سیستم آموزشی آمریکا در مدارس و دانشگاه ها

آخرین بروزرسانی : جولای 2024

برای اینکه بتوانید مهاجرت خوبی به آمریکا داشته باشید و شرایط تحصیل در همه مقاطع این کشور را بدانید در ابتدا باید جدیدترین سیستم آموزشی آمریکا که در سال 2024 اجرا می شود را به طور دقیق بررسی کنید.

سیستم نمره دهی و تقویم تحصیلی در این کشور به صورت سالانه ارزیابی می شود و ساختار پیشرفته ای در این زمینه وجود دارد که باید بررسی شود. این مقاله اطلاعاتی جامع پیش از اقدام به اخذ ویزای تحصیلی آمریکا را در اختیار شما می گذارد. با ما همراه باشید

مختصری از ساختار سیستم آموزشی آمریکا

برای اینکه سیستم آموزشی آمریکا را بشناسیم نیاز است مقداری دقیق تر بررسی کنیم. در مورد شرایط تحصیلی در مدارس و دانشگاه ها در بخش های دیگر توضیحات لازم داده شده است.

واحدهای درسی:

واحدهای درسی از موارد مهمی است که در سیستم آموزشی آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد. هر درس بر اساس تعداد واحد مشخصی ارزشیابی می شود. این تعداد مربوط به تعداد ساعاتی است که هر درس به خود اختصاص می دهد. معمولاً هر درس شامل 3 الی 5 واحد خواهد بود. به طور کلی برنامه تحصیلی تمام وقت شامل 12 الی 15 واحد درسی است.

انتقالی در دانشگاه:

اگر یک دانشجو پیش از پایان تحصیل خود در دانشگاه دیگری ثبت نام نماید نیازی به پشت سر گذاشتن واحدهای درسی در دانشگاه جدید ندارد. این موضوع سبب می شود تا دانشجو بتواند از یک دانشگاه به دانشگاه دیگری انتقالی بگیرد.

سال تحصیلی در آمریکا

  • دبستان در امریکا 12 سال است و شامل بخش های ابتدایی و راهنمایی می شود. این سطح از گرید 1 الی کرید 12 خواهد بود. کودکان در شش سالگی وارد دبستان می شوند و این بخش شامل Primary School است. پیش از رفتن به دبیرستان افراد باید پنج الی شش سال را پشت سر بگذارند.
  • پس از دبستان دانش آموز باید وارد مرحله متوسطه شود. آموزش اول مدرسه راهنمایی و مدرسه میانی در سیستم آموزشی آمریکا شامل Middle School و High School است. در پایان این دوره به شخص مدرک دیپلم داده می شود.
  • پس از پایان دوران دبیرستان زمانی که فرد به دوره 18 سالگی می رسد در سیستم آموزشی آمریکا 3 انتخاب دارد. انتخاب اول رفتن به ارتش است و انتخاب های دوم و سوم گشتن دنبال کار و یا ادامه تحصیل خواهد بود.

ساختار سیستم آموزشی آمریکا

سیستم آموزشی آمریکا در مدارس

در یک بررسی کلی مشخص شده است که سیستم آموزشی آمریکا در مدارس شامل سه دسته اصلی است:

دسته نخست، کلاس اول تا پنجم و رنج سنی 5 تا 10 سال بوده و شامل مقطع تحصیلی دبستان می شود.

دسته دوم شامل مقطع راهنمایی بوده و برای افراد 12 الی 13 سال است و کلاس های ششم تا هشتم را پوشش می دهد. این بخش به متوسطه اول نیز شهرت دارد. در نهایت مقطع تحصیلی دبیرستان برای رده سنی 14 الی 18 سال بوده که شامل کلاس های نهم تا دوازدهم می شود. مهدکودک برای سال پیش از کلاس اول در نظر گرفته شده اما اجباری نیست.

مدارس ابتدایی در آمریکا شامل مهدکودک تا کلاس ششم می شوند. دانش آموز در این دوره دروس اصلی را از معلم یاد می گیرد. رشته های هنر، موسیقی، تربیت بدنی و علوم کامپیوتر در این راستا اهمیت دارد.

در مقطع دبستان توانمندی های زبان یعنی خواندن، نوشتن و دستور زبان انگلیسی پوشش داده می شود. ریاضیات پایه بررسی می شود و همینطور دروس مربوط به علوم و مطالعات اجتماعی نیز به دانش آموزان ارائه خواهد شد.

دسته سوم شامل دبیرستان های آمریکا است، در هر رو 5 الی 6 دوره آموزشی پوشش داده می شود. البته این بخش بندی برای هر درس متفاوت است و توسط معلم مشخص می شود. در این مرحله علاوه بر دروس دوره دبستان، هنرهای زیبا و تربیت بدنی نیز پوشش داده می شود. در کلاس هشتم و نهم درس جبر اضافه می شود. یک سری تمرین های خارج از کلاس نیز مدنظر قرار می گیرد که در نهایت به مهارت آموزی دانش آموزان کمک زیادی می کند.

American educational system in schools

پیشنهاد مطالعه :شرایط سنی تحصیل در آمریکا برای مقاطع مختلف

انواع موسسات آموزش عالی در آمریکا

به طور کلی سه دسته اصلی برای بخش آموزش عالی در آمریکا در نظر گرفته شده است که شامل موارد زیر می باشد:

  • کالج و دانشگاه
  • کالج های دولتی و خصوصی
  • کالج های فنی

طبق بررسی های صورت گرفته مشخص شده است که در این کشور بیش از 1800 دانشگاه دولتی وجود دارد. همینطور بیش از 1700 دانشگاه خصوصی نیز دیده می شود و تعداد دانشگاه های غیر انتفاعی نیز بیش از 2000 اعلام شده است. کیفیت نظام آموزشی در این کشور بی نظیر است.

کالج و دانشگاه های آمریکا:

دسته اول شامل کاج و دانشگاه است که گاه با عنوان موسسه نیز یاد می شود. کالج هایی که در زمینه مهندسی یا بازرگانی فعالیت می کنند. همینطور موسسه های فناوری نیز در همین دسته قرار می گیرند. مثلاً اگر قصد شما تحصیل در موسسه فناوری ماساچوست است یعنی این دسته را انتخاب کرده اید.

کالج های دولتی و خصوصی:

یک نکته مهم در راستای سیستم آموزشی آمریکا این است که دولت فدرال مسئول مدیریت هیچ کالج یا دانشگاهی در آمریکا نیست. بنابراین شما در ابتدا باید ایالت مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس بررسی کنید که آیا بهترین کالج های ایالت مورد نظر دولتی است و یا توسط دولت منطقه ای و ایالتی اداره می شود. کالج های خصوصی نیز وجود دارند که بدون کنترل مستقیم دولت های ایالتی فعالیت خود را ادامه می دهند.

کالج فنی

شما می توانید پس از دوره دبیرستان کالج محلی را انتخاب کنید. بررسی ها نشان داده است بیشتر دانشجویانی که برای برنامه های آکادمیک وارد آمریکا می شوند متقاضی کالج های فنی هستند. یک سری مدارس در این کشور وجود دارند که مدرک کاردانی ارائه می دهند و بهترین انتخاب برای ورود به بازار کار محسوب می شوند.

پیشنهاد مطالعه : وقت سفارت آمریکا | آموزش + رزرو فوری

سیستم آموزشی آمریکا در آموزش عالی

سیستم آموزشی عالی آمریکا به شرح زیر می باشد:

مقطع لیسانس:

در آمریکا افرادی که قصد اخذ مدرک کارشناسی دارند، می بایست در مقطع لیسانس در دانشگاه یا کالج های این کشور به مدت 4 سال تحصیل نمایند. دانشجویانی که کالج دو ساله را انتخاب می کنند در ابتدا باید مدرک انتقالی کارشناسی خود را دریافت نمایند.

برای دریافت انتقالی از کالج های دو ساله و همینطور دریافت مدرک نیاز به رعایت یک سری اصول است. دروس پیش نیاز مشهور به (prerequisite courses) است. این بخش شامل دروس تاریخ، علوم اجتماعی، هنر و ادبیات است.

هدف اصلی ارائه یک سری دانش عمومی و پایه ای خواهد بود. Major به تخصصی گفته می شود که شخص در رشته تحصیلی خود کسب کرده است. این تخصص در ابتدای سال سوم تحصیلی مشخص می شود. در واقع شخص می تواند پیش از تغییر ورود به رشته تحصیلی مورد نظر چندین ماژور را پشت سر بگذارد تا به نتیجه درست دست یابد.

پشنهاد مطالعه : شرایط تحصیل کارشناسی در آمریکا

مقطع کارشناسی ارشد:

تحصیل کارشناسی ارشد در امریکا در دانشگاه و کالج ها انجام می شود. افراد برای ورود به این مقطع باید مدرک GRE داشته باشند. مثلاً اگر فرد بخواهد در رشته حقوق تحصیل کند باید آزمون LAST را پشت سر بگذارد.

برای رشته های تجارتی نیز باید آزمون GMAT را پشت سر بگذارد و در نهایت نیاز به نمره مورد نظر در آزمون MCAT در رشته پزشکی است. این دوره یک الی دو سال زمان می برد و شخص باید مدرک پایان نامه ارائه دهد.

مقطع دکترا:

دانشگاه های زیادی در آمریکا وجود دارد که برای پذیرش دکترا در ابتدا از شما مدرک کارشناسی ارشد می خواهند. البته یک سری دانشگاه ها نیز بدون مدرک کارشناسی ارشد مستقیماً اقدام به پذیرش دکترا می کنند. دانشجویان برای تحصیل دکترا باید 5 الی 6 سال تحصیلی را پشت سر بگذارند.

پیشنهاد مطالعه : شرایط تحصیل دکتری در آمریکا 

مدت زمان تحصیل در آموزش عالی آمریکا

در خصوص سیستم آموزشی آمریکا و مدت زمان تحصیل در این کشور سوالات زیادی پرسیده شده است. البته منظور ما آموزش عالی است. برای دوره کارشناسی زمان 4 ساله در نظر گرفته شده است. معمولا کمتر از این تایم نمی توان کارشناسی را به پایان رساند.

مدت زمان تحصیل در آموزش عالی آمریکا

دوره کارشناسی ارشد برای بسیاری از رشته ها در آمریکا 1ونیم الی 2 سال ارزیابی شده است و معمولاً شامل پایان نامه می شود. البته رشته های مربوط به علوم کامپیوتر و مهندسی گاه تا 5 سال نیز به طول می انجامد. این موضوع را پیش از ورود به تحصیل در آمریکا توسط کارشناسان موسسه ویزافوری بررسی کنید تا بهترین برنامه ریزی برای شما در نظر گرفته شود.

دوره دکترا در این کشور بین 4 الی 6 سال به شکل تمام وقت است و پروسه پژوهشی اهمیت زیادی دارد. در نهایت نیز کالج هایی وجود دارند که بر اساس رشته انتخابی بین دو الی چهار سال را پوشش می دهند.

در نظام آموزشی آمریکا مدرک لیسانس هنر یا BA، مدرک لیسانس علوم یا BS و مدرک لیسانس هنرهای زیبا یا BFA بسیار رایج و پر طرفدار است. مدارک مربوط به BA بیشتر به گرایش هنرهای آزاد که مبتنی بر علوم انسانی و اجتماعی هستند تمرکز دارد.

مدرک BS در راستای رشته های ریاضی و علوم و همینطور علوم بهداشت فعالیت می کند و در نهایت مدرک مربوط به BFA مربوط به هنرهای خلاقانه است که شامل موسیقی و رقص می شود. زبان تحصیل در آمریکا در بسیاری از دانشگاه ها انگلیسی است. اما دقت کنید که در برخی از موسسه های پورتوریکو تحصیل به زبان اسپانیایی بسیار دیده می شود.

پیشنهاد مطالعه : ویزای توریستی آمریکا

تقویم تحصیلی در آمریکا

شروع سال تحصیلی در سیستم آموزشی آمریکا از اوایل آگوست یا اواسط سپتامبر است. در نهایت نیز پایان سال تحصیلی مربوط به ماه می یا اواسط ژوئن است. تعطیلات کریسمس و سال نو نیز مربوط به تعطیلات زمستانی است.

هفته قبل از تعطیلات عید پاک نیز مربوط به ماه مارس یا آوریل است. از شروع سال تحصیلی تا تعطیلات زمستانی نیز مربوط به ترم پاییز است. پس از تعطیلات زمستانی تا پایان تحصیلی نیز مربوط به ترم بهار است. ترم تابستانی نیز اختیاری است. در نظام آموزشی آمریکا نیز سیستم ترمی شامل دو نیمسال است.

مقطع دکترا در سیستم آموزشی آمریکا شامل کلاس های حضوری و سمینارها بوده و همینطور یک سال نیز برای پایان نامه مدنظر است. پایان نامه دکترا باید شامل تحقیقات و طرح هایی باشد که یونیک بوده و به نوعی تا به امروز منتشر نشده است. پایان نامه می بایست خلاصه ای از موضوع و رویکرد تحصیلی باشد.

پیشنهاد مطالعه : گپ تحصیلی آمریکا | روش های پر کردن آن

سیستم نمره دهی در آمریکا

  • مقیاس نمره دهی در آمریکا نیز بین 90 الی 100 ارزیابی شده است و شامل رده عالی است.
  • نمره بین 80 الی 90 نیز شامل رده خوب یا B است.
  • رده 70 الی 80 نیز در رده متوسط یا C خواهد بود.
  • در نهایت نیز رده قابل قبول D مدنظر است که بین 60 الی 70 است.
  • در صورتی که نمرده دهی کمتر از 60 باشد نیز رده F بوده و شامل رد می شود.
  • اکثر معدل ها در نظام آموزشی آمریکا نیز در مقیاس 4 محاسبه شده است.
  • نمره عددی 4 شامل A بوده و نمره 3 نیز شامل B است.
  • نمره های 2 و 1 نیز شامل C و D است.

در پایان 

موسسه گردشگری ویزافوری جدیدترین اطلاعات در زمینه تحصیل در آمریکا را به طور دقیق بررسی کرده است. ارزیابی ها اینطور مشخص کرده است که این کشور به واسطه سیستم نمره دهی مخصوصی که در آن حاکم است شرایط خوبی را فراهم ساخته و بهترین عملکرد در این راستا دیده می شود.

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *