بورسیه تحصیلی کانادا برای ایرانیان

آخرین بروزرسانی : بهمن ۱۴۰۲

وقتی صحبت از بورسیه تحصیلی کانادا می شود، یعنی شرایط پذیرش، انواع بورسیه، سازمان هایی که بورسیه را ارائه می دهند و مقدار مالی قابل پوشش باید بررسی شود. همینطور نیاز است تا شخص مدارک لازم را تهیه نماید و به نوعی رزومه قوی داشته باشد. مدارک زبان و معدل در این زمینه مهم هستند. مجموعه ویزافوری در این راستا به شما کمک خواهد کرد.

بورسیه تحصیلی کانادا برای ایرانیان

بورسیه تحصیلی کانادا برای ایرانیانی که قصد دارند با کمترین هزینه در این کشور تحصیل نمایند، فراهم شده است. بر اساس رشته تحصیلی، شرایط رزومه و همینطور موقعیت پژوهشی خود می توانید از بورسیه های کامل نیز استفاده نمایید.

معرفی انواع بورسیه تحصیلی کانادا

بورسیه تحصیلی کانادا شامل انواع مختلفی می شوند که هر یک شرایط مربوط به خود را دارند:

بورسیه اسکولارشیپ:

این نوع بورسیه در کانادا بر اساس شایستگی تحصیلی دانشجو در نظر گرفته می شود. شخص می بایست رتبه علمی بالا و همینطور مدرک زبان جی آر ای داشته باشد.

بورسیه loans:

این بورسیه مشابه با وام عمل می کند. در واقع به واسطه این بورسیه دانشجویان غیر کانادایی می توانند همانند شهروندان کانادایی وام با نرخ سود مشابه دریافت نمایند. این بورسیه توسط بانک های خصوصی اعطا می شود.

بورسیه TA:

بورسیه دستیار تدریس در کانادا بهترین گزینه به منظور دریافت کمک هزینه برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا است. شخص در آموزش و یادگیری دانشجویان به عنوان دستیار استاد فعالیت می کند. برای اپلای این بورسیه می بایست در آزمون تافل یا آیلتس نمره بالایی کسب کنید.

بورسیه RA:

بورسیه دستیار تحقیق در کانادا برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا بوده و به منظور دریافت کمک هزینه تحصیل در فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی ارائه می شود. فعالیت ها باید خارج از پایان نامه شخص باشد و معمولاً بین 15 الی 20 ساعت در هفته زمان ببرد.

نوع بورسیه شرایط دریافت بورسیه
اسکولارشیپدارای رتبه علمی بالا
مدرک زبان GRE
loansدریافت وام از بانک های خصوصی
TAبورسیه دستیار تدریس
مناسب دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا
نیاز به نمره ی بالای تافل یا آیلتس
RAبورسیه دستیار تحقیق
مناسب دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا
مناسب فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی

چه سازمان هایی بورسیه تحصیلی کانادا می دهند؟

بورسیه تحصیلی کانادا معمولاً از سوی دولت این کشور، سازمان های غیر دولتی و همینطور دانشگاه ها اعطا می شود. بورسیه تنها برای دانشجویان بین المللی نبوده و شامل شهروندان بومی کشور کانادا نیز می شود. به هر حال یک سری سازمان در این راستا فعالیت گسترده تری دارند:

Banting Postdoctoral Fellowships:

بورسیه تحصیلی دولت کانادا مخصوص رشته های علوم طبیعی، علوم اجتماعی و تحقیقات بهداشت بوده و شامل مقاطع تحصیلات تکمیلی می شود.

NSERC Postgraduate scholarships:

در صورتی که بخواهید در یکی از دانشگاه های معتبر کانادا در رشته مهندسی یا علوم طبیعی تحصیل کنید می توانید از این سازمان کمک بگیرید. البته این بورسیه تنها شامل انجمن تحقیقاتی علوم طبیعی و مهندسی در کانادا خواهد شد.

Canada Graduate Scholarships – Master’s Program:

این سازمان به دانشجویان کانادایی که به قصد دریافت مدرک دکترا یا کارشناسی ارشد در دانشگاه مشخصی ثبت نام کرده اند، ارائه می شود.

Vanier Canada Graduate Scholarships Program:

این سازمان به دانشجویان دوره دکترا که قصد ادامه تحصیل در مقطع مهندسی و علوم بهداشت دارند ارائه می شود و معمولاً مبلغ 50 هزار دلار به دانشجو به صورت سالانه اعطا خواهد شد. این بورسیه کانادا شامل سه سال است.

IDRC Research Awards:

بورسیه تحصیلی دولتی کانادا از سوی این سازمان برای دانشجویانی است که قصد دارند در دوره پژوهشی تحصیل نمایند و معمولاً شامل مقاطع ارشد و دکترا می شود.

Anne Vallee Ecological Fund:

این بورسیه غیر دولتی بوده و برای مقطع دکترا و در زمینه تحقیق و پژوهش در مورد حیوانات ارائه می شود. همینطور شامل استان کبک و بریتیش کلمبیا است. بورسیه تحصیلی دانشگاه کارلتون برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، بورسیه اوارد در دانشگاه کنکوردیا برای مقطع کارشناسی و بورسیه دانشگاه دالهاوزی در هالیفاکس برای همه مقطع تحصیلی در نظر گرفته شده است. دانشگاه تورنتو برای ایرانیان نیز بورسیه های خوبی در نظر گرفته است.

 دریافت بورسیه تحصیلی کانادا چه شرایطی دارد؟

دریافت بورسیه تحصیلی کانادا در 5 مقطع دبیرستان، دیپلم، لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا شرایط خاص خود را دارند:

 دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

دریافت بورسیه تحصیلی مقطع دبیرستان در کانادا:

در این مقطع دانش آموزان بین المللی نمی توانند از بورسیه استفاده کنند، می بایست شهریه پرداخت نمایند.

بورسیه تحصیلی با مدرک دیپلم در کانادا:

این بورسیه بیشتر شامل کالج ها بوده و از 1000 تا 5000 دلار به صورت تخفیف شهریه در نظر گرفته می شود. شرایط پذیرش در این بورسیه، داشتن معدل عالی در دو سال آخر دبیرستان است. شخص می بایست نمره زبان آیلتس حداقل 6.5 یا معادل آن داشته باشد. داشتن سوابق تحصیلی در انجام فعالیت های فوق برنامه و همینطور مهارت های رهبری نیز به شما کمک می کند.

شرایط بورسیه لیسانس کانادا:

بورسیه تحصیلی کارشناسی در کانادا به ندرت دیده می شود. در واقع شایستگی شخص بسیار پر اهمیت است. به هر حال شخص می بایست در دو سال آخر دبیرستان خود معدل بالای 18 داشته باشد. همینطور نیاز به نمره زبان آیلتس حداقل 6.5 دارد و رتبه های علمی و ورزشی او نیز مدنظر قرار می گیرد.

بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد در کانادا:

این بورسیه ها بیشتر شامل دوره های تحقیقاتی محور بوده و شخص باید معدل کارشناسی بالای 17 داشته باشد. نمره آیلتس شخص می بایست حداقل 6.5 یا بیشتر بوده و داشتن مقالات علمی چاپ شده در ژورنال های معتبر خارجی و یا ثبت اختراع نیز مطرح است.

بورسیه تحصیلی دکترا در کانادا:

شرایط این نوع بورسیه تحصیلی داشتن معدل بالای 17 از دوره های قبل، مدرک زبان آیلتس بالای 6.5 و نمره جی آر ای بالای 300 است. شخص قطعاً باید مقالات چاپ شده در بهترین ژورنال های معتبر داشته باشد. وجود اختراع و کتاب چاپ شده نیز به او کمک می کند.

معرفی بهترین دانشگاه های کانادا برای بورسیه

در ادامه به معرفی دانشگاه های مناسب برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا می پردازیم:

  • دانشگاه تورنتو به عنوان رتبه یک کشوری و رتبه 26 جهانی بهترین گزینه برای بورسیه شناخته شده است.
  • دانشگاه کارلتون کانادا برای همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در بسیاری از رشته ها شرایط بورسیه در نظر گرفته است.
  • دانشگاه کنکوردیا در مونترال یک سری جایزه یا اوارد برای دانشجویان بین المللی ارزیابی کرده است که مربوط به مقطع کارشناسی بوده و برای کسانی که قصد اخذ بورسیه تحصیلی کارشناسی کانادا دارند، می تواند یک شانس خوب تلقی شود.
  • در دانشگاه دالهاوزی در هالیفاکس نیز یک سری بورسیه های تحصیلی برای همه مقاطع وجود دارد.
  • دانشگاه مک گیل برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و فوق دکترا برنامه بورسیه در نظر گرفته است.
  • دانشگاه کوئینز در انتاریو به دانشجویان کشورهای هند، پاکستان و آمریکا بورسیه اعطا می کند و ایران در این لیست قرار ندارد.
  • اوارد تحصیلی دانشگاه بریتیش کلمبیا برای ایرانیانی که شایستگی تحصیلی بالایی دارند یک انتخاب عالی محسوب می شود و شخص می بایست مهارت های رهبری داشته باشد. پیشرفت های تحصیلی در این راستا بسیار مهم است.
  • دانشگاه واترلو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا بورسیه های مناسبی در نظر گرفته است. همینطور کمک های مالی در دانشگاه سایمون فریزر بسیار دیده می شود.
  • دانشگاه یورک نیز در مقطع کارشناسی توانسته موفق ظاهر شود.
  • در نهایت دانشگاه منیتوبا برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی بورسیه مناسبی در نظر می گیرد.

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی کانادا

برای دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا بر اساس نوع بورس و رشته تحصیلی و دانشگاه نیاز به تهیه یک سری مدارک دارید:

  1. شخص می بایست نامه پذیرش از دانشگاه داشته باشد.
  2. مدارک و ریزنمرات لیسانس و فوق لیسانس می بایست اسکن شده و کپی فارسی آن ارائه شود.
  3. شخص باید کارنامه زبان داشته باشد. ارسال اسکن کارنامه از مرکز آزمون نیز مورد پذیرش است.
  4. وجود رزومه و یا CV بسیار مهم است.
  5. انگیزه نامه شخص می بایست کاملاَ شفاف و صحیح تنظیم شده باشد.
  6. شخص دو الی سه توصیه نامه از اساتید و یا کارفرما نیاز دارد. ارسال این توصیه نامه ها یا به صورت آنلاین بوده و یا به شکل کاغذی خواهد بود.
  7. نمونه نوشتاری یعنی یک سری مقالات و یا پروژه های تحقیقاتی که از قبل انجام داده اید می بایست ارائه دهید. این نمونه باید طبق دستورالعمل دانشگاه مقصد تهیه شود. این مدرک طبق دستورالعمل نهاد مورد نظر سنجیده می شود.
  8. پورتفولیو: پورتفولیو مخصوص رشته های معماری، هنر و همینطور زیر شاخه های مشابه است. در واقع نیاز به چکیده ای از طرح و نمونه کارهای انجام شده در رشته مورد نظر خواهد بود که می بایست به شکل تصویری و یا در قالب توضیحات در یک فایل قرار بگیرد. هر سازمان قوانین خاص خود را در این راستا دارد.
  9. مقالات چاپ شده در ژورنال های معتبر کمک می کند تا بتوانید شانس پذیرش خود را چند برابر کنید.
  10.  پروپوزال تحقیقاتی نیز برای پذیرش بورسیه در برخی از دانشگاه ها نیاز است. پروپوزال می بایست مدرکی با حدود 3000 الی 4000 کلمه باشد و موضوع و روش تحقیقات آینده در آن توضیح داده شود.
  11.  شخص باید اسکن از پاسپورت معتبر ارائه دهد.

معدل لازم برای بورسیه کانادا

اغلب دانشگاه های کانادا برای پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، حداقل معدل لازم را 15 اعلام کرده اند اما حقیقت این است که داشتن معدل بالای 17 شانس شما را بیشتر می کند.

هزینه بورسیه تحصیلی کانادا

شما به منظور دریافت بورس تحصیلی کانادا نیازی به پرداخت هزینه ندارید. در بیشتر دانشگاه ها زمانی که اپلای انجام می شود بر اساس شرایط تحصیلی، اسکالرشیپ تحصیلی برای شما به صورت اتوماتیک در نظر گرفته می شود.

به زبانی ساده تر شما تنها هزینه اپ فی به قیمت 100 الی 150 دلار دانشگاه را پرداخت می کنید و هزینه های جداگانه دریافت نمی شود.در صورتی که پذیرش بورسیه از سوی مراکز غیر دولتی و یا پژوهشگاه ها باشد، بر اساس نوع بورسیه شرایط اپلای متفاوت بوده و ممکن است هزینه های مازاد نیز دریافت شود.

هزینه بورسیه تحصیلی کانادا

مدرک زبان لازم برای بورسیه تحصیلی کانادا

در صورتی که انتخاب شما رشته های غیر مهندسی باشد، همه دانشگاه های کانادا به منظور ارائه بورسیه از شما مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره بالای 6.5 و یا نمره تافل بالای 90 می خواهند. در مورد رشته های مهندسی باید گفت که برخی از دانشگاه ها شرایط را آسانتر در نظر گرفته اند و نمره آیلتس پایین تر هم می پذیرند.

کسانی که نمره زبان لازم برای پذیرش بورسیه کانادا ندارند می توانند با استاد مورد نظر خود مکاتبه داشته باشند. البته باید در ابتدا بررسی کنید که پرونده شما از نظر علمی در شرایط بسیار عالی است و تنها مشکل مربوط به نداشتن نمره زبان است.

دلایل ریجکتی بورسیه تحصیلی کانادا

بارها دیده شده که بورسیه های تحصیلی کانادا رد می شوند، چه خوب است دلایل ریجکت شدن بورسیه را بدانیم.

1-نداشتن معدل قابل قبول:

شما برای دریافت بورسیه تحصیلی باید شرط معدل را رعایت کنید. هر دانشگاهی، یک معدل حداقلی به منظور پذیرش تحصیلی در نظر می گیرد و چون رقابت برای دریافت بورسیه بالا است اگر شخص حداقل معدل لازم را نداشته باشد با مشکل دریافت فاند تحصیلی روبرو می شود.

2-گپ تحصیلی:

اگر تحصیلات شما پیوسته نبوده و فاصله طولانی بین دو مقطع تحصیلی وجود داشته باشد ممکن است درخواست بورسیه ریجکت شود. البته گاه وجود یک سری دلایل قانع کننده سبب می شود تا این موضوع نادیده گرفته شود.

3-حوزه تحقیقاتی نامرتبط:

به هر حال شما برای پذیرش بورسیه می بایست با یک استاد همکاری داشته باشید و بسیار مهم است که حوزه تحقیقاتی شما با حوزه تحقیقاتی استاد مورد نظر تا حدودی همخوانی داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است دچار مشکل شوید و بورسیه به شما تعلق نگیرد.

4-تاخیر در اقدام:

کسانی که تمایل به دریافت بورسیه تحصیلی کشور کانادا دارند، باید چند ماه زودتر از ددلاین اپلای، درخواست خود را برای سازمان یا دانشگاه مورد نظر ارسال نمایند. معمولاً تعداد درخواست ها بالا بوده و محدودیت بودجه وجود دارد و اگر شخص دیر اقدام نماید نمی تواند به نتیجه برسد.

 سوالات متداول

بورسیه فول فاند کانادا برای ایرانیان کدام است؟

بورسیه بین المللی رهبر دانشگاه آلبرتا در مقطع کارشناسی برای ایرانیان فول فاند در نظر گرفته است. همینطور بورس تحصیلی بریتیش کلمبیا در مقطع دکترا نیز فول فاند اعلام کرده است.

آیا بانوان شانس پذیرش بورسیه تحصیلی در کانادا دارند؟

در این کشور جنسیت چندان مطرح نیست اما بورسیه زنان در برنامه STEM وجود دارد که برای مقطع کارشناسی بوده و حداکثر 6 هزار دلار کانادا را پوشش می دهد.

بورسیه تحصیلی برای مقطع پسا دکترا در کانادا به چه صورت است؟

بورسیه بازدید از بانک مونتال از سوی دانشگاه اتاوا برای مقطع پسا دکترا با حداکثر 8000 هزار کانادا در نظر گرفته شده است

 

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *