جاذبه های طبیعی چین | سفر به دنیای زیبایی‌های طبیعت چین

آخرین بروزرسانی : نوامبر 2023

وقتی حرف از جاذبه‌های طبیعی دنیا می‌شود، کشور چین یکی از مناطقی است که حتما به آن اشاره خواهد شد. این کشور قدیمی و پهناور به‌دلیل زیبایی‌های طبیعی و فرهنگ هزاران‌ساله‌اش، از گذشته تاکنون یکی از جذاب‌ترین و اسرارآمیزترین مقصدها برای جهانگردان و توریست‌هاست.

گردشگران چه با کشتی از میان دره‌های یانگ‌تسه عبور و چه بر فراز کوه‌ها و جنگل‌های سرسبز چین پرواز کنند، منظره‌ای برای تماشاکردن و لذت‌بردن هست که در خاطرشان ماندگار خواهد شد. در ادامه، به گردشگری در این کشور بیشتر خواهیم پرداخت و چند مورد از زیباترین جاذبه های طبیعی چین را معرفی می‌کنیم.

گردشگری در کشور چین و گشت‌گذار در جاذبه های طبیعی چین

چین یکی از وسیع‌ترین کشورهای منطقۀ شرق آسیاست که به‌علت همین وسعتش دارای جاذبه‌های طبیعی و انسانی بسیاری است. جنگل‌های انبوه، کوه‌ها و صخره‌های کهن، دره‌ها و رودهای طویل و… تنها بخشی از جاذبه های گردشگری چین هستند که در دل همین مناطق، کاخ‌ها و مجسمه‌ها و معابد و سازه‌هایی وجود دارد که خود جاذبۀ دیگری برای گردشگران و مسافران به شمار می‌روند.

این گوناگونی و تنوع مناطق و مکان‌های دیدنی در چین موجب شده است تا این کشور همواره یکی از پرطرفدارترین مقصدها برای سفر و تفریح و کشف مناطقی باشد که نظیرش در سایر مناطق جهان پیدا نمی‌شود.

امروزه گردشگری در چین پس از انجام برخی اصلاحات و تدابیر به چنان رونقی رسیده است که هر ساله میزبان تعداد قابل‌توجهی از مسافران خارجی است. این مسافران از سراسر جهان به‌صورت شخصی یا با تورهای مسافرتی با شرایط و زمان‌بندی‌های مختلف به این کشور سفر می‌کنند و نه‌تنها تجربه‌ای متفاوت و به‌یادماندنی از سفر به آسیا و دیدن جاذبه های گردشگری چین برای خود رقم می‌زنند، بلکه این امر درآمد ارزی بسیار زیاد و چندین میلیارد دلاری برای این کشور در پی داشته است.

گردشگری در کشور چین

جاذبه های گردشگری چین و طبیعت تماشایی آن

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، این کشور پهناور دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است. برخی از این جاذبه‌ها ساختۀ دست بشر هستند که از میان آن‌ها دیوار چین، شهر ممنوعه، ارتش سفالی در شیان، باغ‌های کلاسیک سوژو، کاخ پوتالا در تبت، گردشگاه شانگهای، کاخ تابستانی در پکن و… بسیار معروف و شناخته‌شده‌اند. اما ما در این مطلب قصد داریم به جاذبه های طبیعی چین بپردازیم که بازدید از آن‌ها قطعا تجربه‌ای متفاوت و دلکش خواهد بود. برخی از معروف‌ترین و دیدنی‌ترینِ این جاذبه‌ها عبارتند از:

رودخانۀ یانگ تسه و سه دره از معروف‌ترین جاذبه های طبیعی چین

رودخانۀ یانگ تسه که در چین به نام چانگ جیانگ (رود طولانی) شناخته می‌شود، با طول بیش از 6000 کیلومتر مهم‌ترین و طولانی‌ترین رودخانۀ چین است که بعد از رودخانۀ آمازون و نیل، سومین رود طویل جهان نیز به شمار می‌رود. این رود از تبت در غرب به سمت شانگهای در شرق جاری است و در این مسیر از 8 استان می‌گذرد و یکی از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری کشور چین است.

ازآنجاکه رودخانۀ یانگ تسه طول زیادی دارد و کیلومترها از مساحتش قابل کشتیرانی است، در گذشته و قریب به 2000 سال یکی از مهم‌ترین مسیرهای حمل‌و‌نقل در چین بوده است. درازای این رود باعث شده است که از مکان‌های مختلفی در کشور قابل بازدید باشد، اما محبوب‌ترین نقطۀ آن برای گردشگران سه دره است که شامل دره‌های کوتانگ، وو و زیلینگ می‌شود.

در این نقاط مناظر چشم‌نوازی از همجواری جنگل و کوه و دره و رود به نمایش گذاشته شده است که برای مسافران بسیار جذاب و تماشایی است. آن‌ها می‌توانند هم از طریق قایق‌های رودخانه‌ای هم مسیرهای کنار رود به این نقطه برسند و از تماشای این طبیعت زیبا و کم‌نظیر لذت ببرند.

رودخانۀ یانگ تسه

پارک جنگلی ملی

پارک ملی جنگلی در استان هونان یکی از مناطق کمترشناخته‌شده در چین است که جزو مکان‌های بسیار متفاوت و کم‌نظیر جهان به شمار می‌رود. این جنگل دارای صخره‌های بلند و سربه‌فلک‌کشیده‌ای است که ارتفاع یکی از آن‌ها حتی به 1080 متر می‌رسد و گیاهان و درختان این صخره‌ها را چنان زینت داده‌اند که چشم‌ها از تماشایشان سیر نمی‌شود! گویی صحنه‌ای از یک فیلم تخیلی یا منطقه‌ای در یک سیارۀ دیگر باشند!

این منطقه که پر از شگفتی‌های طبیعی و جلوه‌گری‌های طبیعت است دارای پتانسیل‌های بسیاری بود و به‌همین‌دلیل در کنارش جاذبه‌های جدیدی نیز ساخته شد تا مشوق حضور توریست‌ها و گردشگران باشد. یکی از آن‌ها آسانسور بایلونگ با نام مستعار «بالابر آسمان صد اژدها» است که می‌تواند گروه‌های 50 نفره را در کمتر از 2 دقیقه تا ارتفاع 326 متری صخره‌ها ببرد. یکی دیگر از جاذبه‌های ساخته‌شده در پارک ملی چین پل شیشه‌ای گراند کانیون است که در سال 2016 افتتاح شد و مرتفع‌ترین پل عابر پیادۀ جهان است.

این پل در ارتفاع 300 متری از سطح زمین به طول 430 متر در جوار یکی از زیباترین صخره‌ها ساخته شده است. به‌دلیل ارتفاع و شیشه‌ای ‌بودن پل شاید همۀ افراد نتوانند از آن دیدن کنند اما کسانی که قادر به انجام این کار هستند منتهای لذت را می‌برند و می‌توانند طبیعت

منطقه را از زاویه‌ای بهتر ببینند.

نکتۀ جالب توجه دربارۀ پارک ملی چین این است که با منظرۀ خاص و عجیبش، الهام‌بخش جیمز کامرون، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی معروف آواتار بوده است و به‌محض دیدن این منطقه، برخی فضاسازی‌ها و صحنه‌های این فیلم جذاب و دیدنی یادآوری می‌شود.

کوه‌ زرد از دیدنی‌ترین جاذبه های طبیعی چین

منظرۀ کوه‌ زرد (هوانگ‌شان) یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کشور چین است که در شرق آن، نزدیک به شانگهای و هانگ‌ژو واقع شده است. این کوه‌ معروف‌ترین قلۀ چین به حساب می‌آید و ازآنجاکه صحنه‌های خارق‌العاده‌ای از طلوع خورشید، صخره‌های عجیب و خیال‌انگیز، دریای ابر و مه، چشمه‌های آب گرم و درختان کاج درهم‌تنیده خلق کرده است، منطقه‌ای بسیار تماشایی و آرامش‌بخش محسوب می‌شود که برای عکاسان و گردشگران بسیار محبوب است. دهکده‌های باستانی اطراف این کوه نیز از دیگر جاذبه‌های منطقه هستند که برای یک تور چندروزه و استفاده از هوای باطراوت و بی‌نظیر این ناحیه بسیار مناسب‌اند.

رودخانۀ لی؛ از گویلین تا یانگ‌شو

از دیگر جاذبه های گردشگری چین می‌توان به رودخانۀ لی در منطقۀ گوانگ‌ژی اشاره کرد که زیبایی‌اش قلب هر انسان طبیعت‌دوستی را تسخیر می‌کند. این رود که نامش در لیست ۱۰ عجایب آبی برتر جهان ثبت شده است، در جوار کوه‌ها، تپه‌ها و مناظر دل‌پسندی قرار دارد که آن را الهام‌بخش بسیاری از نقاشان و شاعران چینی و موضوع افسانه‌های بی‌شماری کرده است.

رود لی بین گویلین تا یانگشو مسیری چندین کیلومتری را طی می‌کند که با وجود صخره‌ها و غارهای زیبا، یکی از دیدنی‌ترین مناطق دنیاست. گردشگران می‌توانند با قایق‌های توریستی یا قایق‌های بامبو به دل این رود بروند و از جاذبه‌های آن لذت ببرند.

ذخیره‌گاه طبیعی دائوچنگ یادینگ

ذخیره‌گاه طبیعی یادینگ که در استان سیچوان واقع شده است یکی از خاص‌ترین جاذبه های گردشگری کشور چین است. این منطقه با آسمان آبی و پاکش، نهرها و دریاچه‌های بزرگ و کوچکش، هوای تازه‌اش، جنگل‌ها و مراتع رنگارنگ و مسیرهای کوهستانی زیبایش، یکی از دیدنی‌ترین و باطراوت‌ترین مناطق کشور است که کمتر کسی آنجا را می‌شناسد و به‌همین‌دلیل بکر باقی مانده است.

کسانی که این منطقه را انتخاب می‌کنند درواقع تجربۀ کوهنوردی و طبیعت‌گردی چندروزه در یکی از بکرترین مناطق طبیعی دنیا را به خودشان هدیه می‌دهند و می‌توانند گشت‌وگذاری سرشار از ماجراجویی و زیبایی داشته باشند.

ذخیره‌گاه طبیعی دائوچنگ یادینگ

دریاچۀ اِرهای در دالی در لیست جاذبه های طبیعی چین

دریاچۀ ارهای واقع در جنوب غربی چین در نزدیکی شهر دالی، یکی از زیباترین دریاچه‌های این کشور است که مثل گوهر آبی‌رنگی در میان ابریشم سبز تپه‌های اطرافش می‌درخشد. این دریاچه با وجود سرسبزی‌های اطرافش، آب آرام و خوش‌رنگش و نسیم‌های ملایمی که آنجا می‌وزد یکی از مناطق دیدنی و آرامش‌بخش برای گردشگران به شمار می‌رود که مخصوصا در فصل پاییز با زردشدن گیاهان و برگ درختان، مناظری چشم‌نواز می‌سازد.

گردشگران می‌توانند با استفاده از قایق‌ها از زاویه‌های متفاوتی به تماشای این دریاچه بپردازند. همچنین در اطراف آن دو مسیر دوچرخه‌سواری نیز آماده شده است که همه می‌توانند از آن استفاده کنند. این دریاچه همچنین در ماه دسامبر میزبان دسته‌هایی از مرغ‌های سیاه است که برای گذراندن زمستان از سیبری به این دریاچه می‌آیند و قابی تماشایی می‌سازند. هرچند که این منطقه منطقه‌ای حفاظت شده است و کسی اجازۀ دادن غذا به حیوانات را ندارد، اما تماشای آن‌ها به‌تنهایی تجربه‌ای تازه و شیرین است.

دریاچۀ غربی در هانگ‌ژو

دریاچۀ غربی در هانگ‌ژو یکی دیگر از جاذبه های طبیعی چین است که از خیره‌کننده‌ترین مناظر طبیعی جهان به شمار می‌رود. این دریاچه که به‌خاطر زیبایی‌هایش الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان بوده است علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی‌، زیباترین سازه‌های انسانی را نیز در اطراف خود جمع کرده است و به همین دلیل گردشگران حین بازدید از این دریاچه نه‌تنها از زیبایی‌های طبیعی آن حظ بصری می‌برند که می‌توانند از دیدن ساختمان‌های قدیمی و پل‌ها و… هم لذت ببرند.

این دریاچه در هر فصل سال منظره‌ای چشم‌نواز می‌سازد؛ در بهار شکوفه‌های درختان هلو صحنه‌های تماشایی خلق می‌کند، در تابستان سرسبزی باطراوت و روح‌افزای طبیعت، در پاییز زرد و نارنجیِ برگ‌های درختان و در زمستان بارش آرام برف روی شاخه‌های عریان گیاهان و پل‌ها و سازه‌های سنگی. این دریاچه در هر فصلی زیبا و دیدنی است.

سخن پایانی

کشور چین از جمله کشورهای کهن و پهناور دنیاست که قدمت بالا، فرهنگ غنی و وسعت سرزمینش باعث داشتن جاذبه‌‌های گردشگری بسیاری شده است. برخی از جاذبه های گردشگری چین همان مکان‌هایی هستند که ساختۀ دست بشرند و توریست‌های بسیاری برای دیدن آن‌ها به این کشور سفر می‌کنند، اما در کنار این سازه‌ها، مناطقی نیز وجود دارند که زیبایی‌های آن‌ها طبیعی و بکر است و می‌توان ساعت‌ها به تماشای آن‌ها نشست. جاذبه های طبیعی چین شامل برخی رودخانه‌ها، جنگل‌ها، دریاچه‌ها و… است که در این مطلب به معرفی و بررسی آن‌ها پرداختیم.

منابع

https://www.planetware.com/tourist-attractions/china-chn.htm

https://www.chinahighlights.com/travelguide/china-top-10-attractions.htm

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *