قوانین جدید ویزای شینگن

آخرین بروزرسانی : جولای 2024

شک نداشته باشید که یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ویزاها در جهان ویزای شینگن است. کسانی که این ویزا را دریافت می‌کنند می‌توانند همزمان به 26 کشور اروپایی سفر کنند و این یکی از دلایلی است که هر ساله به تعداد متقاضیان ویزای شینگن افزوده می‌شود.

در این شرایط مردمانی که ساکن 104 کشور دنیا هستند می‌خواهند برای آنکه وارد اروپا شوند و اقامتی کوتاه مدت در حدود سه ماه داشته باشند، ویزای شینگن را اخذ نمایند. با ما در ویزا فوری همراه باشید تا درباره قوانین جدید ویزای شینگن 2023 بیشتر بدانید.

گرفتن ویزای شینگن یکی از سخت‌ترین ویزاها در جهان به شمار می‌رود، اما مدتی است که اتحادیه اروپا تصمیم دارد کمی از این قوانین سختگیرانه را کاهش دهد و شرایط اخذ آن را کمی ساده‌تر نماید. قوانین ویزای شینگن یا کد ویزای شینگن Schengen Visa Code شامل مواردی می‌شود که می‌توان با استفاده از آن فرآیند اخذ ویزای شینگن را ساده‌تر کرد و همچنین کارمندان سفارت هم از شرایط راحت‌تری برخوردار باشند.

کد ویزای شینگن چیست؟

کد ویزای شینگن به مجموعه‌ای از قوانین و مقررات گفته می‌شود، که برای تنظیم مراحل درخواست، پردازش و صدور ویزای اقامت کوتاه مدت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می‌شود.

این قوانین توسط کمیسیون اروپا EC وضع شده‌اند. کمیسیون اروپا EC شاخه اجرایی اتحادیه اروپا است و مسئولیت پیشنهاد و اجرای قوانین و حفظ معاهدات اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.

کد ویزای شینگن مشخصه‌ی EC No 810/2009 را دارد که از سال ۲۰۱۰ اجرایی شده است. این قوانین باید از جانب همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا رعایت ‌شود. در اردیبهشت سال ۱۳۹۷، کمیسیون اروپا برای قوانین ویزای شینگنEC No 810/2009  طرح بازنگری تصویب کرد.

بر اساس این قوانین، فرآیند اخذ ویزا برای مسافرانی که پشت سر هم به کشورهای حوزه شینگن سفر می‌کنند، ساده‌تر شده است. همچنین فرآیند پذیرش دوباره مهاجران غیرقانونی شرایط آسان‌تری پیدا کرده است.

بعد از آنکه این طرح توسط کمیسیون اروپا تصویب شد، پارلمان اروپا نیز در فروردین ماه سال ۹۹ از آن حمایت کرد. در نهایت شورای امنیت اتحادیه اروپا این طرح را در خرداد سال جاری قبول کرد و کارهای ابتدایی آن برای انجام و اجرای آن اضافه شده است.

کد ویزای شینگن چیست؟

پیشنهاد مطالعه : معرفی مدارک ویزای شینگن

افزایش هزینه درخواست ویزای شینگن

برای افراد بزرگسال که تاکنون برای درخواست ویزای شینگن خود 60 یورو پرداخت می‌کردند، از این به بعد باید برای هر درخواست 80 یورو بپردازند. همچنین برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال، که تا الان 35 یورو پرداخت می‌شد، به مبلغ 40 یورو افزایش یافته است، کودکان زیر ۶ سال نیز مانند قبل رایگان است و لازم نیست هزینه‌ای برای آن پرداخت کنید.

کد جدید ویزای شینگن در مورد افزایش درخواست ویزای شینگن باعث می‌شود تا هزینه صدور این ویزا در طی سه سال ثابت بماند و بعد از سه سال تغییر کند. در مورد کشورهایی که مهاجران غیر قانونی را هم می‌پذیرند نیز امتیازات ویژه‌ای خواهند داشت که اگر لازم باشد در مورد آن هم توضیحاتی ارائه خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : نحوه پر کردن فرم ویزای شینگن

اهمیت بیمه مسافرتی شینگن

با آنکه تلاش‌های زیادی برای کنسل کردن بیمه مسافرتی ویزای شینگن انجام شده است، اما این بیمه همچنان اجباری است و این اجبار به خاطر اهمیت بالای بیمه مسافرتی است. همچنین برای کسانی که درخواست صدور ویزای مولتی یا چند بار ورود را دارند، باید اثبات نمایند که بیمه مسافرتی شینگن معتبر و کافی که متناسب با سفر آن‌ها است همراه خود دارند. برای همین در فرم‌های جدید اتحادیه اروپا، اظهار نامه‌ای قرار گذاشته شده که باید چنین متنی در آن بنویسید:

«من می‌دانم که یک بیمه خدمات درمانی مناسب، برای سفر اولم و همچنین سفرهای بعدی لازم دارم.»

اهمیت بیمه مسافرتی شینگن

تایید و امضای فرم درخواست ویزا به صورت آنلاین

بر اساس قوانین جدید ویزای شینگن 2024 و روش‌هایی که برای آسان‌تر شدن مراحل درخواست ویزا آورده شده است، فرم به‌روز شده‌ی کد ویزای شینگن، روش جدیدی را برای متقاضیان ویزای شینگن قرار داده تا بتوانند فرم درخواست و امضا و تایید ویزا را به صورت آنلاین انجام دهند. این روش از فرآیند درخواست ویزا در حال حاضر تنها در چند کشور حوزه شینگن به صورت آنلاین انجام می‌شود.

در یک صورت دیگر این امکان برای کشورهایی که عضور شینگن هستند فراهم شده تا متقاضیان ورود به این کشورها فرم درخواست ویزای شینگن را به صورت الکترونیکی امضا نمایند. البته که تأیید و واقعی بودن این امضا از طریق مراجع قانونی و معتبر پیگیری خواهد شد.

اولین ورود با ویزای شینگن کدام کشور باید باشد؟

این پرسش از طرف خیلی از کسانی که متقاضی دریافت ویزای شینگن باشند همواره مطرح می‌شود؛ به عبارت دیگر همیشه این سوال پیش می‌آید که اگر متقاضی ویزای شینگن، ویزای شینگن خود را از کشور فرانسه بگیرد، حتما باید از کشور فرانسه وارد منطقه شینگن شود یا می‌تواند ورود خود را از کشورهای هلند، اتریش یا هر کشور دیگر عضو شینگن انجام دهد. در واقع چون تردد بین کشورهای شینگن برای متقاضیان آزاد است این سوالی است که برای هر کسی ممکن است پیش بیاید.

اولین ورود با ویزای شینگن کدام کشور باید باشد؟

پیشنهاد مطالعه : معرفی کشورهای شینگن

آیا برای ورود به منطقه شینگن نیز آزادیم که از هر کشوری وارد شویم در صورتی که ویزا برای یک کشور دیگر صادر شده است؟ آیا می‌توانیم اگر ویزای شینگن داشته باشیم، از هر کشور عضو وارد منطقه شینگن شویم؟ شاید پاسخ به این سوال کمی پیچیده باشد.

در واقع شما مجاز هستید تا هر کدام از کشورهای عضو منطقه شینگن را که دوست دارید، برای مبدا در سفر خود انتخاب کنید. لازم نیست اگر ویزای خود را برای کشور فرانسه گرفته‌اید حتما ورود خود را هم برای همین کشور فرانسه ثبت کنید.

با اینکه این آزادی برای شما وجود دارد، اما اگر نظر کارشناسان حرفه‌ای مهاجرت را خواسته باشید بهتر است که ورود خود را در کشوری به ثبت برسانید که ویزا برای شما صادر شده است. این کار نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت.

حالا شاید بخواهید بدانید که چرا نظر کارشناسان این است که حتما از همان کشوری که ویزای خود را دریافت کرده‌اید اجازه ورود و ثبت آن را هم بگیرید؟ باید بدانید که وقتی شما از کشوری به غیر از کشوری که برای شما ویزا صادر کرده است وارد آن منطقه شوید، دیگر دست آفیسر آن کشور است که اجازه ورود برای شما صادر کند یا نگذارد که وارد این کشور شوید.

به معنای خیلی ساده‌تر اگر شما ویزای کشور اسپانیا را گرفته باشید و ورود شما هم در همان کشور اسپانیا باشد، آفیسر هیچ حقی ندارد که از ورود شما به اسپانیا جلوگیری کند و تصور کند که ورود شما به کشورش تهدیدی به شمار می‌آید، چون ورود شما از پیش توسط سفارت این کشور در کشور مبدأ تأیید شده است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

قطعاً تمام بررسی‌های لازم پیش از ورود شما از جانب آفیسران کشور مبدأ انجام شده و حضور شما بلامانع است و به شما خوشامد خواهند گفت. اما امکان دارد که اگر شما بخواهید ورود خود را در کشور دیگری از منطقه شینگن ثبت کنید، یک تهدید به شمار بیایید و اگر آفیسر آدم سختگیری باشد می‌تواند به شما اجازه ورود ندهد.

نتیجه‌گیری

قوانین جدید ویزای شینگن 2023 به خاطر آن اجرایی شده تا شرایط شما و دیگر متقاضیان برای ورود به کشورهای حوزه شینگن ساده‌تر باشد. پس بدانید که اگر کد ویزای شینگن یا اجبار بیمه مسافرتی برای شما در نظر می‌گیرند حتماً دلایلی دارد که برای شما بهتر است و سفر شما را از هر نظر ایمن‌تر خواهد کرد. اگر هر سوالی در مورد قوانین جدید ویزای شینگن 2023 داشتید می‌توانید آن را با کارشناسان ما در میان بگذارید تا پاسخ‌های متخصصان ما را بشنوید.

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *