تحصیل رایگان در کانادا | قوانین ۲۰۲۴

آخرین بروزرسانی : بهمن ۱۴۰۲

تحصیل رایگان در کانادا برای ایرانیان غیر ممکن است. اگر به آمارها دقت کنید بسیاری از ایرانیان در کانادا مشغول به تحصیل در رشته های تاپ دنیا مثل پزشکی و دندانپزشکی با کمترین هزینه هستند. وقتی صحبت از تحصیل رایگان است یعنی بورسیه هایی که توسط دانشگاه های مختلف ارائه می شود.

به منظور دریافت این بورسیه تحصیلی کانادا نیاز است مدارک لازم را تهیه کنید. بسیار مهم است در روز مصاحبه کاملاً آماده، حاضر شوید. هرچه رزومه قوی تری داشته باشید برای دریافت فول فاند شانس شما بیشتر خواهد شد.

مجموعه ویزا فوری به شما کمک می کنید تا بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل رایگان در مقاطع مختلف را بشناسید. همینطور شرایط پذیرش هر دانشگاه را بدانید و در بهترین زمان اقدام کنید.

فول فاند کانادا یک نوع بورسیه تحصیلی است که ضمن پوشش هزینه شهریه، هزینه های خورد و خوراک، مطالعات، مسکن، تحقیقات و … را نیز شامل می شود. خوشبختانه کشور کانادا از دسته کشورهایی است که در ارائه فول فاند به ایرانیان مسائل سیاسی و نژادپرستی را کنار گذاشته و به نبوغ شخص توجه می کند. شما می توانید با رعایت یک سری نکات از این مزایا برخوردار شوید.

شرایط تحصیل رایگان در کانادا برای ایرانیان

در یک بررسی کلی تحصیل رایگان در کانادا تنها در شرایط خاصی وجود دارد. همه مراکز آموزشی کشور کانادا یک سری شرایط عالی برای تحصیل رایگان شهروندان این کشور و همینطور افرادی که اقامت کانادا را دارند فراهم ساخته است که شرایط آن به قرار زیر می باشد:

پرداخت شهریه

دانشجویان بین المللی می بایست شهریه پرداخت نمایند. حال اگر شخص در قالب بورسیه کانادا پذیرفته شده باشد، شهریه ای که برای او در نظر گرفته می شود کمتر خواهد بود. بورسیه تحصیلی سبب می شود تا هزینه شهریه، اقامت و خورد و خوراک شخص پوشش داده شود. بنابراین وقتی صحبت از تحصیل بدون هزینه در کانادا می شود یعنی شما باید بورسیه یکی از مراکز آموزشی این کشور را اخذ کرده باشید.

درخواست پذیرش

به طور کلی شرایط تحصیل رایگان در کانادا به این شکل است که شخص در ابتدا می بایست به یک دانشگاه درخواست پذیرش دهد. اگر درخواست شما معتبر و کامل باشد شانس این را خواهید داشت که از فول فاند استفاده نمایید.

فول فاند یعنی بیشترین میزان تخفیف در هزینه ها که برای ایرانیان بسیار مناسب و مورد توجه است. شرایط کلی برای اخذ فول فاند بررسی ریز نمرات تحصیلی، نمره مدرک زبان، تجربیات تحقیقاتی و سابقه کاری است.

اگر بخواهیم خلاصه به شما بگوییم، برای تحصیل در کانادا به صورت رایگان، معدل و ریزنمرات شما در مراحل قبلی تحصیل می بایست حداقل 17 باشد. داشتن آیلتس بالای 7 و یا معادل آن مهم است. تجربه های تحقیقاتی گسترده و همینطور سابقه کاری حرفه ای برای دریافت فول فاند مقاطع ارشد و دکترا بسیار تاثیر گذار خواهد بود. ارائه یک سری مقالات ارزشمند و یونیک و همینطور شرکت در خدمات اجتماعی هم حائز اهمیت است.

 تحصیل رایگان در کانادا بر اساس مقاطع تحصیلی

شرایط تحصیل رایگان در کانادا به قرار زیر می باشد:

تحصیل رایگان در کانادا در دوره ابتدایی:

افرادی که مقیم این کشور هستند، سطح 1 تا 8 یعنی دوره ابتدایی را رایگان پشت سر می گذارند. معمولاً مدارس دولتی کانادا از دانشجویان غیر مقیم شهریه کمی دریافت می کنند و اگر شخص دارای نبوغ بالایی باشد برای او تخفیف بیشتری در نظر گرفته می شود. مدارس غیر دولتی این شرایط را ندارند.

تحصیل در مقطع دبیرستان کانادا:

دوره دبیرستان در کانادا شامل سطوح 9 الی 12 بوده و برای افراد مقیم رایگان است. متقاضیان بین المللی شهریه 8000 الی 14000 دلار در سال را می بایست پرداخت نمایند. در این شرایط اگر شخص ثبت اختراع داشته باشد و به نوعی دانش آموز خارق العاده ای محسوب شود ممکن است هزینه های وی رایگان در نظر گرفته شود.

تحصیل رایگان در کالج های کانادا:

تنها تعداد بسیار محدودی از کالج های کانادا برای متقاضیان بین المللی هزینه در نظر نمی گیرند. شرایط کلی تحصیل رایگان در کالج ها این است که شخص به نوبه خود یک نخبه محسوب شود. اما هزینه متوسط کالج های کانادا در حدود 12000 دلار بوده و معمولاً مناسب است.

تحصیل رایگان در دانشگاه های کانادا:

تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی در کانادا کمتر دیده می شود اما برای مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکترا بر اساس رزومه تحصیلی، نمره و معدل شخص و همینطور اعتبار مدرک وی شرایط خوبی برای پوشش هزینه ها وجود دارد. حتی فول فاند برای مقطع دکترا بر اساس قدرت پرونده تحقیقاتی شما وجود خواهد داشت. به طور کلی شهریه مقطع کارشناسی در کانادا در نهایت 20000 دلار خواهد بود.

معرفی دانشگاه های رایگان در کانادا

از آنجایی که تعداد دانشگاه های کانادا بسیار گسترده است و شاید پیدا کردن دانشگاه های مخصوص تحصیل رایگان در کانادا کار دشواری باشد در این بخش لیستی از دانشگاه های پرطرفدار در ارائه بورسیه را برای شما در نظر گرفته ایم:

  • دانشگاه نیوفاندلند و لابرادور
  • دانشگاه منیتوبا
  • دانشگاه کنکوردیا
  • دانشگاه رایرسون
  • دانشگاه نیوبرانزویک
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه اتاوا
  • دانشگاه تورنتو

دقت داشته باشید که چیزی به عنوان تحصیل رایگان در کشور کانادا به معنای واقعی وجود ندارد. هر دانشگاهی یک میزان شهریه سالانه در نظر می گیرد. افراد بر اساس شرایط خود می توانند از بورسیه های بی نظیر تحصیلی در این کشور استفاده کنند.

مثلاً بورسیه تحصیلی Lester B. Pearson در دانشگاه تورنتو را در نظر بگیرید. این بورسیه به منظور شناخت دانشجویان بین المللی خلاق و نخبه است. این بورسیه برای دوره کارشناسی در نظر گرفته شده است و شامل شهریه، هزینه کتاب، هزینه های جانبی و همینطور هزینه های مربوط به اقامت در این کشور به مدت 4 سال است. این مورد یک مثال برای اخذ تحصیل رایگان در کشور کانادا بود. سایر دانشگاه ها نیز هر ساله یک سری بورسیه اعلام می کنند که افراد بر اساس شرایط خود بهترین گزینه را در نظر خواهند گرفت.

برای پذیرش در این بورسیه شخص می بایست حتماً یک دانشجوی بین المللی باشد و سال آخر دبیرستان خود را زودتر از ماه ژوئن سال 2021 گذرانده باشد. همینطور نیاز است تا شخص تحصیلات خود را به موقع در دانشگاه تورنتو آغاز نماید. به هر حال متقاضیان عادی نمی توانند از این بورسیه استفاده نمایند.

تحصیل رایگان در کانادا چه مزایایی دارد؟

شاید تحصیل در کانادا با هزینه ناچیز رویای بسیاری از ایرانیان باشد. مزایای تحصیل رایگان در یک کشور پیشرفته بسیار زیاد است که در ادامه به بررسی مهم ترین آنها می پردازیم:

  • شما می توانید از جدیدترین تکنولوژی های آموزشی کانادا استفاده نمایید.
  • امکاناتی در اختیار شما قرار می گیرد تا بتوانید ایده های خود را عملی سازید.
  • از سوی دیگر مدرک تحصیلی که از سوی دانشگاه های کانادا در اختیار شما قرار می گیرد در بسیاری از کشورها، شرکت ها و فضاهای کاری گسترده، معتبر بوده و یافتن شغل اصلاً کار سختی نیست.
  • حتی این امکان به شما داده می شود تا همزمان با تحصیل مشغول به کار شوید.
  • یکی از مهمترین مزایای تحصیل در کانادا دریافت اقامت دائم است.
  • در واقع شما پس از فارغ التحصیلی می توانید از ویزای کاری استفاده نمایید. پس از مدتی نیز شرایط درخواست اقامت دائم کشور مقصد برایتان فراهم می شود.
  • همینطور می توانید ویزای همراه برای افراد خانواده درجه یک خود درخواست دهید.
  • در این کشور بازار کار تضمین شده شده است و شرایط کسب درآمد بالا وجود دارد.
  • پس از دریافت اقامت کانادا، همه حق و حقوقی که یک شهروند کانادایی دارد، در اختیار شما قرار می گیرد.
  • فرزندان شما می توانند تحصیل رایگان در این کشور داشته باشند.
  • خدمات اجتماعی و بهداشتی بسیار مناسبی در اختیار شما قرار می گیرد و این موارد سبب می شود تا بتوانید به راحتی آینده خوبی برای خود رقم بزنید.

تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

به منظور تحصیل رایگان در کانادا در رشته پزشکی و دندانپزشکی، نیاز به رعایت یک سری شرایط است. مثلاً شخص می بایست نمره زبان بالایی داشته باشد، معدل او در مقاطع مختلف بالا باشد و همینطور در دروس تخصصی بسیار قوی ظاهر شده باشد.

پذیرش تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در کانادا به نسبت سایر رشته ها دشوارتر است. رقابت برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا به صورت رایگان بسیار زیاد است. به طور کلی به منظور تحصیل رایگان در کانادا در رشته های پزشکی و دندانپزشکی شخص می بایست معدل نهایی حداقل 17 تا 18 از آخرین مدرک تحصیلی خود داشته باشد.

نمره زبان آیلتس آکادمیک وی می بایست حداقل 7.5 باشد. همینطور حداقل 80 درصد از نمره کل دروس تخصصی را کسب کرده باشد. پس از این موارد سوابق پژوهشی وی بررسی می شود. با رعایت شرایط بالا شانس شخص در پذیرش تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی بالا خواهد بود.

نکته مهم در راستای تحصیل در کانادا در رشته های پزشکی و دندانپزشکی به صورت رایگان این است که شخص می بایست در یک سری مصاحبه های حضوری و غیر حضوری شرکت داشته باشد. وجود اعتماد به نفس بالا و همینطور آمادگی لازم برای پاسخ به سوالات بسیار مهم است و تاثیر زیادی در اخذ بورسیه دارد.

اگر نخبه هستید و یا رزومه تحصیلی بالایی دارید شانس شما برای پذیرش تحصیل رایگان در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در این کشور بسیار بالا خواهد بود. حتی شرایط کار ضمن تحصیل نیز در اختیار شما قرار می گیرد و البته که پس از تحصیل می توانید اقامت و تابعیت کشور کانادا را کسب کنید. دقت کنید که پذیرش برای این رشته های تحصیلی در کانادا آسان نیست. شخص می بایست از نظر علمی با سایر افراد تفاوت های مشخصی داشته باشد.

بورسیه تحصیلی رایگان در کانادا

در مورد بورسیه تحصیلی رایگان در کانادا یک سری از دانشگاه ها همکاری بیشتری از خود نشان داده اند:

بورسیه Karen McKellin International Leader of Tomorrow Award

از سوی دانشگاه بریتیش کلمبیا در نظر گرفته شده است. این بورسیه مخصوص متقاضیان دوره کارشناسی است. این بورسیه برای کسانی مناسب است که مهارت های رهبری را پشت سر گذاشته اند و در امور دانشجویی و خدمات اجتماعی و سایر موارد موفق ظاهر شده اند. این بورسیه معمولاً بین 3 الی 4 سال همه شهریه و سایز هزینه زندگی را پوشش می دهد.

برای پذیرش در این بورسیه شخص می بایست از یک دبیرستان معتبر وارد UBC شود. نیاز است دو ماه پیش از سال تحصیلی از دبیرستان فارغ التحصیل شده باشد. همینطور نیاز است تا که ثابت کند از نظر علمی برای این بورسیه آماده است و سطح مالی خود را مشخص نماید.

بورسیه تحصیلی Donald A. Wehrung

نیز از دانشگاه بریتیش کلمبیا ارائه می شود. این بورسیه برای دانشجویان بین المللی با سطح مالی بسیار ضعیف، و یا متقاضیان مناطق جنگ زده و فقیر نشین است.

بورسیه ورودی دانشگاه Calgary

نیز وجود دارد که به صورت یک جایزه معتبر ارائه می شود. این بورسیه به دانشجویان کارشناسی بین المللی ارائه خواهد شد. این بورسیه به ارزش 15 هزار دلار سالانه بوده و معدل هر ترم شخص نیز بررسی می شود. مبلغ کل بورسیه در 4 سال دوره کارشناسی بیش از 60000 دلار است.

بورسیه Vanier CGS

اگر به دنبال بورسیه مناسب برای مقطع تحصیلات تکمیلی هستید قطعاً Vanier CGS بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این بورسیه مربوط به مقطع دکترا برای حفظ دانشجویان درجه یک ارائه می شود. بورسیه Vanier CGS به مدت سه سال و به میزان 50 هزار دلار در سال ارزش دارد.

منبع: https://www.upgradabroad.com/articles/how-to-study-free-in-canada/

سوالات متداول

آیا تحصیل رایگان در کانادا وجود دارد؟

در یک بررسی کلی خیر! اما وجود یک سری بورسیه های تحصیلی در برخی از رشته ها سبب شده تا افراد بتوانند بسیاری از هزینه ها را پوشش دهند. فول فاند بهترین نوع بورسیه تحصیلی در کانادا محسوب می شود.

آیا بدون مدرک زبان می توان بورسیه کانادا را دریافت کرد؟

شانس افرادی که از مدرک زبان مناسب برخوردار نیستند برای دریافت بورسیه بسیار کم است.

بهترین و راحت ترین مقطع تحصیل رایگان در کانادا کدام است؟

به طور کلی بیشترین بورسیه های تحصیلی در کانادا برای مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکترا ارائه می شود. اما اگر شخص دارای معدل بالایی باشد شانس بورسیه مقطع کارشناسی را نیز خواهد داشت.

شرایط کار پس از تحصیل در کانادا به چه صورت است؟

پس از پایان تحصیل در کانادا بین 9 ماه الی 3 سال به شخص فرصت داده می شود تا در کانادا مشغول به کار شود. پس از سه سال نیز شرایط اخذ اقامت دائم کانادا وجود دارد.

مهمترین فاکتورهای تحصیل رایگان در کانادا چیست؟

برای کسب بورسیه تحصیلی کانادا نیاز به معدل بالا، مدرک زبان مناسب و مقالات علمی و پژوهشی قدرتمند دارید.

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *