آب‌وهوای کبک کانادا در طول سال

آخرین بروزرسانی : بهمن ۱۴۰۲

پهناورترین استان کانادا و مرکز آن، هر دو یک نام دارند: کبک! آب‌وهوای کبک اغلب با سرما و گرمای شدید شناخته می‌شود. گاهی‌اوقات، سرما و گرمای این شهر بزرگ می‌توانند بسیار طاقت‌فرسا باشند. استان کبک تحت تأثیر توده‌های هوای حاره‌ای است که از شمال غرب به سمت آن جریان دارد.

این توده‌های هوا، با جریان سرد لابرادور مواجه می‌شوند که تابستان‌های خنکی را در مناطق شمال شرقی ایجاد می‌کنند. هوای گرم و مرطوبی که از خلیج مکزیک به سمت بالا حرکت می‌کند هم در طول ماه‌های تابستان، موج گرما را در استان به راه می‌اندازد و هم علت بارش برف فراوان در زمستان نیز هست. اکنون بیایید ببینیم کبک کانادا آب و هوا را در فصول مختلف سال، چگونه پشت سر می‌گذارد؟

کبک کانادا آب و هوا: ابرها

در کبک، آسمان پوشیده‌شده توسط ابرها، تغییرات فصلی قابل توجهی را در طول سال تجربه می‌کند. فصل آفتابی‌تر سال در کبک از ۱۰ ژوئن آغاز می‌شود و ۴.۵ ماه طول می‌کشد و در حدود ۲۶ اکتبر به پایان می‌رسد. صاف‌ترین ماه سال در کبک، آگوست است که در طی آن، آسمان به‌طور متوسط در 60٪ مواقع صاف، عمدتاً صاف یا نیمه‌ابری است.

ابری‌ترین بخش سال حدود 26 اکتبر آغاز می‌شود که به مدت 7.5 ماه ادامه دارد و در حدود 10 ژوئن به پایان می‌رسد. ابری‌ترین ماه سال در کبک، ژانویه است که در طی آن به‌طور متوسط 63 درصد مواقع، آسمان، ابری یا نسبتاً ابری است.

کبک کانادا آب و هوا: ابرها

کبک کانادا آب و هوا: انتظار بارش

یک روز مرطوب، روزی است که حداقل 0.04 اینچ بارندگی یا معادل آن (برف و تگرگ) داشته باشد. شانس وجود روزهای مرطوب در کبک در طول سال متفاوت است. در این شهر، فصل مرطوب سال، 6.2 ماه طول می‌کشد؛ از 10 می ‌تا 17 نوامبر، با بیش از 33٪ احتمال بارش! مرطوب‌ترین ماه از نظر تعداد روزهای بارندگی در کبک، ماه جولای است.

ماهی با میانگین 13.4 روز از ماه و حداقل 0.04 اینچ بارندگی! فصل خشک‌ترِ سال هم از 17 نوامبر تا 10 مه به مدت 5.8 ماه طول می‌کشد. ماهی که کمترین روزهای مرطوب سال را دارد هم فوریه است؛ با میانگین 6.8 روز با حداقل 0.04 اینچ بارندگی!

هواشناسان معتقدند، الگوی بارش در کبک، سالیانه تغییر میکند. آنها برای روزهایی که نزولات آسمانی شامل باران، برف یا ترکیبی از آ‌ن‌ها باشد، تمایز قائل هستند.

  • باران: به‌عنوان رایج‌ترین شکل بارش، برای 8.6 ماه (از 18 مارس تا 4 دسامبر) است. جولای در این مدت رکورددار بارش، با میانگین 13.4 روز در ماه است.
  • برف: به‌عنوان رایج‌ترین شکل بارش، برای 3.4 ماه (از 4 دسامبر تا 18 مارس) است. ژانویه در این مدت رکورددار بارش، با میانگین 5.4 روز در ماه است.

کبک کانادا آب و هوا: رطوبت

رطوبت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای آب‌و‌هوایی است که تأثیر بسیاری بر سبک زندگی مردم یک منطقه می‌گذارد. کبک در ماه‌های مختلف سال، میزان رطوبت‌ متفاوتی دارد. این شهر در طول تابستان بسیار مرطوب است و شما  هوای شرجی را در آنجا تجربه ‌می‌کنید. بااین‌حال، در سایر فصول، رطوبت کبک چندان آزاردهنده نیست و کمترین میزان رطوبت را هم در اوایل مارس شاهدیم.

کبک کانادا آب و هوا: رطوبت

میزان وزش باد در کبک

به‌طورکلی، شدت باد تجربه‌شده در هر مکان معین، به توپوگرافی آن محل وابسته است؛ مثلاً در نقطه‌ای که پستی‌وبلندی یا ساختمان‌های زیادی وجود دارد، وزش باد کمتری توسط افراد حس می‌شود.

پربادترین موسم سال در کبک، 6.6 ماه (از 21 اکتبر تا 7 مه)، با میانگین سرعت باد بیش از 6.8 مایل در ساعت به طول می‌انجامد. آرام‌ترین ماه سال را در کبک، ماه آگوست، با میانگین سرعت باد 5.7 مایل در ساعت سپری می‌کند.

میزان وزش باد در کبک

کبک کانادا آب و هوا: دمای هوا

کبک در نزدیکی حجم بسیاری از آب‌ واقع شده است و به‌همین‌دلیل، نسبت به طول جغرافیایی خود، آب‌وهوای نسبتاً معتدلی دارد. بااین‌حال، میانگین دمای کبک در طول سال تغییرات فصلی قابل توجهی را تجربه می‌کند. بیایید به جای شهر کبک، دمای چند شهر بزرگ استان کبک را هم بررسی کنیم.

کبک کانادا آب و هوا: دمای هوا

در Kuujjuaq، در خلیج Ungava، میانگین دما از -24 درجه در ژانویه، تا 11 درجه سانتی‌گراد در جولای متغیر است.در جنوب، در شربروک، میانگین دما از -10 درجه در ژانویه، تا 20 درجه سانتی‌گراد در ژوئیه، متغیر است. دما در این منطقه می‌تواند در کمتر از 24 ساعت تا 17 درجه سانتی‌گراد تغییر کند.

برف به‌طور متوسط، بین 12 تا 13 هفته در دشت مونترال و تا 23 هفته در شمال سنت لارنس روی زمین باقی می‌ماند. تغییرات مشابهی در مورد روزهای بدون یخبندان وجود دارد؛ مثلاً مونترال به‌طور متوسط سالانه 140 روز بدون یخبندان است.

درحالی‌که شمال استان به‌طور متوسط کمتر از 80 روز بدون یخبندان است. در منطقۀ مونترال آب‌وهوا کمتر دچار تغییرات شدید می‌شود. آفتاب و بارش هر دو فراوان هستند و به پوشش گیاهی سرسبز منطقه کمک می‌کنند.

شهر کبک به‌طور میانگین در هر ماه از سال دماهای زیر را تجربه می‌کند:

  • ژانویه: سردترین ماه سال، با میانگین منفی 11.1 درجه سانتی‌گراد، با حداقل میانگین منفی 16.2 تا حداکثر میانگین منفی 6.
  • فوریه: میانگین منفی 9.8 درجه سانتی‌گراد، با حداقل میانگین منفی 15.3 تا حداکثر میانگین منفی 4.2.
  • مارس: میانگین منفی 3.7 درجه سانتی‌گراد، با حداقل میانگین منفی 9 تا حداکثر میانگین 1.5.
  • آپریل: میانگین 3.9 درجه سانتی‌گراد، با حداقل میانگین منفی 1.5 تا حداکثر میانگین 9.3.
  • می: میانگین 12.1 درجه سانتی‌گراد، با حداقل میانگین 5.5 تا حداکثر میانگین 18.8.
  • ژوئن: میانگین 17.2 درجه سانتی‌گراد، با حداقل میانگین 10.6 تا حداکثر میانگین 23.7.
  • جولای: گرم‌ترین ماه سال، میانگین 19.8 درجه سانتی‌گراد، با حداقل میانگین 13.6 تا حداکثر میانگین 26.
  • آگوست: میانگین 18.9 درجه سانتی‌گراد، با حداقل میانگین 12.7 تا حداکثر میانگین 25.
  • سپتامبر: میانگین 14.3 درجه سانتی‌گراد، با حداقل میانگین 8.4 تا حداکثر میانگین 20.3.
  • اکتبر: میانگین 7.3 درجه سانتی‌گراد، با حداقل میانگین 2.3 تا حداکثر میانگین 12.4.
  • نوامبر: میانگین 0.5 درجه سانتی‌گراد، با حداقل میانگین منفی 3.8 تا حداکثر میانگین 4.8.
  • دسامبر: میانگین منفی 6.6 درجه سانتی‌گراد، با حداقل میانگین منفی 10.9 تا حداکثر میانگین منفی 2.3.

فصل گرما در این شهر به مدت 3.7 ماه، از 27 می‌ تا 16 سپتامبر، با میانگین دمای روزانۀ بالای 19 درجه سانتی‌گراد، ادامه دارد. گرم‌ترین ماه سال، جولای است که میانگین دمای آن 26 و کمینۀ آن 16 درجه سانتی‌گراد است. فصل سرد به مدت 3.3 ماه، از 3 دسامبر تا 12 مارس، با میانگین دمای بالای روزانه زیر 0 درجه سانتی‌گراد ادامه دارد.

سردترین ماه سال در کبک، ژانویه با میانگین حداقل منفی 14 و حداکثر منفی 6 درجه سانتی‌گراد است. شکل زیر، توصیفی فشرده از میانگین دمای ساعتی کل سال در کبک را نشان می‌دهد. محور افقی به معنیِ روزِ سال، محور عمودی نمایشگرِ ساعتِ روز، و هر رنگ نشان‌دهندۀ میانگین دمای آن ساعت در روز است.

سخن پایانی

کبک کانادا آب و هوا و شرایط جوی نسبتاً سردی را در ماه‌های پاییز و زمستان دارد. بااین‌حال، تابستان‌های آن خنک و پربارش هستند. به‌طوری‌که از ماه ژوئن تا آگوست، هر سال گردشگران زیادی از این منطقه بازدید می‌کنند. شمال استان کبک، هوایی قطبی با روباه‌ها، خرس‌ها و خرگوش‌های قطبی دارد.

در سمت جنوب، انبوهی از درختان صنوبر و درختچه‌ها، سرپناه گله‌های کاریبو را تشکیل داده‌اند. در دره‌های رودخانه سنت لارنس و اتاوا، جنگل‌های افرا، زبان‌گنجشک، راش و بلوط وجود دارد. جنگل‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های داخل و اطراف آن‌ها دارای حیات جانوری عظیمی از جمله گوزن‌ها، کایوت‌ها، صدها گونه پرنده و بیش از 100 گونه ماهی آب‌های شیرین هستند.

کبک در مسیر پرواز هزاران غاز کانادایی و غاز برفی قرار دارد که در فصل بهار از آب‌وهوای گرم‌تر جنوبی به منطقه توندرای شمالی می‌روند.

منابع:

https://weatherspark.com/y/26469/Average-Weather-in-Qu%C3%A9bec-Canada-Year-Round

https://www.climatestotravel.com/climate/canada/quebec-city

https://www.britannica.com/place/Quebec-province/Settlement-patterns

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *