canadian-passport/

 

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *