جاذبه‌های توریستی شهر پکن

آخرین بروزرسانی : دی ۱۴۰۲

پکن به‌عنوان پایتخت چین، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان (با تاریخ 3000 ساله) و همچنین یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در جهان است. این شهر که توسط 22 میلیون نفر در ۱۰ هزار کیلومتر مربع اشغال شده است، جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد که طیف وسیعی از علایق را برای افراد با شخصیت‌ها و سلایق مختلف برآورده می‌کنند.

خواه به تاریخ چین، معماری سنتی چین، معماری مدرن، شکوه فرهنگ چینی، خاطرات پکن قدیمی با هوتونگ‌ها، کاخ‌های امپراتوری مجلل، زیبایی‌های طبیعی پارک‌های پکن، معابد تاریخی، یا اردک خوشمزه پکن علاقه مند باشید، پکن دارای ترکیبی عالی از دیدنی‌های باستانی و معماری معاصر برای کشف‌کردن است؛ اما بهترین جاهای دیدنی پکن کدامند؟ بیایید با هم سِیری در جاذبه های شهر پکن داشته باشیم.

جاذبه های شهر پکن: در سفر به پکن به کجاها سر بزنیم؟

در ادامه به معرفی مهم ترین جاذبه های شهر پکن می پردازیم با ما همراه باشید:

شهر ممنوعه در پکن

کاخ امپراتوری که به‌عنوان شهر ممنوعه شناخته می‌شود، از مهم‌ترین جاذبه های شهر پکن و کشور چین است که ریشه آن به سلسله یوان در قرن سیزدهم بازمی‌گردد. در مجموع، این کاخ زیبا محل زندگی 24 امپراتور از سلسله‌های مینگ و چینگ بوده است که به‌دلیل عدم دسترسی شهروندان عادی، نام مستعار شهر ممنوعه را به خود اختصاص داده است. این مجموعه ۷۲۰ هزار متر مربع را پوشش می‌دهد که تمام آن توسط دیواری به ارتفاع 10 متر با برج‌هایی در چهار گوشه و خندقی به عرض 50 متر احاطه شده است.

نکات برجسته و دیدنی این مکان عبارت‌اند از دروازه مریدین، ساخته‌شده در سال 1420، پل‌های رودخانه طلایی، که شبکه‌ای از پنج پل مرمر سفید با تزئینات غنی است و تالار هارمونی که به‌عنوان تالار ضیافت امپراطور عمل می‌کرده است. از دیگر مکان‌های دیدنی شهر ممنوعه می‌توان به کاخ خلوص بهشتی، بزرگ‌ترین سالن دربار داخلی و تالار شجاعت نظامی، اقامتگاه دائمی و سالن خصوصی برای امپراتورها اشاره کرد. تالار عالی هارمونی با ارتفاع 35 متر به‌عنوان بزرگ‌ترین ساختمان چوبی باقی‌مانده در کشور شناخته می‌شود و به.خاطر تخت سلطنتی طلاکاری‌شده با تزئینات باشکوهش قابل‌توجه است.

دیوار بزرگ چین، از معروف‌ترین جاذبه‌های شهر پکن

پکن تنها یک ساعت با چیزی که بدون شک یکی از مشهورترین بناهای تاریخی این کشور است فاصله دارد؛ یعنی دیوار بزرگ چین. در گذرگاه Badaling (اولین قسمت از دیوار که در دهه 1950 به روی گردشگران باز شد) می‌توانید از قدم‌زدن در امتداد بخش چشمگیر دیوار بزرگ که متعلق به قرن شانزدهم است و ارتفاع آن به ۸ متر می‌رسد، لذت ببرید.

در طول مسیر، می‌توانید از برج‌ها و جان پناه‌های متعددی دیدن کنید که مناظر فوق‌العاده‌ای از مناظر چشمگیر اطراف را ارائه می‌دهند. یکی دیگر از مکان‌های محبوب برای تجربه دیوار بزرگ، موتیانیو است که قدمت بخش‌هایی از آن به قرن ششم بازمی‌گردد.

دیوار بزرگ چین، از معروف‌ترین جاذبه‌های شهر پکن

میدان تیان آن من (Tiananmen)

میدان تیان آن من (میدان صلح آسمانی) بزرگترین میدان درون شهری جهان است. این میدان که برای گنجایش یک میلیون نفر طراحی شده بود، برای جشن دهمین سالگرد جمهوری چین در سال 1958 ساخته شد. اهمیت نمادین این میدان به 4 مه 1919 برمی‌گردد؛ زمانی که دانشجویان علیه مقررات کشور تظاهرات کردند.

نکات برجسته این بازدید عبارت‌اند از بنای یادبود قهرمانان خلق (Rénmín Yingxióng Jìniànbei)، یک ستون هرمی شکل بلند 38 متری متشکل از ۱۷ هزار قطعه گرانیت و سنگ مرمر و دروازه باشکوه تیان آنمن، معروف به دروازه صلح بهشتی. این دروازه در سال 1417 تکمیل شد و زمانی ورودی اصلی شهر امپراتوری بود.

دروازه مهم دیگر Zhengyangmen یا Qianmen، جنوبی‌ترین دروازه ورودی به میدان تیان آن من است. این بنای باشکوه که ریشه‌های خود را به اوایل قرن پانزدهم می‌رساند و در اوایل دهه 1900 بازسازی شد، یکی از مهم‌ترین جاذبه های شهر پکن محسوب می‌شود.

از دیگر جاذبه های گردشگری شهر پکن که در اطراف این میدان جای دارند، می‌توان به موزه انقلاب چین با نمایشگاه‌هایش اشاره کرد که مراحل مختلف انقلاب چین از سال 1919 و توسعه حزب کمونیست را به تصویر می‌کشد، و مقبره مائو تسه تونگ، جایی که جسد مائو در یک تابوت کریستالی قرار دارد.

معبد بهشت از جاذبه‌های شهر پکن

The Temple of Heaven یکی دیگر از دیدنی های شهر پکن چین است. معبد بهشت یک مکان عبادت امپراتوری است که در آن امپراتورهای سلسله‌های مینگ و چینگ در مراسم سالانه شرکت می‌کردند تا برای برداشت محصول سال آینده دعا کنند.

مراسم سالانه قربانی در معبد بهشت، مهمترین فعالیت مذهبی و سیاسی دوران امپراتوران بود. محراب تپه دایره‌ای و تالار نیایش برای برداشت خوب، مکان‌های برجسته‌ای در این معبد هستند که باید ببینید و می‌توانید با فرهنگ پرستش بهشت، معماری اصیل چینی و آیین‌های قربانی قرون وسطی در شرق آسیا آشنا شوید.

اگر با بچه هایتان سفر می‌کنید، بازدید از دیوار اکو به‌شدت توصیه می‌شود. بچه‌های شما از جادوی اکوی صدا شگفت‌زده خواهند شد. در اینجا اگر در یک انتهای دیوار به‌آرامی چیزی به فرزندتان بگویید، او باید پیام شما را بشنود؛ حتی اگر در فاصله 100 تا 150 متری ایستاده باشد!

امروزه معبد بهشت در پارکی عمومی قرار دارد که مملو از زندگی است. در صبح تعداد زیادی از افراد مسن محلی برای آوازخواندن، ورزش و انجام تای‌چی در آنجا با هم ملاقات می‌کنند. این پارک در جنوب پکن، حدود 15 دقیقه در جنوب شهر ممنوعه (با ماشین) قرار دارد.

کاخ تابستانی

کاخ تابستانی واقع در 15 کیلومتری شمال غربی شهر ممنوعه، مجموعه‌ای بزرگ از باغ‌ها و آلاچیق‌های فوق‌العاده زیبا است. به‌عنوان یک سایت میراث جهانی یونسکو، آن را می‌توان به‌عنوان بهترین نمونه جهانی از یک باغ امپراتوری چینی و شاهکار طراحی چشم‌انداز چینی توصیف کرد.

کاخ تابستانی

این کاخ، کارکردهای سیاسی و اداری، مسکونی، معنوی و تفریحی را در منظره‌ای از دریاچه‌ها و کوه‌ها، مطابق با اخلاق فلسفه چینی در ایجاد تعادل بین آثار انسان و طبیعت، ترکیب می‌کند. برای قرن‌ها، امپراتورها و حاکمان اوقات فراغت خود را در آنجا می‌گذراندند و امروزه بر ارزش زیبایی شناختی آن افزوده‌اند.

امپراتور کیانلونگ برای اولین بار در سال 1750 کاخ تابستانی (Yiheyuan) را برای جشن تولد شصت سالگی مادرش ساخت (تکمیل در سال 1764). اندازه این شهر، ۴ برابر شهر ممنوعه بود؛ تقریباً به‌اندازه پارک مرکزی نیویورک یا دو برابر هاید پارک در لندن. در آن زمان، این کاخ را Qingyiyuan (باغ امواج شفاف) می‌نامیدند و اگرچه تا حد زیادی در جنگ دوم تریاک در دهه 1850 تخریب شد؛ اما توسط امپراتور گوانگسو برای استفاده توسط ملکه دواگر سیکسی بازسازی شد و نام آن را به کاخ تابستانی تغییر دادند.

سپس این کاخ در جریان شورش باکسرها در سال 1900 دوباره آسیب دید؛ اما بازسازی شد و از سال 1924 به‌عنوان یک پارک عمومی از ان استفاده می‌شود. به شما توصیه میکنیم حداقل نیمی از روز را در آنجا بگذرانید و از فعالیت‌هایی مانند قایق‌سواری در دریاچه کونمینگ و پیاده‌روی در راهروی طولانی آن لذت ببرید. همچنین می‌توانید به تماشای نمایش‌های سنتی چینی در تئاتر باستانی کاخ بپردازید.

سایر جاذبه های شهر پکن 

جاذبه های این شهر آن‌چنان زیاد هستند که توضیح همه‌ آن‌ها در یک مقاله نمی‌گنجد. بااین‌حال اگر خوش‌شانس بودید و موفق به دریافت ویزای چین شدید، از سایر مکان‌های دیدنی شهر پکن که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم هم دیدن کنید:

  • پارک جینگشان (بهترین نقطه دید برای شهر ممنوعه)؛
  • هوتونگ (Wudaoyin، Yandaixiejie، Nanluoguxiang)؛
  • پارک المپیک پکن (لانه پرنده و مکعب آب)؛
  • معبد لاما (کاخ Yonghe)؛
  • معبد کنفوسیوس و موزه کالج امپراتوری (Guozijian)؛
  • پارک بیهای؛
  •  استادیوم ملی پکن؛
  • موزه پایتخت پکن و مرکز ملی هنرهای نمایشی؛
  • رصدخانه باستانی پکن؛
  • معبد فایوان؛
  • پارک تپه ذغال سنگ (جینگشان)؛
  • باغ وحش پکن؛
  • منطقه هنری 798.

سخن پایانی

همان‌طور که کشور چین پُر از مکان‌های دیدنی شگفت‌انگیز است، جاذبه های شهر پکن هم بی‌شمار هستند. این شهر با تاریخی 3 هزار ساله پُر از مکان‌های تاریخی است و با آب و هوای دلپذیر خود، باغ‌ها و مناظر طبیعی دیدنی بسیاری دارد. همچنین، پکن مجموعه‌ای از اصیل‌ترین معماری‌های باستانی و معاصر چین را در خود جای داده است که دیدن آن‌ها برای هر گردشگری می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

منابع:

https://www.planetware.com/tourist-attractions-/beijing-peking-chn-bj-bj.htm#CHN-BJ-BJ0H

https://www.chinahighlights.com/beijing/attraction/

https://www.asiaodysseytravel.com/beijing/top-attractions.html

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *