تحصیل در کانادا یا آمریکا، کدام بهتر است؟

آخرین بروزرسانی : اردیبهشت ۱۴۰۳

مقایسه تحصیل در کانادا یا آمریکا وابسته به فاکتورهای زیادی اعم از رتبه دانشگاه، کیفیت آموزش، شرایط اعطای ویزا و همینطور هزینه های تحصیل است. در چنین شرایطی مجموعه ویزا فوری برای شما یک مقاله مقایسه ای تهیه کرده است که کمک می کند تا مقصد تحصیلی خود را راحت تر انتخاب کنید. همینطور این امکان را خواهید داشت تا جزییات بیشتری از شرایط تحصیل در آمریکا و کانادا را از کارشناسان این مجموعه بپرسید.

کانادا یا آمریکا، کدام گزینه بهتری برای تحصیل است؟

برای اینکه مقایسه تحصیل در کانادا یا آمریکا به درستی دنبال شود از کیفیت آموزش در هر دو کشور شروع می کنیم. کیفیت آموزش در هر موسسه و دانشگاهی متفاوت است و شاید این موضوع حتی یک فاکتور جداگانه از فرهنگ کشور مقصد باشد.

کانادا یا آمریکا، کدام گزینه بهتری برای تحصیل است

طبق آمارهای اعلام شده از سوی QS در خصوص اعلام بهترین شهرهای دانشجویی، سه شهر مونترال، تورنتو و ونکوور در کانادا به عنوان بهترین اعلام شده اند. از طرفی دو ایالت بوستون و نیویورک آمریکا نیز موارد پرطرفدار محسوب می شوند.

طبق بررسی های صورت گرفته از سوی پروژه توسعه بین المللی سازمان تحصیلات دانشگاهی یا IDP مشخص شده است که کانادا یک مقصد برتر تحصیلی محسوب می شود. در واقع 27 درصد از متقاضیان ایرانی علاقه به تحصیل در کانادا دارند و این رقم برای آمریکا تنها 15 درصد است که البته پس از استرالیا و بریتانیا خواهد بود.

دقت داشته باشید که شما به منظور انتخاب یک کشور برای زندگی قطعاً باید وضعیت آب و هوای آن را بسنجید. در اکثر مناطق کشور آمریکا شاهد آب و هوای چهار فصل و آفتابی هستیم. اما کانادا سرمای شدیدی را به همراه دارد و آب و هوای سرد و برفی در اکثر مناطق کانادا یک جو عادی است.

مقایسه روند اخذ ویزای تحصیلی در کانادا یا آمریکا

در بررسی تفاوت پروسه اخذ ویزا برای تحصیل در کانادا یا آمریکا، به فاکتورهای مشابه زیادی برخورد کردیم. به طور کلی اگر رزومه شما قوی باشد و سایر مدارک هویتی خود را به طور دقیق تنظیم کنید پروسه اخذ ویزای تحصیلی آمریکا یا کانادا چندان سخت نخواهد بود.

کانادا و آمریکا از نظر ارائه ویزای کاری، یعنی تبدیل ویزای تحصیلی به کاری همکاری می کنند و این موضوع برای دانشجویان مهاجرتی بسیار مناسب است. یعنی شما می توانید پس از فارغ التحصیلی به راحتی یک شغل مناسب پیدا کنید و ویزای خود را از تحصیلی به کاری تغییر دهید و سپس به فکر اقامت دائم کشور مقصد باشید.

دانشجویان بین المللی در آمریکا پس از پایان تحصیل خود تا 60 روز برای پیدا کردن شغل مورد نظر وقت دارند. پس از یافتن شغل می توانند اقدام به دریافت ویزای H1B نمایند و کار را آغاز کنند. در کانادا شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به کاری به صورت موقت نیز وجود دارد. یعنی دانشجو پس از تحصیل به مدت یک سال به صورت موقت می تواند اشتغال به کار داشته باشد.

پس از اینکه زمان ویزای کار موقت کانادا پایان یافت، دانشجو می بایست فرم مربوطه را به صورت آنلاین تکمیل نماید. فرمی که از سوی دانشجو تکمیل می شود بر اساس توانایی و تجربیات او بوده و امتیاز دهی برای او در نظر گرفته می شود.

مثلاً داشتن یک سال سابقه کاری مرتبط یک امتیاز خوب است. به این ترتیب شرایطی فراهم می شود تا بتوانید درخواست دعوت نامه از کانادا داشته باشید و پس از دریافت دعوت نامه متقاضی اقامت PR شوید.

مقایسه روند اخذ ویزای تحصیلی در کانادا یا آمریکا

 مقایسه دانشگاه های برتر در کانادا یا آمریکا

شاید یکی از فاکتورهایی که انتخاب تحصیل در کانادا یا آمریکا را دشوار می کند، دانشگاه باشد. هر دو کشور دانشگاه های برتر بی نظیری دارند. سطح آموزشی در هر دو کشور بسیار بالا است و امکانات تحصیلی نیز در شرایط بسیار خوبی قرار دارند.

استانداردهای جهانی هم در آمریکا و هم کانادا به خوبی رعایت می شود. هر دو کشور به فکر پیشرفت و ارتقای تحصیلی هستند و رویکرد عملی برای یادگیری اصولی دروس دارند. در یک بررسی کلی مشخص شده است که دانشگاه های آمریکا در بین 10 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند اما این موضوع به معنی ضعیف بودن سیستم تحصیلی کانادا نیست.

شاید وقتی به جدول زیر نگاه کنید با خود بگویید که قطعاً آمریکا یک انتخاب بهتر خواهد بود اما باید در نظر بگیرید که پذیرش تحصیلی در کانادا به نسبت آمریکا آسانتر است. شما برای تحصیل در آمریکا و کانادا نیاز است علاوه بر رتبه جهانی دانشگاه سایر عوامل مثل، گروپ سرچ، حوزه های مطالعاتی، امکانات و کارگاه های عملی و همینطور زبان تحصیل را نیز در نظر بگیرید.

آمریکارتبه جهانیکانادارتبه جهانی
دانشگاه هاروارد1دانشگاه تورنتو16
دانشگاه تکنولوژی ماساچوست2دانشگاه بریتیش کلمبیا35
دانشگاه استنفورد3دانشگاه مک‌گیل51
دانشگاه کالیفورنیا-برکلی4دانشگاه مک‌مستر133
دانشگاه کلمبیا6دانشگاه آلبرتا135

مقایسه هزینه تحصیل در کانادا یا آمریکا

یکی از مهمترین پارامترهای مقایسه تحصیل در کانادا یا آمریکا مربوط به هزینه تحصیل است. شهریه ها عامل بسیار مهمی در انتخاب مقصد تحصیلی در خارج از کشور هستند. شهریه ها در آمریکا بین 20000 تا 60000 دلار آمریکا در نظر گفته شده است.

مقایسه هزینه تحصیل در کانادا یا آمریکا

البته انتخاب دانشگاه دولتی و خصوصی بسیار مهم است. هزینه تحصیل در کانادا بین 20000 الی 40000 دلار کانادا ارزیابی شده است. این موضوع بر اساس رشته تحصیلی هر شخص متفاوت است. دقت کنید ارز دو کشور متفاوت است و دلار آمریکا از دلار کانادا گرانتر است. این موارد نشان می دهد که کانادا یک انتخاب مقرون به صرفه برای تحصیل محسوب می شود.

قصد داریم در مقایسه هزینه های تحصیل در کانادا و آمریکا در مورد اجاره خانه و خوابگاه نیز صحبت کنیم. دانشجویانی که قصد زندگی در خوابگاه دارند قطعاً هزینه کمتری را پرداخت خواهند کرد اما گاهی شرایط زندگی در خوابگاه وجود ندارد.

در کانادا هزینه خوابگاه بر اساس نوع دانشگاه مشخص می شود اما معمولاً بین 3000 الی 7000 دلار کانادا خواهد بود. این هزینه در آمریکا بین 9000 الی 12000 دلار است اما چون درآمد ماهانه در آمریکا بیشتر است شاید دانشجویان آمریکایی بهتر از پس هزینه تحصیل و زندگی برآیند.

هزینه اجاره خانه با یک اتاق خواب یا سوییت در آمریکا بین 900 الی 1000 دلار و برای خانه های بزرگ حدود 1700 دلار است. هزینه ماهانه اجاره خانه در کشور کانادا برای یک اتاق 750 الی 950 دلار کانادا در نظر گرفته شده است.

مقایسه بورسیه تحصیلی در کانادا یا آمریکا

برای تحصیل در کانادا یا آمریکا از نظر شرایط بورسیه چندان جای نگرانی نیست. دانشگاه های زیادی در هر دو کشور بورسیه های تحصیلی گسترده ای برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته اند. حال هرچه سابقه تحصیلی و رزومه دانشجو بهتر باشد می تواند به راحتی بورسیه دریافت نماید.

برخی از دانشگاه های کانادا و آمریکا بورسیه فول فاند در نظر گرفته اند که بیشترین پوشش مالی را داشته و به نوعی سبب می شود تا شخص از نظر مالی مشکلی نداشته باشد. دقت کنید که اغلب دانشگاه ها مقدار مشخصی از هزینه ها را پوشش می دهند و فول فاند برای متقاضیان نخبه با سطح علمی و سابقه کاری بسیار بالا است.

نکته مهم برای اخذ بورسیه در دانشگاه های کانادا و آمریکا، کامل بودن مدارک است. در واقع افراد می بایست این موضوع را جدی بگیرند. هر نوع نقصی در مدارک منجر به از دست رفتن شانس شما در اخذ بورسیه می شود و در نهایت زمان را از دست می دهید.

در آمریکا برای دانشجویان بین المللی بورسیه های دولتی در نظر گرفته شده است. اما هیچ دوره تحت حمایت مالی فدرال آمریکا برای کمک مالی به دانشجویان بین المللی وجود ندارد. شرایط دریافت وام دانشجویی در آمریکا وجود دارد اما نیاز به یک ضامن شهروند یا مقیم دائم آمریکا خواهد بود.

در کانادا برای دانشجویان بین المللی یک سری بورسیه های تحصیلی در سطح دانشگاه، استان و فدرال وجود دارد و بررسی ها نشان می دهد گرفتن این بورسیه ها در کانادا به نسبت آمریکا آسان تر است. پرداخت وام در کانادا نیز از سوی بانک های خصوصی انجام می شود.

 

مقایسه سطح زندگی دانشجویی در کانادا یا آمریکا

برای اینکه تصمیم بگیرید تحصیل در کانادا یا آمریکا را انتخاب کنید باید از وضعیت زندگی در هر دو کشور اطلاعات کامل داشته باشید. در کشور آمریکا اغلب افراد به زبان انگلیسی صحبت می کنند. این موضوع در بسیاری از نواحی آمریکا وجود دارد بنابراین اگر دوست دارید در کشوری مشغول به تحصیل و زندگی شوید که ارتباط بهتری با مردم بگیرید قطعاً آمریکا گزینه بهتری خواهد بود.

در مقابل کشور کانادا مطرح است. در این کشور نیز زبان غالب انگلیسی است اما زبان دومی نیز وجود دارد. شاید در بسیاری از شهرهای کانادا مردم ترجیح دهند به زبان فرانسوی صحبت کنند. در شرکت ها و سایر ارگان ها برای کار نیز زبان فرانسوی رواج بیشتری به نسبت زبان انگلیسی دارد. در یک مقایسه ساده متوجه خواهید شد که برای زندگی در کانادا باید روی زبان فرانسه خود نیز کار کنید.

یکی از دلایلی که افراد علاقه به زندگی در آمریکا دارند سطح مهاجرپذیری بالای این کشور است. آمریکا به واسطه برنامه لاتاری توانسته افراد زیادی را جذب نماید. این موضوع در کل کمک می کند تا دریافت ویزا در آمریکا آسانتر باشد. از نظر امکانات رفاهی و کیفیت زندگی هر دو کشور در وضعیت مناسب و قابل قبولی قرار دارند و رضایت در این راستا بالا است.

اما نکته مهم هزینه ماهیانه زندگی است که در آمریکا به طور متوسط 800 دلار و در کانادا 1190 دلار در نظر گفته شده است. البته این هزینه بدون احتساب شهریه تحصیلی و اجاره خانه محاسبه شده است و وضعیت آمریکا در این خصوص بهتر به نظر می رسد.

جمعیت کشور کانادا به نسبت آمریکا کمتر است و شاید این موضوع سبب شود تا سطح کیفی زندگی در کانادا بهتر باشد.

مقایسه شرایط کاری بعد از تحصیل در کانادا یا آمریکا

در یک بررسی کلی مشخص شده است که وضعیت کار پس از تحصیل در کانادا و آمریکا در بسیاری از رشته ها مناسب است. یعنی شما پس از فارغ التحصیلی چندان مشکل یافتن شغل مناسب نخواهید داشت.

اما شاید آمریکا تنوع بیشتری در خصوص موقعیت های شغلی داشته باشد و این موضوع کمک می کند تا به نسبت کانادا جایگاه بهتری کسب کند. البته این تفاوت بسیار ناچیز است و هر دو کشور رتبه کاری عالی دارند.

سوال شده است که وضعیت کار در حین تحصیل در کشور آمریکا بهتر است یا کانادا؟ هر دو کشور شرایط کار دانشجویی را فراهم ساخته اند. در کشور آمریکا اجازه کار کردن برای همراه دانشجو داده نمی شود اما در کانادا این قانون وجود دارد و همراه دانشجو نیز می تواند کار کند.

کار کردن همراه دانشجو به تامین هزینه های زندگی کمک زیادی می کند. مقایسه درآمد کار دانشجویی در دو کشور آمریکا و کانادا نشان می دهد که یک دانشجو در آمریکا ساعتی 16.84 دلار درآمد دارد. این در حالی است که در کانادا معمولاً درآمد به 18.71 دلار می رسد. این مبالغ برای یک زندگی دانشجویی کافی است. یعنی بخش زیادی از هزینه ها را پوشش می دهد.

تحصیل در آمریکا یا کانادا به منظور یافتن شغل پس از تحصیل وابسته به یک سری فاکتورهای دیگر مثل رشته تحصیلی و سطح تسلط شما به زبان است. برای یافتن یک شغل خوب در کانادا باید زبان فرانسه هم بلد باشید.

این موضوع گاه از دید متقاضیان پنهان میماند و در نهایت مشکل ساز خواهد شد. 62 درصد فارغ التحصیلان بین المللی در آمریکا به شغل دلخواه خود می رسند. این رقم برای کشور کانادا 72 درصد اعلام شده است.

سوالات متداول

شهریه تحصیلی در آمریکا ارزانتر است یا کانادا؟

بررسی ها نشان می دهد کانادا از نظر هزینه به نسبت آمریکا مقداری پایینتر است. اما به طور کلی شما در آمریکا نیز می توانید دانشگاه های برتر با هزینه پایین پیدا کنید.

شرایط خوابگاه در امریکا و کانادا به چه صورت است؟

اعطای خوابگاه به دانشجویان بین المللی در اولویت دانشگاه های هر دو کشور بوده و خوشبختانه در این زمینه پیشرفت های زیادی دیده می شود.

تحصیل در کانادا یا آمریکا، کدام یک منجر به اقامت دائم خواهد شد؟

با تحصیل در کانادا یا آمریکا می توانید پس از تحصیل اقدام به اخذ ویزای کاری داشته باشید و پس از گذشت سه سال برای اقامت دائم اقدام کنید. هرچند که کانادا فرصت داشتن اشتغال موقت را به شما می دهد.

آیا می توان در هر دو کشور در حین تحصیل کار کرد؟

کار ضمن تحصیل در کانادا یا آمریکا قانونی است و افراد می توانند برخی از هزینه های خود را پوشش دهند.

بورسیه تحصیل در کانادا یا آمریکا، کدام بهتر است؟

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا شاید تا حد زیادی آسانتر باشد.

منبع:

https://marcusimmigration.ca/canada-or-united-states/

افزودن دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *