راهنمای حمل و نقل عمومی در دبی + نقشه مترو دبی

آخرین بروزرسانی : فروردین ۱۴۰۳

دبی، شهری کوچک، اما سرشار از پتانسیل‌های گردشگری است. به‌همین‌دلیل، سیستم حمل و نقل عمومی در دبی با هدف پاسخگویی به نیازهای میلیون‌ها گردشگری طراحی شده است که هر سال از این شهر دیدن می‌کنند.

در ادامه، که به نوعی راهنمای حمل و نقل عمومی در دبی است، شما را با روش‌های مختلف جابه‌جایی در دبی، از تاکسی گرفته تا مترو و حتی اتوبوس‌های آبی آشنا می‌کنیم. اگر قصد سفر به دبی را دارید و می‌خواهید با ریزه‌کاری‌های حمل ‌و‌ نقل عمومی آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نگاهی به سیستم حمل و نقل عمومی در دبی 

سیستم حمل و نقل عمومی در دبی در چند دسته زیر قرار می‌گیرد:
● تاکسی؛
● مترو؛
● تراموا؛
● اتوبوس شهری؛
● اتوبوس آبی؛
● و ابرا.
در ادامه، تک‌تک این موارد را برایتان توضیح می‌دهیم.

 سیستم حمل و نقل عمومی در دبی 

حمل و نقل با تاکسی در دبی

اگر اهل سفر شهری با تاکسی باشید، در دبی معطل نمی‌مانید؛ چون سیستم تاکسی‌رانی در دبی وسعت قابل‌توجهی دارد؛ به‌اندازه‌ای که تمام مسیرهای زمینی را می‌توانید با تاکسی طی کنید. نکته مهم در مورد حمل و نقل با تاکسی در دبی، رنگ‌های تاکسی است. به‌این‌ترتیب که تاکسی‌هایی با رنگ بدنه کرم، عمومی و دولتی هستند.

البته یادتان باشد که بعد از توجه به رنگ بدنه، به رنگ سقف آن هم نگاهی بیندازید. چون تاکسی‌هایی با بدنه کرم و سقف صورتی، مخصوص بانوان هستند و آقایان نمی‌توانند سوارشان شوند. تاکسی‌های دیگری هم هستند که مثل کشور خودمان، همان خودروهای شخصی افراد هستند.

پیشنهاد ما در راهنمای حمل و نقل عمومی در دبی، این است که یا از تاکسی‌های دولتی یا از تاکسی های اینترنتی در دبی برای جابه‌جایی در این شهر کمک بگیرید. دو اپلیکیشن پُرطرفدار برای تاکسی‌های اینترنتی در این شهر وجود دارند؛ اوبر (Uber) و کریم (Careem). می‌توانید با نصب این اپ‌ها در عرض چند دقیقه، تاکسی را در مکانی که هستید فرابخوانید.

البته این مورد را به یاد داشته باشید که نرخ جابه‌جایی با تاکسی افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است و این مورد در شمار گرانترین وسیله حمل و نقل عمومی در دبی قرار می‌گیرد. اگر با هزینه تاکسی مشکلی ندارید، می‌توانید بدون معطلی و راحت در مسیرهای زمینی دبی با تاکسی جابه‌جا شوید.

نگاهی به تاکسی های دریایی در دبی

جالب اینکه حمل و نقل با تاکسی در دبی به‌صورت دریایی هم وجود دارد. استفاده از تاکسی دریایی یکی از بهترین راه‌ها برای فرار از ترافیک نفس‌گیر دبی در فصل‌های شلوغ و داغ به‌شمار می‌رود. با استفاده از تاکسی دریایی می‌توانید به مقصدهایی مانند پالم جمیرا، کانال دبی، کریک و غیره رفت‌و‌آمد کنید.

تعداد ایستگاه‌های تاکسی دریایی، 44 عدد و کرایه آن در زمان نگارش این مقاله، دو درهم است. قیمت جابه‌جایی با تاکسی‌های اینترنتی و دولتی هم به مقدار مسافتی که طی می‌کنید بستگی دارد. از امکانات تاکسی‌های دریایی و زمینی دبی می‌توانیم به سرعت بالای جابه‌جایی، سیستم خنک‌کننده و اینترنت رایگان پُرسرعت اشاره کنیم.

تاکسی های دریایی در دبی

حمل و نقل با مترو در دبی

دومین گزینه مهمی که در راهنمای حمل و نقل عمومی در دبی روی میز می‌گذاریم، مترو است. اگر به‌دنبال ارزانترین وسیله حمل و نقل عمومی در دبی می‌گردید، می‌توانید روی مترو حساب کنید. مترو در دبی فقط دو خط ریلی دارد که آن‌ها را با دو رنگ قرمز و سبز مشخص می‌کنند.

این رنگ‌ها به‌روشنی در نقشه متروی دبی قابل‌تشخیص هستند. خطوط سبز مترو در دبی 20 ایستگاه و خطوط قرمز رنگ آن 29 ایستگاه را پوشش می‌دهد. قیمت بلیت مترو در دبی به نوع کارت و ناحیه‌ای که در آن قرار دارید، بستگی پیدا می‌کند.

برای استفاده از خطوط مترو باید کارتی به‌نام نول کارت (Nol cart) را تهیه کرده و آن را شارژ کنید. یادتان باشد که در این مورد، امکان پرداخت نقدی یا پرداخت با کارت‌های دیگر وجود ندارد. هزینه خرید این کارت تا اوایل سال ۲۰۲۴، چیزی حدود 19 درهم و حداقل شارژ آن هم پنج درهم است.

جالب اینکه واگن‌های مترو در دبی به چند بخش تقسیم می‌شوند. واگن‌های نقره‌ای برای عموم مردم هستند. یک واگن هم وجود دارد که بخشی از آن به‌طور ویژه برای بانوان و کودکان و بخش دیگر آن گلدن کلاس است که صدالبته قیمت گران‌تر و امکانات راحتی بیشتری دارد.

از امکانات معمولی حمل و نقل با مترو در دبی می‌توانیم به اینترنت رایگان، آسانسور، امکانات تردد استاندارد برای افراد معلول، امنیت بسیار بالا و صندلی‌های راحت اشاره کنیم. متروی دبی یکی از مدرن‌ترین سیستم‌های مترو در جهان به شمار می‌رود. شما با سوارشدن در مترو می‌توانید به مقصدهای زیر برسید:
● پارک زعبیل؛
● برج خلیفه؛
● مرکز تجارت جهانی دبی؛
● مرکز خرید امارات مال؛
● منطقه تاریخی الفهیدی؛
● و… .

مهم‌ترین قوانین مترو در دبی چه مواردی هستند؟

در ادامه، نگاه کوتاهی به قوانین می‌اندازیم. اگر در دبی می‌خواهید از مترو استفاده کنید بهتر است با قوانین آن آشنا باشید که ناخواسته مجبور به پرداخت جریمه هنگفت نشوید. در ادامه، برخی از مهم‌ترین قوانین آن را همراه با جریمه‌ای که برایش در نظر گرفته‌اند به شما معرفی می‌کنیم.

حمل و نقل با مترو در دبی

موارد ممنوعه در مترو با 100 درهم جریمه

● گذاشتن پا روی صندلی‌های مترو؛
● ایستادن یا نشستن در بخش‌های غیرمسافری در مترو مانند تاسیسات؛
● ورود به مناطقی در مترو که برای مسافران ممنوع است؛
● ایجاد مزاحمت به هر شکلی برای دیگر مسافران؛
● آوردن حیوانات به جز سگ‌های راهنما برای افراد نابینا در مترو؛
● استفاده غیراصولی از آسانسور یا پله‌برقی مترو؛
● باز کردن درها یا تلاش برای ورود یا خروج از واگن‌های مترو وقتی در حال حرکت هستند؛
● حمل‌کردن چیزهایی که باعث ایجاد مزاحمت برای دیگر مسافران شوند یا امنیت آنها را به خطر بیندازند؛
● ایستادن یا نشستن در بخش‌هایی که برای افراد یا گروه‌های خاص در نظر گرفته شده‌اند؛
● خوردن و آشامیدن در مناطقی که ممنوع هستند.

موارد ممنوعه در مترو با 200 درهم جریمه

● استفاده از امکانات و خدمات حمل ‌و‌ نقل عمومی مترو بدون پرداخت کرایه آن؛
● همراه‌نداشتن کارت شناسایی یا مدرک معتبر برای ارائه؛
● تف کردن روی زمین؛
● ریختن زباله و انجام هر کاری که باعث آلودگی محیط مترو شود؛
● سیگارکشیدن در واگن و سالن‌های مترو؛
● ایجاد مزاحمت برای راننده مترو؛
● استفاده از نول کارت دیگران؛
● استفاده از نول کارت منقضی‌شده؛
● فروش نول کارت بدون داشتن مجوز از سازمان‌های مربوط؛
● فروش یا تبلیغ هر نوع کالا یا خدمات داخل واگن‌های مترو؛
● بی‌توجهی به دستورهای پرسنل، بازرسان یا ایجاد اختلال در انجام‌وظیفه آن‌ها؛
● استفاده غیراصولی از وسایل حمل‌ونقل عمومی.
موارد ممنوعه در مترو با 300 درهم جریمه
● خوابیدن در مترو.

موارد ممنوعه در مترو با 500 درهم جریمه

● استفاده از نول کارت تقلبی؛
● حمل هر گونه مشروبات الکلی.
موارد ممنوعه در مترو با 2000 درهم جریمه
● هر نوع آسیب یا واردکردن خسارت به اموال مترو؛
● حمل هرگونه سلاح، ابزارهای نوک‌تیز یا مواد قابل‌اشتعال در محوطه مترو، سالن و واگن‌ها.

حمل و نقل با تراموا در دبی

در این بخش به تراموا یا همان واگن‌های برقی می‌رسیم. در این وسیله نقلیه شهری هم با سه واگن مختلف روبه‌رو هستیم؛ یکی برای خانم‌ها و کودکان، دیگری برای عموم مردم و سومین واگن که بهترین آن به‌شمار می‌رود، فرست کلاس است.

حمل و نقل با تراموا در دبی

از نظر شیوه پرداخت، همچون مترو برای تراموا هم باید از نول کارت استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که تراموا در دبی، بیشتر با هدف گردشگری طراحی شده و با سوارشدن در آن به مناطقی مانند دبی مارینا، جمیره و الصفوح می‌رسید.

از امکانات ترامواهای دبی می‌توانیم به اینترنت رایگان، تهویه قوی، ثابت‌بودن قیمت آن بدون ارتباط به طولانی یا کوتاه‌بودن مسیر و امکان لذت‌بردن از مناظر زیبای شهری، اشاره کنیم.

حمل و نقل با اتوبوس در دبی

راهنمای حمل و نقل عمومی در دبی به بخش جذاب اتوبوس رسید! ناوگان اتوبوس‌رانی در دبی یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های حمل ‌و ‌نقل در این شهر به‌شمار می‌رود. در دبی، بیش‌از 1500 دستگاه اتوبوس هر روز مشغول جابه‌جایی افراد به مقصدهای مختلف هستند.

اتوبوس‌های دبی همچون متروی آن به‌عنوان ارزانترین وسیله حمل و نقل عمومی در دبی محسوب می‌شوند. برای استفاده از این وسیله نقلیه عمومی هم باید نول کارت شارژشده داشته باشید. شما با استفاده از اتوبوس‌های دبی می‌توانید به‌جز بخش‌های داخلی این شهر به دیگر بخش‌های امارات هم سفر کنید.

نگاهی به اتوبوس دریایی در دبی

نکته بسیار جالب در مورد اتوبوس‌های دبی این است که می‌توانید نوع دریایی آن را هم ببینید. اتوبوس های آبی در دبی که هم در خشکی و هم در آب تردد می‌کنند در نوع خود نمونه مشابهی در خاورمیانه ندارند. هزینه حمل‌ و ‌نقل با این اتوبوس‌ها هم بسیار ارزان است و با استفاده از نول کارت، چیزی بین سه تا 11 درهم خواهد بود.

اگر خواستید به جزیره بلو واترز و سواحل مارینا دبی سر بزنید می‌توانید لذت سفر خود را با سوارشدن در اتوبوس‌های آبی دوچندان سازید. این اتوبوس‌ها در روزهای عادی از ساعت 10 صبح تا 11 شب مشغول خدمت‌رسانی هستند.

حمل و نقل با ابرا در دبی

یکی از هیجان‌انگیزترین و درعین‌حال، آرامش‌بخش‌ترین وسایل جابه‌جایی که در راهنمای حمل و نقل عمومی در دبی به آن می‌پردازیم، ابرا است. ابرا (Abra) نوعی قایق سنتی به‌شمار می‌رود که در نهر دبی، حرکت می‌کند و می‌تواند تلاقی دبی قدیم و مدرن را به شما نشان دهد.

مدال ارزانترین وسیله حمل و نقل عمومی در دبی به ابرا تعلق می‌گیرد که می‌توانید با یک درهم از سواری در آن لذت ببرید. استفاده از ابرا به چند شکل امکان‌پذیر است. شما می‌توانید از قبل و با استفاده از اپلیکیشن‌ها یک ابرا را برای خودتان رزرو سازید. راه دوم این است که به یکی از ایستگاه‌های ابرا بروید و از آنجا یک ابرا بگیرید.

شما می‌توانید همراه با 20 مسافر دیگر سوار ابرا شوید یا اینکه یک ابرا را به طور کامل برای خودتان کرایه کنید. برای پرداخت هزینه ابرا باید پول را به طور مستقیم به قایق‌ران بدهید. اگر بخواهید یک ابرا را به‌طور کامل بگیرید هزینه سفر شما به 120 درهم افزایش پیدا می‌کند.

سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم جامع‌ترین راهنمای حمل و نقل عمومی در دبی را با شما در میان بگذاریم. پیشرفته و گسترده‌بودن سیستم حمل ‌و‌ نقل عمومی در دبی، شما را از ماندن در راه‌ها بی‌نیاز کرده است و بهترین خدمات را در اختیارتان می‌گذارد.

جالب اینکه این خدمات هم برای افرادی که نمی‌خواهند پولی زیادی را بابت حمل‌ و‌ نقل بدهند ارائه شده و هم پاسخی کامل به نیازها افرادی می‌دهند که راحت‌بودن اولویت اولشان است. اگر می‌خواهید سفری خاطره‌انگیز را به این شهر پر از شگفتی آغاز کنید، اولین قدم را با کسب اطلاعات در مورد ویزای دبی بردارید.
منبع:

https://www.visitdubai.com/en/articles/getting-around-public-transportation

https://www.dubai-tickets.co/transportation/public-transport-in-dubai/

https://fullsuitcase.com/all-you-need-to-know-about-dubai-public-transport-as-a-tourist/

https://www.bayut.com/mybayut/guide-public-transport-dubai/

https://www.visitdubai.com/en/places-to-visit/abra-creek-crossing#:~:text=An%20abra%2C%20which%20means%20%E2%80%9Cto,west%20of%20the%20Textile%20Souk).

https://www.rta.ae/wps/portal/rta/ae/public-transport/metro/about-metro

 

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *