گپ تحصیلی آمریکا | روش های پر کردن آن

آخرین بروزرسانی : جولای 2024

برای بررسی گپ تحصیلی آمریکا نیاز به تفکیک مشخصی بین مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. همینطور می بایست روش های جبران و توجیه گپ تحصیلی را نیز بررسی کرد. کارشناسان موسسه ویزافوری تلاش خود را کرده اند تا بررسی دقیقی بر روی مدارک لازم برای گپ تحصیلی داشته باشند.

چه خوب است نمونه نامه گپ های تحصیلی را نیز مورد بازدید قرار دهید به این ترتیب می توانید دلایل قوی در این زمینه فراهم سازید. کسانی که شرایط خاص دارند و نمی توانند گپ تحصیلی را رعایت نمایند می توانند با تنظیم یک سری اسناد و مدارک شانس خود را مجدداً امتحان نمایند.

گپ تحصیلی چیست؟

گپ تحصیلی آمریکا برای کسانی که مدتی است از تحصیلشان گذشته و به نوعی وقفه افتاده است یک فاکتور مهم پذیرش محسوب می شود. فرض کنید چند سالی است که آخرین مدرک دانشگاه یا دیپلم را دریافت کرده اید.

حال تصمیم می گیرید که آمریکا را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید، در این راستا گپ تحصیلی در کنار شرایط سنی و شرط معدل اهمیت دارد. گپ تحصیلی به مدت زمان مشخص و استاندارد بین آخرین مدرک آموزشی دریافتی تا زمان اقدام برای دریافت پذیرش مجدد گفته می شود.

به زبانی ساده تر، اگر شما مدت زمان زیادی را بین تحصیل قبل و بعد سپری کرده باشید یعنی گپ تحصیلی را رعایت نکرده اید و به نوعی وقفه شما زیاد است. تاکید برای گپ تحصیلی در آمریکا این است که شخص از نظر ذهنی و موقعیت قرار گیری در محیط آموزشی آمادگی لازم را داشته باشد.

یعنی دروس قدیمی را فراموش نکرده باشد. افرادی که شرایط سنی و گپ تحصیلی مناسبی دارند شانس بیشتری در پذیرش خواهند داشت و این موضوع اهمیت زیادی دارد. داشتن رتبه مناسب در گپ تحصیلی سبب می شود تا افراد برای اخذ ویزا نیز شرایط بهتری داشته باشند.

گپ تحصیلی چیست؟

پیشنهاد مطالعه : ویزای توریستی آمریکا 

اپلای با گپ تحصیلی برای آمریکا

در مورد تاثیر وقفه تحصیلی بر پروسه اپلای سوالات زیادی شده است. زمانی که برای اپلای اقدام می کنید و یا قرار است برای پذیرش دانشگاه اقدام کنید بهتر است جزییات تحصیل را دقیق در نظر بگیرید. گپ تحصیلی برای آمریکا قابل قبول است.

اگر مدت زمان طولانی از تحصیل گذشته باشد مشکل ساز خواهد شد. گپ های تحصیلی یک ساله در آمریکا مجاز اعلام شده است. اگر دانشجو گپ تحصیلی بیش از یک سال داشته باشد باید مدارک و شواهد کافی برای تحصیل خود ارائه دهد.

البته مدت زمان گپ تحصیلی برای مقاطع تحصیلی مختلف فرق می کند. مثلاً در یک بررسی کلی مشخص شده است که اپلای برای مقطع کارشناسی ارشد نباید گپ تحصیلی بیش از 5 سال داشته باشد.

یکی از دلایل مهم گپ تحصیلی آمریکا ، مسائل پزشکی است. مثلاً وقوع بیماری های جدی، تصادف و جراحت سبب می شود تا شخص مدت زمان کافی برای تحصیل نداشته باشد. این موضوع سبب گپ تحصیلی می شود.

مدارک پزشکی افراد و اسناد مورد نظر باید در اختیار افسر پرونده قرار بگیرد. یک سری مسائل دیگر مانند طلاق پدر و مادر و یا مشکلات مالی نیز سبب گپ تحصیلی می شود. داشتن ادله و دلایل قوی سبب می شود تا افسر پرونده پذیرش لازم را داشته باشد.

یک سری فعالیت های کاری و شغلی نیز در قوانین گپ تحصیلی آمریکا مجاز است اما باید دلایل محکمی داشته باشید تا ثابت کند که اشتغال به کار شما برای ادامه تحصیل بوده و یا قصد شما شرکت در پروژه های تحقیقاتی است.

پینشهاد مطالعه : وقت سفارت آمریکا 

گپ تحصیلی برای لیسانس

حد نرمال و مجاز گپ تحصیلی آمریکا بسته به اینکه برای چه کشوری بوده و یا شامل چه مقطعی می شود متفاوت خواهد بود. مثلاً گپ تحصیلی آمریکا برای مقطع لیسانس حداکثر سه سال از زمان دریافت دیپلم اعلام شده است اما به طور کلی بر اساس قوانین موجود گپ تحصیلی لیسانس نباید بیش از 4 سال باشد. به عنوان مثال اگر شما در 18 سالگی دیپلم گرفته باشید اجازه تحصیل در سن 30 سالگی برای مقطع لیسانس در آمریکا را ندارید.

گپ تحصیلی برای لیسانس

پینشهاد مطالعه : شرایط تحصیل کارشناسی در آمریکا 

گپ تحصیلی برای ارشد

گپ تحصیلی آمریکا برای کارشناسی ارشد بین 4 الی 5 سال از زمان اخذ مدرک کارشناسی اعلام شده است. به هر حال این موضوع نیز باید برای افراد رعایت شود. هرچند برخی از دانشگاه ها حساسیت کمتری در این زمینه دارند.

پیشنهاد مطالعه : شرایط سنی تحصیل در آمریکا

 گپ تحصیلی برای دکترا

قوانین گپ تحصیلی دکترا در آمریکا سخت گیری کمتری به نسبت مقاطع پایین تر دارد. اگرچه یک قانون کلی به منظور تعیین حد مجاز گپ تحصیلی برای دکترا مشخص نشده است اما بررسی ها اینطور نشان می دهد که معمولاً دانشجویان با  داشتن گپ تحصیلی 10 سال هم موفق شده اند برای مقطع دکترا ویزای تحصیلی دریافت نمایند.

پیشنهاد مطالعه : شرایط تحصیل دکتری در آمریکا

تاثیر گپ تحصیلی بر اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

اینطور که بررسی ها نشان می دهد گپ تحصیلی برای ویزای آمریکا به صورت مستقیم بر روی ریجکت شدن یا اخذ ویزای تحصیلی آمریکا تاثیر ندارد اما یکی از فاکتورهای مهمی است که پروسه بررسی مدارک شما را دچار تعویق می کند و در نهایت صدور ویزای تحصیلی با مشکل مواجه می شود.

یک نکته مهم که باید بدانید این است که گاه پرونده متقاضی پذیرش می شود اما باز هم ممکن است به دلیل طولانی بودن گپ تحصیلی امکان رد درخواست ویزا از سوی سفارت وجود داشته باشد. معمولاً زمان مورد قبول برای گپ تحصیلی بین 3 الی 5 سال اعلام شده است که در برخی از دانشگاه ها شرایط متفاوت خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه : بهترین شهر آمریکا برای زندگی ایرانیان

روش های پر کردن گپ تحصیلی برای ویزای آمریکا

در ادامه به بررسی روش هایی برای پر کردن گپ تحصیلی می پردازیم:

پر کردن گپ تحصیلی با سربازی:

یکی از روش های پر کردن گپ تحصیلی آمریکا گذراندن دوره سربازی است که برای آقایان فرصت مهمی است. نیاز است حداکثر دو سال از گپ تحصیلی شما با سربازی پر شده باشد. نیاز به ترجمه رسمی کارت پایان خدمت سربازی شما بوده و باید به همراه سایر مدارک برای سفارت ارسال شود.

پر کردن گپ تحصیلی به دلیل مشکلات خانوادگی:

برای اینکه ثابت کنید مشکلات خانوادگی سبب تاخیر در پروسه پذیرش شما شده و در نهایت گپ تحصیلی آمریکا را رعایت نکرده اید، نیاز است تا بتوانید سند و مدارک خاص ارائه دهید و دلیلتان را ثابت کنید. در صورتی که متاهل و صاحب فرزند هستید نیز می توانید زمان 2 الی 3 ساله برای گپ تحصیلی را توجیه کنید.

گپ تحصیلی به دلیل اشتغال به کار:

وجود تجربه کاری مرتبط با تحصیل قطعاً امتیاز خوبی برای پذیرش شما خواهد بود.

داشتن رزومه قوی برای گپ تحصیلی آمریکا:

در صورتی که بتوانید رزومه قوی در طول تحصیل خود تنظیم کنید پروسه اشتغال شما به صورت کاملاً دقیق دنبال می شود. در نهایت مدرک معتبری نیز برای همین موضوع در نظر گرفته می شود. گپ تحصیلی شما نیز منطقی و قانع کننده خواهد بود. نمره آزمون زبان انگلیسی بالا، داشتن مقاله های پژوهشی و همینطور سابقه های تحصیلی می تواند شرایط خوبی ایجاد نماید.

پیشنهاد مطالعه : انگیزه نامه تحصیلی

راه های پوشش گپ تحصیلی آمریکا

ارائه انگیزه نامه به طوری که هدف از تحصیل به شکل اصولی مشخص باشد یکی از روش های مهم پوشش گپ تحصیلی محسوب می شود. چه خوب است افراد بتوانند برنامه تحصیلی مناسب خود را ارائه دهند.

دلیل انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر و همینطور توصیه نامه معتبر اساتید مرتبط با رشته تحصیلی نیز کمک می کند شانس پذیرش بیشتر شود. شرکت در همایش ها و همینطور کنفرانس های معتبر و ارائه رزومه تحصیلی، کاری و پروژه های تحقیقاتی معتبر هر یک امتیازات مهم برای پوشش گپ تحصیلی محسوب می شود.

پیشنهاد مطالعه : نحوه نگارش cv در رزومه تحصیلی

نمونه نامه گپ تحصیلی

به منظور تکمیل گپ تحصیلی برای ویزای آمریکا می توانید از کارشناسان ویزافوری راهنمایی بگیرید. افرادی که در زمینه مهاجرتی فعالیت می کنند نمونه نامه های مختلف گپ های تحصیلی را تنظیم کرده اند و این موضوع سبب می شود تا بتوانند بهترین تصمیم گیری را داشته باشند بنابراین چه خوب است تا کار به کاردان سپرده شود. اگر فکر می کنید تنظیم نامه گپ تحصیلی دشوار است اصلاً ریسک نکنید.

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *