مهم‌ترین جشن‌ها و فستیوال های چین

آخرین بروزرسانی : اسفند ۱۴۰۲

جشن‌ها و فستیوال‌های چین معنای خاصی دارند و به‌همین‌دلیل است که به‌طور ویژه برگزار می‌شوند. پرطرفدارترین فستیوال های چین براساس رویدادهای تقویم چینی و اعتقادات مذهبی و معنوی مردم این کشور، در روزهای خاصی که برای آن‌ها تعیین شده است بر پا خواهند شد.

نکته جالب این است که همۀ این مراسم، یک رهبر محلی دارند که این رویدادها را تجربه و زندگی کرده‌اند. جشن‌های چینی علاوه‌براینکه برای مردم چین بسیار لذت‌بخش و مهم هستند، در انتقال باورها، اعتقادات مذهبی و فرهنگ چینی به سایر افراد از ملیت‌های دیگر، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

اگر شما نیز علاقه‌مند به چنین سنت‌هایی هستید، تا انتها با ما همراه باشید و این فستیوال‌ها را بهتر بشناسید.

فستیوال های مهم چین در ژانویه و فوریه

برای ایرانیان که قصد سفر به این کشور دیدنی را دارند، برنامه‌ریزی برای دریافت ویزای چین هم به‌خصوص در ایام جشنواره‌ها، یکی دیگر از مسائلی است که حتماً باید آن را مدنظر داشته باشند و دریافت آن را در اولویت قرار دهند. مهمترین جشن ها و اعیاد کشور چین در دو ماه اول سال عبارت‌اند از:

 ۱ ژانویه؛ روز سال نو (یواندان)

در این عید بزرگ چینی، مردم سال نو را جشن می‌گیرند که به آن جشن فانوس نیز گفته می‌شود. چینی‌هایی که به آیین بودایی اعتقاد دارند در جشن سال نو از خوردن گوشت اجتناب می‌کنند؛ چراکه معتفدند که استفاده از کارد در سال نو، بدیُمن است و همچنین آتش روشن‌کردن و پختن غذا نیز خوش‌یمن نیست؛ بنابراین غذای امروز را از قبل آماده می‌کنند.

در روز سال نوی چینی یکی از رسوم کهن آن‌ها به نام رقص شیر برگزار می‌شود و مردم با موسیقی، رقص و پایکوبی آغاز سال نو را جشن می‌گیرند.

 ۱ ژانویه؛ روز سال نو (یواندان)

جشنواره یخ و برف هاربین

چین هر ساله بزرگ‌ترین جشنواره مجسمه‌های یخی و برفی جهان را در هاربین واقع در استان هیلونگ جیانگ که در شمال شرقی این کشور قرار دارد، برگزار می‌کند. این فستیوال به‌طور رسمی از ۵ ژانویه شروع می‌شود و به‌مدت یک ماه ادامه می‌یابد. بازدیدکنندگان می‌توانند در اطراف مجسمه‌های یخی قدم بزنند که شب‌ها در نور نمایشگاه به‌رنگ روشن و درخشان دیده می‌شوند.

 

این جشنواره با بیش‌از ۱۰۰ جاذبه دیدنی، بدون شک سرزمین شگفت‌انگیز زمستانی چین به حساب می‌آید. برای بازدید از این جشنواره، می‌توانید با داشتن ویزای توریستی چین، شبانه با قطار از بجینگ (پکن) به هاربین سفر کنید.

جشنواره بهار چینی

یکی از مهم ترین جشنواره ها و فستیوال های چین، جشنواره تگرگ است که در تقویم سنتی چینی، آغاز سال جدید شناخته می‌شود و سالانه مردم آن را جشن می‌گیرند. خانواده‌های چینی به‌مدت ۱۵ روز دورهم جمع می‌شوند تا سال نوی چینی را جشن بگیرند و از غذاهایی مانند ماهی، کوفته و نیان‌گائو که یک کیک برنجی چسبناک است، لذت ببرند.

اگر تصمیم دارید هنگام بهار به این کشور سفر کنید، دقت داشته باشید که سفر دشواری در پیش خواهید داشت؛ چراکه تقریباً کل کشور تعطیل است و مردم در منازل و کنار خانواده‌هایشان وقت می‌گذرانند.

جشنواره فانوس

بهترین جشن چینی که برای مشخص‌کردن پایان سال نوی این کشور برگزار می‌شود، جشنواره فانوس است. در سرتاسر کشور، مردم در شهرهای مختلف دورهم جمع می‌شوند تا دریایی از فانوس‌ها را به‌عنوان نمادی برای هدیه به خدایان آزاد کنند.

امروزه انواع مختلفی از فانوس‌ها در چین وجود دارند که هر یک نماد چیزهای مختلف هستند. در شهرها، جشن‌هایی برگزار می‌شوند که در آن‌ها رقص‌های سنتی با اژدها، آکروبات‌بازی، رژه، آتش‌بازی و سرگرمی‌های مشابه تدارک دیده شده‌اند و تنقلات برنجی و شیرینی بین مردم پخش می‌شوند.

این تنقلات به‌شکل گلوله‌های برنجی چسبناک هستند که به نام جشنواره نامگذاری شده‌اند و آن‌ها را با شکر، آجیل یا گلبرگ‌های گل شیرین یا نمکی و مخلوطی از گوشت یا سبزیجات آماده کرده‌اند.

فستیوال های معروف چین در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن

طی این سه ماه چند جشن مهم در چین برپا می‌شوند که عبارت‌اند از:

جشنواره چینگ مینگ در ماه آوریل

این روز در زبان انگلیسی به‌عنوان روز جاروکردن مقبره نام‌گذاری شده است و مردم چین آن را روز جشن زندگی و بزرگداشت مردگان می‌دانند. خانواده‌ها در این روز خاص، با بازدید از قبرهای اجداد خود، آن‌ها را تمیز می‌کنند، دعا می‌خوانند و نذورات آیینی خود را ارائه می‌دهند.

در این روز چوب‌های جاس و کاغذ ژوس سوزانده می‌شوند که طبق اعتقاد مردم چین، نمادی برای ارسال پول و ثروت مادی به بستگان متوفی است.

فستیوال های معروف چین در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن

۱ مه روز کارگر

روز اول ماه مه در چین نیز مانند سایر کشورهای جهان به‌عنوان روز جهانی کارگر شناخته می‌شود و مردم این کشور، یک تعطیلات سه روزه به‌همین مناسبت خواهند داشت. این روز فرصتی برای حمایت از حقوق قشر کارگر و عنوان‌کردن مطالبات و درخواست‌های آن‌ها است.

فستیوال قایق اژدها در ماه ژوئن

یکی دیگر از فستیوال های چین، جشنواره قایق اژدها است که در ماه ژوئن برگزار می‌شود. اژدها بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سمبل در چین و نماد قدرت و شانس است و مردم معتقدند که بر بارندگی، طوفان، سیل و آب کنترل ویژه‌ای دارد.

همچنین این جشن سنتی سالروز بزرگداشت کو یوان، شاعر میهن‌پرست و افسانه‌ای چین است که 2 هزار سال پیش در این کشور زندگی می‌کرده است. با نزدیک‌شدن به فصل تابستان، مردم در این جشن مسابقه‌ای ترتیب می‌دهند و یک کوفته برنجی چسناک به نام زونگزی می‌خورند.

فستیوال های چین در ماه‌های سپتامبر و اکتبر

۳ جشنواره پاییزی معروف نیز در این دو ماه برگزار می‌شوند که عبارت‌اند از:

جشنواره نیمۀ پاییز در سپتامبر

این جشنواره به‌عنوان جشن برداشت محصولات توسط چینی‌ها و ویتنامی‌ها برگزار می‌شود که پانزدهمین روز از هشتمین ماه تقویم چینی است و زمان آن در اواسط سپتامبر یا اوایل اکتبر است. در این فستیوال، یک خوردنی همیشگی به نام مون‌کیک سرو می‌شود.

فستیوال های چین در ماه‌های سپتامبر و اکتبر

۱ اکتبر؛ روز ملی چین

در این رویداد یک هفته‌ای، جشن بزرگی به مناسبت تأسیس جمهوری خلق چین برگزار می‌شود. دولت این کشور برنامه‌های سازمان‌دهی‌شده‌ای از جمله آتش‌بازی و کنسرت در سرتاسر کشور برپا می‌کند. این فستیوال فرصتی برای خانواده‌های چینی است که به دیدن سایر اعضای خانواده در شهرهای دیگر بروند.

جشنواره چونگ یانگ

این فستیوال در نهمین روز از نهمین ماه تقویم چینی برگزار می‌شود و درباره یین و یانگ است. نام دیگر این جشنواره دومین نهم است و مردم در این روز صعود به ارتفاعات را به‌عنوان خوش‌شانسی تلقی می‌کنند؛ بنابراین به مکان‌های مرتفعی که می‌شناسند می‌روند و بادبادک هوا می‌کنند، در حقیقت آن‌ها با چنین کاری، بدشانسی را به آسمان می‌فرستند و آن را از خود و خانواده‌هایشان دور می‌کنند. طبق یک رسم قدیمی کسانی که به ارتفاعات می‌روند، شراب گل داوودی می‌نوشند و گیاه ژیو بر تن می‌پوشند؛ چراکه اعتقاد دارند این گیاه ویژگی‌های پاک و تطهیرکننده دارد.

سخن پایانی
فستیوال های چین روزهای خاصی در تقویم چینی هستند که سالانه توسط مردم این کشور جشن گرفته می‌شوند. آن‌ها برای هر یک از این جشنواره‌ها آداب و رسوم مخصوصی دارند و با استفاده از نمادهای مختلف، خوردن خوراکی‌ها یا غذاهای مخصوص و رقص و پایکوبی، جشن خود را تکمیل می‌کنند.

سمبل‌هایی مانند اژدها و فانوس در بعضی از این اعیاد و مناسبت‌ها استفاده می‌شوند که هرکدام پیام ویژه‌ای را منتقل می‌کنند. از طریق برگزاری همین مراسم است که نسل جوان چین و مردم در سرتاسر دنیا با فرهنگ و آداب و رسوم چینی آشنا می‌شوند.

منابع

https://www.chinahighlights.com/festivals/traditional-festival/

https://www.intrepidtravel.com/en/china/what-festivals-are-celebrated-china

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *