معرفی ۱۳ سوغات چین | خرید سوغات از چین

آخرین بروزرسانی : فروردین ۱۴۰۳

کشور چین یکی از پهناورترین کشورهای جهان محسوب می‌شود که در قاره آسیا واقع شده است و در میان کشورهای آسیای شرقی یکی از اصیل‌ترین فرهنگ‌ها را دارد. همه ساله، از سراسر جهان توریست‌های زیادی برای بازدید از فرهنگ اصیل چین راهی این کشور می‌شوند.

معرفی بهترین سوغات چین

اگر شما هم عازم چین هستید و می‌خواهید از آن کشور برای خود و اطرافیانتان یادگاری بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه همراه ما باشید؛ چراکه می‌خواهیم به معرفی بهترین سوغات چین و جذاب‌ترین یادگاری‌های این کشور پهناور بپردازیم.

چای خوش‌عطر چین

چای خوش‌عطر چین

چای نه‌فقط در ایران که در بسیاری از کشورهای دیگر یک نوشیدنی بسیار محبوب است و چین هم از این قاعده مستثنا نیست. نوع چینیِ این نوشیدنی جذاب و خوش‌عطر کیفیت بسیار بالایی دارد و جالب است که شما می‌توانید در این کشور چای را با کیفیت‌های متفاوتی تهیه کنید؛ مثلاً اگر به‌دنبال یک چای معمولی و خوش‌قیمت هستید، مراجعه به فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های معمولی نیاز شما را رفع می‌کند.

در هایپرمارکت‌های بزرگ هم می‌توانید باکیفیت‌ترین نوع چای را خریداری کنید. علاوه‌بر‌این، در شهرهای بزرگ و پرجمعیت چین مانند شانگهای و پکن، بازارها و بازارچه‌های چای وجود دارند که خرید را برایتان آسان‌تر می‌کند.

برای مثال می‌توانید به بازار چای ووکوایسی در چنگدو، مالیاندائو در پکن یا شهر چای تیانشان در شانگهای سری بزنید و آن را در کنار لوازم جانبی جذابی مانند قوری، فنجان، سینی و … خریداری کنید. این می‌تواند از لحاظ جذابیت و البته حمل‌ونقل آسان، بهترین سوغات چین برای دوستان و آشنایانتان باشد.

ابریشم لطیف چین

ابریشم را می‌توان یکی از لطیف‌ترین پارچه‌ها دانست و ابریشم چین از زیباترین نوع این پارچه‌های لطیف است. محصولات ابریشمی متنوعی در بازارهای چین وجود دارد و هرکدام از آن‌ها بسته به کیفیت پارچه‌شان می‌توانند قیمت متفاوت و متنوعی داشته باشند.

لباس، سرویس خواب کامل، روبالشی، کیف و … تنها بخشی از اجناس ابریشمی است که در بازارهای معروف چین به‌وفور یافت می‌شود و می‌تواند یک سوغاتی جذاب و دوست‌داشتنی از این کشور زیبا و بزرگ باشد.

اگر تصور می‌کنید بودجه‌تان به خرید محصولات ابریشمی گران‌قیمت نمی‌رسد، پیشنهاد می‌کنیم در مورد قیمت محصولات کوچک‌تری مانند روبالشی یا کیف پرس‌وجو کنید. مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

سرامیک‌های سنتی چینی

ابریشم و سرامیک چینی بخشی جدانشدنی از فرهنگ این کشور است و هزاران هزار سال است که مردمان چین از این ابزار استفاده می‌کنند. امکان ندارد سرامیک‌های چینی معروف را حتی در کشور خودمان ندیده باشید؛ اما سرامیک‌های موجود در کشور چین از لحاظ کیفیت، ساختار و طراحی بسیار متفاوت از این نمونه‌ها است.

شما می‌توانید این سرامیک‌ها را در قالب سِت چای، بشقاب، قابلمه، فنجان و … در این کشور با توجه به فرهنگ منطقه‌ای که در آن هستید خریداری کنید. فروشگاه بسیار معروف The Pottery Workshop با شعبه‌های متعدد خود در شهرهای مختلف چین یکی از مراکزی است که تقریباً تمام این محصولات را با کیفیت بسیار بالا در اختیار شما قرار می‌دهد.

جواهرات خوش‌‌رنگ چینی

جواهرات جذابیت خاص خود را دارند و احتمالاً هر کسی، از دریافت چنین سوغاتی بسیار خوشحال خواهد شد. جواهرات چینی یکی از محبوب‌ترین و البته اصیل‌ترین سوغاتی‌های این کشور محسوب می‌شود و شما می‌توانید در نزدیکی معابد بزرگ چین مانند معابد تبتی یا معبد لاما این نوع جواهرات نقره‌فام را با رنگ‌های آبی و نارنجی، از فروشندگان محلی خریداری کنید. شاید این سوغاتی ارزان ترین سوغات چین نباشد؛ اما مطمئن باشید که خاص‌ترین هدیه برای عزیزانتان خواهد بود.

جواهرات خوش‌‌رنگ چینی

بازی‌ها و پازل‌های سرگرم‌کنندۀ چینی

در میان سوغاتی‌های منحصربه‌فرد چین، بازی‌های سنتی و پازل‌های جذابی وجود دارد که همۀ سنین را مجذوب خود می‌کند. بازی‌ اساساً در فرهنگ چینی نقش مهمی دارد و اهالی این کشور برای این بازی‌ها احترام زیاد قائل‌اند؛ چراکه هر بازی فلسفه‌ای پشت خودش دارد و این فلسفه را به نسل‌های بعد انتقال می‌دهد.

یکی از معروف‌ترین و در دسترس‌ترین بازی‌های چینی Tangram نام دارد که از قطعات هندسی ساده تشکیل شده است و می‌تواند یک بازی فوق‌العاده آموزشی برای افزایش و بهبود کیفیت تمرکز، خلاقیت و تفکر انتقادی در کودکان باشد.

بازی Mahjong یک بازی بسیار محبوب در فرهنگ چینی است که هدفش تقویت تفکر استراتژیک مغز و افزایش توانایی انجام فعالیت‌های گروهی است.Chinese puzzle نیز یک پازلی بسیار معروف در کشور چین است که به‌نوعی می‌تواند یک سوغاتی نمادین از این کشور بزرگ و پهناور باشد.

پس یادتان باشد که این بازی‌های هم می‌توانند بهترین سوغات چین به‌خصوص برای کودکان باشند.

چاپستیک‌های زیبای چینی

کشورهای آسیای شرقی غذاهای خاص و جذابی دارند و از ابزارهای متفاوتی برای خوردن این غذاها استفاده می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین این ابزارها چاپستیک است که حتماً آن را در ایران هم دیده‌اید؛ اما استفاده از چاپستیک اصل چینی با آن نقش‌ونگارهای منحصربه‌فردش، لذت دیگری دارد و به‌نوعی می‌توان گفت این ابزار، نماد فرهنگ غذایی کشورهای آسیای شرقی است.

خرید این سوغاتی بسیار آسان است و به هر فروشگاهی که سر بزنید، می‌توانید چاپستیک را با بسته‌بندی‌های متنوع و زیبا خریداری کنید.

مجسمه‌های تراکوتای چینی

اگر به چین سفر کنید و مقصد شما ایالت شانکسی باشد، حتماً ارتش جنگجویان کوچک چینی را دیده‌اید. در فروشگاه‌های این کشورها ده‌ها مدل جنگجوی کوچک سفالی با سایزهای متنوع وجود دارد.

شما می‌توانید جنگجویان ۲۰ سانتی‌متری و حتی جنگجویانی با ابعاد واقعی را خریداری کنید. این مجسمه‌های کوچک و جذاب یک هدیه کاملاً نمادین از چین محسوب می‌شوند و محبوبیت بسیاری میان گردشگران دارند.

مجسمه‌های تراکوتای چینی

گره‌های هنرمندانه و صنایع دستی چینی

گره‌زنی، یک هنر اصیل، باستانی و بسیار زیبای چینی است. امکان ندارد به کشور چین سفر کنید و آویزهای گره‌ای قرمز رنگ را ندیده باشید. جاکلیدی‌ها و قاب‌های کوچک و بزرگ تنها بخشی از نتایج این هنر باستانی فوق‌العاده جذاب است و حتی شاید بتواند مناسب ترین سوغات کشور چین لقب بگیرد؛ چراکه هم این محصولات قیمت مناسبی دارند و هم یادآور رنگ‌های غالب در کشور چین هستند.

افزون‌بر این، صنایع دستی دیگر چین می‌تواند یک انتخاب فوق‌العاده برای خریدن سوغاتی باشند.در کشور چین بیش از ۵۰ اقلیت فرهنگی وجود دارد که هرکدام آیین، رسوم و هنر مخصوص به خود را دارند.

بسیاری از افرادی که با ویزای توریستی چین به این کشور سفر می‌کنند به تک‌تک استان‌های چین سر می‌زنند تا با این اقلیت‌ها آشنا شوند.جواهرات محلی، شال‌های سنتیِ رنگی و لباس‌های اصیل، تنها بخشی از صنایع دستی متنوعی هستند که می‌توانید در مناطق مختلف چین از مردمان هنرمند تبت، شینگجیان و گویژو خریداری کنید.

شما می‌توانید هم با مراجعه به فروشندگان محلی و هم با مراجعه به فروشگاه‌های تخصصی مانند فروشگاه صنایع دستی گوئیژو در نزدیکی ایستگاه متروی کتابخانه شانگهای بی‌نظیرترین صنایع دستی چین را خریداری کنید. تقریباً همۀ سوغات های معروف چین به‌خصوص سوغاتی‌های هنری و دست‌ساز این کشور در این فروشگاه پیدا می‌شوند.

آلات موسیقی چینی

موسیقی در فرهنگ، آیین‌ و جشن‌های باستانی چینی نقش مهمی داشته است و امروزه، آلات موسیقی در این کشور به یک نماد تبدیل شده است. ابزار و ادوات موسیقی که در شهرهای مختلف چین وجود دارند و شما می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید، بسیار متنوع هستند و عموماً میان گردشگران حرفه‌ای شناخته‌شده‌اند.

یکی از معروف‌ترین آلات موسیقی چینی یک ساز سنتی است که Guzheng نام دارد که الگوهای مختلفی را می‌توان روی آن پیاده کرد تا صدای دلنشینی ایجاد کند. نوازندگان حرفه‌ای این ساز که غالبا چینی هستند آوازی روح‌نواز را با دستان قدرتمند خود خلق می‌کنند و بعید است کسی نتواند از شنیدن صدای بی‌نظیر Guzheng لذت نبرد. علاوه‌براین ساز، در میان آلات موسیقی کشور چین یک سه‌تار معروف به نام Pipa وجود دارد که آوایی دلنشین را تولید می‌کند.

Dizi نیز یک فلوت بسیار سنتی در میان سازهای چینی است که حمل‌ونقل آسانی دارد و می‌توانید آن را در بار خود به ایران بیاورید. ویولن سنتی چینی که Erhu نام دارد نیز نوای غمگین و بسیار آشنایی را تولید می‌کند و به‌همین‌علت، عموماً جزء محبوب‌ترین سوغاتی‌های چینی است. این‌ها، تنها بخشی از سازهای معروف چینی هستند که در دسترس گردشگران قرار دارند. شما می‌توانید با توجه به بودجه و سلیقه‌تان از میان این‌ها، بهترین سوغات چین را برای خوش‌ذوق‌ترین کسی که می‌شناسید، تهیه کنید.

آلات موسیقی چینی

جعبه‌های لاکی معروف چینی

اگر هنوز هم سوال شما این است که از چین سوغات چی بخریم؟ پیشنهاد ما به شما، جعبه‌های لاکی بسیار معروف چینی است. این جعبه‌ها می‌توانند از هر نظر بهترین سوغات چین باشند؛ چراکه با تکنیک‌های فوق‌العاده و ظرافتی سحرانگیز توسط هنرمندان ماهر چینی ساخته شده‌اند و برای طراحی نقوش بدنۀ آن‌ها، از الگوهای سنتی چینی الهام گرفته شده است. این جعبه‌ها عموماً با رنگ‌های بسیار زنده و جذاب نقره‌ای و طلایی طراحی شده‌اند.

حتی اگر کسی هیچ شناختی از این سوغاتی‌های معروف چین نداشته باشد، در نگاه اول متوجه می‌شود که از یک فرهنگ اصیل در آسیای شرقی بیرون آمده است؛ چراکه این جعبه‌ها با طرح‌های بی‌نظیرشان که به داستان‌های سنتی چینی مربوط است، در حقیقت بخشی از فرهنگ و تاریخ کهن کشور پهناور چین و باورهای سنتی مردمان آن را به تصویر می‌کشند. مطمئن باشید که از انتخاب این جعبه‌های لاکی زیبا و کاربردی پشیمان نخواهید شد.

شیرینی‌های خوش‌طعم چینی

عمده گردشگران زمانی که متوجه می‌شوند شهر مقصدشان شیرینی خاصی دارد بسیار خوشحال می‌شوند؛ زیرا هم می‌توانند از طعم آن لذت ببرند و هم بخشی از خاطرات آن مزۀ خوب را همراه خود برای دیگران به‌عنوان سوغاتی بیاورند.

جالب است بدانید ذائقۀ مردمان چین به‌سمت خوراکی‌های شیرین میل می‌کند و به‌این‌ترتیب ده‌ها مدل کلوچه، تنقلات و شیرینی‌های جذاب در فرهنگ غذایی این کشور وجود دارد. میوه‌های خشک شیرین، کیک‌های خورشید و ماه، بادام‌‌زمینی‌های شکننده و ترد و … بخشی از شیرینی‌های محبوب این فرهنگ است.

اگر از خواندن نام بادام‌زمینی ترد و شکننده متعجب شده‌اید، باید به شما بگوییم که این محصول یک شیرینی بسیار رایج در کشور چین است که از بادام‌زمینیِ شیرین‌شده تهیه شده است. کیک‌های خورشید و ماه با طرح‌های مخصوص و جذابشان نیز یک شیرینی نمادین از فرهنگ چین محسوب می‌شوند.

حتماً نام مون‌کیک‌های چینی را شنیده‌اید. مون‌کیک یا کیک ماه از خمیر دانۀ نیلوفر آبی و لوبیای قرمز درست شده است و در طول فستیوال ماه که در پاییز برگزار می‌شود، به‌عنوان اصلی‌ترین خوراکی این فستیوال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع از شیرینی‌های خشک می‌توانند بهترین سوغات چین برای افرادی که عاشق خوردنی‌ها هستند محسوب شوند.

یادگاری‌هایی جذاب از مائو

مائو تسه تونگ یک سیاستمدار بسیار معروف چینی است که به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های سیاسی جهان شناخته می‌شود. مائو برای بیشتر چینی‌ها یک شخصیت محبوب و مورد احترام است و به‌همین‌علت شما می‌توانید در این کشور یادگاری‌های نمادین مختلفی را به‌عنوان سوغاتی به همراه بیاورید. ساعت، پوستر، کتاب کوچک قرمز رنگ و … بخشی از یادگاری‌های مائو هستند که در بازار پانجی یوان پکن، به‌وفور می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

فرش‌های سنتی و دستباف چینی

فرش برای ایرانیان محبوبیت خاصی دارد؛ اما اگر تصور می‌کنید تنها بافندگان فرش سنتی، ایرانیان هستند، سخت در اشتباهید. فرش‌های سنتی دستباف چینی به‌عنوان یک شاهکار هنری بدون مثال شناخته می‌شوند و می‌توانند یک سوغات بسیار زیبا و دیدنی برای عزیزانتان باشند.

در بافت این فرش‌ها از نخ‌های بسیار باکیفیت و مرغوب استفاده شده است و مهم‌ترین نکته‌ای که در موردشان وجود دارد، دستباف بودنشان است که باعث نمایان‌شدن الگوهای بی‌نظیر و ظریف می‌شود. باکیفیت‌ترین فرش‌های دستباف چینی عموماً از جنس ابریشم مرغوب چین هستند که با جنس لطیف خود، ظاهری بسیار شیک و مجلل به این صنایع دستی چشم‌نواز می‌بخشد.

هنرمندان ماهر چینی با تکنیک‌های فوق‌العاده‌ای انواع و اقسام طرح‌های گل، درخت، پرنده و … را روی این فرش‌ها پیاده می‌کنند و به‌این‌ترتیب فرش‌های اصیل چینی می‌توانند بهترین سوغات چین از لحاظ نمادین‌بودن و اشاره به فرهنگ گسترده چین باشند.

سخن پایانی
چین یک کشور توریستی و بسیار جذاب است که هر سال گردشگران بسیاری برای تماشای آثار باستانی، تاریخ و فرهنگ مردمان آسیای شرقی به آن جا سفر می‌کنند و برای خود و عزیزانشان هدایایی به‌عنوان سوغاتی می‌آورند.

چین سوغاتی‌های متنوع و فوق‌العاده زیبایی دارد و اگر قصد سفر به این کشور را دارید و نمی‌دانید بهترین سوغات چین چیست، پیشنهاد می‌کنیم از میان گزینه‌های موجود بهترین را تهیه کنید و از این کشور پهناور به یادگار بیاورید.

منابع

https://www.chinahighlights.com/travelguide/article-top-10-souvenirs.htm

https://www.chinashoreexcursion.com/china-souvenirs-best-things-to-buy-in-china/

https://wildgreatwall.com/10-best-souvenirs-bring-home-china/

https://www.gpsmycity.com/articles/69-15-uniquely-chinese-things-to-buy-in-shanghai.html

https://fuforme.com/blogs/articles/10-must-have-chinese-souvenirs-fuforme

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *