ویژگی‌های عکس بیومتریک برای ویزای شینگن و کانادا

آخرین بروزرسانی : جولای 2024

یکی از مدارک مهم برای تشکیل پرونده‌ی اخذ ویزای شینگن و کانادا (و سایر کشورها)، عکس بیومتریک است که باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. در ادامه مشخصات عکس ویزا برای هریک از این دو منطقه را بررسی می‌کنیم.

عکس بیومتریک چیست؟

مفهوم عکس بیومتریک برای مطابقت با استانداردهای بین‌المللی برای اسنادی مانند پاسپورت، اجازه اقامت و درخواست‌ها از سال 2006 رایج شد. سلفی‌ها، عکس‌های معمولی، فتوشاپ شده یا مثلاً عکس‌های کراپ‌شده از یک عکس برای این کارها و به عنوان یک عکس بیومتریک پذیرفته نمی‌شوند. در ادامه مشخصات عکس بیومتریک را توضیح داده‌ایم.

عکس بیومتریک چیست

مشخصات عکس ویزای شینگن

کشورهای اتحادیه اروپا استانداردهای مشترکی برای عکس‎های درخواست ویزای شنگن دارند. این استانداردها همان مشخصات اجباری عکس پاسپورت است که سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری (ایکائو یا ICAO)، آژانسی که زیر نظر سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند، تعیین کرده.

دو عدد عکسی که باید همراه مدارک‌تان به سفارت‌خانه تسلیم کنید باید چنین ویژگی‌هایی داشته باشند:

  • در شش ماه گذشته گرفته شده باشد.
  • سایز عکس پاسپورت در این حالت باید 35 در 45 میلی‌متر باشد.
  • رزولوشن عکس حداقل باید 400 dpi باشد.
  • حجم نسخه دیجیتال آن حداقل 10 کیلوبایت و حداکثر 300 کیلوبایت باشد.
  • سر و بالای شانه‌های متقاضی باید دقیقا در وسط عکس باشد، و چهره او ۷۰ تا ۸۰ درصد عکس را با فوکوس واضح بپوشاند.
  • رنگی باشد؛ و با پس زمینه ساده رنگی گرفته شده باشد.
  • رنگ لباس متقاضی نباید با رنگ پس‌زمینه یکی باشد.
  • متقاضی باید با چشمان کاملا باز و واضح مستقیما به دوربین نگاه کند.
  • چشم‌ها نباید قرمز شده باشند.
  • حالت چهره خنثی و دهان باید بسته باشد (بدون خنده واضح، بالا انداختن ابرو یا …).
  • با نور یکنواخت گرفته شود؛ همچنین، روشنایی و کنتراست مناسبی داشته باشد. عکس‌های خیلی تیره یا خیلی روشن قبول نمی‌شوند.
  • بدون کوچک‌ترین علامت و لکه باشد. هیچ‌گونه سایه، انعکاس یا فلش هم نباید روی صورت یا پشت سر او افتاده باشد.
  • عکس باید تمام‌رخ باشد و هر دو طرف چهره متقاضی قابل دیدن باشد.
  • موها می‌توانند تا حدی در صورت باشند؛ اما به هیچ عنوان نباید چشم‌ها را بپوشانند.
  • استفاده از عینک آفتابی، کلاه، لنزهای رنگی و آرایش دیجیتال ممنوع است. هرگونه لوازم جانبی (اکسسوری) بزرگ که قسمتی از صورت را بپوشاند هم مجاز نیست.

عینک

اگر از عینک استفاده می‌کنید، عکس ویزای شینگن باید چشمان شما را به وضوح و بدون انعکاس فلاش روی عینک و بدون لنزهای رنگی نشان دهد. بهتر است فریم‌های عینک حجیم و ضخیم نباشند. پس در صورت امکان از عینک‌هایی با فریم سبک و ظریف استفاده کنید.

همچنین، مطمئن شوید که فریم‌ها هیچ قسمتی از چشم شما را نمی‌پوشانند. نهایتا، توصیه می‌شود عینک‌تان را برای گرفتن عکس ویزا بردارید. یادآوری می‌کنیم که عکس با عینک آفتابی پذیرفته نمی‌شود.

مشخصات عکس ویزای شینگن

پوشش سر و کلاه

هرچیزی که روی سر قرار می‌گیرد، از کلاه گرفته تا روسری و حجاب، نباید اجزای اصلی صورت را بپوشاند. به طور دقیق‌تر، از پایین چانه تا بالای پیشانی و هر دو طرف صورت باید در عکس مشخص باشند.

پس‌زمینه و کیفیت عکس

پس‌زمینه عکس باید واضح و تک‌رنگ باشد. تنها متقاضی باید در تصویر باشد؛ بدون هیچ‌گونه وسیله یا حتی سایه‌ای در پس‌زمینه. حتی دست و انگشت فرد هم نباید در عکس ویزا باشند.

عکس‌هایی که با دوربین دیجیتال گرفته می‌شوند باید رنگی و باکیفیت باشند، و روی کاغذ مخصوص با وضوح بالا در سایز عکس پاسپورت چاپ شوند. دقت داشته باشید که عکس‌های محو یا با پیکسل‌های واضح به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند.

پیشنهاد مطالعه : معرفی مدارک ویزای شینگن

عکس ویزای شینگن برای کودکان و نوزادان

وقتی صحبت از عکس نوزادان و کودکان می‌شود، استاندارد یکسانی بین کشورهای شنگن وجود ندارد. با این حال، قوانین مربوط به عکس بیومتریک نوزادها توسط بیشتر کشورها به دلیل چالش‌برانگیز بودن رعایت تمامیِ این نکات (به ویژه کودکان زیر یک‌سال)، کمی کاهش یافته است.

نوزادان زیر شش ماه

از نوزادان زیر شش ماه می توان در حالت دراز کشیدن یا نشستن روی صندلی کودک عکس گرفت. پس‌زمینه باید همچنان تک‌رنگ و ساده باشد. الزامات قید می‌کند که هیچ تکیه‌گاه قابل مشاهده‌ای مانند دست‌ها وجود نداشته باشد.

اگر چشمان نوزاد نزدیک به دوربین و باز باشد، کودک مجبور نیست به دوربین نگاه کند. اشکالی ندارد، چون نگاه کردن کودک به دوربین دشوارتر است. همچنین، اگر دهان کودک در تصویر باز شود مشکلی نیست. با این حال، چند بار تلاش برای گرفتن بهترین عکس ویزا ضرری ندارد.

کودکان زیر پنج سال

قوانین و مشخصات عکس بیومتریک برای کودکان زیر پنج‌سال هم خیلی سختگیرانه نیست. کاملا خنثی بودن چهره، قفل شدن چشم‌ها روی لنز دوربین و کاملا صاف بودن سرِ کودکان در این سن برای گرفتن عکس واجب نیست. با این حال، رنگ چشم آنها باید به وضوح در عکس قابل مشاهده باشد.

مشخصات عکس ویزای کانادا

عکس ویزای توریستی کانادا یک عکس کوچک یا مجموعه‌ای از عکس‌های متقاضی است که به درخواست ویزا پیوست شده. این عکس‌ها برای شناسایی فرد متقاضی هستند تا سفارت یا کنسولگری که آن را پردازش می‌کند، بداند در حال ارزیابی چه کسی است.

در صورتی که عکس بیومتریک ارائه‌شده پذیرفته نشود، بررسی پرونده تا زمان اصلاح عکس‌ها به جریان نخواهد افتاد. اگر هم اصلا عکس فرستاده نشود یا ایراد عکس‌ها برطرف نشود، درخواست به کلی رد خواهد شد.

برای ویزای تحصیلی کانادا هم باید دو عکس یکسان با مشخصات زیر بگیرید (البته برخی درخواست‌ها و پرونده‌ها تنها به یک عکس احتیاج دارند):

  • روی کاغذ عکاسی با کیفیت چاپ شده باشد.
  • در شش ماه گذشته گرفته شده باشد.
  • رنگی یا سیاه و سفید باشد.
  • رزولوشن آن حداقل 305 dpi باشد.
  • حجم نسخه دیجیتال آن از 60 تا 240 کیلوبایت باشد.
  • واضح باشد و به هیچ‌عنوان تار نباشد.
  • پس‌زمینه ساده، سفید یا رنگ روشن باشد. پس زمینه باید واضح و بدون طرح باشد.
  • به صورت دیجیتالی تغییر نکرده باشد
  • صورت باید در مرکز قاب دوربین باشد. نباید خیلی دور و یا خیلی نزدیک باشد؛ نمایان شدن بالای شانه‌ها یک نشانه خوب برای فاصله مناسب از دوربین است.
  • حالت چهره خنثی و دهان بسته باشد؛ نه لبخند بزنید و نه اخم کنید.
  • اگر از عینک استفاده می‌کنید، نباید رنگی باشد و فریم آن نباید چشمان را پنهان کند.
  • استفاده از عینک آفتابی مجاز نیست.
  • استفاده از لوازم آرایشی یا لوازم آرایش مو در صورتی که ظاهر طبیعی را مختل کند، مجاز نیست.
  • سایز عکس پاسپورت ویزای کانادا، باید “حداقل” 35 در 45 میلی‌متر باشد. این اندازه‌ها برای ویزاهای اقامت کوتاه‌مدت است. بسته به نوع ویزا ممکن است اندازه مناسب 50 در 70 میلی‌متر باشد.
  • اندازه سر متقاضی در عکس از بالای سر تا چانه باید بین 31 تا 36 میلی‌متر باشد.

سایر مواردی که برای نبود سایه، فلش، قرمزی چشم و … برای ویزای کشورهای حوزه شنگن گفتیم اینجا هم مهم هستند. توصیه می‌شود پس از گرفتن عکس، متقاضی نام کامل خود، تاریخ تولد، نام و آدرس محل عکس‌برداری را به انگلیسی بنویسد؛ سپس عکاس چنین چیزی بنویسد: «گواهی می‌دهم که این عکس شبیه (نام متقاضی) است» و آن را با نام و نام خانوادگی خود امضا کند.

مشخصات عکس بیومتریک کودکان برای ویزای کانادا

اگر همراه با یک نوزاد یا کودک درخواست می‌دهید، عکس آنها نیز باید به درخواست ضمیمه شود. شرایط لازم برای این عکس‌ها با توجه به نوع ویزایی که شما و فرزندتان برای آن درخواست می‌دهید، تقریبا همان مواردی است که در بالا مشخص شده است.

سفارت‌های کانادا می‌دانند که گرفتن عکس از نوزادان و کودکان ساده نیست، به همین خاطر سختگیری خود را در این مورد کاهش می‌دهند. با این حال، آنها انتظار دارند که شرایط مهم و کلی سایز عکس پاسپورت و ویزا رعایت شوند.

این نکته‌ها درباره چگونگی گرفتن عکس از نوزاد یا کودک را در ذهن داشته باشید:

  • می‌توانید کودک را در حالت درازکش یا روی صندلی ماشین قرار دهید.
  • پس زمینه باید شفاف یا سفید باشد، بنابراین بهتر است یک ملحفه سفید زیر نوزاد یا روی صندلی ماشین قرار دهید.
  • اگر نوزاد خود را در عکس در آغوش گرفته‌اید، دستان شما اصلا نباید در عکس دیده شوند.
  • سعی کنید صورت کودک در وسط عکس و دهان بسته او باشد.

مشخصات عکس بیومتریک کودکان برای ویزای کانادا

پیشنهاد مطالعه : سفارت های کانادا برای ایرانیان

شرایط عکس ویزا برای خانم ها؛ آیا عکس ویزا باید باحجاب باشد؟

شرایط عکس ویزا برای خانم ها با آقایان هیچ تفاوتی ندارد؛ و باید از همان استانداردهای یادشده پیروی کند.

اگر می‌پرسید آیا عکس ویزا باید باحجاب باشد یا خیر، باید بگوییم که این موضوع به شما و باورهایتان بستگی دارد. چون عکس ویزا به هر دو شکل برای خانم‌ها پذیرفته می‌شود. البته همچنان استانداردهایی است.

اصولا پوشاندن سر در عکس بیومتریک جز به دلایل مذهبی مجاز نیست؛ پوشاندن صورت هم به هر دلیلی مجاز نیست. بنابراین، اجزای صورت شما از پایین چانه تا بالای پیشانی و هر دو طرف صورت باید به وضوح در عکس بیفتند.

پیشنهاد مطالعه : نحوه پر کردن فرم ویزای شینگن

کجا عکس بیومتریک بگیریم؟

برخلاف عکس پاسپورت، این عکس‌ها اکثرا در محل کارگزاری خدمات ویزا گرفته می‌شوند (همراه با مراحل انگشت‌نگاری). بنابراین، بیشتر مشخصات عکس بیومتریک و نکات مربوط به آن توسط نیروهای کارگزاری انجام شده، و نکات لازم هم به شما گوشزد خواهد شد.

موردی که شما حتما باید در ذهن داشته باشید این است که:

  • اولا ترجیحا لباس‌های سفید یا مثلا طوسی روشن نپوشید تا با پس‌زمینه کنتراست مناسب ایجاد شود.
  • دوما فراموش نکنید که چیزی نباید گردی صورت و چشم‌های‌تان را بپوشاند؛ پس به مدل موها، حجاب، عینک و … خود دقت کنید.
  • سوما اگر صورت‌تان جای زخم، خال یا … وجود دارد، آنها را نپوشانید.

در محل کارگزاری ویزا علاوه بر چهره‌نگاری، انگشت‌نگاری هم انجام می‌شود. بنابراین، پیش از حضور در محل مطمئن شوید انگشتان دو دست‌تان هیچ‌گونه بریدگی و یا شکستگی ندارند. توصیه می‌شود از حنا و سایر رنگ‌های موقتی هم روی دست‌ها و انگشت‌هایتان استفاده نکنید.

کجا عکس بیومتریک بگیریم؟

آماده‌سازی بی‌نقص مدارک اخذ ویزا با «ویزا فوری»

امیدواریم حالا دقیقا بدانید مشخصات عکس بیومتریک چیست، و برای ویزاهای شینگن و کانادا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. گفتیم که این عکس‌ها (به همراه اثر انگشت‌ها) در محل کارگزاری ویزا گرفته می‌شوند، اما آشنایی کلی با پیش‌نیازهای اعلام شده توسط سفارت کشور مقصد ضرری برای متقاضی ندارد.

جهت آماده‌سازی بدون نقص اسناد و مدارک برای اخذ ویزای مدنظرتان می‌توانید روی مشاوران حرفه‌ای «ویزا فوری» حساب کنید. از طریق راه‌های ارتباطی اعلام‌شده با ما در تماس باشید.

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *