همه چیز درباره زندگی در کانادا

آخرین بروزرسانی : جولای 2024

بسیاری از افراد که قصد مهاجرت و زندگی در یکی از کشورهای خارجی را دارند، انتخاب کشور برای آن‌ها کمی مشکل است؛ چرا که برای داشتن یک زندگی ایده‌آل، کشور مورد نظر باید از جایگاه اجتماعی و اقتصادی خوبی برخوردار باشد. به همین منظور کانادا یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت به شمار می‌آید؛ چرا که بیشتر المان‌هایی که یک فرد برای زندگی در کشور دیگر مدنظر دارد را می‌توان در کانادا پیدا کرد.

افرادی که این کشور را برای زندگی و یا ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند، سوالات مختلفی ذهن آن‌ها را درگیر خواهد کرد؛ برای مثال حداقل هزینه زندگی در کانادا چقدر است؟ یا اینکه بهترین شهر کانادا کدام است؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.
اگر قصد اخذ ویزای توریستی کانادا را دارید ویزافوری بهترین مشاور برای شماست.

هزینه و کیفیت زندگی در کانادا چگونه است؟

قبل از آنکه به این سوال بپردازیم ابتدا لازم است درباره کشور کانادا بیشتر بدانیم؛ کانادا در شمال قاره آمریکا قرار دارد که از ده استان تشکیل شده است. لازم به ذکر است که کانادا چهارمین کشور پهناور جهان به شمار می‌آید و مرز مشترک کانادا با ایالات متحده، طولانی‌ترین مرز زمینی در جهان را تشکیل می‌دهد.

هزینه و کیفیت زندگی در کانادا چگونه است؟

آنچه که باعث شده افراد بسیاری برای تحصیل و زندگی کانادا را انتخاب کنند، طبییعت بکر، امنیت بالا و رفاه اجتماعی و اقتصادی بسیار مناسب آن است. پایتخت این کشور اتاوا Otawa است و بزرگ‌ترین و بهترین شهرهای کانادا، ونکوور و تورنتو است.

بررسی این موضوع که هزینه زندگی در کانادا چقدر است، در ابتدا به نوع مهاجرت شما بستگی دارد؛ چرا که تجربه زندگی در کانادا برای مهاجرت تحصیلی و یا کاری، متفاوت است و المان‌های مخصوص به خود را دارد. به همین منظور هریک از آن‌ها را به صورت جدا بررسی خواهیم کرد:

بررسی هزینه زندگی در کانادا

کانادا کشوری توسعه‌ یافته است که با توجه به وسعت آن از جمعیت کمی برخوردار است و همین امر باعث شده که با کمبود نیروی کار مواجه شوند؛ به همین دلیل حدود یک سوم از جمعیت این کشور را افراد مهاجر تشکیل داده‌اند.

طبق آمار بدست آمده بهترین شهر کانادا برای ایرانیان در ابتدا تورنتو است چرا که بیشتر قطب صنعتی و اقتصادی کانادا در این شهر قرار دارد و بعد از آن می‌توان به شهرهای ونکوور، مونترال، منتون، هلیفکس، برلینگتون، سنت آلبرت، اوک‌ویل، کلگری و بوچرویل اشاره کرد.

در صورتی که تورنتو را به عنوان یکی از شهرهای کانادا برای زندگی انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که زندگی در این شهر مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد که برای آگاهی بیشتر دو شهر این کشور را از نظر شغلی و تحصیلی مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ برای مثال تورنتو شهری است که از نظر آب‌وهوایی بسیار مناسب بوده و چهار فصل سال را می‌توان در آن مشاهده کرد. همچنین پایین بودن جرم و جنایت و داشتن فرصت شغلی بسیار، برای زندگی انتخاب مناسبی به شمار می‌آید.

اما از معایب زندگی در تورنتو می‌توان به این نکته اشاره کرد که مخارج زندگی در کانادا بسیار بالا است و دومین شهر گران کانادا به شمار می‌آید. برای مثال می‌توان گفت هزینه زندگی در تورنتو برای هر فرد، حدود 27 هزار دلار در سال است؛ در حالی که میانگین درآمد سالانه هر فرد حدوداً 37 هزار دلار در سال است.

چنانچه قصد دارید شهر تورنتو را برای تحصیل انتخاب کنید باید گفت که این تصمیم بسیار مناسب است؛ چرا که طبق آمار به دست آمده، کانادا یازدهمین شهر برتر دانشجویی برای تحصیل و زندگی دانشجویی است. مهم‌ترین دلیل آن هم می‌توان به نحوه حمل و نقل اقتصادی این شهر و وجود دانشگاه‌های معتبر درون آن اشاره کرد.

در صورت اخذ ویزای تحصیلی کانادا شهریه تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور با وجود اینکه در رتبه بسیار خوبی قرار دارند، بسیار پایین‌تر از دانشگاه‌های هم رده خود در کشورهای انگلیس، استرالیا و آلمان است. بنابراین اگر بخواهید شهرهای کانادا را برای تحصیل انتخاب کنید، در ابتدا می‌توان به تورنتو و بعد از آن به مونترال و ونکوور اشاره کرد.

تجربه زندگی در ونکوور کانادا

ونکوور یک شهر بندری است که در کلمبیا قرار دارد که از نظر مساحت بسیار بزرگ است، اما در مقابل تعداد ایرانیان مهاجر در ونکوور بسیار کمتر از دیگر شهرهای کانادا است. در صورتی که مهاجرت شما کاری است، این شهر می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد؛

تجربه زندگی در ونکوور کانادا

چرا که به دلیل موقعیت جغرافیایی آن و اینکه جزو بزرگ‌ترین بندرهای کانادا به شمار می‌آید، فرصت شغلی در این شهر بسیار زیاد است؛ اما لازم به ذکر است که این شهر نیز مانند تورنتو جزو گران‌ترین شهرهای کانادا به شمار می‌آید به طوری که متوسط هزینه‌ سالیانه‌ هر فرد در این شهر 27576 هزار دلار است و متوسط درآمد سالانه هر فرد حدوداً 45 هزارکانادا است.

در صورتی که مهاجرت شما تحصیلی است ونکوور انتخاب مناسبی است؛ چرا که برترین دانشگاهای دنیا در این شهر قرار دارد و از سوی دیگر هزینه زندگی دانشجویی در این شهر بسیار مناسب بوده و زبان رسمی آن انگلیسی است.

پیشنهاد مطالعه : همه چیز درمورد شهر تورنتو کانادا

بررسی شغل‌های پردرآمد در کانادا

اگر قصد دارید برای ادامه تحصیل به کانادا مهاجرت کنید، مهم‌ترین نکته‌ای که باید بدانید، این است که 10 شغل پر درآمد کانادا کدامند؟ و یا اینکه حقوق ماهیانه در کانادا چقدر است؟

شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد برای تحصیل و یا کار شهر کانادا را انتخاب می‌کنند این است که این شهر به نیروی کار اهمیت بسیاری می‌دهد و شما بابت کار در این کشور پول خوبی به دست می‌آورید؛ اما برای داشتن یک زندگی راحت‌تر در این کشور لازم است با مشاغل پر درآمد آن آشنا شوید. براساس آمارهای به دست آمده از دستمزد افراد در سال 2023، پردرآمدترین مشاغل به شرح ذیل است:

  • بالاترین حقوق ماهیانه در کانادا، متعلق به مشاغل پزشکی است که بالاترین متقاضی را دارد؛  برای مثال درآمد ماهیانه یک پزشک متخصص قلب و عروق در ماه 25 هزار دلار است و درآمد یک پرستار در این کشور ماهانه 7 هزار دلار است؛ توجه داشته باشید که این اعداد میانگین می‌باشد و ممکن است که درآمد همین پزشک و یا پرستار در ماه، از این مبلغ بیشتر و یا کمتر باشد.
  • بعد از مشاغل پزشکی، رشته مهندسی در کانادا از جایگاه بسیار محبوبی برخوردار است که درآمد بسیار خوبی نیز دارد؛ به همین دلیل است که هرساله افراد بسیاری در این حوزه بورسیه می‌شوند. در حال حاضر توجه به رشته‌های حوزه IT در این کشور بسیار زیاد است و بیشتر دستمزد در زمینه مهندسی به آن‌ها تعلق می‌گیرد؛ به طوری که یک مهندس IT، در ماه 10 هزار دلار درآمد دارد که بعد از آن بیشترین درآمد متعلق به مهندسان فنی در رشته‌های برق و پتروشیمی است.
  • گروه شغلی بعدی که بالاترین حقوق در کانادا را دریافت می‌کنند، مشاغل فنی بازار مانند جوشکار، لوله‌کش، راننده و نجار است؛ برای مثال یک جوشکار ماهانه 6 هزار دلار درآمد دارد که این مبلغ می‌تواند براساس سابقه کار فرد نیز افزایش یابد.
  • چهارمین گروه شغلی پردرآمد در کانادا، معمارِ ابر (متخصص فضای ابری) با درآمد ماهانه 11,000 دلار است. این رشته امکانی را برای متقاضیان ادامه تحصیل در کانادا به وجود آورده تا بتوانند با ارائه توانایی و مهارت خود و ایجاد یک رزومه جذاب، درآمد خوبی در کانادا کسب کنند.
  • مشاغل بعدی که از نظر درآمد در کانادا جایگاه بسیار خوبی دارند، حوزه حسابداری و مالی است؛ برای مثال یک بازرس مالی در کانادا ماهانه 8 هزار دلار و یک حسابدار مالیاتی 6 هزار دلار درآمد دارد.

نام بردن این چند گروه شغلی به معنای آن نیست که باقی مشاغل در کانادا درآمدی ندارند، اما اگر قصد زندگی در کانادا را دارید، سعی کنید با یکی از گروه‌های شغلی پزشکی، مهندسی که شامل مهندسی IT، مهندسی توسعه‌ نرم‌افزار، مهندسی پتروشیمی، مدیر محصول، بازرس مالی، لوله‌کش و یا جوشکار که جزو 10 شغل برتر در کانادا به شمار می‌آیند وارد بازار کار شوید.

پیشنهاد مطالعه : تبدیل ویزای توریستی به کاری در کانادا

حداقل حقوق ساعتی در کانادا چگونه محاسبه می‌شود؟

حداقل حقوق افراد برای زندگی در کانادا، توسط هریک از استان‌های آن به صورت جداگانه تعیین می‌شود که علاوه بر آن دولت فدرال نیز سالانه حداقل حقوق را اعلام می‌کند؛ که به شرح ذیل است:

آگاهی از میزان حقوق دریافتی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های هر فرد هنگام مهاجرت است؛ به همین منظور حداقل حقوق ساعتی برای زندگی در کانادا، به این گونه است که استان بریتیش کلمبیا 15.65 ، انتاریو15.50، آلبرتا 15.00، جزیره پرنس ادوارد 14.50، کبک14.25، نیوبرانزویک13.75، نوا اسکوشیا13.60، نیوفاندلند و لابرادور13.50، ساسکاچوان 13.00است.

علاوه بر آن حداقل حقوقی که دولت فدرال اعلام می‌کند نیز به این صورت است که حداقل دستمزد در ونکوور 15.65 دلار برای هر ساعت کار است. در حالی که حداقل حقوق در تورنتو کانادا 15.50 دلار است که با این حساب می‌توان گفت حقوق یک سال کار در این شهر بین 44,640 تا 120,097 دلار است. به همین منظور حداقل درآمد کارگر ساده در کانادا، 13 دلار در ساعت است که این مبلغ در مناطق شمالی کانادا مانند نوناووت بیشتر می‌شود.

حداقل حقوق ساعتی در کانادا چگونه محاسبه می‌شود؟

بررسی میزان حقوق بازنشستگی در کانادا

دریافت حقوق بازنشستگی در کانادا بر اساس میانگین و سوابق کاری افراد محاسبه می‌شود؛ اما به طور معمول یک فرد برای دریافت حقوق بازنشستگی خود در این کشور باید حداقل 65 سال داشته باشد؛ اما در این قانون تبصره‌هایی نیز وجود دارد و شما می‌توانید از سن 60 تا 70 سال، برای دریافت حقوق بازنشستگی خود اقدام کنید؛ اما به این نکته توجه داشته باشید، در صورتی که زودتر از موعد مشخص شده اقدام به دریافت حقوق بازنشستگی کنید، حقوق ماهیانه کمتری دریافت خواهید کرد؛ برای مثال با توجه به بررسی داده‌ها در سال 2023، حقوق یک فرد سالمند برای زندگی در کانادا با 65 سال سن، تقریباً 1,307 دلار در ماه است.

پیشنهاد مطالعه : بهترین شهر کانادا برای ایرانیان

بهترین شغل برای زنان در کانادا کدامند؟

براساس آمارهای به دست آمده کانادا بیشترین نرخ مشارکت نیروی کار زن در جهان را دارد؛ به طوری که در سال گذشته 7 میلیون زن در این کشور مشغول به کار شدند؛ لازم به ذکر است که سن بازنشستگی زنان در کانادا نیز مانند مردان 65 سال است. بنابراین یک نیروی کار زن در کانادا به طور میانگین طی یک سال ۵۲,۴۷۲ دلار درآمد دارد. اما با همه این اوصاف درآمد زنان در این کشور 11 درصد از مردان کمتر است.

بهترین مشاغل برای زنان در کانادا مدیر ارشد اجرایی، داروسازی، حقوق، پزشک، پرستار و IT است. در نتیجه بیشترین درآمد در ابتدا متعلق به گروه‌های IT و بعد داروسازی و حقوق است.

پیشنهاد مطالعه : نحوه انتقال پول از ایران به کانادا

حداقل درآمد مشاغل هنری در کانادا

اگر جزو افرادی هستید که به شغل‌های هنری علاقه دارید و قصد دارید از این راه برای زندگی در کانادا درآمد کسب کنید؛ لازم به ذکر است که این گروه شغلی نیز در کانادا از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌توان به طور خصوصی در این شغل تحصیلات لازم را به دست آورد و به راحتی وارد بازار کار شد.

در نتیجه اگر قصد تحصیل در رشته هنر را دارید و می‌خواهید شغلی را انتخاب کنید که از درآمد خوبی برخوردار باشد، طراحی داخلی، گرافیک، موسیقی، رقص، صنعت مد و تئاتر مناسب است.

حداقل درآمد مشاغل هنری در کانادا

هزینه اجاره و خرید خانه در کانادا

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت زندگی در کانادا، این است در صورتی که قصد خرید خانه را دارید، این کشور هیچ محدودیتی برای افراد غیر مقیم ندارد و شما در صورتی که شهروند این کشور هم نباشید به راحتی می‌توانید خانه مورد نظر خود را خریداری کنید؛ اما هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید که قیمت خانه در شهرهای اصلی بالاتر از شهرهای حومه کانادا است.

چنانچه هزینه خرید خانه درکانادا را ندارید، اجاره آپارتمان در کانادا می‌تواند گزینه مثبت دیگری باشد که برای شما هزینه کمتری نیز به همراه دارد؛ اما هنگام اجاره خانه این نکته را در نظر داشته باشید که در این کشور بیشتر خانه‌ها به صورت مبله اجاره داده می‌شوند و شما از این بابت نیز باید هزینه اجاره وسایل را در نظر بگیرید.

همچنین اگر حیوان خانگی دارید، برای این کار بودجه در نظر بگیرید؛ زیرا ممکن است برخی از صاحب‌خانه‌ها از شما بخواهند که بابت نگهداری حیوان در خانه، هزینه اضافی بپردازید.

پیشنهاد مطالعه : قوانین عجیب کانادا که بهتر است با آنها آشنا شوید!

مشکلات زندگی در کانادا

در کنار تمام مزایای گفته شده برای زندگی در کانادا، به طبع زندگی در این کشور نیز معایبی به همراه دارد که لازم است قبل از مهاجرت از آن‌ها مطلع شوید. یکی از آن موارد شرایط آب و هوای کانادا است. برای مثال می‌توان گفت آب و هوای سرد یکی از معایب زندگی در کانادا است و برای افرادی که به زندگی در این شرایط آب‌ و هوایی عادت نداشته باشند، ممکن است این موضوع برای آن‌ها به یک مشکل تبدیل شود. در نتیجه اگر کانادا را برای زندگی انتخاب کرده‌اید و تحمل هوای سرد را ندارید، پیشنهاد می‌شود که در شهرهای ساحلی اقامت داشته باشید.

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *